Suomalaispariskunta hyppäsi oravanpyörästä ja lähti ikuiselle matkalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai kyse ole nauttimisesta vaan enemmänkin ehkä siitä miten moni unohtaa kokonaan millaisella muiden ihmisten uurastuksella oma elintaso on tullut. Ainakin minulla on tullut huono olo uida uima-altaassa, kun samaan aikaan uimavalvoja istuu aamusta iltaan altaan reunalla saaden sellaista palkkaa, ettei sillä koskaan tule esimerkiksi minun kaltaiseen elintasoon (enkä todellakaan ole edes rikas suomalaisessa mittakaavassa). Kyllä sellainen tuntuu ihan pahalta ja sen vuoksi onkin käsittämätöntä miten moni unohtaa kokonaan tämän tosiasian. Me suomalaiset olemme saaneet keskimääräistä paljon paremmat olosuhteet vain syntymällä suomalaisiksi.

No annatko sä osan palkastasi sille surkealle uimavalvojalle vai surkuteletko vaan? Jos vaan murehdit, et auta ketään, saat vaan itsellesi paskan olon.

Ei kai kyse ole nauttimisesta vaan enemmänkin ehkä siitä miten moni unohtaa kokonaan millaisella muiden ihmisten uurastuksella oma elintaso on tullut. Ainakin minulla on tullut huono olo uida uima-altaassa, kun samaan aikaan uimavalvoja istuu aamusta iltaan altaan reunalla saaden sellaista palkkaa, ettei sillä koskaan tule esimerkiksi minun kaltaiseen elintasoon (enkä todellakaan ole edes rikas suomalaisessa mittakaavassa). Kyllä sellainen tuntuu ihan pahalta ja sen vuoksi onkin käsittämätöntä miten moni unohtaa kokonaan tämän tosiasian. Me suomalaiset olemme saaneet keskimääräistä paljon paremmat olosuhteet vain syntymällä suomalaisiksi.

Kerro ihmeessä mitkä ovat ne meidän "keskimääräistä paljon paremmat olosuhteet" jotka olemme SAANEET vain syntymällä suomalaisiksi? Onko se kaksi metriä lunta ja 40 astetta pakkasta vai mitä?

Mä en nyt ymmärrä? Pitäskö mun potea huonoa omaatuntoa siitä, että olen syntynyt tänne? Enkö saa nauttia lauantain punaviinipullosta ja juustonaksuista vain siksi että jollakulla Afrikan ihmisellä on asiat huonommin?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921094:
Olisin mäkin lähtenyt maailmalle, jos mulle olisi exäni tehneet noin.

Tässä tapauksessa, kun ette todellista tarinaa tiedä, kehottaisin jättämään spekuloinnit sikseen lasten osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921187:
Totta. Myös ne uimavalvojat. Sulle ihan lohdutuksesi: minä teen ihan itse 60-80 -tuntista työviikkoa eikä mulla ole yhtäkään palkattua alaista. Joka ainoa euro, minkä tienaan, on vain ja ainoastaan omasta selkänahastani revittyä. Kun säästän rahaa, säästän omiani enkä jonkun toisen työllä hankittuja. Ja kun pistän pillit pussiin, elän niillä säästöilläni. Olen tainnut jo viimeisen 10 vuoden aikana maksaa veroina (alvit, yrityksen verot ja omat ansiotuoveroni) yhteiskunnalle takaisin sen, mitä yhteiskunta on muhun ja perheeseeni investoinut.

Just näin!
Mä olen tällä hetkellä jonkinlainen yhteiskunnan elätti. Pelkkä lääkitykseni maksaa enemmän kuin palkkani – saati maksamani verot – ovat. Olen tietenkin tyytyväinen, että olen saanut syntyä maahan, jossa lääkekustannuksilla on maksukatto, mutta pitääkö minun potea siitä huonoa omaatuntoa?

[QUOTE="vieras";24921213]Niin, kaikki eivät voi olla yhteiskunnassa vapaamatkustajina, vaan joidenkin pitää kustantaa tää homma jotta toiset voivat heittäytyä pois oravanpyörästä.[/QUOTE]

Ns. "oravanpyörästä heittäytyneet" tekevät sen usein ihan omalla kustannuksellaan. Säästöistä, joista varmasti ovat veronsa maksaneet. Tuskimpa tuollekaan pariskunnalle tukia Suomesta käsin maksellaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";24921213]Niin, kaikki eivät voi olla yhteiskunnassa vapaamatkustajina, vaan joidenkin pitää kustantaa tää homma jotta toiset voivat heittäytyä pois oravanpyörästä.[/QUOTE]

Eivätkä olekaan. Todellakaan. Sen varmaankin itsekin tiedät.

[QUOTE="Riksu";24921256]Ns. "oravanpyörästä heittäytyneet" tekevät sen usein ihan omalla kustannuksellaan. Säästöistä, joista varmasti ovat veronsa maksaneet. Tuskimpa tuollekaan pariskunnalle tukia Suomesta käsin maksellaan.[/QUOTE]

Ko tyypit eivät osallistu lapsiensa koulukustannuksiin ja kunhan aika koittaa niin tämäkin pariskunta saapuu Suomeen vanhuksina lihapatojen ääriin nauttimaan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan eduista.

[QUOTE="vieras";24921300]Ko tyypit eivät osallistu lapsiensa koulukustannuksiin ja kunhan aika koittaa niin tämäkin pariskunta saapuu Suomeen vanhuksina lihapatojen ääriin nauttimaan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan eduista.[/QUOTE]

Siis veronmaksun muodossa vai???? Suomessahan vielä on, muistaakseni , muuten ilmaista tuo koulunkäynti.
Lihapadoistakaan en tiedä kun ovat ryhtyneet vegaaneiksi, mutta jos lihapata tulevaisuudessa nmaistuisikin niin mitä sitten????

Minusta tuo juttu on taas kirjoitettu ikävään sävyyn. Tuokaan pariskunta tuskin olisi lähtenyt minnekään ellei heillä olisi varallisuutta ja elleivät olisi ensin kouluttautuneet ilmaiseksi Suomessa. En tosin tiedä missä ovat kouluja käyneet, mutta useimmiten on juuri kyse siitä, että ensin otetaan kaikki hyöty ilmaiseksi ja sitten lähdetään halvan hintatason maahan kehuen kuinka nyt kaikki on niin ihanaa ja kivaa. Kehutaan kuinka ei olla oravanpyörässä, mutta samaan aikaan nämä halvan hintatason maat pyörivät moninkertaisesti raskaammalla oravanpyörällä kuin esimerkiksi Suomi.

Yllättäen myös se matkailu loppuu usein siihen pisteeseen, kun tulee ikää tai terveyshuolia ja silloin se Suomen sosiaalihuolto ja oravanpyörä yllättäen alkaa taas houkuttaa.

Itse en siis oikein pidä tuosta ihannoivasta asenteesta aina näissä vastaavissa jutuissa. Aina unohdetaan kertoa se toinen puoli niin Suomesta kuin näistä maista, joissa nämä ihmiset oleskelevat.

Yksi kysymys sinulle Akaatti, miksi mielestäsi olisi ok elää työtä tekemättä Suomessa, jos se ei ole sitä jossain muualla maailmassa?

Piti lukea tämä ketju vain koska odotin että Keittis kertoo taas kuinka paljon tekee töitä ( on kertonut vähentäneensä hurjasti töitä että on se hurja mimmi kun ennen tehnyt vielä paljon enemmän kuin 80 tuntia viikossa) kuinka hyvin tienaa ja kuinka paljon maksaa veroja. Ja tulihan ne kaikki sieltä taas kerran :)
Ja ei, en ole kateellinen vaan ihmettelen suuresti Keittiksen muuttunutta olemusta...

Luin jutun tänään, enkä tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Oravanpyörää, ns. ''rat racea'' he todella mollaavat. Silti kiertelevät ympäri maailmaa, oravanpyörän suomilla rahoilla ja koulutuksella, hyödyntäen muiden ihmisten oravanpyörässä olemista. Todella oravanpyörästä eroon haluava ei lentele ja matkustele, vaan jää paikoilleen tai kulkee patikoiden. He viljelevät ja metsästävät oman ruokansa, kenties vaihtavat hyödykkeitä muiden samanhenkisten kanssa. Kuukausiliitteen esittelemät elämäntapaintiaanit taas asuivat vuokrarötisköissä, kävivät viikottain nettikuppiloissa ja ostivat ruoan kaupasta. Riisin ostaminen oli heille hankalaa, koska riisissä oli joukossa matoja, ja vegaaneina he eivät halua tappaa matoja. Lääketieteeseen ainakaan pariskunnan miesosapuoli ei usko - katsotaan, mitä mieltä heppu on, kun iskee joku flunssaa pahempi sairaus.

Ällöttävintä mielestäni pariskunnassa oli se, että mies oli tavallaan hylännyt lapsensa, ja naiselle se oli OK. Mies oli nähnyt nyt 13-vuotiaan tyttönsä viimeksi vuonna 2006. Poikansa kanssa hän ei ole tekemisissä, jutun mukaan pojan äiti ei anna lapsen olla yhteydessä isäänsä.

Tämä oli oikein perustarina eksyneistä, henkisyyttä kaipaavista aikuisista lapsista, joille kaikki on kannettu hopeatarjottimelle, kaikki on otettu, sillä on mässäilty ja krapulan iskiessä lähdetään toiseen ääripäähän eli muka-askeettisuuteen ja irrallisuuteen nationalismista. MISSÄ ON SE KULTAINEN KESKITIE? Hauskinta on se, etteivät he varmaan itsekään tajua, että heidän on helppo tehdä tämä ''rohkea ratkaisu'', koska HE VOIVAT AINA PALATA TAKAISIN. Suomessa odottaa sosiaaliturva, heillä on rahaa ja korkea koulutus. Heillä on todellinen vapaus valita. Noloa hehkuttaa oravanpyörästä hyppäämisestä, kun maailmassa ihmisiä tonkii romua kaatopaikoilta muutamien eurojen kuukausipalkalla, jotta he voivat datailla netissä ja kirjoittaa läppäreillään hienoja kirjojaan, vapaina. En näe heidän elintavassaan juuri eroa niihin tuhansiin nuoriin, jotka vuosittain pitävät hengailuvälivuosiaan halvan hintatason maissa.

[QUOTE="vieras";24921362]Piti lukea tämä ketju vain koska odotin että Keittis kertoo taas kuinka paljon tekee töitä ( on kertonut vähentäneensä hurjasti töitä että on se hurja mimmi kun ennen tehnyt vielä paljon enemmän kuin 80 tuntia viikossa) kuinka hyvin tienaa ja kuinka paljon maksaa veroja. Ja tulihan ne kaikki sieltä taas kerran :)
Ja ei, en ole kateellinen vaan ihmettelen suuresti Keittiksen muuttunutta olemusta...[/QUOTE]
Lukisit tarkemmin, mitä kirjoitan :) Olen kertonut pienentäneeni palkkaani. En ole vielä sanonut, että olisin jo vähentänyt työntekoakin...tosin kertonut, että se on tulevaisuuden tavoitteena.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921187:
Totta. Myös ne uimavalvojat. Sulle ihan lohdutuksesi: minä teen ihan itse 60-80 -tuntista työviikkoa eikä mulla ole yhtäkään palkattua alaista. Joka ainoa euro, minkä tienaan, on vain ja ainoastaan omasta selkänahastani revittyä. Kun säästän rahaa, säästän omiani enkä jonkun toisen työllä hankittuja. Ja kun pistän pillit pussiin, elän niillä säästöilläni. Olen tainnut jo viimeisen 10 vuoden aikana maksaa veroina (alvit, yrityksen verot ja omat ansiotuoveroni) yhteiskunnalle takaisin sen, mitä yhteiskunta on muhun ja perheeseeni investoinut.

Se uimavalvoja ei ollut suomalainen eikä kyseinen tapahtuma tapahtunut Suomessa. Hänen palkkansa oli varmaan jotain muutamaa sataa euroa siitä raatamisesta. Kyllä, istuminen auringonpaahteessa uima-altaan reunalla on raatamista, varsinkin sillä palkalla.

[QUOTE="vieras";24921377]Luin jutun tänään, enkä tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Oravanpyörää, ns. ''rat racea'' he todella mollaavat. Silti kiertelevät ympäri maailmaa, oravanpyörän suomilla rahoilla ja koulutuksella, hyödyntäen muiden ihmisten oravanpyörässä olemista. Todella oravanpyörästä eroon haluava ei lentele ja matkustele, vaan jää paikoilleen tai kulkee patikoiden. He viljelevät ja metsästävät oman ruokansa, kenties vaihtavat hyödykkeitä muiden samanhenkisten kanssa. Kuukausiliitteen esittelemät elämäntapaintiaanit taas asuivat vuokrarötisköissä, kävivät viikottain nettikuppiloissa ja ostivat ruoan kaupasta. Riisin ostaminen oli heille hankalaa, koska riisissä oli joukossa matoja, ja vegaaneina he eivät halua tappaa matoja. Lääketieteeseen ainakaan pariskunnan miesosapuoli ei usko - katsotaan, mitä mieltä heppu on, kun iskee joku flunssaa pahempi sairaus.

Ällöttävintä mielestäni pariskunnassa oli se, että mies oli tavallaan hylännyt lapsensa, ja naiselle se oli OK. Mies oli nähnyt nyt 13-vuotiaan tyttönsä viimeksi vuonna 2006. Poikansa kanssa hän ei ole tekemisissä, jutun mukaan pojan äiti ei anna lapsen olla yhteydessä isäänsä.

Tämä oli oikein perustarina eksyneistä, henkisyyttä kaipaavista aikuisista lapsista, joille kaikki on kannettu hopeatarjottimelle, kaikki on otettu, sillä on mässäilty ja krapulan iskiessä lähdetään toiseen ääripäähän eli muka-askeettisuuteen ja irrallisuuteen nationalismista. MISSÄ ON SE KULTAINEN KESKITIE? Hauskinta on se, etteivät he varmaan itsekään tajua, että heidän on helppo tehdä tämä ''rohkea ratkaisu'', koska HE VOIVAT AINA PALATA TAKAISIN. Suomessa odottaa sosiaaliturva, heillä on rahaa ja korkea koulutus. Heillä on todellinen vapaus valita. Noloa hehkuttaa oravanpyörästä hyppäämisestä, kun maailmassa ihmisiä tonkii romua kaatopaikoilta muutamien eurojen kuukausipalkalla, jotta he voivat datailla netissä ja kirjoittaa läppäreillään hienoja kirjojaan, vapaina. En näe heidän elintavassaan juuri eroa niihin tuhansiin nuoriin, jotka vuosittain pitävät hengailuvälivuosiaan halvan hintatason maissa.[/QUOTE]

Mä näen heidät aivan eri valossa. Jutussa painotettiin erityisesti sitä, että heillä on menneisyys, jonka johdosta ovat ilmeisesti päätyneet omaan ratkaisuunsa. Pariskunta ei ole parikybäisiä hedonisteja jotka kulkevat maailmalla halpojen huumeiden ja lyhyiden ihmissuhteiden perässä - päinvastoin, he ovat matkansa varrella henkistyneet ja karsineet elämästään hyvin paljon turhaa, heistä on tullut vegaaneja, pärjäävät hyvinkin pienellä rahalla kuukaudessa, kuluttaen todella vähän....mikä siinä on väärää????
Tottakai he voisivat matkustaa lentokoneella vähemmän, se on totta...mutta siltikin.
Ja tottakai he voivat palata takaisin ja luultavasti joskus palaavatkin, kun ovat valmiita. Mikä siinä sitten on niin väärää?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921392:
Lukisit tarkemmin, mitä kirjoitan :) Olen kertonut pienentäneeni palkkaani. En ole vielä sanonut, että olisin jo vähentänyt työntekoakin...tosin kertonut, että se on tulevaisuuden tavoitteena.

Jätät rahaa enemmän sisälle yhtiöön?

Se uimavalvoja ei ollut suomalainen eikä kyseinen tapahtuma tapahtunut Suomessa. Hänen palkkansa oli varmaan jotain muutamaa sataa euroa siitä raatamisesta. Kyllä, istuminen auringonpaahteessa uima-altaan reunalla on raatamista, varsinkin sillä palkalla.
Mikset sitten mene siihen maahan ja perusta uimavalvojayritys? Maksat kaikille työntekijöillesi hyvää palkkaa. Suomessakin voit perustaa vaikka minkälaisen yrityksen ja maksaa työntekijöillesi hyvää palkkaa. Mikään laki ei kiellä sinua tekemästä niin. On vain ihan itsestäsi kiinni haluatko vai et.

Siis veronmaksun muodossa vai???? Suomessahan vielä on, muistaakseni , muuten ilmaista tuo koulunkäynti.
Lihapadoistakaan en tiedä kun ovat ryhtyneet vegaaneiksi, mutta jos lihapata tulevaisuudessa nmaistuisikin niin mitä sitten????

Jos he palaavat Suomeen sairaina vanhuksina nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta ja muusta sosiaaliturvasta. He eivät enää siinä vaiheessa tee töitä ja maksa veroja.

[QUOTE="vieras";24921445]Jätät rahaa enemmän sisälle yhtiöön?[/QUOTE]
Jep. Säästän palkallista sapattivuotta (tai paria) varten. Verottajahan siitä vain riemastuu, jos nostan isoa palkkaa. Nyt nostan vain sen, millä just ja just tulen toimeen. Pidän sitten myöhemmin vuoden parin palkallisen vapaan.

Jos he palaavat Suomeen sairaina vanhuksina nauttimaan mm. ilmaisesta terveydenhuollosta ja muusta sosiaaliturvasta. He eivät enää siinä vaiheessa tee töitä ja maksa veroja.

Niin, eivät niin. Mutta ole huoleti, ei näitä 'vapaamatkustajia' ihan joka sormelle ole.
Mutta voihan tästä näinkin marginaalisesta ilmiöstä olla hurrrjan huolissaan kansantaloudelliselta pohjalta jos oikein kovasti haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921451:
Mikset sitten mene siihen maahan ja perusta uimavalvojayritys? Maksat kaikille työntekijöillesi hyvää palkkaa. Suomessakin voit perustaa vaikka minkälaisen yrityksen ja maksaa työntekijöillesi hyvää palkkaa. Mikään laki ei kiellä sinua tekemästä niin. On vain ihan itsestäsi kiinni haluatko vai et.

Se on niin helkatin helppoa rikastua. Perustaa ensin yrityksen ja sen jälkeen maksaa itselleen sikasuurta palkkaa ja ökypaljon osinkoja.;)

Yhteistyössä