Voiko sosiaaliviranomaiset tehdä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kaveri soitti itkuisena ja sanoi että sosiaaliviranomaiset oli vieneet hänen vanhemmat lapset lasten isälle. Joku (tod.näk. kaverin ex-anoppi) oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Sosiaaliviranomaiset oli sanoneet että koska kaverin asunto on likainen ja siellä on koirankakkaa, niin se on lapsille terveysriski. Lastenhuone on kyllä kattoa myöten täynnä tavaraa, eikä siellä pysty olemaan. Koiraa kaveri ei ehdi jatkuvasti viedä ulos kun on 7kk vauva. Vauvaa ei sosiaaliviranomaiset vieneet, mutta kaverilla on kuulema pari kuukautta aikaa siivota kämppä ja luopua koirasta, ennenkuin vauva lähtee kävelemään, muuten vauvakin viedään hältä pois. Vauvalla on eri isä kuin vanhemmilla lapsilla.

Voiko sosiaaliviranomainen tosta noin vaan viedä lapset? Sama sosiaalityöntekijä on kuulema ennenkin tehnyt tällaista ja hänestä on valitettu.

No koirankakkaa ei kuulu kyllä asunnossa olla (ja jos vahinko käy niin kai normaali ihminen siivoaa kakan välittömästi pois) ja aika sotkuista varmaan tarvinnut olla muutenkin.
:(

No minustakin on todella outoa, jos ensisijaisesti viedään lapset pois kotoa. Vaikka olis kuinka sotkusta niin luulis ensin tulevan jotain varoituksia ja siivouskehotuksia. Sotku nyt ei ole kuitenkaan mikään välittömästi henkeä uhkaava tai mitään.:P Olisko jotain tällasia jo saanut ja ei ole tehonnut?

Mielestäni ihan aiheellinen toimenpide ainakin ton sun lyhyen olosuhdekuvauksen perusteella. Äidin pitää nyt tsempata elämänhallinnassa. Toivottavasti ottaa vastaan tarjotun avun ja neuvot! Voimia hänelle ja kaikille asiaan liittyville!

Voi ja pitääkin puuttua jos tilanne on toi mitä kuvailit :) Onneksi puuttuvat nyt ja ehkä kaverisi pääsee vielä jaloilleen ja saa lapset eikä menetä vauvaa.
Kannusta hakemaan apua tilanteeseen .

Kai ne voi tehdä ja mun mielestä oikeen onkin.
Kyllä silloin jos eläimen ottaa pitää olla valmis siivoamaan sen sotkut poiskin
Mutta on mullakin yksi tuttu kenen kotona oli koiran pissaa joka puolella, kun sitä ei kuulemma erottanut lattioilta... Ja lapsi konttaili siellä ulosteen keskellä :(
Tällä samaisella tutulla on nykyään kissa ja koko koti haiseekin nyt kissan pissalle :( ja niitä lapsia on tällä ihmisellä tosi monta. Pieniä ja isoja.

Toivottavasti ystäväsi ryhdistäytyy... saattoi olla ihan hyvä "herätys" tajuamaan oma tilanne. Ja lapsethan on kuitenkin isällään eikä vieraalla joten sekin asia hyvä.

Ei ehdi viedä koiraa ulos kun on vauva. Tää on vähän sama kun mun eräs kaveri sanoi ettei koiraa voi viedä ulos talvella kun on niin kylmä että koira palelee, niin kusi ja paskoi sitten sanomalehdille. Voi voi sanon minä, hyvä että jossain edes lastensuojelu puuttuu oikeasti asioihin!

No jos ei pysty huolehtimaan kodin siisteydestä sen takia että on vauva ja vanhempia lapsia niin ihan hyvä että ne sitten viedään pois. Vauvakin varmaan olisi viety jos olisi ollut isompi?
Koirankakkaa ei todellakaan kuulu olla kotona silloinkaan jos ei lapsia ole ollenkaan??!

Mut eikö sosiaalitoimen olis kuulunut ensin antaa varoitus ja vaikka lähettää siivousapua tms? Ja miten lasten isä, joka on työtön ja asuu äitinsä luona, voi saada lapset?

Miksi ihmeessä sosiaalitoimiston pitäisi siivousapua hommata jos lasten äiti on itse asunnon huonoon kuntoon päästänyt? Ja miksei työtön isä voisi lapsistaan huolehtia? Ihmettelen itse miksei vauvaakin viety pois, jos olot kerran tuollaiset niin kuin kuvailit.

No minustakin on todella outoa, jos ensisijaisesti viedään lapset pois kotoa. Vaikka olis kuinka sotkusta niin luulis ensin tulevan jotain varoituksia ja siivouskehotuksia. Sotku nyt ei ole kuitenkaan mikään välittömästi henkeä uhkaava tai mitään.:P Olisko jotain tällasia jo saanut ja ei ole tehonnut?

En noista asioista tiedä mitään, mutta jos isälle veivät, niin toiseen kotiinhan heidät on vain viety ja vauvan kohdalla on annettu siivousaikaa ja toivottavasti on saanut myös apua esim. perhetyöntekijän avukseen.

Mut eikö sosiaalitoimen olis kuulunut ensin antaa varoitus ja vaikka lähettää siivousapua tms? Ja miten lasten isä, joka on työtön ja asuu äitinsä luona, voi saada lapset?
miksi terveelle ihmiselle pijtäis järjestää siivooja. kyllä äidin pitää ryhdistäytyä siivota ja osoittaa muutenkin kaikin tavoin, että on kelvollinen huolehtimaan lapsista ja kodista. ja koira pois, jos siitä ei pysty huolehtimaan

Asiasta en tiedä mutta luulen että sotkun lisäksi asiaan on liittynyt mm. juurikin tuo lasten huone, jonka sanoit olevan täynnä roinaa katosta lattiaan. Jos ei lapsilla ole esim. edes omia sänkyjä vaan nukkuvat missä milloinkin? Vauva nukkuu äidin kainalossa... lapsillä (ovatko jo koululaisia?) kehitys vaarassa, pitäis tehdä läksyjä mutta missä.. ja niin edelleen. Kaikki tuollainen sotku ja siivoomattomuus viestii kyllä vanhemmasta, mä luulen että ystävälläsi on vakavia henkisiä ongelmia ja ei sinulle niistä ehkä kerrokaan...

Yhteistyössä