Romanit naapureina/kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei asu naapurissa mutta kivenheiton päässä.... oltiin lenkillä ja kuultiin kun romaninainen ikkunasta huusi romanilapsille että "vitun äitinnenussijat, horot, vittu kerron sille ja sille ja saatte selkäänne vitun huoranpenikat". Muut romanit istui talon rappukäytävän edessä tupakalla, kannettu oikeen tuolit ym siihen. Hyrrrrr onneksi ei ole romaneja naapureina, muuttaisin hyvin äkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö:
minun yläkerrassa asuu romani nainen yksin eikä siitä kyllä mitään haittaa ole mutta silloin kun se asui äitinsä kanssa niin tyyliin joka yö pesivät vielä kello 1 aikaan pyykkiä ja popittivat myöhään sekä tanssivat niin että kopina kävi..

Se on muuten jännä homma, että tosi moni romani pesee nimenomaan yöllä myöhään sitä pyykkiä. Mutta ehkä se johtuu vain siitä, että kun ei nousta niin aikaisin aamulla välttämättä ylös, niin jaksetaan sitten valvoa myöhään saakka. Kenenkään pyykinpesu ei minua häiritse, vaikka itse asun kerrostalossa. Vaikka meilläkään ei tää äänieristys huippuluokkaa ole, niin suurimmasta osasta pyykkikoneista ei minusta lähde niin valtavaa ääntä, että se häiritsisi kovasti. Linkous asia erikseen tietysti, mutta itse ainakin nukun yleensä yöllä, enkä ole niin herkkäuninen että tuo korviin särähtäisi. :) Silloin tällöin joku naapuri saattaa kuunnella isolla musiikkia myöhään, mutta siitäkään en sen kummempia pultteja ole ottanut, koska sitä ei kuitenkaan tapahdu todellakaan jatkuvasti. Eri asia, jos yötä päivää möykättäisi aivan jatkuvalla syötöllä ja vieläpä niin, että se tosiaan häiritsisi. Taisi mennä vähän off topic, mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei asu naapurissa mutta kivenheiton päässä.... oltiin lenkillä ja kuultiin kun romaninainen ikkunasta huusi romanilapsille että "vitun äitinnenussijat, horot, vittu kerron sille ja sille ja saatte selkäänne vitun huoranpenikat". Muut romanit istui talon rappukäytävän edessä tupakalla, kannettu oikeen tuolit ym siihen. Hyrrrrr onneksi ei ole romaneja naapureina, muuttaisin hyvin äkkiä.

Tästä tuli mieleeni, että jostain syystä on myös hyvin tyypillistä puhua lapsille - omilleenkin - vähän tuohon tyyliin. Huoranpenikoista en ole kuullut puhuttavan, mutta nimenomaan tuota "emännenussijat, isännenussijat", riippuen sitten siitä, kumpaa sukupuolta lapsi/lapset on. Eikä sitä kauhistella. Valtaväestön ihmisen korvaan tuo on kauheaa kielenkäyttöä, monelle romanille arkipäivää, ja ikään kuin jonkinlaista small talkia. Mieskin saattaa kovasti suuttuessaan ladella vaimolleen moista vanhempiin viittaavaa tekstiä. Toisaalta, jos aikuiset romanit keskenään sanovat toisilleen tuollaisia sanoja, saattaa siitä syttyä vaikka miten iso sota, koska noilla sanoilla ei loukata pelkästään sitä kelle tuo sana sanotaan, vaan myös sen ihmisen vanhempaa/vanhempia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tästä tuli mieleeni, että jostain syystä on myös hyvin tyypillistä puhua lapsille - omilleenkin - vähän tuohon tyyliin. Huoranpenikoista en ole kuullut puhuttavan, mutta nimenomaan tuota "emännenussijat, isännenussijat", riippuen sitten siitä, kumpaa sukupuolta lapsi/lapset on. Eikä sitä kauhistella. Valtaväestön ihmisen korvaan tuo on kauheaa kielenkäyttöä, monelle romanille arkipäivää, ja ikään kuin jonkinlaista small talkia. Mieskin saattaa kovasti suuttuessaan ladella vaimolleen moista vanhempiin viittaavaa tekstiä. Toisaalta, jos aikuiset romanit keskenään sanovat toisilleen tuollaisia sanoja, saattaa siitä syttyä vaikka miten iso sota, koska noilla sanoilla ei loukata pelkästään sitä kelle tuo sana sanotaan, vaan myös sen ihmisen vanhempaa/vanhempia.

No, me ollaan ainakin ihan kunnon (puoli)romaniperhe. Nukutaan ja valvotaan niinkuin valtaväestö, ei metelöidä öisin. Ja kyllä minä vihaan rasismia. Itse kasvatan lapsistani suvaitsevaisia, kaikki ovat samanarvoisia. Ja niistä perinteistäkin viis välitän, mies on romani, hän niitä lähinnä noudattaa. Kyllä me ensimmäisen lapsen kuukauden aikana kävimme keittiössä ja näyttäydyimme ihmisten ilmoilla. Me olemme tavallisia ihmisiä!

ihmettelen miksi romaneita haukutaan noin paljon olemme asuneet 2 vuotta vuokraasunnossa, olemee sekä romaneja että valtaväestöä ensinnäkin naapurissa asuu valtaväestöä yhdellä rouvalla on kolmiossa 6 irlanninsusikoiraa säkäkorkeus on 90, ne haukkuvat ja ulvovat yötäpäivää niin sanomaan kun menee niin silmille tulee olemme yrittäneet vältellä kontaktia kun muuten tulis otettua pillistä kiinni...se siitä naapurista..

toinen naapuri isä ja äiti olivat alkoholisteja ja huumeen käyttäjiä heille oli 2 lasta 2-4v. äiti raahattiin joka perjantai sisälle juopuneena autosta välillä hän kävi ilmottamassa meille että soittakaa poliisit jos mies tulee oven taakse itse lähden pakoon ja vahvassa humalassa ajan mittaan heidän lapset otettiin huostaan en tiedä sen perheestä sen enempää...se siittä

kolmas valtaväestön perhe alkkis kun olla ja voi välillä työntelee rullattoreja heittelee lapsille hävyttömiä sanoja kun menin huomauttamaan suun käytöstä niin hän uhkasi minua häädöllä sanoi vielä katotaan etkö saa häätöä pannaan naapurin kanssa kirjatyhteen en ole vielä tähänpäivään asti saanut häätöä koska olen hillinnyt itseni ..se siitä..

alakertaan muutti valtaväestöstä ihana kristillinen perhe olemme heidän kanssaan parhaat ystävät jos ihmettelettä romaaneista niin on niitä valtaväestöäkin en ois kestänyt ilman jeesusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt;19643376:
Naapuriksi muutti romani perhe heillä on arviolta 2-vuotias lapsi.
Pitävät hirveää meteliä mm.soittavat musiikkia kovalla päivällä ja myös hiljaisuuden aikaan.
Eilen oli soitettava poliisit paikalle,koko päivän bilettivät ja lapsi oli kotona.
Yöllä 12 aikaan lapsi huuteli äitiä hädissään.
Tässä nyt on tasan kaksi vaihtoehtoa joko muutamme itse pois tai sitten yritämme varoitusten kautta häätöä tälle häirikkö perheelle.

Onko muilla ollut samankaltaista tilannetta?
Miten siitä selvisitte?

ikäviä ovat naapureina. äijät näemmä möykäreitä, pieksee eukkoaan jatkuasti penska huutaa siinä sivussa yms,,,,, kivaa asuu noiden naapureina, kele

min naapurissani asuu hiton kaunis romaninainen, joka ei anna minun maata kanssaan. Sen sijaan toinen naapurini, joka on valkolaisnainen ja hiton ruma antaa minun maata kanssaan. Mitä vittua tää nyt sitten on? Pitäisikö minun tehdä asiasta valitus isännöitsijälle, kun en pääse naimaan.

min naapurissani asuu hiton kaunis romaninainen, joka ei anna minun maata kanssaan. Sen sijaan toinen naapurini, joka on valkolaisnainen ja hiton ruma antaa minun maata kanssaan. Mitä vittua tää nyt sitten on? Pitäisikö minun tehdä asiasta valitus isännöitsijälle, kun en pääse naimaan.

Olen itse ammatiltani isännöitsijä, ja mielestäni sinä häiritset omalla käytökselläsi naapureitasi, jos yrität tunkeutua väkisin naapureidesi pöksyihin. Kysymys kuuluukin täyttääkö toimintasi jo seksuaalisen ahdistelun kriteerit?
Voit yrittää päästä pukille seuraavaksi vankilaan, en ole romanien vihaaja, mutta e myös heidän ystävänsäkään. Sen sijaan vihaan naisten ahdistelijoita ja muitakin sikamaisesti käyttäytyviä ihmisiä. Mistäköhän johtuu, että valkolaismiehistä suuri osa on juuri sinn kaltaisiasi moukkia?

Onhan ne monasti vähän eläväisempää sakkia... Riippuu sitten perheestä, että onko häiriöksi vai ei.
Itse tunnen kunnollisia ja vähemmän kunnollisia mustalaisia.

Se on muuten jännä homma, että tosi moni romani pesee nimenomaan yöllä myöhään sitä pyykkiä. Mutta ehkä se johtuu vain siitä, että kun ei nousta niin aikaisin aamulla välttämättä ylös, niin jaksetaan sitten valvoa myöhään saakka. Kenenkään pyykinpesu ei minua häiritse, vaikka itse asun kerrostalossa. Vaikka meilläkään ei tää äänieristys huippuluokkaa ole, niin suurimmasta osasta pyykkikoneista ei minusta lähde niin valtavaa ääntä, että se häiritsisi kovasti. Linkous asia erikseen tietysti, mutta itse ainakin nukun yleensä yöllä, enkä ole niin herkkäuninen että tuo korviin särähtäisi. :) Silloin tällöin joku naapuri saattaa kuunnella isolla musiikkia myöhään, mutta siitäkään en sen kummempia pultteja ole ottanut, koska sitä ei kuitenkaan tapahdu todellakaan jatkuvasti. Eri asia, jos yötä päivää möykättäisi aivan jatkuvalla syötöllä ja vieläpä niin, että se tosiaan häiritsisi. Taisi mennä vähän off topic, mutta...

Pyykinpesuun liittyvät traditiot (jotka siis laajemmin ulotetaan koskemaan muutakin elämää, mutta liittyvät siis myös pyykinpesuun) ovat myös sellaiset, että pyykinpesussa hurahtaa usein enemmän aikaa, kuin valtaväestön naisella pyykinpesussaan. Lajittelu on tarkempaa, symbolisista puhtaussyistä. Eli ei lajitella pelkästään värin ja pesulämpötilan mukaan, vaan erotellaan tarkemmin myös muutenkin. Esim. tiettyjen perheenjäsenten vaatteet tulee erottaa toisistaan, samoin naisten vaatteet miesten vaatteista, nuorten vaatteet vanhoista, vastasyntyneiden vaatteet muista, ja pienten lasten muista... Ne siis pestään eri aikaan. Jotkut menee niin pitkälle, ettei pese edes samassa koneessa, mutta kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta. Mikäli taloyhtiössä on pyykkitupa, siellä pestään usein joko pelkästään nuoremman TAI vanhemman väen vaatetus ja heille kuuluvat tekstiilit. Erotteluun kuuluu myös eri tekstiilien erottaminen toisistaan, käyttötarkoituksen (ja käyttöpaikankin) mukaan.

Aiemmassa taloyhtiössä oli romaniperhe naapurina. He olivat mukavia, mutta viettivät sellaista elämää, että heistä todella oli häiriötä. Usein romanit ovat ns. eläväisempiä, mutta tällä perheellä oli ihan oikeita ongelmia, jotka sitten vaikuttivat huomattavasti häiriön aiheuttamiseen. Perheen vanhemmilla oli alkoholismia ja lääkkeiden päihdekäyttöä, yhdellä lapsista huumeongelma, yhdellä mielenterveysongelmia. Kaksi pienempää lasta käyttäytyivät normaalimmin, mutta valitettavasti perheen vanhemmat lapset veivät heitäkin ns. huonoille teille. Myöhemmin muutin pois, mutta kuulin muualta, että perhe oli vihdoinkin saanut apua ongelmiinsa, ja ilmeisesti ainakin äiti oli vihdoin päässyt kuiville. En sitten tiedä noin muuten, millaista elämää heillä eletään nykyään.

Nykyäänkin asun taloyhtiössä, jossa asuu romaneita. Heistä ei ole mitään häiriötä minulle, eikä kyllä muutkaan talon asukkaat ole heistä valitelleet. Kyseessä on pariskunta, jolla neljä lasta. Vanhemmat ovat uskovaisia, en osaa sanoa, kuinka paljon tämä vaikuttaa asiaan. Yksi lapsista käy leikkimässä meillä, ja ihan tavallinen lapsi hän on. Puhuu kohteliaasti ja käyttäytyy muutenkin nätisti, koskaan ei ole häiriötä tai "vaivaa" hänestä ollut. Perheen muita lapsia en tunne, vanhemmat ovat käyttäytyneet ystävällisesti ja kuin ketkä tahansa naapurit.

toivoisin edelleen kommenttia siihen asiaan, kun en pääse panemaan sitä kaunista romaninaista, joka naapurissani asuu, oko minulla oikeus valittaa taloyhtiölle?
En jaksaisi millään hässiä toista naapuriani, joka on sellainen ruma valkolaisnainen. kaiken lisäksi hänen pimpsa haisee sillille!!!!

Oletko kenties jotenkin sekaisin?1?
Hässitkös mielummin romania kuin puhdasveristä aitoa suomalais naista.
Toivottavasti kaltaistasi kaksilahkeista kusipäätä ei kävele koskaan minua vastaan.

[QUOTE="Elsa";25089218]Oletko kenties jotenkin sekaisin?1?
Hässitkös mielummin romania kuin puhdasveristä aitoa suomalais naista.
Toivottavasti kaltaistasi kaksilahkeista kusipäätä ei kävele koskaan minua vastaan.[/QUOTE]

Minä olen puhdasverinen keski-ikäinen rehti suomalaismies, olen jopa niin rehti, että pystyn myöntämään seuraavan tosiasian;
Romaninaiset ovat kauniimpia, naisellisempia, puhtaampia ja viehättävämpiä kuin meidän valtaväestön naiset.
Ongelmana vain on se, että ovat niin pirun siveitä, eivät jakele itseään kuten valkolaisnaiset.
Toden näköisesti Elsa sinulla nyt vain käy kateeksi, kun tiedät kyseisen tosiseikan itsekkin.
Haiseeko sinun pimpsasi sillille?

toivoisin edelleen kommenttia siihen asiaan, kun en pääse panemaan sitä kaunista romaninaista, joka naapurissani asuu, oko minulla oikeus valittaa taloyhtiölle?
En jaksaisi millään hässiä toista naapuriani, joka on sellainen ruma valkolaisnainen. kaiken lisäksi hänen pimpsa haisee sillille!!!!

Vaikee on tilanne.
Itse tekisin valituksen taloyhtiölle molemmista naisista.
Romani naisesta sen vuoksi, kun ei anna panna ja siitä valkolaisnaisesta siksi, kun haisee se pimpsa!!!!
Kummallekkin häätö, niin toivottavasti saat tilalle jonkun kauniin opiskelijaneidon naapuriksi, joka jakaa rasiaansa auliisti!!!!!
Tsemii, koita kestää Pate!!!!

Siis vittu hei Jaakko, kiitos vitusti noista sun neuvoistasi!!!!
Mä alan nyt runkata kättäni ja kyttäillä sitä romaninaista parvekkeelta.
Se on moro!!!!

Iltaa kaikille!!!!
olen lukenut ihmetellen täältä teidän valtaväestön kommentteja......
täytyy surulla tunnustaa, että olin aina luullut valtavästöä fiksuksi kansaksi.
Kuitenkin kun näitä älyvapaita kommentteja lukee alapääasioista yms, täytyykin todeta, että valtaväestön aivot ovat ilmeisesti alapäässä.
Häpeän sitä, että olen puoleksi valkolainen ihan jo näidenkin inhoittavien juttujen perusteella. Oksettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä!!!!

No siis.. Mun mies on osaksi Romani, joten siis myös miehen perhe ja lapsenikin. He ovat ainakin tosi fiksua porukkaa! :)
Mutta kerran meidän naapurissa kyllä asui eräs Romani perhe, jolla oli tällaista meininkiä, että laulettiin karaokee volat kaakossa (asui siis toisessa rapussa, ja ääni kuului meidän makuuhuoneeseen asti aivan selvästi. paristi lauloin jopa biisin mukana) , pari kertaa oli pihassa asuntovaunut kun oli porukkaa kylässä, tavarat jätettiin lojumaan rappuun, ulko-oven eteen ja ympäri pihaa, takapihalla oli hevoskärry ja muuta tavaraa, ulko-oven edessä tapeltiin niin ettei meinannut uskaltaa kävellä siitä puolen metrin päästä sisälle rakennukseen, sukulaiset/kaverit huuteli törkeyksiä/uhkailuja parvekkeelle kun olin tupakalla, eikä meillä ollut alakerran varastoa käytössä, koska tämän perheen tavarat olivan omassa häkkivarastossaan+meidän varaston päällä, ja käytävillä niin ettei sinne voinut viedä mitään. Tästä huomautimme isännöitsijälle, mutta hän vain tokaisi, että asiasta on mainittu, muttei voi tehdä sille mitään.

Mutta on minulla myös paljon positiivisia kokemuksia myös! Pienenä lapsena, eräs hyvä ystäväni oli Romani, joten eivät he kaikki ole tuollaisia. Löytyy meistä valkolaisistakin todella kamalia ja ajattelemattomia naapureita, esim. tämä meidän tämänkin hetkinen yläkerran naapuri, joka pitää kamalaa koputusta, naputusta, kolinaa, huonekalujen raahaamista ja mitä vielä keskellä yötä. Päivällä se nyt ei niin häiritse. Ja hän myös kehtaa paukuttaa lattiaansa kun meillä kuunnellaan hiljaisella musiikkia päivällä, niin ettei varmasti voi kamalasti sinne kuulua jos vauvakin pystyy nukkumaan. Hänellä on myös tapana hakata patteria jos jostain kuuluu pienikin narahdus/kopahdus (myös keskellä päivää) todella ärsyttävää.

Me asuttiin opiskelijijoina talossa, jossa oli mustalaispariskunta pienen lapsen kanssa naapureina. Paljon heillä ramppasi vieraita, ja taloyhtiön pesutuvassa pestiin koko suvun pyykit, mutta mitään meteliä tms. häiriötä heistä ei koskaan ollut.

Alakerrassa sen sijaan asui uskovainen pariskunta, jonka riitoja sai kuunnella alinomaa. Yksi riidanaihe oli mm. se, että mies olisi halunnut vaatteensa samaan kaappiin ja samalle hyllylle kuin vaimon vaatteet, kommentilla "eikö tämä ole perhe?!" Sunnuntaina siellä pidettiin seuroja ja veisattiin kovaan ääneen hartaudella.

Uusimmat

Yhteistyössä