Psykiatrille aika? Heti kuukauden kuluttua jo pääsis :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Kaarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna-Kaarina

Vieras
Yritin varata aikaa yksityiselle psykiatrille, kun mä pimahdan kohta (syy ei nyt ole oleellinen). Muuten hyvä, mutta seuraava vapaa aika on kuukauden kuluttua. Jaksanko mä sinne asti? Ei taustoista sen enempää, kuin että sairaslomalla olen ollut ja nyt työttömänä en työterveyslääkärille enää pääse. Työterveyspsykiatri antoi kyllä positiivista valoa siihen, että voisi hakea kelan tukea terapiaan, mutta siinä on se 3 tai 4 kk "hoitosuhde"aika (ennen kuin voi kelaan laittaa paperit) joka siis ei täyttynyt kun työsuhde loppui :( Haluan kunnon lääkärille, terveyskeskuksessa annetaan vaan Cipralex-kuuri, mutta tiedän ettei se nosta mielialaa eikä vaikuta mitenkään (neljä kertaa kokeiltu eri vuosina, terveyskeskuslääkärin reseptillä tietty).

Mee päivystykseen? Jos on Oikeesti nii paha olla. Sano että vedät ranteet auki tai vastaavaa. Sillee että ottaa sut osastolle. Sano että et vaan enää jaksa.
Yleensä siinä vaiheessa romahtaa fyysisestikki nii pahasti. Jää syömättä itkettää vaa yms yms...

Tässä maailmassa on kovin vaikea saada apua :(

((terveisin, kerran lääkkeillä itsemurhaa yrittänyt. nyt on hoitopaikka ja saa apua))

No voi kenkku juttu. En tiennyt että niistä on noin kova pula, ettei yksityisestikään pääse tuon nopeammin. Olisko sulla ketään helpottamaan oloa odotusaikana, ettei tarvitse ihan yksin yrittää kärvistellä? Onnistuisko joku itsejekutus, että saisit edes osaksi päivää huomiosi johonkin ihan muuhun asiaan.

Kun mulla on hiukan kokemus se, että ahdistuksesta kun saa lyhyitäkin hengähdystaukoja kun voi miettiä jotain ihan muuta, niin sitten jaksaa paljon paremmin. Sen sijaan jos katse nauliutuu sinne kuukauden päähän, niin se on kuin yrittäisi katsella näkyykö Helsingistä Tallinnaan. Pieninä paloina se elefanttikin syödään, jne.

Mitä jos palkitsisit itsesi joka ilta jollain kivalla tavalla?

Terveyskeskuksesta voisi pyytää jonkun muun lääkkeen. Jos Cipralex ei auta, niin joku toinen lääke voisi tehota. Hassua, että samaa lääkettä on kokeiltu jo neljä kertaa, vaikka siitä ei ole ollut apua, ellei sitten syynä ollut liian lyhytaikainen käyttökokeilu.

Yksityisiä psykiatreja luulisi olevan enemmänkin kuin se yksi. Lisäks terveyskeskuksesta saa lähetteen kunnalliselle psyk. polille, ja mä sain sinne ainakin aikanaan jutteluajan jo seuraavalle vikolle lähetteen kirjoittamisesta, ja siitä eteenpäin kävin kerran viikossa juttelemassa. Ja tää tapahtui helsingissä, jossa käsittääkseni on yks huonoimmista tilanteista psykiatriseen hoitoon pääsemisessä.

Muakin ihmetyttää tuo neljästi saman lääkkeen aloittaminen, kai sä ap tiedät että niitä lääkkeitä pitää syödä 2-4 viikkoa ennen kuin vaikutukset alkaa kunnolla, ja usein niitä syödään monia monia kuukausia, ellei muutamia vuosiakin putkeen, joten ei ehkä kannata ihmetellä jos eivät oo toimineet...

Muakin ihmetyttää tuo neljästi saman lääkkeen aloittaminen, kai sä ap tiedät että niitä lääkkeitä pitää syödä 2-4 viikkoa ennen kuin vaikutukset alkaa kunnolla, ja usein niitä syödään monia monia kuukausia, ellei muutamia vuosiakin putkeen, joten ei ehkä kannata ihmetellä jos eivät oo toimineet...
Minulla itselläni meni melkein 2 kuukautta ennenkuin lääkkeestä alkoi olla apua. Sellaisen ohjeen olen kuullut, että jos lääkettä ei ole valmis syömään vähintään 6 kuukautta, niin sitä ei pitäisi edes aloittaa. Tietysti voi lopettaa, jos siihen on syyt, mutta aloittaessa pitäisi siis olla ajatuksena, että lääkettä syödään riittävän pitkästi. Lyhyistä lääkekuureista voi olla enempi haittaa kuin hyötyä.

Yhteistyössä