Miten käynnistetty synnytys eroaa itsellään käynnistyneestä? Onko vaikeampi tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liinu"

Vieras
Minulla käynnistetään synnytys ja se hiukan pelottaa. Siinä sotketaan tavallaan luonnon oma järjestely.. Kiitollisena kuulisin kokeneemmilta ja asiasta enemmän tietäviltä, että onko näissä eroja? Tietääkö se vaikeampaa synnytystä kun aletaan sorkkia synnytystä käyntiin? :( Vai vaikuttaako mitenkään? Mitä jos synnytys ei käynnistykään..?

Itselläni eka syntyi normaalisti- vesien menolla.

Toka käynnistettiin aamulla 8.00. Supistukset alkoivat kipeinä 16.00 ja vauva syntyi 19.00.

Kipeitä olivat molemmat ja nyt olen kolmannen kohdalla menossa pelkopolille, mutta käynnistystä toivon ehdottomasti, kun koko homma oli niin nopeasti ohi.

mulla kolme lasta ja kolme käynnistystä tai eka alko supistaa itekseen, mutta ei edennyt, joten annettiin vauhtia tipalla.
Keskimmäinen käynnistettiin tableteilla ja keskiviikkona aloitettiin ja pe syntyi. Tippa laitettiin myös vauhdittamaan touhua.
Kolmas käynnistettiin pallongilla ja sen jälkeen puhkaistiin kalvot. Taisi siihen tippakin tulla hetkeksi auttamaan. Tää kolmas oli nopein synnytys.
Helppoja ei ollu mitään, vaikka ponnistusvaiheet ovat sujuneet ekaa lukuunottamatta muutamassa minuutissa (ekaa ponnistin muutaman tunnin, lapsen pää oli vinossa ja ei meinannut tulla ulos sen takia). Paljonhan sitä tuli kivusta itkettyä, mutta epiduraali oli ainakin mulle taivaan lahja ja teki synnyttämisestä kivutoman osittain.

Jos synnytys ei käynnisty, niin tehdään sektio ja sitä esikoisen kohdalla jo mietittiin, mut sitten lapsi päättikin tulla alakautta ulos :)

En halua kuitenkaan pelotella, luultavasti kaikki menee hyvin ja unohdat kivut, kun saat lapsen rinnalle ja synnytys on ohi :)

Mulla käynnisteltiin rv 42+0 aamulla klo 9. Sytotec-murusia laitettiin yht. 3kertaa eivätkä supistukset muuttuneet tarpeeksikoviksi päivän aikana. Niinpä lääkäri puhkaisi kalvot klo 21 ja sitten mentiinkin ja lujaa...vertailupohjaa ei itselläni kivuille ole koska oli esikoinen mutta hel*etisti sattui. Tyttö näki päivänvalon aamuyöstä.
Tsemppiä,hyvin se menee :-)

esikoisen kohdalla ma aamuna menin sairaalan ja poika näki päivän valon to aamuna klo 8ja risat.
koko viikko oli yhytä helvettiä (supistukset ei alkanu ke aamuun mennessä...) kalvojen puhkasu ke ja iltaan mentiin ilman supistuksia kunnes sitten yövuorolaisten ansiosta alkoi tapahtumaan.

eli ei käynnistetty synnytys välttämättä ole nopea.

kakkosen kohdalla sairaalaan pe aamuna ja tyttö syntyi la iltana klo21. tää oli suhteellisesti nopeampi. supistuksia oli la aamusta saakka. kalvojen puhkasusta (salissa) tytön syntymään mene reilu kolme tuntia.

jälkimmäinen oli huomattavasti helpompi synnytys. vaikkakin tyttö oli jonkin verran isompi kun esikoispoika.

tsemppiä matkaan.

Mulla 2 käynnistettyä ja yksi spontaanisti alkanut.
Spontaanisti alkanut synnytys oli mahtava kokemus, nopea ja lähes kivuton, tämä oli keskimmäinen synnytykseni.
Molemmat käynnistyksellä alkaneet oli yhtä tuskaa (tokihan synnytys useimmiten onkin kivulias), kauan kestäneet ja erittäin kivuliaat synnytykset.

Käynnistetyssä on se hyvä puoli että kun kivut tulevat, olet jo valmiiksi sairaalassa ja saat heti helpotusta. Mulla käynnistetty oli pidempi mutta helpompi. Itekseen käynnistynyt oli nopeampi mutta erittäin kivulias.

Itsellä 3 synnytystä, kaksi käynnistynyt vesien menolla omin avuin ja viimeinen käynnistettiin kalvojen puhkaisulla.

Olin kyllä jo vajaat 4cm auki kun puhkaistiin, mutta ei ollut supistuksia. Vajaa tunti puhkaisusta alkoi supistelut, eli joskus 14 maissa ja tyttö syntyi klo19.

Ei ollut mitenkään erityisen kipeä 2 muuhun verrattuna, mutta tietysti synnytyksissä on kuitenkin eroja, mitkä ei välttämättä johdu kuitenkaan käynnistyksestä.

mulla alkoi synnytys normaalisti sitten päätettiin antaa lääkettä et supistuset katoaa koska pienet viikot. noh supistukse loppu muttä lääköri päätti et pitääkin syntyä niin ei käynnistynnyt supistukset eli sain pusertaa pojan maailmaan ilman supistuksia joita kyllä olisin tarvinnut.

Käynnitys alussa tabuilla, sit kalvojen puhkaisu, sit tipalla ja kaameaa oli kipujen kans puudutteista huolimatta--sektioon päättyi.
Itsekseen alkoi aamuyöllä "menkkakivuilla" ja tens-laitteen kans oli suht ok iltaan asti kotona,osastolle sit epiduraali ja kalvot, kiireellinen sektio.
Joten kokemuksellani ottaisin itsekseen käynnistyvän :)

Ekaa vauhditettin tipalla, toinen alkoi itsekseen ja kolmas tabuilla käynnistetty (siitä vuorokauden sisällä syntyi). Eipä noissa hirveitä eroja ollut, kaikki tyynni yhtä hirveitä "huippua" kohti.

Erosivat täysin!! Ensimmäinen käynnistettiin. Supistukset ihan hirveitä, kamalia ja tulivat alusta saakka alle puolen minuutin välein ja se kipu oli jotain sanoin kuvaamattoman hirveää!!

Toinen alkoi normaalisti vesien menolla muutamia supistuksia pitkin päivää kunnes h-hetki todella alkoi tuli muutama napakka supistus ja piti päästä ponnistaa. Tämä toinen ei tuntunut miltään. Menkka jomottelulta kun vertasi tuohon ensimmäiseen helvettiin.

Kätilö sanoi mulle, että siinä on omat/aidot supistukset ja sitten vielä ne käynnistetyt supistukset eli kahdet tavallaan päällekkäin... Itselläni ei käynnistetty, mutta näin kerrottiin.

Itellä takana kaksi käynnistettyä synnytystä ja yks sektio. Ei hajuakaaan, millaista on spontaani synnytys, mutta jos se on helpompi kuin käynnistetty niin mielenkiinnolla odotan, josko sellaisen vielä joskus kokisi. Itsellä nuo käynnistetyt oli kaikenkaikkiaan suht helppoja ja kipujenkin kanssa pärjäsi kyllä :)

[QUOTE="hohhoijaa";25631321]vai menkkajomottelua? Kävit siis pieraisemassa?[/QUOTE]

Niin? Kerrotko ongelmasi?

Voin kertoa että omalla kohdallani juuri näin. Toista kun lähdin synnyttämään ja salissa aloin ponnistaa niin olin itsekin ihan yhtä ymmälläni että se kaikki oli melkein jo siinä.
Ja kyllä toisessa oli kuin menkkajomottelua kuin käynnistettyyn vertasi!

Minulla on käynnistetty neljä synnytystä kahdeksasta. Ero itsestään käynnistyneeseen on ollut ainoastaan nopeus (1h 32min - 2h). Viimeksi otettiin kivunlievityskin varman päälle ja annettiin epiduraali ennen kalvojen puhkaisua.

Tosin on niin monta synnytystä takana, että voi olla, että nopeita olisivat olleet ilman käynnistystäkin.

Jonkin verran vaikuttaa varmasti käynnistymisen onnistumiseen se, mistä tilanteesta (kohdunsuun) lähdetään.

Eka "luomusynnytys" toka käynnistettiin tableteilla kohdunsuulle ja kasvojen puhkaisu. Ke aloitettiin käynnistys. Säännölliset supistukset tuli pe ja vauva syntyi la. Käynnistyksessä supistukset li repivämpiä ja tiheämpiä. Supistuksista ei ollut mitään taukoa. En saanut ponnistettua kun tulivat niin tiheään - lopulta piti hälyttää kotoa toinen anestesialääkäri joka sai lopulta epiduraalin toimimaan ja puolen tunnin päästä sain ponnistettua - tunsin ponnistuksen tarpeen epiduraalista huolimatta. En lähtisi enää käynnistykseen, jos voi valita. Toki siitäkin selvittiin.

Minua kiinnostaisi myös tietää, onko eroa sillä miten on käynnistetty. Onko esim. cytotecillä käynnistetty kivuliaampi kuin kalvojen puhkaisulla, noin keskimäärin? Kun kalvojen puhkaisu kuitenkin tavallaan "luonnollisempi" tapa.

Itsellä ensimmäinen käynnistettiin cytotecillä lapsivesien mentyä(supistuksia ei siis tullut), ja se oli pidempi ja huomattavasti kivuliaampi synnytys. Heti alusta asti supistukset olivat tuskallisen kipeitä, mutta silti tehottomia, ja avautuminen oli täyttä helvettiä siihen asti kunnes sain epiduraalin(jonka jälkeen avautuminen kävikin todella nopeasti).

Toinen synnytys käynnistyi vesien mentyä itsestään, supistukset olivat alkuun niin lempeitä että en edes tajunnut että minua supistelee vaikka sairaalan käyrille piirtyi komeita viivoja(verrattuna ekaan synnytykseen, jossa huusin tuskasta jo ennen kuin käyrillä näkyi mitään! :D). Kovasti koski vain ihan viimeisten minuuttien aikana ennen kuin pääsin ponnistamaan. Koko homma oli muutamassa tunnissa ohi.

En tiedä johtuiko erot siitä käynnistyksestä vai ihan vain siitä että eka synnytys oli, no, eka synnytys. Ehkä vähän sekä että.

Ainiin, lisään vielä että ponnistamisessa ei ollut muuta eroa kuin että käynnisetyssä synnytyksessä en tuntenut epiduraalista johtuen ponnistamisen tarvetta ja ponnistusvaihe oli siitä johtuen huomattavasti pidempi, mutta kivun/repeämisen suhteen niissä ei ollut eroa.

Yhteistyössä