mies vei lapseni hoitoon eilen ja tädit soittelivat mulle ettei sellainen käy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Mies muutti meille viikonloppuna asumaan. Ollaan kyllä seurusteltu ja "asuttu" yhdessä jo 2 vuotta mut nyt on virallisesti miehen osoite täällä. Poikani 3 v pitää miestä ihan isänään koska on ollut melkein alusta asti meidän kanssa. Silti ei kelpaa päiväkodin tädeille!! Pitäs olla oikee isä:O mä en tajua. Mikä selllainen sääntö on?

Sanoin kyllä tädille että mies asuu meillä mut ei siltikään. Ja pojalle tulee alkusyksystä pikkusisarus. Mitenköhän sit tulevaisuudessa? Pitääkö mun viedä poikani ja mies sitten vie yhteisen lapsen?

Meillä on ihan sama kuka lapsen vie mutta jos hakija ei ole huoltaja niin täytyy olla virallisesti kirjattu varahakijaksi. Eivät he voi hoitopaikassa luovuttaa lasta kenen tahansa mukaan.

Ilmota heidän esimiehelleen. Eihän tuo voi käydä. Kyllä meilläkin vie milloin kukakin tai hakee. tosin pieni kunta. Mutta silti. Eriasia ehkä jos oikea isä on kieltänyt...????

oletko ilmoittanut tarhaan miehen sellaiseksi henkilöksi joka saa hakea lapsen ja näin ollen myös tuoda lapsen?
mun piti ainakin aikoinaan täyttää se lappu että kenelle lapsi saadaan antaa, varahakijat jne.
eikä ole koskaan tullut rutinaa siitä
mutta siis eivät voi sanoa etteikö miehesi saisi lasta tuoda tarhaan, soita vaikka pk johtajalle ja selvitä asia hänen kanssaan

Kyllä meillä on lapsen eskariin vienyt vaari tai mummo ja joskus olen unohtanut asiasta jopa mainita. Varsinkin silloin kun olin synnyttämässä ja vaari vei ja haki lapset. Ei ollut ongelmaa.

mutta kannattaa tosiaan kertoa etukäteen jos vaan on mahdollista tai soittaa.

Mies on kirjoilla asunnossasi = avoliitto = mies on virallisesti lapsen isäpuoli ja myös elatusvelvollinen. Mutta todennäköisesti pitää hoitosopimukseen lisätä hänet, että saa viedä ja hakea päiväkodista.

Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26087976:
Mies on kirjoilla asunnossasi = avoliitto = mies on virallisesti lapsen isäpuoli ja myös elatusvelvollinen. Mutta todennäköisesti pitää hoitosopimukseen lisätä hänet, että saa viedä ja hakea päiväkodista.

No toi ei kyllä pidä paikkaansa. Mies ei tule koskaan olemaan elatusvelvollinen lasta kohtaan. Puolisoa kohtaan kylläkin, sitten kun menevät naimisiin. Ja virallinen isäpuolikin hänestä tulee vasta kun solmivat avioliiton.

Viimeksi muokattu:
Eiköhän ne totu siihen et mies kuljettaa lasta päikkyyn. En mä ole koskaan ilmottanut et tänään on eri tuoja tai hakija, mut meidän tuojat ja hakijat on ilmotettuna päiväkodin papereihin.

Meille tuli kerran yllättävä tilanne ja kaverin hellun piti hakea tyttö hoidosta. Kukaan ei kysellyt mitään. :D

Meillä yleensäkin riittää, kun kertoo, että senjasen-niminen ihminen tulee hakemaan, vaikka meilläkin niissä lapuissa on ilmoitettuna virallisesti joku muukin hakija.

Jos mies asuu saman katon alla ja on käytännössä pojalle se isä, aikuisten silmin sitten vaikka isäpuoli niin kyllähän hän hakijana on ihan samanvertainen kuin äiti tai isä. Eli ei tarvi erikseen ilmoitella koska hakee tai vie. Sen vielä ymmärtäisin jos äidillä nuo miesystävät vaihtuisivat tyyliin joka kuukausi ja lasta olisi hakemassa ja viemässä milloin mikäkin mies joka sattui juuri viikonloppuna muuttamaan heille.

Meillä on vanhempien lisäksi tässä vuosien varrella ollut kolme varahakijaa joista kaikki ovat etukäteen käyneet kanssamme päiväkodilla "näytillä" ja ollaan aina infottu etukäteen kun varahakija tulee lapsia hakemaan. Toisaalta taas varahakija on saattanut viedä lapsen päiväkodille aamusta ilman että siitä on sanottu mitään henkilökunnalle.

[QUOTE="hoitsu";26088013]Tuoda saa vaikka kuka täysikäinen siihen ei voi puuttua mutta jos hakija ei ole oma vanhempi niin siitä pitää ilmoittaa aina etukäteen.[/QUOTE]

Siis silloinkin kun on kysymys isäpuolesta joka on ollut mukana lapsen elämässä koko tämän iän?

Onko päiväkodilla muuten tietoa kaikkien lasten kohdalta siitä kuka on näiden biologinen isä?

Mun pojan biologinen isä ei oo ollut koskaan meidän kanssa missään tekemisissä. En ole mihinkään paperiin edes miehen nimeä kirjoittanut vaikka etunimen tiedänkin. Pojan isä on mun mies.

Meillä ainakin viedä saa kuka tahansa, mutta hakija täytyy olla oma vanhempi tai hoitosopimukseen merkitty hakija. Eli lisää ap miehesi nimi hoitosopimukseen, niin eipä pitäisi olla mitään urputtamista kenelläkään.

Ihan käytännössä lapsen voi tuoda kuka vain. Hakemisen kanssa ollaan yleensä vähän tarkempia, koska lapsi on päiväkodin vastuulla, eli lasta ei periaatteessa saa antaa mukaan kuin niille henkilöille, joiden nimet ovat hoitosopimuksessa.

Käytännössä lapset lähtevät joskus vaikka kaverin vanhempien matkaan ja ei näitä satunnaisia hakijoita tarvitse papereihin merkitä, vanhempien ilmoitus riittää. Ap:n kannattaa kyllä merkitä mies lapsen papereihin, niin hakemisenkin pitäisi sujua mutinoitta (olettaen, että hakija on selvinpäin).

Madickenin kysymykseen: Päiväkodilla on se tieto lapsen vanhemmista, mitä hoitohakemuksiin ja sopimuksiin on kirjattu. Hakemukset eivät tosin ole yleensä henkilökunnan nähtävillä, yleensä vanhemmat itse kertovat hoitosopimusta tehdessä perhesuhteensa jos haluavat. Isä- ja äitipuolet saavat siis aivan huoletta hakea ja tuoda lasta jos kuuluvat lapsen elämään.

jos ap:n elämä vaikuttaa pk:n tätien mielestä vähän siltä että elämänhallinta ja arki ei ole oikein hanskassa niin voivat olla tarkempia kaikenlaisten hakijoiden ja tuojien kanssa. ovatko puhuneet sulle perhetyöntekijästä?

[QUOTE="vieras";26088161]jos ap:n elämä vaikuttaa pk:n tätien mielestä vähän siltä että elämänhallinta ja arki ei ole oikein hanskassa niin voivat olla tarkempia kaikenlaisten hakijoiden ja tuojien kanssa. ovatko puhuneet sulle perhetyöntekijästä?[/QUOTE]

Mistä ihmeestä nyt tälläistä keksit? Mun elämä on oikein hyvää ja mainiota! Käyn töissä, lapsi on siististi puettu (merkkivaatteisiin), lapsi oli juuri viikon poissa tarhasta koska oltiin Egyptissä lomalla. Onkos sulla perhetyöntekijä ja arki ei oikein suju?vai mistä tälläistä keksit?

Yhteistyössä