7. lk tyttö ilmoitti tänään, että hän aikoo alkaa meikata ja että me vanhemmat emme voi häntä estää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teinin mutsi

Vieras
Huoh :( tästä on väännetty meillä niin paljon. Itse en ole ikinä meikannut, enkä haluaisi, että lapsenikaan meikkaisi, koska hän on kauniimpi ilman ja iho menee kemikaaleista huonoksi. On vaan niin kovin nuori vielä ymmärtämään pitkällä tähtäimellä että hänen parastaan vain ajattelen. Isä ei ota asiaan mitään kantaa.

Periaatteessa en haluaisi laittaa omia rahojani niin turhaan rahareikään kuin meikkeihin, mutta pakko kait se on ostaa edes kunnolliset puhdistusaineet ym. ettei sitten mennä siihen, että meikkaa salaa ja jättää meikit yöksi nukkumaan mennessä. Voisiko joku laittaa ihan vaikka listaa, että mitä tuolle nyt sitten pitäisi ostaa? Katselin kaupassa jotain geelejä ja vaahtoja ja kasvovesiä, mutta enhän minä niistä mitään ymmärrä... Osaako joku suositella jotain merkkiä? Neutrogenaa, Lumenea ja Garnieria sekä Bodyshopia katselin. Ilmeisesti myös jotain vanulappuja tarvitaan, laitetaanko se aine jotenkin sinne sisälle vai miten puhdistus hoituu?

Olisiko sinulla ketään tuttavaa joka voisi antaa tyttärellesi opastusta siinä, miten meikataan siististi ja miten meikit poistetaan ja osaisi ehkä auttaa tuotteiden valinnassa? Tyttö ehkä kuuntelisi paremmin jonkun toisen aikuisen oppeja ja vahinko on ainakin vähäisempi jos samantien opettelisi meikkaamaan hillitysti eikä siihen aloittelevalle meikkaajalle tyypilliseen "enempi on parempi" -sirkuspelletyyliin.

Sitä puuteria ei nyt ainakaan kannata ensimmäiseksi ostaa. Tyypillinen virhe ruveta sitä tahkoamaan paljaalle iholle, kuivattaa vain eikä hyödytä mitään. Puuterin funktiohan on kiinnittää meikkivoide, jos ei käytä meikkivoidetta niin ei tarvi puuteria ja jos on hyväihoinen teini niin tuskin tarvii meikkivoidettakaan. Jos on huolissaan ihon kiiltämisestä niin Body Shopista saa sellaisia paperilappuja joihin voi imeyttää pahimmat rasvaisuudet nenänpäästä.

Ripsari, vaalea huulikiilto, peitepuikko jos nyt jotain peitettävää on. Noilla alkuun.

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="Kifa";26126941]Sitä puuteria ei nyt ainakaan kannata ensimmäiseksi ostaa. Tyypillinen virhe ruveta sitä tahkoamaan paljaalle iholle, kuivattaa vain eikä hyödytä mitään. Puuterin funktiohan on kiinnittää meikkivoide, jos ei käytä meikkivoidetta niin ei tarvi puuteria ja jos on hyväihoinen teini niin tuskin tarvii meikkivoidettakaan. Jos on huolissaan ihon kiiltämisestä niin Body Shopista saa sellaisia paperilappuja joihin voi imeyttää pahimmat rasvaisuudet nenänpäästä.

Ripsari, vaalea huulikiilto, peitepuikko jos nyt jotain peitettävää on. Noilla alkuun.[/QUOTE]

tai sit ihan meikkipuuteri, puuteri ja meikkivoida samassa, helppoa, ei jää rajoja :)

Ja minäkin tosiaan varmaan marssittaisin teinin kosmetologille, uskonee ammattilaista kuitenkin paremmin kuin omaa äitiä joka tyypillisesti tuossa iässä ei teinin mielestä kuitenkaan mitään mistään ymmärrä.

Hygienia-asioista kannattaa myös puhua, eli ei käytetä mitään iankaikkisen vanhoja meikkejä eikä kaverin vanhoja eikä omiakaan lainailla puolelle kaveripiiristä.

Mun mielestä tuollaiset asiat jokainen saa päättää itse. Jos yrität estää lasta meikkaamasta, hän tekee sellaisen sotamaalauksen, että varmasti pyörryt. Joten luovuta sovinnolla - tuo on kuitenkin sellainen asia, josta ei ole oikeasti vahinkoa kenellekään.

Peesaan. Anna myös valita meikit ja värit itse. Kunnon puhdistusaineet ja niiden käytön voi opastaa vaikka meikkiosaston myyjä.

Meikkaus on asia josta ei kannata aloittaa vääntöä tuon ikäisen kanssa.

Puhdistusaine ja kosteusvoide on eka asia. Puuteria en suosittele, mieluummin sävyllinen päivävoide tai kevyt meikkivoide.

Ei tuossa vaiheessa tarvita mitään tuhdimpaa pakkelia, ei siis meikkivoiteita eikä sävyllisiä päivävoiteita. Riippuu vähän ihotyypistä millaista tarvitsee. Onko näppyjä? Nuoret haluaa peittää inhottavat näpyt joten hyvä peitepuikko on tarpeen. Jokin kevytpuuteri olisi ihan hyvä vaihtoehto, sillä saa ihon kiiltoa pois. Kunhan sitten tosiaan pesee säännöllisesti meikit poiskin.
Antaisin meikata ja hommattais kiva ripsiväri, ehkä jokin vaaleahko kajaali, ei siis mitään mustaaa tai muuta liian räikeää. Joku hillitty huulipunakin ehkä, ainakin kunnollinen huulikiilto.

Meikkiosaston myyjät eivät kyllä useinkaan tiedä muusta kuin itse edustamastaan sarjasta (ja tuputtava sitten sitä vaikkei olisi yhtään sopiva) ja toisaalta kosmetologit myös kauppaavat sitä kalleinta. Puhdistustuotteiden suhteen suuntaisin itse varmaan apteekkiin. Apteekin sarjat ovat hajusteettomia, vailla turhia lisäaineita, edullisia ja niitä löytyy kaikille ihotyypeille.

No eivät kyllä osaa. Itse muistelen kauhulla pikkusiskon meikkikokeiluja, juurikin osti sitä mitä halvimmalla sai tai kavereilta poisheitettyjä, mistään puhdistuksesta ei todellakaan ymmärtänyt hölönpölyä ja oli mielestään tosi ihqu kunhan vain sitä pakkelia oli mahdollisimman paljon.

Itseasiassa yhden teorian mukaan meikki jopa suojaa ihoa ilman saasteilta, kunhan muistaa vaan pestä meikit joka päivä.

Ja älä nyt herran tähden tuollaisesta ala paasata. Eihän tyttö kohta uskalla kertoa sinulle enää mitään! Oma äitini kielsi hiustenvärjäystä myöten kaiken, koin sen kai niin ettei minun mielipiteelläni ole sijaa ja olin TODELLA epävarma itsestäni ja... noh, kaikesta.

8. luokan lopulla olin 31 kiloinen keuhkokuumetta sairastava anorektikkorokkityttö, jolle bisse maistui paremmin kuin koulu ja kylillä luuhaaminen kävi elämäntavasta. Ei se tietenkään yksiselitteisesti johtunut tuosta syystä, mutta yritän tässä vaan sanoa että nuorelle erityisesti tulisi olla helposti lähestyttävä vanhempi asiassa kuin asiassa ja puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Mitä sitten jos jonain päivänä tuleekin niitä isompia kysymyksiä: ehkäisy, huumeet, seksielämän aloittaminen, alkoholi... ja lapsi ei enää uskalla kysyä?

Meillä seiskaluokkalainen käyttää ripsiväriä ja rajauskynää. Meikkivoiteesta olen puhunut, ettei tuon ikäinen sitä tarvitse kuten ei puuteriakaan, ainakin vielä on uskonut. Ostin tytölle apteekista puhdistusmaitoa ja kasvovettä, jossa ei ole alkoholia. Painotin, kuinka tärkeää on puhdistaa illalla meikit pois ja muistaa kosteuttaa ihoa.

Nätisti meikkaa, on ollut pienestä pitäen kiinnostunut meikeistä vaikka itse en meikkaa paljonkaan. Aloitti ripsarin käytön viidennellä luokalla, kuutosella lisäsi sen rajauksen. Kerran on käynyt kosmetologilla hoidossa, synttärilahjaksi ostan varmaan taas lahjakortin kosmetologille. Suosittelen siis sitä, siellä tyttö voi puhua ihonhoidosta ammattilaisen kanssa.

Suosittelen allergisten ihojen sarjoja. Ovat yleensä kalliimpia, mutta iholle ystävällisempiä. Itse en osta tuotteita missä on formaldehydiä, koska olen allergisoitunut sille jo nuorena. On yleisimpiä allergian aiheuttajia meikeissä. Esim. Apteekissa ja hyvin varustetuissa tavarataloissa myydään sarjaa nimeltä Biotherm. Meikkivoiteessa on se hyvä puoli, että se säästää ihoa auringonvalolta. Eli iho vanhenee nopeammin jos ihoa ei suojaa auringolta, ja meikkivoide on siihen hyvä mekaaninen suoja. Huonompi vaihtoehto on esim. aurinkovoide jossa on kemiallinen suoja.

Parhaimman avun saat kosmetologilta tai joltakin joka osaa esitellä tuotteita. Itse osuin kerran apteekkiin niin, että siellä oli ihon hoidon ammattilainen ja sain paljon apua. Myös esim. sokoksella on usein sellainen ihminen paikalla joka osaa neuvoa, mutta se on säkästäkin kiinni että osuu kohdalle oikea ihminen. He osaavat kertoa millainen meikkivoide ja muut ihonhoidon tuotteet sopivat parhaiten juuri tyttäresi iholle. He osaavat myös neuvoa meikkauksessa. Lähde ostoksille tyttäresi kanssa niin pääset itsekin tutustumaan meikkien ihmeelliseen maailmaan. Silloin tiedät myös miksi tiettyihin asioihin kannattaa panostaa ja miksi.

Äitini on meikannut jo nuoresta tytöstä lähtien ja hänellä iho on paljon paremmassa kunnossa kuin minulla, joka en laiskuuttani viitsi meikata. Tarttis varmaan ruveta. Mutta se vaatii kyllä paljon vaivaa, että hoitaa myös ihoaan kunnolla. Eli muistaa puhdistaa ja rasvata hyvin.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä