Alan ymmärtää niitä, jotka sulkevat isovanhemmat pois lapsensa elämästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raivomutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raivomutsi

Vieras
Ei helvetti vie jaksa sitä että AINA pitää annettuja ohjeita rikkoa. Oli kyseessä lapsen allergiat tai turvallisuus niin aina pitää tehdä eri tavalla kuin mitä äiti on ohjeistanut ja salaa tietenkin. Sitten surusilmäiset mummat itkee täällä kun ei nää lapsenlastaan. No eipä näe ei jossei kasvatusvastuussa olevia vanhempia suostu hoitoasioissa uskomaan! Elämä lasten kanssa on rankkaa muutenkin niin tähän tarvitaan vain sellaisia aikuisia jotka vetävät yhtä köyttä. Ei mitään sooloilija-mummeja!!

Kiva, että joku ymmärtää.

Välit on minulla lähes kokonaan poikka anoppiin lasten takia. Hän vaarantaa lasten terveyden joka kerta, kun tapaavat. Sitten minua syyllistetään, että olen ilkeä miniä, kun saavat tavata lapsenlapsia niin harvoin.

täällä haukutaan jatkuvasti naamapunaisena niitä mummoja. ne tekee niin ja ne tekee näin. samalla voivotetaan sitä, kun ei ole tukiverkkoja, ja mummot ei hoida lapsenlapsiaan tarpeeksi. kun mummot ei suostu elämään pelkästään lapsenlapsilleen, vaan niillä on omakin elämä. moni valittaja sais kuitenkin katsoa molemmissa tapauksissa peiliin

Minusta on kummallista, et iso-vanhemmat haluaa tuolleen sooloilla lastenlasten asioilla. Meillä iso-vanhemmat on todella tarkkoja, jos mä olen vetänyt rajan johonkin niin iso-vanhemmatkin noudattaa sitä rajaa mukisematta ilman että joudun edes sitä pyytämään. Samoin lapsen ruokavaliota. Ei ne tahdo et lapsi kärsii sen takia et heidän piti saada syöttää sille mansikoita.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26465662:
täällä haukutaan jatkuvasti naamapunaisena niitä mummoja. ne tekee niin ja ne tekee näin. samalla voivotetaan sitä, kun ei ole tukiverkkoja, ja mummot ei hoida lapsenlapsiaan tarpeeksi. kun mummot ei suostu elämään pelkästään lapsenlapsilleen, vaan niillä on omakin elämä. moni valittaja sais kuitenkin katsoa molemmissa tapauksissa peiliin

Taitavat kuitenkin olla eri ihmisiä nämä valittajat.

joo siis sillähän meilläkin yritetään kiristää että mitä kaikkea meidän vuoksemme on tehty ja miten ollaan sukua. en väliä hevon&%€#"! vaan mielummin jätän lapseni vaikka mll hoitajalle kuin tälle sekopäälle.

Minusta on kummallista, et iso-vanhemmat haluaa tuolleen sooloilla lastenlasten asioilla. Meillä iso-vanhemmat on todella tarkkoja, jos mä olen vetänyt rajan johonkin niin iso-vanhemmatkin noudattaa sitä rajaa mukisematta ilman että joudun edes sitä pyytämään. Samoin lapsen ruokavaliota. Ei ne tahdo et lapsi kärsii sen takia et heidän piti saada syöttää sille mansikoita.

ei meillä uskota ruokavalio-asioissakaan. kun pitäähän sen pikku-nyyrikin nyt sitä ja tätä saada. ja nämä antamiset ja tekemiset tehdään silloin kun silmä välttää. en luota enää joten pysykööt pois pois elämästämme.

[QUOTE="Sanna";26465652]Kiva, että joku ymmärtää.

Välit on minulla lähes kokonaan poikka anoppiin lasten takia. Hän vaarantaa lasten terveyden joka kerta, kun tapaavat. Sitten minua syyllistetään, että olen ilkeä miniä, kun saavat tavata lapsenlapsia niin harvoin.[/QUOTE]

se on helppo kääntää omat toilailut muiden syyksi. ja sitten ähkitään että "olen minä omatkin lapseni osannut kasvattaa!!"

No allergioiden huomiotta jättäminen tai todellinen turvallisuuden vaarantaminen on kyllä iso asia, mutta muutoin en ymmärrä miksi ihmeessä mummolassa pitäisi olla samat rajat ja säännöt kuin lapsen kotona.

Kyllä meillä mummot saa tössöttää lasten kanssa ihan oman mielensä mukaan. Sama se mulle vaikka mummolassa saisi istua pöydällä ja kiipeillä verhoissa kunhan mummo katsoo ettei mitään satu ja tietää että se on voi voi jos jotain hajoaa - en ota vastuuta jos lasten annetaan touhuta mitä vaan. Lapset kyllä tietää että kotona on eri meininki ja mummotkin saa lapset kyllä kuriin jos on tarvetta.

Mä itse katkaisin välit äitiini lapsen syntymän jälkeen, sillä en halunnut lapsen joutuvan kärsimään alkoholistista ja hänen turhista lupauksistaan. Jos äitini ei joisi, voisin varmaan suvaita mitä vaan, jotta saisin hänet pidettyä elämässämme, alkoholia en vain hyväksy.

ei meillä uskota ruokavalio-asioissakaan. kun pitäähän sen pikku-nyyrikin nyt sitä ja tätä saada. ja nämä antamiset ja tekemiset tehdään silloin kun silmä välttää. en luota enää joten pysykööt pois pois elämästämme.

En luottas itsekkään tuollaisessa tilanteessa. Jos mä en voi luottaa siihen, että lapsi on turvassa ja voi hyvin niin en todellakaan vois viedä sellaiselle hoitoon enää. Meillä meni pitkään ennen kuin löytyi ensimmäistäkään luvallista "herkkua", mitä sai lapselle syöttää ja mummot tavallaan suri, kun ei voi antaa oikein mitään pienelle. Nyt sitten tietäävät mitä saa syöttää, ja välillä kysyyvät et tällainen löyty kaupasta saako antaa lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;26465719:
No allergioiden huomiotta jättäminen tai todellinen turvallisuuden vaarantaminen on kyllä iso asia, mutta muutoin en ymmärrä miksi ihmeessä mummolassa pitäisi olla samat rajat ja säännöt kuin lapsen kotona.

Kyllä meillä mummot saa tössöttää lasten kanssa ihan oman mielensä mukaan. Sama se mulle vaikka mummolassa saisi istua pöydällä ja kiipeillä verhoissa kunhan mummo katsoo ettei mitään satu ja tietää että se on voi voi jos jotain hajoaa - en ota vastuuta jos lasten annetaan touhuta mitä vaan. Lapset kyllä tietää että kotona on eri meininki ja mummotkin saa lapset kyllä kuriin jos on tarvetta.

Kyllä myös se rassaa pahasti, kun aikatauluista ei pidetä kiinni. Jos mummolassa mennään vasta 2 tuntia normaalia myöhemmin nukkumaan, niin aikainen herätys maanantaina aamulla ennen päiväkotiin lähtöä on varsin ikävä sekä väsyneille lapsille että patistelemaan joutumaan vanhemmalle.

Samoin minua ottaa päähän, kun lasten suunterveydestä ei huolehdita. Välipaloja tyrkytetään vähän väliä, jolloin suussa on jatkuva happohyökkäys. Astmalääkkeen kanssa on oltava erityisen tarkka hampaiden hoidon kanssa, mutta mummo ei sitä tunnu ymmärtävän. Ja kun äidin silmä välttää, niin ollaan lykkäämässä omaa lusikkaa lapsen lautaselle. Mikä ihmeen hinku mummolla on tartuttaa hammasbakteeri lapsille väkisin, en ymmärrä.

Jatkuva herkkujen mussuttaminen lihotti molempia lapsia viime kesänä viikon mummolaloman aikana 2 kg. Se on paljon 3 ja 5 vuotiaille lapsille. Ovat jo muutenkin hieman keskikäyrän yläpuolella, joten yhtään lisää painoa ei saisi tulla.

Kyllä minäkin hakkuisin naama punaisena jos on selkeä ohjeistus annettu suullisena kuin kirjallisena jos lapsi jollekin allerginen.
Ei ole kiva saada puhelua kun toinen paniikissa soittaa etä nyt lapselle tuli joku, ja ei saa mummo sanaa suustaan. Lopuksi selviää että on antanut sitä allergisen reagtion aiheuttavaa (ruoka tms.) aineita.
Seuraava kerta tulee ja sama juttu, jo sitä ennen haukutaan kuinka olen ylihuolehtivainen ja hysteerinen ja ei ennen vaan tuommoisia ollut.
Sen että lapsen taas jättää hoitoon tulee hetken kuluttua soittoa kuinka se lapsi taas nyt sattuikin sairastumaan hänellä ollessa.

Minä en kuitenkaan kiellä mummoa antamasta lapselle herkkuja nin paljon kun haluaa, mummo saa olla mummo mutta jos mummo vähättelee lapsen ruoka-aine allergioita ja nekin aika yksinkertaisia
ettei nyt olisi mahdollista jättää muutamia ruokia pois.

[QUOTE="Sanna";26465755]Kyllä myös se rassaa pahasti, kun aikatauluista ei pidetä kiinni. Jos mummolassa mennään vasta 2 tuntia normaalia myöhemmin nukkumaan, niin aikainen herätys maanantaina aamulla ennen päiväkotiin lähtöä on varsin ikävä sekä väsyneille lapsille että patistelemaan joutumaan vanhemmalle.

Samoin minua ottaa päähän, kun lasten suunterveydestä ei huolehdita. Välipaloja tyrkytetään vähän väliä, jolloin suussa on jatkuva happohyökkäys. Astmalääkkeen kanssa on oltava erityisen tarkka hampaiden hoidon kanssa, mutta mummo ei sitä tunnu ymmärtävän. Ja kun äidin silmä välttää, niin ollaan lykkäämässä omaa lusikkaa lapsen lautaselle. Mikä ihmeen hinku mummolla on tartuttaa hammasbakteeri lapsille väkisin, en ymmärrä.

Jatkuva herkkujen mussuttaminen lihotti molempia lapsia viime kesänä viikon mummolaloman aikana 2 kg. Se on paljon 3 ja 5 vuotiaille lapsille. Ovat jo muutenkin hieman keskikäyrän yläpuolella, joten yhtään lisää painoa ei saisi tulla.[/QUOTE]

..ja mummulle ei voi asiasta keskustella, opastaa kunnolla ja painottaa astmalapsen hoidossa olevia pääpiirteitä - ja ihan hyvässä hengessä :)? Välipalojen- ja muiden ruokailuaikojen - jälkeisen happohyökkäyksen katkaisee mainiosti xylitol- tuotteet, purkka tai hammaskarkit. Ovat oivallisia! Ja mitä tulee esim. viikon aikana tapahtuneeseen herkkujen mussuttamiseen ja lasten lihomiseen, niin luulisi tilanteen tasoittuneen kotona nopeasti, missä ei sitten ikinäkoskaanmilloinkaan lapset herkuttele :saint:...? Ja jos on sitten vaikeaa luottaa, niin antakaa olla asian kokonaan. Itse olette silloin valintanne tehneet, ja kannatte siitä sitten sen tuoman manhd. taakan.

Ja mitä aikatauluihin tulee, niin viikonloppuyökyläilyn voisi sitten järjestää tapahtuvaksi jo perjantai- illasta lauantaipäivään, sunnuntaina olisvat lapset sitten kotona rytmiään tasoittamassa..ja jos sekään ei käy, niin sitten se vaan on kärsittävä, se maanatai- aamujen pikku tahmeus. SeKIN kun menee kyllä äkisti ohi...

Muutoin olen Meritähden kanssa samoilla linjoilla, että mummolassa on sitten ne oman säännöt, siellä mennään mummojen ehdoilla. Ihan kaikkiin pikkuseikkoihin ei todellakaan kannata puuttua (ja en nyt puhu lainkaan asioista mitkä liittyvät lapsen turvallisuuden vaarantamiseen kaikissa muodoissaan), ne pienet pikkuseikat mitkä poikkeavat kotielämästä voivat juurikin olla se mieleenpainuvin muisto mummolahetkistä sitten tuonnempana :). Loppujen lopuksi kyseessä on pienet hetket, ajanjaksot, molempien elämässä. Olkaa onnellisia siitä, että teillä on aktiivisia isovanhempia arkeanne jakamassa ja sukupolvien välistä kuilua lyhentämässä. Kaikilla kun ei asia ole yhtä hyvin. :)

ei sentään lasten terveyttä vaaranneta mutta ovat muuten niin hankalia ihmisiä ettei heidän kanssaan voi tulla toimeen. Alkoholisoituneita, ei täysin, mutta monta kertaa olemme joutuneet perumaan matkan mummolaan kun siellä ollaankin oltu humalassa. Nykyään joudumme ensin soittamaan ja varmistamaan että sinne voi tulla. Sitten pyydetään että "tulkaa kahden päivän päästä" ja suututaan kun ei sitten tulla ollenkaan. Meidät on haukuttu lyttyyn monet kerrat, syynä aina ties mikä.-ja kun anoppi suuttuu, hän ei sanoja säästele.. Ja heillä on tapana ilmoittaa saman päivän aikana et tulevat kylään (asuvat 300km päässä) ja suuttuvat jos meille ei nyt sinä päivänä sovikkaan. Meidän pitäisi siis perua aina muut menot sen takia kun isovanhemmat ilmoittavat yhtäkkiä että olisivat 3 tunnin päästä meillä. Pyrkivät aina jäämään yöksi, keskellä viikkoakin ja kun kiellämme (ystävällisesti, tämän yllätysilmoituksen perään) niin vedetään herne niin syvälle nokkaan ettei se sieltä tule ulos kuin ehkä viikon päästä. Meillä on molemmilla aika vaativat ja aikaa vievät työt ja völillä joudumme työskentelemään myös illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan, joten työt jäisivät tekemättä jos meille tulisi vieraita. Välillä elämä on todella hankalaa (ja minähän olen kaiken pahan alku ja juuri kun olen "kääntänyt" rakkaan pojan pään vanhempiaan vastaan) ja sitä joskus miettii kuinka paljon helpompaa olisi jos ei heitä tarvitsisi tavat.

Meillä on molemmat isovanhemmat olleet muunmuassa sitä mieltä, että kun muksu oli reilu vuotiaana tosi skarppi ja reipas tapaus, että turha sitä on mihinkään turvaistuimiin laittaa, koroke riittää, kun on noin valpas yms. En tiedä miten nämä asiat liittyvät toisiinsa....

Ruokahommat oli sitä tyyliä, että kyllä nyt 3kk voi, ja pitääkin JO, syödä normaalia ruokaa, eli ei soseita, vaan ihan vaikka sinihomejuustokastiketta ja pastaa. Tai, että miten niin ei ole vielä syönyt karkkia ihmetteli isosiskoni, muksu oli noin puolivuotias...

Lapsen terveyden tai turvallisuuden vaarantaminen on TIETYSTI sellainen mitä ei voi hyväksyä.
Muuten minusta mummolassa, tädillä, sedällä ym yökyläilyillä vanhempien pitää hyväksyä se, että kylässä mennään kyläpaikan säännöillä! Meidän lapset on nyt viikon miehen siskon luona hoidossa. Ja tasan tarkkaan menevät sen rytmin mukaan, mikä miehen siskon talossa on. Toki olen kertonut millainen meidän normaaliarkirytmi on, mutta kyllähän siitä nyt lomalla voi vähän joustaa.

Jos on niin joustamaton, että vieraiden hoitajien pitäisi tehdä JUURI NIIN KUIN MINÄ TEEN, niin sitten on varmaan parempi olla antamatta niitä kullanmurujaan kenenkään muun hoitoon.

Meillä mumma haluaa viedä lapset aina lapsuudenkotiinsa viikoksi kesällä. Sellainen 1900-l alun hirsitönö puulämmityksellä ja huonolla piipulla. Olen paikalle hankkinut palovaroittimen ja häkävaroittimen, kun mumma ei niitä suostu itse laittamaan. No, viikon päätteeksi huomasin, että molemmat oli raijattu navettaan. Tänä kesänä sanoin, että lapset eivät mökille tule ellei ole palo- ja häkävaroitinta. Mumma alkoi huutamaan, että ei käy ja ihan omalle riskille sinne menee ja jos kuolee tulipalossa, niin omapahan on henkensä. Silloin kyllä minullakin jo ääni hieman korottui kun vastasin, että minun alaikäisten lasten hengellä et leiki.

Eli joo, kyllä ymmärrän.

[QUOTE="Sanna";26465755]Kyllä myös se rassaa pahasti, kun aikatauluista ei pidetä kiinni. Jos mummolassa mennään vasta 2 tuntia normaalia myöhemmin nukkumaan, niin aikainen herätys maanantaina aamulla ennen päiväkotiin lähtöä on varsin ikävä sekä väsyneille lapsille että patistelemaan joutumaan vanhemmalle.

Jatkuva herkkujen mussuttaminen lihotti molempia lapsia viime kesänä viikon mummolaloman aikana 2 kg. Se on paljon 3 ja 5 vuotiaille lapsille. Ovat jo muutenkin hieman keskikäyrän yläpuolella, joten yhtään lisää painoa ei saisi tulla.[/QUOTE]

No äkkiäpä se rytmi tasaantuu ja lapsella on ollut mukavaa. Ei meidän tyttöä saisi ikimaailmassa mummoloissa nukkumaan samaan aikaan kun kotona, ei edes vaikka olisin itse mukana nukkumaan laittamassa. En näe tässä mitään ongelmaa, seuraava aamu on sitten hankalampi mutta tuleepa niitä huonosti nukuttuja öitä muutenkin. Päikkäritkin jää joskus mummon kanssa väliin kun tyttö ei vaan malta nukkua, mutta eipä hän siitä rikki mene.

Syöminen on mummolassa mitä on ja ruoka varmaan koostuu niistä välipaloista mitä mummo koittaa leikin lomassa tunkea tytön suuhun hänen juostessaan ohi. Mutta eipä hän mene rikki tästäkään, hampaat pestään ja syödään xylitolipastilleja.
Ja kun ruoka on normaalisti terveellisempää, se on yksi hailee mitä mummolapäivänä syödään.

Annetaan mummojen olla mummoja. Paapotaan me sitten meidän lastenlapset.

Jos mummo on omista lapsistaan kasvattanut kunnon kansalaisia niin kyllä hän selviää minunkin lapsen kanssa. Sen ajan mitä mummollassa on niin ei haittaa vaikka syökin herkkuja tai käy nukkumaan hiukan eri aikaa. Siitähän ne asiat korjaantuu kun tulee kotiin ja arki palaa ennalleen. Olen äärismmäsien onnellinen että on terve ja hyväkuntoinen mummo joka jaksaa lasten kanssa leikkiä.

Aika pelottavia esimerkkejä täällä. En minä antaisi lasta mummulaan jos tuollain lapsi vaarannetaan ja salaa tehdään. Olemme onnellisessa asemassa: Meillä on onneksi ihanat mummot, molemmat!

se on lapselle lomaa olla siellä mummolassa, jossa ei pilkun tarkasti nussita kellonaikoja, vaan mennää rennommin ja lapsen tahdon mukaan. sekään että syö välillä herkkuja, ei sitä lasta tapa.
kun vain mummot tosiaan sen allergiat ynnä muut sellaiset ja sen turvallisuuden ottavat huomioon. kyllä lapset sitten ehtii olla siinä natsi kurissa kotonakin

Olen monen muun kanssa samaa mieltä siitä, että kylässä on omat säännöt ja kotona omat. Meillä tyttö tykkää olla kovasti mummon ja papan luona (minun äitini ja isäni) kun asuvat niin lähellä. Olen sanonut että saa komentaa ja pitää heidän säännöistään kiinni. (jotkut eivät nimittäin tykkää edes siitä jos joku muu komentaa omaa lasta, hänen tehdessä väärin). Toisen kotia pitää opetella kunnioittamaan jo pienestä pitäen. Ei meilläkään tyttö mene mummolassa nukkumaan samaan aikaan kuin kotona eikä varsinkaan syö säännöllisesti vaan mussuttelee kaikenmaailman herkkuja mitä mummo leipoo. :) Mitä sitten? On ihanaa kun mummokin on vasta niin nuori (46v.) että jaksaa vielä pitkään leikkiä ja leipoa lastenlasten kanssa. Tässä mummolassa myös kysytään kyllä useasti saako antaa sitä tai tätä, tai miten pitää toimia jossain tilanteessa. Salaa ei tehdä mitään, tai jos tehdään niin se on joku harmiton pieni juttu. Meillä ei allergioita ole ja jos tulee joskus niin varmasti huolehtivat siitä ettei anna sitä mitä ei saa.

No miehen äiti sitten on aivan eri luokkaa! Ollaan aika nuoria vanhempia joten hän pitää meitä vastuuttomina jotka eivät mitenkään osaa huolehtia lapsestaan. Ja toinen syntyy syyskuussa. (anoppi oli samanikäinen kun minä saadessaan esikoisensa) Miehen sisko sai samoihin aikoihin esikoisen kun me ja hän on sitten äitinsä silmissä parhain nuori äiti mitä on koskaan tavannut. Antaa lapsen syödä kaikenmaailman sokeriherkkuja puolen vuoden iässä, antaa kaiken periksi, saa ottaa lelun toiselta ja töniä yms. Hänen lapsensa nyt 2,5v ja meidän tyttö 2v. Minä kielsin itse antamasta keksiä alle vuoden ikäiselle lapselle ( oli juuri työntämässä sitä lapsen suuhun kun sanoin, että ei saa), suuttui tietenkin ja saahan sitä nyt vähän antaa. Sain kuitenkin pidettyä että tyttö oli reilu vuoden ennenkuin sai maistaa herkkuja, pullia yms. En tiiä teinkö nyt hirveän väärin vai en. :D No kuitenkin, anoppi tyrmää AINA kaikki mitä ollaan kerrottu hänelle lapsen kasvatuksesta ja suunnitelmista. Ei saa viedä potalle ennen kahta vuotta, ei oo kiire. Ei tarvii tuttia pois kun viimestään 3v jne.. No en oo kuunnellu hirveesti noita ja tutti jäi pois alle 2v ja potalle oppi just 2v. Nyt tulevan vauvan kanssa haluan käyttää kestovaippoja, no ei oo hyvä idea. Kysyi tarvitaanko mitään tulevalle vauvalle, kerroin että niitä kestoja voi ostaa no mulkas vaan eikä sanonu mitään. Yhtään kestoa ei ole tuonut vaan kasapäin vaatteita jota ei tarvita! oon sanonu siitä mutta ei mene kaaliin. Hän on mielestään kasvattanut lapsensa oikein, vaikka onkin käyttänyt fyysistä kuritusta ja kaikkea mitä ei nykypäivänä saa tehdä. Painotti vielä meille ettei luunapit ja tukkapöllyt kuulu lastenkasvatukseen.

Kyllä ne isovanhemmat on rikkaus lapselle, mutta kunnioitusta toisia kohtaa pitää löytyä. Puolin ja toisin. Olen sitä mieltä että jos joku häiritsee niin pitää tehdä asiat selväksi ja kertoa mikä mättää. Jos ei mene perille niin voi sitten miettiä mummot ja muut omassa mielessään olisiko kannattanut tehdä jotain toisin. Koska kyllähän vanhemmalla on oikeus tietää mitä lapsen hoitopaikassa tapahtuu, eli rehellisyys molemmin puolin kannattaa!

Kyllä ne isovanhemmat on rikkaus lapselle, mutta kunnioitusta toisia kohtaa pitää löytyä. Puolin ja toisin. Olen sitä mieltä että jos joku häiritsee niin pitää tehdä asiat selväksi ja kertoa mikä mättää. Jos ei mene perille niin voi sitten miettiä mummot ja muut omassa mielessään olisiko kannattanut tehdä jotain toisin. Koska kyllähän vanhemmalla on oikeus tietää mitä lapsen hoitopaikassa tapahtuu, eli rehellisyys molemmin puolin kannattaa!

Aamen :).

Yhteistyössä