Onko teillä ollut tupakoivia huonekavereita synnärillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnäri

Vieras
Puolustelivatko tupakointiaan? Olivatko tupakoineet vauvan odotusaikana? Mitä ajatuksia herätti teissä?Itse en tupakoinut, mutta kun jouduin olemaan raskauden puolivälissä sairaalassa niin oli huonekaverina yksi äiti joka tupakoi runsaasti ja kertoi juoneensa myös välillä alkoholia:( Välillä mietin mitä mahtaa heille kuulua..

On ollut. Oli tällainen tyypillinen teiniäititapaus. Röökillä ravasi vähän väliä ja kiva siinä kun koko huone haisi tupakalle, mutta en pyynnöistä huolimatta itse päässyt toiseen huoneeseen vaikka astman takia tupakan haju käy henkeen - oli liian täyttä sairaalassa mukamas.. :/ Ja oli polttanut koko raskausajan, reippaalla kädellä. Ihan suorastaan kerskui saavutuksillaan. Ällöttävää.

Onneksi ei, olisin varmaan turpaan tintannut. Oksettaa ajatuskin tupakoivasta odottajasta/pienen lapsen äidistä ja siihen kun lisäisi hormonihöyryt niin olisi varmasti kiirettä pitänyt. Se on se ikuinen tekosyy, kuinka stressi on pahemmaksi lapselle kuin se about 2 viikkoa jossa ehtii ne pahimmat vieroitusoireet haihtumaan ja toki neuvola taputtelee päälaelle lohdutella äiti parkaa.

oli, mieheni ja itse poltin..ja en ole puolustellut tai perustellut tupakointiani kellekkään mutta en sitä pitänyt mitenkään hyvänä tai hienona asiana, vähentämään pystyin raskausaikana mutten kokonaan lopettamaan johtuen elämäntilanteen kaaoksesta ja paniikkihäiriöstä ja masennuksesta..

Jouduin raskausmyrkytys epäilyn takia osastolle, huonekaverinani oli nainen, joka ei kuulema tuntenut vauvan liikkeitä, tai jos tunsi, olivat ne laiskan tuntuisia. Siinä se makas pari päivää anturit maha päällä kuunnellen sydänääniä ja kävi välillä tupakalla!! AI että mua suututti!!

sen yhen yön jonka jouduin viettämään jonkun toisen kanssa oli joo tupakoitsija muttei tehnyt itsestään isoa numeroa sillä saralla. ei mua se tupakoiminen ärsyttänyt (ei jaksa olla kellekään mikään röökipoliisi) vaan se kun ei viittinyt yöllä yhtään herätä vauvansa itkuun tai jos heräs niin ei ainakaan tehnyt mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26485119:
no mä en tiedä. kun en mä koskaan udellut niin tarkkaan kenenkään elämäntavoista. kun sekinhän on jokaisen oma asia polttaako vai ei. kun ei tee sitä niin, että siitä on sivullisille haittaa

Siitä on aina sivullisille haittaa. Se haju leviää vähintään 15 metrin säteellä ja esim mulle aiheuttaa hengitysoireita ja migreeniä. Tupakoitsijat välittää vaan itsestään.

En tiedä, en ole koskaan niin tarkkaan huonekavereita seurannut/haistellut. Jouduin ennen molempia synnytyksiä olemaan sairaalaa, silloin olin huolissani lasten hyvinvoinnista. Ei kiinnostanut muiden tekemiset.
Synnytysten jälkeen taas olin niin haltioissani vauvoista, etten silloinkaan jaksanut kiinnostua muista.
Kenenkään tupakointi ei kuulu muutenkaan minulle. En ole oikea ihminen siitä tuomitsemaan. Jokainen tekee itse omat valintansa. Keskityn omaan elämääni ja omiin ratkaisuihin.

Mulla on ollu niin moukan tuuri molemmissa synnytyksissä, että oon saanu olla yksin huoneessa synnytyksen jälkeen :D

Tosin käynnistyksessä olin molemmista kolmen hengen huoneessa ja niiden huonekamujen tupakointistatusta en hoksannut selvittää. Mies oli kyllä sitä mieltä, että kämppsraukat eivät varmasti saa nukuttua, ku mä kuorsaan niin pirusti :D

Juu, esikoisen syntyessä oli. Hoitajat puhui meidän huoneestä pienipainoisten vauvojen huoneesta, meidän esikoinen oli joukon suuri, 3 kg ja reilusti etuajassa syntynyt. Yhdellä oli ollut jotain ongelmia istukan toiminnassa kai, mutta sitten kolmas oli tupakoija, ihmetteli, kuinka sillä tupakoinnilla onkin merkitystä kokoon, edellisen aikaan oli ollut lakossa ja vauva oli huomattavasti isompi kuin tuo tuskin 2½ kiloinen täysiaikainen vauva. Ja jatkoi tupakointiaan, maitoa tuli reilusti ylimäärin, mutta joutui sen viemäriin heittämään, kun tupakoijana ei kelvannut luovuttajaksi.

minä kävin tupakalla synnärillä, mut ehkä joku pari kolme kertaa päivässä ja kyllä se pahin syöpäkääryleenhaju kerkes varmasti haihtua siinä matkalla röökipaikalta takasin huoneeseen... eikä häirinny huonetovereita ainakaan niin paljoa että olisivat asiasta mitää maininneet, jos edes huomasivat.

[QUOTE="jeps";26485254]minä kävin tupakalla synnärillä, mut ehkä joku pari kolme kertaa päivässä ja kyllä se pahin syöpäkääryleenhaju kerkes varmasti haihtua siinä matkalla röökipaikalta takasin huoneeseen... eikä häirinny huonetovereita ainakaan niin paljoa että olisivat asiasta mitää maininneet, jos edes huomasivat.[/QUOTE]

Monesti ne, jotka itse polttavat tupakkaa eivät vain haista sitä. Joskus käykin niin, että kun henkilö lopettaa tupakan polton, niin hajuhaitta vasta selviää.

• Tykkää
Reactions: Bellava
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se röökinhaju vaan jää;26485279:
Monesti ne, jotka itse polttavat tupakkaa eivät vain haista sitä. Joskus käykin niin, että kun henkilö lopettaa tupakan polton, niin hajuhaitta vasta selviää.

Peesi. Ei tupakoiva sitä hajua itse huomaakaan, vaikka tupakoimattoman nenään löyhkäisikin ihan tuhkakupilta...

Mulla ollut huonekaveri vain kerran ja se oli esikoisen kohdalla. Sekin tuli vasta seuraavana päivänä. Itse olin tuolloin 24v. Huonekaverini oli joku noin 40v nainen enkä hänen kanssaan muistaakseni mahdottoman paljon puhunut. Naisella oli 18v lapsi ja sai nyt toisen. Synnytti sektiolla. Ramppasi tupakalla heti, kun se sektion jälkeen oli mahdollista ja samoin teki naisen vieraat ja tupakka haisi.

Lisäksi naisessa ärsytti se ettei meinannut herätä yöllä vauvan itkuun ja sitten kun alkoi syöttää vauvaa niin keskellä yötä suputti koko ajan jotain hiljaisessa huoneessa vauvalle. Puhui siis KOKO syötön ajan ja hiljaisessa huoneessa vain ässät suhisivat. Kaikki varmaan tietää millaista se on, kun joku puhuu niin ettei saa selvää ja kuulee vain supinan ja yrittää itse nukkua.

Kuinka syvällisesti siellä synnärillä on tapana tutustua huonekavereihin jos oletuksena on että nämä tekevät muille huoneessa olijoille selkoa mm tupakoinneistaan, imettämättömyyksistään ja selittelevät & puolustelevat valintojaan?

Itsellä ei kolmesta lapsesta ollut huonekaveria kuin yhden yön yli. Tämän kanssa keskusteltiin kerran, sen verran kuulin että ensimmäinen lapsi oli, tyttö ja syntynyt pari tuntia ennen meidän poikaa. Ei hajuakaan hänen imetyksistään, tupakoinneistaan tms. Outo ajatuskin että hän olisi tuollaisista ruvennut avautumaan vieraalle ihmiselle. Eikä kyllä itsellekään tullut mieleen ruveta kertomaan kuinka pojalle annettiin lisämaitoa, saati että olisin kokenut tarvetta puolustella tätä toimintaa.

Ennen varmaan on ollut toisin. Kun äiti sai minut 77 hän tutustui huonekaveriinsa joka on yhä parhaita ystäviään. Silloin kuulemma kerkesivät sairaalassa tutustua hyvin, tosin silloin siellä makuutettiinkin synnyttäjiä pitkään ja lastenhoitajat hoitivat vauvoja vauvalassa joten jäi aikaa käydä läpi kaikkien elämäntarinat.

Mutta nyt kun tuolla ollaan päivä tai pari, vauva kokoajan vierihoidossa ja mahdollisesti isä seurana suuren osan päivästä niin luulisi ettei synnyttäjät enää keskenään niin tutustu.

Mulla on kahdella kerralla synnärillä aina ollut vanhempi huonekaveri ja molemmat puheliaita.. On juteltu ummet ja lammet pariin päivään. Yhtään tupakoitsijaa ei ole tullut vastaan sairaalassa koskaan. Ei synnärillä, eikä muillakaan osastoilla.

Yhteistyössä