Hih mitäs tv-maksupummit nyt tuumaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ylellä on olemassa ainoastaan oma tuotanto ja kriisi / katastrofitiedoitus, joka on säilyttämisen arvoista. Ei True Blood ole kansansivistystä vaikka se on kalleinta mitä yle tarjoaa.

Yle ei ole sellainen tekijä, joka instituutiona tulisi säilyttää. Ylestä pitäisi säilyttää se, mitä ei olisi olemassa ilman yleä ja se mitä ei saada muualta vaatimalla.

Esim. se katastrofiviestintä saadaan kun vaaditaan sen järjestämistä lupaehdoissa joita kaupallisille myönnetään. Ylestä jäisi jäljelle vain kotimainen, ajankohtainen tuotanto. Ja tämän voisi myydä kaupallisille. Tuotanto on niin hyvää että kaupaksi se menisi. Ja jos ei muuten mene niin velvottaa lupaehdoissa siihen, että kaupallinen kanava lähettää valtiollista ohjelmaa tietyn määrän tiettyyn aikaan tai ei saa toimilupaa.

Kirjastosta puhuminen samassa yhteydessä on hyvä, sillä juuri mitkään lait tekijänoikeuksista ym. eivät koske kirjastoja. Samoin tulisi olla ylen raunioilla. Ja raunoiksi yle saisi mennä. Tv toiminnalle ei ole perustetta kun hd tulee internetissä streamina silloin kun kenellekin sopii.

Yleä ei tulisi rahoittaa mammutiksi. Yle tulisi nykyisellään lakkauttaa

[QUOTE="vieras";26522995]Kuka on vienyt tämän oikeuden pois?[/QUOTE]

Kyllä moni saattaa harkita lehtitilaustaan ensi vuoden alussa uudelleen. Tämän vuoski seuraava liike on varmaan YLE-sanomat joka jaetaan joka kotiin jossa on maksettu YLE-vero.

Lisään tähän keskusteluun vielä (sen enempiä muiden kommentteja lukematta), että jotkut luulevat Ylen pitävän jotain diktatuuria ja valtion aivopesevän ihmisiä Ylen kanavien kautta ( :headwall: ) . Paskapuhetta. Yle yrittää muokkautua koko ajan kansalaisten mieltymysten mukaan.

On äärimmäisen tärkeää, että on vaihtoehtoisia kanavia, mutta yhtä tärkeää on se, että ihmiset pystyvät luottamaan Ylen kanaviin eräänlaisena valtion kanavana. Meille on annettu lukemattomia mahdollisuuksia muodostaa oma mielipide maailmasta, meillä on internet, meillä on vaihtoehtoiset kanavat, meillä on sananvapaus. Mutta jos joku väittää, ettemme tarvitse valtionjohtoa, emme tarvitse valtion mediaa, he ovat yksinkertaisesti väärässä. Me todellakin tarvitsemme valtion median, joka toimii eräänlaisena lankana, joka osoittaa meidän olevan kansa. Anarkia ei usko minkäänlaiseen auktoriteettiin, mutta onhan se jo osoitettu, ettei anarkia johda muuhun kuin tuhoon ja sekasortoon.

Se, ettei kenenkään ole PAKKO katsoa Ylen kanavia, vaikka niistä maksetaankin, on osoitus vapaudesta päättää, mutta Yle on osa Suomea, tätä valtiota, sen historiaa ja tätä päivää, josta minä olen ylpeä. Joten vaikka en sitten kanavia katsoisikaan (no, katsotaanhan meillä se Pikku kakkonen), maksan mieluusti siitä, että Yle on ja pysyy. Jos markkinavallat saavat päättää mitä televisiosta tulee, ei asiaohjelmille kohta jää tilaa lainkaan. Ja kohta muut valtiot ja muiden valtioiden media kertoo meille, kuinka pitää ajatella.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse olen aina maksanut tv-lupamaksun, vaikka meillä katsotaan televisiota noin 1h/pv, joten maksu on tuntunut ihan hullulta. Tämä uusi systeemi on todella hyvä. Enää ei vituta lupamaksun maksaminen. Miksiköhän aloittaja luulee, että pummeja harmittaa? Luulisi, että niitäkin, jotka eivät lupamaksuja ole maksaneet, helpottaa tieto, ettei enää tarvitse pelätä joka kerta, kun ovikello soi.

Höpöhöpö. Kukaan joka ei ole maksanut tv-maksua rahan takia, ei ole helpottunut :D

Sinulle on aika hienovaraisesti jo vihjailtu, että et ymmärrä hevon humppaa asiasta. Tämäkin oli vielä kohtuullisen nätisti sanottu. Seuraavalla kerralla ei ole.

Anna olla sitten. Sun pointti on kyllä tullut selväksi. Koita vaan kestää se että kaikki ei ole sun kanssa samaa mieltä. Tässä maksetaan veroja jo muutenkin ihan riittämiin(!) joten "lakisääteisen" ylekusetuksen maksaminen ei kauheasti kiinnosta kun tämäkin menee meidän osalta sen kalliimman kautta.

Ei kukaan... mutta Maikkarin ja Nelosen uutistoimitus on ihan yhtä laadukasta kuin Ylenkin joten Yleä on ihan turha laittaa noiden kahden yläpuolelle.

Ei Yle millään tavalla olekaan niiden yläpuolella. Mutta Yle on valtion, ei yksityisen. Siinä on se ainoa ero mikä niissä on. Ja valtion pitää lähettää uutisia. Kuvittele vaikkapa tilanne, jossa Suomessa on täysin surkea taloustilanne ja muutenkin kaikki ihan persiillään ja yhtäkkiä mikään yritys ei enää halua näyttää uutisia. Sitten ollaankin aika kusessa ilman Yleä.

Yle-veroa pitäisi verrata ennemmin autoveroon tai kiinteistöveroon, jotka peritään vain autojen ja kiinteistöjen omistajilta. Itse televisiottomana ihmisenä pidän Yle-veroa pakkokeinona maksaa palvelusta, jota en käytä. Ihan sama, jos auto- tai kiinteistövero perittäisiin kaikilta.

Yle-veroa pitäisi verrata ennemmin autoveroon tai kiinteistöveroon, jotka peritään vain autojen ja kiinteistöjen omistajilta. Itse televisiottomana ihmisenä pidän Yle-veroa pakkokeinona maksaa palvelusta, jota en käytä. Ihan sama, jos auto- tai kiinteistövero perittäisiin kaikilta.

Ei vaan ihan sama kuin kirjastot, uimahallit, urheilukentät, teatterit jne. maksetaan veroista.

[QUOTE="vieras";26523370]Ei vaan ihan sama kuin kirjastot, uimahallit, urheilukentät, teatterit jne. maksetaan veroista.[/QUOTE]

Kirjastot tuottaa voittoa.
uimahallit tuottaa voittoa

urheilukentistä en tiedä
teatterista en tiedä, luulen että tappiota

yle on tappiota

[QUOTE="näin on";26523393]Kirjastot tuottaa voittoa.

urheilukentistä en tiedä

yle on tappiota[/QUOTE]

Sillä perusteellako niitä veroja pitäisi maksaa mikä tuottaa voittoa? Mihin raja vedetään, lopetetaanko myös poliisi- ja palolaitokset ja sairaalat jos ne tuottaa tappiota? Ainakin kaikki kirjastot, monet urheilupaikat, museot ja teatterit pitäisi lakkauttaa.

[QUOTE="näin on";26523393]Kirjastot tuottaa voittoa.

urheilukentistä en tiedä

yle on tappiota[/QUOTE]

Voisitko laittaa faktaa kirjastojen tuotoista? Et voi, kuten noista muistakaan.

[QUOTE="vieras";26523203]Ei Yle millään tavalla olekaan niiden yläpuolella. Mutta Yle on valtion, ei yksityisen. Siinä on se ainoa ero mikä niissä on. Ja valtion pitää lähettää uutisia. Kuvittele vaikkapa tilanne, jossa Suomessa on täysin surkea taloustilanne ja muutenkin kaikki ihan persiillään ja yhtäkkiä mikään yritys ei enää halua näyttää uutisia. Sitten ollaankin aika kusessa ilman Yleä.[/QUOTE]

Kai tämäkin vähän riippuu. Kansainväliset uutishuoneet kuitenkin toimisivat. Kotimaisia uutisia varmasti lähetettäisiin ilman Yleäkin tavalla tai toisella, toimittajat pitäisivät tästä huolen.