Tungetteleva äiti lapseni synttäreillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttävää

Vieras
Meidän tytöllä oli 4v kaverisynttärit. Yhden tytön kaverin äiti kutsui itse itsensä juhliin, kun muut toivat lapsensa juhliin, tämä mamma jäi itsekin!! Vetosi siihen, ettei oma tyttönsä ole koskaan aikaisemmin ollut kaverisynttäreillä (sen huomasi) ja niillä oli omat eväätkin mukana (kananmuna-allergia, kuulemma). Se on ihan varma, että seuraaviin synttäreihin ei sitä tyttöä kutsuta! En mä rupee lapseni juhlissa toisia vanhempia, outoja varsinkaan, viihdyttään!

Niin, 4v voi olla vielä aika pieni ja jos lapsellani olisi vakava allergia kuten kananmuna on, en varmaan minäkään kovin hyvillä mielin jättäisi tyttöäni tuntemattomaan paikkaan yksin. Äiti varmaan halusi tutustua sinuun jotta tietää voiko lapsen jatkossa päästää teille leikkimään.

Monenlaisia vanhempia mahtuu jengiin, osa ei tajua että maitoallerginen ei tosiaan voi syödä MITÄÄN missä on maitoproteiinia. Tuon ikäinen lapsi ei vielä osaa pitää puoliaan ja katsoa että ei saa itselleen sopimatonta ruokaa.

Täytyy sanoa, että allergisen 4-vuotiaan kanssa olisin itsekin ollut tuollainen tungetteleva mamma, mutta olisin kyllä ehdottomasti kysynyt isäntäväeltä jo ennen juhlia, sopiiko sinne aikuisen tulla. Lisäyksenä vielä, että on todella kammottavaa, jos tuota allergista lasta ei enää sen takia synttäreille kutsuta. Eihän se lapsen vika ole. Meidän aikuisten pitäisi osata sen verran joustaa, ettei lapselle tule paha mieli, eikä lasta ruveta allergian (ja siksi mukana tulevan vanhemman) takia syrjimään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: WhiteSnow
Minä aina jaksan toivoa, että vanhemmat ilmoittaisivat jos lapsella on jokin ruokarajoite, että se voidaan huomioida. Ja varaudun siihenkin, että ei sitä ilmoiteta vaan lapsi sanoo sen sitten itse, joten saa kakun sijasta esimerkiksi mehujään tms..

Mutta mulle olisi kyllä oikeasti hieman kauhistus, jos mamma tulisi kutsutun lapsen kylkiäisinä, en ole todellakaan mitenkään luontevasti sosiaalinen vieraiden ihmisten kanssa ja ahdistaisi ihan sikana pitää seuraa sellaiselle parin tunnin ajan :ashamed:

Minunkin lapsella kananmuna-allergia, ja mikäli en olisi puhunut juhlia järjestävän vanhemman kanssa asiasta, saattaisin itsekin laittaa tytölle omat eväät mukaan missä ei kananmunaa ole.
Lisäksi lapsellani on diabetes, ja todellakin kutsun myös itseni tulevaisuudessa kaverien juhliin, taka-alalle jättäydyn kylläkin, mutten suostu jäämään pois. Tietysti tästä on viisasta keskustella etukäteen juhlien järjestäjän kanssa, mutta kyllä vain minäkin olisin se tungetteleva mamma..
Tytöllä ikää vasta vajaa 3v eli yksiäkään lastenjuhlia ei vielä ole ollut, mutta kun syksyllä alkaa päiväkoti taas niin eiköhän noita kutsuja jossain kohtaa tule.

• Tykkää
Reactions: Lex ja WhiteSnow
Meilläkin oli talvella 4vee synttärit.

Päiväkodista pyydettiin 1 kaveri ja tämä lapsi toi mukanaan pienemmän sisaruksensa ja molemmat vanhempansa.

Kerhokaverilla taas oli mukana omat eväät (kananmuna-allergia) ja äiti.

Nämä molemmat sopivat meille oikein hyvin. Pääasia, että lapset pääsivät synttäreille.

Itse kananmuna-allergisen lapsen äitinä olen huomannut, että juhlissa on monesti hyvin vähän syötävää. Harva ottaa sitä allergiaa huomioon tai sitten vain kokee munattomien tarjottavien etsimisen/valmistamisen hankalaksi.

Otan lapselle varmuuden vuoksi omat eväät ja koska itse normaalisti osoitan lapselle mitä hän voi syödä/mistä voi valita niin epäilen, että voi tulla pieniä ongelmia jos en ole pitämässä huolta ruokavaliosta.

Jos uskot selviäsi kyseisen lapsen ruokavalion huomioimisesta (sisältää vahtimisen, ettei lapsi, joka on vielä pieni, ota niitä munaa sisältäviä leivonnaisia) niin voit sen sanoa kyseiselle äidille. Ehkä hän joskus voi luottaa lapsensa sinun hoiviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26553263:
Minä aina jaksan toivoa, että vanhemmat ilmoittaisivat jos lapsella on jokin ruokarajoite, että se voidaan huomioida. Ja varaudun siihenkin, että ei sitä ilmoiteta vaan lapsi sanoo sen sitten itse, joten saa kakun sijasta esimerkiksi mehujään tms..

Mutta mulle olisi kyllä oikeasti hieman kauhistus, jos mamma tulisi kutsutun lapsen kylkiäisinä, en ole todellakaan mitenkään luontevasti sosiaalinen vieraiden ihmisten kanssa ja ahdistaisi ihan sikana pitää seuraa sellaiselle parin tunnin ajan :ashamed:

Sama, itse pyrin tekemään erikoisruokavalioiden mukaan ruokia, joten olisin vähän jopa loukkaantunut, jollei minulle tuota olisi ilmoitettu. Kuitenkin haluaisin tehdä jokaiselle jotakin..

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26553263:

Ei-allergisen lapsen äiti ei ehkä tajua, että siinä jos kananmuna-allerginen syö kananmunaa on anafylaktisen shokin vaara. Ensinnäkään ei voi tietää miten raju reaktio tulee, ja toisekseen tuntematon aikuinen kyläpaikassa ei ehkä osaa tehdä mitään, jos lapsi saa pahan allergiakohtauksen. Vieras aikuinen ei ehkä tajua vahtia, ettei lapsi vahingossa ota jotain sellaista suuhunsa mikä on häneltä kiellettyä.

Lapsen jättäminen tuollaiseen paikkaan ilman tuttua ja luotettavaa aikuista on silloin melkein sama kuin lapsen hengen vaarantaminen. Olisitko oman lapsesi kohdalla valmis tekemään niin, vai yrittäisitkö keksiä jonkun muun ratkaisun?

Kivaa ei ole sekään että lapsi allergiansa takia joutuu jäämään pois synttäreiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävää;26553196:
Meidän tytöllä oli 4v kaverisynttärit. Yhden tytön kaverin äiti kutsui itse itsensä juhliin, kun muut toivat lapsensa juhliin, tämä mamma jäi itsekin!! Vetosi siihen, ettei oma tyttönsä ole koskaan aikaisemmin ollut kaverisynttäreillä (sen huomasi) ja niillä oli omat eväätkin mukana (kananmuna-allergia, kuulemma). Se on ihan varma, että seuraaviin synttäreihin ei sitä tyttöä kutsuta! En mä rupee lapseni juhlissa toisia vanhempia, outoja varsinkaan, viihdyttään!

Mun mielestä tällä äidillä oli oikein hyvä syy olla paikalla. Surullista, että saat noin suuren kiukun itsellesi tuollaisesta pikkuasiasta. Enpä usko, etä tämä äiti paljon viihdytystä kaipasi.

Tiedätkö miten vaarallinen kananmuna-allergia voi olla? Hengenvaarallinen, voin kertoa sinulle. Omalla lapsellani on vakava maitoallergia, joka voi pysäyttää lapsen hengityksen minuuteissa. On aivan selvää, että menen lapseni mukana kaverisynttäreille ja vien tietenkin aina omat eväät mukana. Tosin tähän asti kaikki vanhemmat ovat olleet vain helpottuneita siitä, että tulen mukaan eväät kainalossa; sehän poistaa heiltä vastuun pitää allergikkolapsi hengissä! Etkö sinä osaa lainkaan ajatella näin?

Kuulostat kaikin puolin epäempaatiselta ja kypsymättömältä. Voin vain toivoa sinulle, että opit ajattelemaan muita hieman laajemmin ja kasvat aikuiseksi.

Mun on sanottava suoraan että jos olis oikeasti kyse lapselle hyvin vakavasta allergiareaktiosta, niin en mielelläni lapselleni syöttäisi mitään sellaista minkä joku äiti on itse (vaikka sitten allergiadieettiä ajatellen) valmistanut. Eli melkein parasta olisi ostaa kaupasta jotain valmista, joka on takuulla kananmunatonta, tai gluteenitonta tai maidotonta.

Ei ole ihan yks tai kaksi kertaa kun joku laittaa maidotonta ruokaa niin että siinä on käytetty hylakermaa...

Tämä ei ole epäluottamuslause kaikille äideille heidän ruoanlaittotaidoistaan, vaan ihan vaan siksi että virheitä voi sattua ja ne voivat olla sille pienelle, allergiselle lapselle tosi kohtalokkaita.

ymmärrän. olis vaikea olla koska lapset tarvitsevat passaajaa ja viihdyttäjää ja vahtijaa, joten olisii outoa että joku vieras hengailee meillä siis yksin. Ei sitä itse ehdi viihdyttää. jos taas alkaa viihdyttää sitä niin kuka ne penskat passaa ja vahtii ja viihdyttää?

[QUOTE="vieras";26553319]Ei-allergisen lapsen äiti ei ehkä tajua, että siinä jos kananmuna-allerginen syö kananmunaa on anafylaktisen shokin vaara. Ensinnäkään ei voi tietää miten raju reaktio tulee, ja toisekseen tuntematon aikuinen kyläpaikassa ei ehkä osaa tehdä mitään, jos lapsi saa pahan allergiakohtauksen. Vieras aikuinen ei ehkä tajua vahtia, ettei lapsi vahingossa ota jotain sellaista suuhunsa mikä on häneltä kiellettyä.

Lapsen jättäminen tuollaiseen paikkaan ilman tuttua ja luotettavaa aikuista on silloin melkein sama kuin lapsen hengen vaarantaminen. Olisitko oman lapsesi kohdalla valmis tekemään niin, vai yrittäisitkö keksiä jonkun muun ratkaisun?

Kivaa ei ole sekään että lapsi allergiansa takia joutuu jäämään pois synttäreiltä.[/QUOTE]

Nimenomaan näin! Monien ei-allergisten lasten äidit luulevat, että lapsen allergia tarkoittaa korkeintaa ihottumaa tai ripulia, jos vahingossa syövät allergisoivaa ainetta.

Tosi asiassa moni allergia pienillä lapsilla voi tosiaan aiheuttaa hengitysteiden turpoamisen umpeen minuuteissa. Enpä tiedä haluaisivatko synttärilapsen vanhemmat oikeasti kantaa sellaista vastuuta, että heidän kotonaan lapselle voisi tapahtua jotakin henegenvaarallista! Jotta voisin jättää lapseni jollekin toiselle, mun on esim. opetettava miten Epi-Pen -kynä isketään reiteen, jos paha reaktio tulee, ja kuinka ambulanssi on kutsuttava heti kun ekat merkit ilmenee...

[QUOTE="jeps";26553349]ymmärrän. olis vaikea olla koska lapset tarvitsevat passaajaa ja viihdyttäjää ja vahtijaa, joten olisii outoa että joku vieras hengailee meillä siis yksin. Ei sitä itse ehdi viihdyttää. jos taas alkaa viihdyttää sitä niin kuka ne penskat passaa ja vahtii ja viihdyttää?[/QUOTE]

Näin juuri!

meillä kutsuttiin 2 vuotiaita ja sitä vanhempia ilman aikuisia lapsemme synttäreille, koska ajatus 4-5 lapsivieraasta oli erittäin paljon rentouttavampi, kuin lapset+ 4-8 aikuista päälle, ja mukavasti menikin, tuskin tulevaisuudessakaan viitsin alkaa aikuisten kutsuja järjestämään, eivät he lapseni kanssa leiki.

Oli todella paljon helpompaa ottaa vastaan vain lapsivieraita, joita tosin tuli vain 2 paikalle, koska muiden lasten vanhemmat olivat niin loukkaantuneita, kun eivät päässeet tunkeilemaan meille etteivät päästäneet sitten lapsiaankaan, mikä onkin sitten heidän oma valintansa,

lisättäköön että en itsekään päästäisi lapsiani yksin juhliin kuin sellaisiin perheisiin joihin luotan ja valitettvasti määritelmän sisään ei kaikki läheiset edes mahdu.

[QUOTE="vieras";26553319]Ei-allergisen lapsen äiti ei ehkä tajua, että siinä jos kananmuna-allerginen syö kananmunaa on anafylaktisen shokin vaara. Olisitko oman lapsesi kohdalla valmis tekemään niin, vai yrittäisitkö keksiä jonkun muun ratkaisun?

Kivaa ei ole sekään että lapsi allergiansa takia joutuu jäämään pois synttäreiltä.[/QUOTE]

Millaisia tarhalasten äitejä teillä on lähiseudulla jos heidän kanssaan ei osaa asioista keskustella ja sopia.

Allergiat ovat nykyisin niin julmetun yleisiä ettei ainakaan minun lähipiirissäni ole mikään ihmetyksen taikka ongelman aihe allergiat. Lapsella on paha kananmuna-allergia. Synttärijuhlista olen aina selvinnyt - niiden tuntemattomien vanhempien kanssa keskustelemalla ja kertomalla että tuo allergia on ehdoton. Vienyt myös omat eväät mutta en koskaan ole itseäni tunkenut kaverisynttäreille. Se, jos mikä on noloa.

Mitään ongelmia ei ole ollut. Kyllä meidän tarhalasten kutsut ovat olleet vain ja ainoastaan lapsille. Jos sinne jonkun vanhemman pitää änkeä niin sitten on paras jäädä sen lapsenkin pois. Tuttavat kutsutaan kylään vanhempineen, mutta kenenkään kaverisynttäreille ei mennä ellei siitä erikseen sovita.

[QUOTE="vieras";26553319]Ei-allergisen lapsen äiti ei ehkä tajua, että siinä jos kananmuna-allerginen syö kananmunaa on anafylaktisen shokin vaara. Ensinnäkään ei voi tietää miten raju reaktio tulee, ja toisekseen tuntematon aikuinen kyläpaikassa ei ehkä osaa tehdä mitään, jos lapsi saa pahan allergiakohtauksen. Vieras aikuinen ei ehkä tajua vahtia, ettei lapsi vahingossa ota jotain sellaista suuhunsa mikä on häneltä kiellettyä.

Tottakai ymmärrän sen äidin huolen. Jos ajattelen sen niin, että jos meillä olisi vakavasti allerginen lapsi (niinkuin kuopus saattaa nyt ollakin), niin soittaisin kyläpaikkaan ja selvittäisin sen äidin/isän kanssa, onko tarkoitus ottaa tarjoiluissa huomioon allergiat, vai tuoko lapsi omat eväät. Ja osataanko siellä toimia hädän tullen.
Meillä on siis joka vuosi vieraillut kesäisin poika, joka on kuolettavan allerginen ampiaisen pistolle, hänen äitinsä kanssa käytiin läpi mitä tehdään jos tuollainen tilanne tulee.

Jos joku haluaisi välttämättä tulla lapsen mukaan katsomaan oman lapsensa perään, sekin on toki ihan ok, mutta todellakin olisi aiheellista ilmoittaa siitä etukäteen. Ja sitten pitäisi hyväksyä se tosiasia, että minä ne välttämättä ole hänen kanssaan samalla aaltopituudella, joten jutun aiheet voivat olla vähissä. En tarkoita sillä olla töykeä, en vain ole mitenkään "pulppuava" persoonallisuus vaan aika hiljainen, enemmän tarkkailija. Luojan kiitos, mieheni pelastaa mut usein noista tilanteista, se jaksaa vääntää tikusta asiaa :)

Yhteistyössä