Annatteko lastenne syödä iltapalalla niin paljon kuin haluavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syömärien äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syömärien äiti

Vieras
Olen aina sanonut muksuilleni että iltapalalla saa syödä niin paljon huvittaa (niin kuin tietysti muillakin aterioilla). Perusteluna se, ettei yöllä tulisi nälkä ja nukkuisivat edes jotenkin sikeästi. Ovat ihan hyviä syömään joka aterialla ja iltapalakin maistuu, mutta ylipainoa ei ainakaan näyttäisi vielä olevan, neuvolassakin oltu tyytyväisiä. Mutta varsinkin yhden lapsistani iltapala on tuhti: viipale ruisleipää, toinen viipale paahdettua leipää, jogurtti, banaani ja kaakao. On tuossa listassa makeita ruokia, mutta mitään vanukkaita, makeita muroja tms. lapset eivät saa koskaan iltapalalla, ja kaakaota yritän vaihtaa pelkkään maitolasilliseen.

No, eräs ystäväni oli lastensa kanssa meillä yötä, ja huomautti että hän ei halua opettaa lapsiansa iltasyöpöttelyyn. Korkeintaan joku pieni jogurtti meni ennen nukkumaanmenoa näille lapsille. Kaverini itse vahtii kilojaan, ja jäinkin miettimään että liittääkö hän oman laihiksensa lasten iltaruokailemiseen? Siis jos ei itse enää illalla paljoa syö, niin eivät saa lapsetkaan siihen liikaa oppia.
Siis altistaako tää mun iltapalaan liittyvä "rajaton syömälupa" iltasyöpöttelylle ja lihavuudelle aikuisuudessa?

Annan syödä, nälkäisenä ei ole kiva mennä nukkumaan. Mutta pidän huolta, että ruoka on oikeanlaista ja normaali lapsi ei yleensä liho tavattomasti terveellisestä ruoasta.

En anna. Loppuosa on rehuja. Eli esim puuro ja rehuja, kaksi leipää ja rehuja, mysliä ja rehuja tmv. Ei niin, että mysliä, leipää, jugurttia, lisää leipää yms.

Syöminen on niin lapsikohtaista. Meillä tyttö joka todellakin syö illalla ja myöskin joka ruokailulla, ihan aikuisen annoksen ja annan syödä. Pitkä tyttö eikä ylipainoa ole, eikä varmaankaan tule, koska liikkuu päivittäin niin paljon.

En usko että iltasyöminen altistaa yhtään millekään. Täytyyhän lapsen syödä jos on nälkä.

Syödä saa niin paljon kuin menee. Paljon puhun kyllä ns. Ähkyn välttelemisestä mutta jos on nälkä niin antaa mennä. Vauvasta asti syötetty puuro iltapalaksi ja uni on uni maittanut eikä aamulla ole koskaan huutava nälkä. Ikää tullessa lisää syövät puuron lisäksi muutakin tai pelkästään leipää ym.

Pelottavalta kuulostaa tuo sun kaverisi touhu. Reilu iltapala kasvavalla lapsella ei todellakaan altista mihinkään turhaan syöpöttelyyn. Päinvastoin, voisi kuvitella että jos on lapsena rajoitettu iltapala yhteen pieneen jugurttiin, niin sitten kun itse päättää syömisistä niin voi alkaa nautiskelemaan iltaisin ihan mitä haluaa (kun äiti ei koskaan kotona antanut..).

Vaikea kysymys. Mulla ei ole omia lapsia mutta oon paljon miettinyt näitä juttuja miten tekisin oman lapsen kohdalla. Olen itse ollut lihava lapsi ja suvun kaikki muutkin lapset on. Minä lihoin lähinnä normaalilla ruualla ja voileivillä ja jos sain lapsena syödä niin paljon kuin halusin niin liikaa söin kyllä ja se näkyi. Luultavasti miettisin ateriat omalle lapselle etukäteen niin että ne vastaavat lapsen kaloritarvetta suurinpiirtein. Aika tuhdilta tosiaan minustakin kuulostaa toi esimerkki iltapala, mutta ei kai se haittaa jos ei lapset oikeasti ole lihavia tai siihen taipuvaisia.

Meillä saa joka aterialla syödä kunnon ruokaa niin paljon kuin jaksaa. Herkkujen määrää sitten rajoitetaan. Iltapalalla meillä lapset ei välillä syö kuin jonkun hedelmäpalan, välillä menee esim. pari leipää tai puuroa, jugurttia ja hedelmiä/vihanneksia.

anna vaan syödä jos lapsella on nälkä. olisi kamalaa jos lapsi joutuisi menemään nukkumaan nälkäisenä. mielestäni tuo kaverisi tapa saattaa enemmänkin valjastaa hänen lapsensa aikuisiän ylipainolle ja syömishäiriöille koska kun lapset jossain vaiheessa lähtevät opiskelemaan ja muuttavat omaan asuntoonsa niin muistavat 100% että äiti kontrolloi syömisiä vaikkei ollut mitään paino-ongelmia ja syövät sitten kaikkien vuosien edestä kun on oma lupa eikä äiti määrää ja häärää niskan takana.. terve lapsi syö kun on nälkä--- illallakin ja kuluttaa

Lapset yleensä itse sanelee nälkänsä ja syövät sen mukaan. Mikäli lihomista tai pyöristymistä tapahtuu, niin sitten hoksaamatta kuorin enemmän omenaa ja porkkanaa iltapalalle ja muutenkin välipalalle. Mikäli alkaa neljäs leipä olla menossa, niin ehdotan toki josko vaikka se omena maistus tai ottas salaattia. Yksi lapsistani oli jo pienenä todella hyvä syömään ja pyöristy, joten iltapalaksi kuorin kaksi omenaa ja jos oli vielä nälkä niin sitten muutakin. Päiväruualla katsoin annoksen josta oli puolet salaattia ja sit jos silti nälkä sai toki lisää. Lisäksi alettiin tekeen joka päivä 1km pyörälenkkejä 1-2 kpl. Tyttö hoikistu ihan huomaamatta (lisänä toki pituuskasvukin sitä painoa korjas) eikä tarvinnut hänelle itselleen mitään asiasta edes sanoa.

[QUOTE="vieras";26772407]Ei ole tullut mieleenkään rajoittaa syömistä.[/QUOTE]

Peesi tälle! Ruuan pitää olla vaan oikeassa muodossa eli ei mitään herkkuja, vaan leipää, kasviksia ym.

[QUOTE="Annika";26772346]Lapset kasvaa yöllä, ne tarvii energiaa myös yötä vasten. Toisin kuin aikuiset jotka kasvaa vaan leveyttä iltasyöpöttelystä.[/QUOTE]
Vittu, mitä paskaa :laugh:

[QUOTE="Annika";26772346]Lapset kasvaa yöllä, ne tarvii energiaa myös yötä vasten. Toisin kuin aikuiset jotka kasvaa vaan leveyttä iltasyöpöttelystä.[/QUOTE]

Tää voi pitää paikkansa. Meillä onkin aikamoisia hujoppeja nuo lapset...:)

[QUOTE="Aapee";26772488]Kuinni? Perustele.[/QUOTE]

Päivälläkö ne ei kasva? Jos ei illalla syötä kuin syöttöporsasta, niin ei kasva vai? Missä on faktapohjaista tietoa näistä sekä siitä, että iltasyömisestä aikuinen lihoo automaattisesti?

saa syyä ni paljon ku maistuu, meillä lapset(7v,5v,1v pojat) on liikunnallista sakkia. nuohan kuihtuis pois jos iltapalalla sais syyä tyyliin vaan yhen banaanin.
jos on syönyt reippaasti päivällistä ni iltapalalla ei uppo niinkään, jos päivällisellä on nirsoiltu ni iltapala-aikaan on luonnollisesti suurempi nälkä.meil ei syyä sokerivanukkaita ym "kakkaa" iltapalalla ni ko ei muillakaa aterioilla

Terve lapsi säätelee ruokarytminsä ja tarvitsemansa ruoan määrän luontaisesti itse juuri omaan tarpeeseensa sopivaksi - on se sitten ilta- tai aamupainotteinen energiantarve, meillä kun tuo sykli on kullakin aineenvaihdunnassa vähän omanlaisensa. Aikuisen tehtävä on tarjota riittävästi terveellistä ruokaa ja pitää ravinto laadukkaana ja ei liian makeana tai suolaisena. Kaikki liika touhottaminen vain haittaa luontaisen ateriarytmin kehitystä, ja tekee ruokailusta hankalan asian - mikä vuorenvarmasti altistaa mahdollisille syömishäiriöille (liikasyömiselle, lohtusyömiselle, ahdistussyömiselle, ruoan panttaamiselle ja muulle kotkotukselle) myöhemmin.

Meillä on vielä ihan taapero, mutta ei tulisi mieleenkään rajoittaa lapsen syömistä milloinkaan, kunhan ruoka on terveellistä ja tasapainoista. Eli ei mitään paahtoleipäpinoa pelkällä meetvurstilla, vaan pari täysjyvä- tai tummaa leipää metukalla ja vihanneksilla, joku jugurttipikari, lasi maitoa ja omppu kuulostaa ihan just terveelliseltä ja tasapainoiselta. Etenkään en rajoittaisi syömistä, jos lapsella todella on nälkä eikä syö vaan tavan vuoksi tai siksi, että muutkin syö, eikä lapsi ole turhan pyöreä.

Tuosta kaakaosta moni sanoo, ettei anna lasten juoda, koska sisältää niin paljon sokeria. Kannattaa opetella käyttämään Van Houten- kaakaojauhetta, sitä voi antaa huoletta, koska on täyttä tavaraa ilman sokeria :) Tuolla jauheella täysmaitoon tehty kaakao on aivan taivaallista! :)

Saavat syödä niin paljon kun jaksavat mutta järkevää ruokaa tyyliin pari leipää ja jugurtti TAI kaakao tms. Ja meillä jugurtti = turkkilaista jugua johon pakkasesta marjoja tai siemeniä tms. ja kaakao on "aitoa" luomukaakaota johon ehkä hitunen makeutusta, ei mitään oboyta jossa suurin osa on sokeria...

Annan lasten syödän ihan niin paljon kuin haluavat = tarvitsevat. Usein syövät päivälliseltä jäänyttä lämmintä ruokaa vielä iltapalaksikin. Liikkuvat ja touhuavat koko päivän, joten uskon, että syövät nälkäänsä. Hyvin kasvavat, eivät liho :). Luulen, että syömisen kommentointi tai liika huomioiminen on vaarallisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26772459:
meillä saa sekä lapset, että vanhemmat syödä niin paljon kuin haluaa. ja meillä ei ole muita tarkkoja ruoka aikoja kuin lämmin ruoka aamulla yhdeksältä ja iltaruoka kello 16. välipalaa saavat syödä silloin kun haluavat

Miksi ihmeessä teillä syödään lounas noin älyttömään aikaan?

Meillä lapset eivät useiin edes syö iltapalaa, kun iltaruoka on niin myöhään, mutta jos jotain syövät niin yleensä leivän rehuilla. Saavat kyllä iltapalaa sen verran kun maistuu.

Yhteistyössä