Mitä kodinhoitaja oikeasti tekee? ja kuin helposti sellaisen saa ja mitä maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ole tarvinnut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ole tarvinnut

Vieras
Olen menossa leikkaukseen ja sairaalassaoloaika on n 4-6 pvää. Kantaa ei saa, autoa ei saa ajaa 4-6 viikkoon.
Miten hoidan lapsen? olen itse nyt kotona lasta hoitamassa ja mies töissä arkisin 6-17
Saanko kodinhoitaja vai miten tästä selviytyy?

jaa en mä saanut mitään hoitajaa :( itse olisi pitänyt maksaa ja hommata yksityinen .
Olin leikkauksessa, laps oli 1,5v ja kuulemma sen ikäistä ei tarvitse kantaa eikä nostella.

En usko et missään kunnassa saa niin pitkäksi aikaa hoitajaa. Se on tilapäisapua, yleensä max puoli päivää tai jopa kokonainen päivä viikossa. Kannattaa toki kysyä. Mut vaihtoehtoja on se et lapsi päoväkotiin miehen työn ajaksi tai mies palkattomalle vapaalle.

[QUOTE="mie";26776149]jaa en mä saanut mitään hoitajaa :( itse olisi pitänyt maksaa ja hommata yksityinen .
Olin leikkauksessa, laps oli 1,5v ja kuulemma sen ikäistä ei tarvitse kantaa eikä nostella.[/QUOTE]

Jaa, ei tarvitse vai. Kyllä meillä ainakin tarvitsee.

[QUOTE="Fakta";26776160]En usko et missään kunnassa saa niin pitkäksi aikaa hoitajaa. Se on tilapäisapua, yleensä max puoli päivää tai jopa kokonainen päivä viikossa. Kannattaa toki kysyä. Mut vaihtoehtoja on se et lapsi päoväkotiin miehen työn ajaksi tai mies palkattomalle vapaalle.[/QUOTE]

Jaaha, mistähän sitä tähän hätään saa lapselle päiväkoti paikan tai muun hotajan. Taitaa olle mahdoton tehtävä tuo palkattoman loman pitäminenkään. Mies ollu nyt 2kk uudessa työssä

Näinhän se taitaa olla, että mies hoitovapaalle tai lapsi päiväkotiin. Varmasti järjestyy kyllä, soita kuntasi sosiaalitoimistoon ja kysy mitä apua voisi olla saatavilla.

[QUOTE="mie";26776181]No niin kyllä melläkin tarvitsi :( pärjättiin ilman apuja mutta varmasti mun toipilasaika tuplaantui.
Sairaalassa lekuri vaan sanoi että ei hän kirjoita mitään todistusta kun et sä kuitenkaan saa kodinhoitoapua kunnalta.[/QUOTE]

Mulla noissa lapsuissa lukee,että voi hakea,mut varmaan menee voin tuo homma. Ja kai kaikilla se lukee.

Olen menossa leikkaukseen ja sairaalassaoloaika on n 4-6 pvää. Kantaa ei saa, autoa ei saa ajaa 4-6 viikkoon.
Miten hoidan lapsen? olen itse nyt kotona lasta hoitamassa ja mies töissä arkisin 6-17
Saanko kodinhoitaja vai miten tästä selviytyy?

Voithan yrittää saada kodinhoitajaa mutta välttämättä sitä ei myönnetä.

Tilanne on aika sama kuin jos saa vauvan sektiolla, itse siitäkin on vaan selvittävä (ellei sitten lapsen isä saa isyyslomaa).

Sanoisin että tee ruokia valmiiksi pakastimeen, varaa Ti-Ti-nalle yms. lastendvd:tä valmiiksi. Jos joku naapurin tyttö haluaisi tienata extraa ulkoilemalla lapsen kanssa niin kannattaa hyödyntää.

[QUOTE="Lissu";26776220]Voithan yrittää saada kodinhoitajaa mutta välttämättä sitä ei myönnetä.

Tilanne on aika sama kuin jos saa vauvan sektiolla, itse siitäkin on vaan selvittävä (ellei sitten lapsen isä saa isyyslomaa).

Sanoisin että tee ruokia valmiiksi pakastimeen, varaa Ti-Ti-nalle yms. lastendvd:tä valmiiksi. Jos joku naapurin tyttö haluaisi tienata extraa ulkoilemalla lapsen kanssa niin kannattaa hyödyntää.[/QUOTE]

no en ole koska nyt on risi paljon suurempi ja nostaminen alkuun täysin mahdotonta. Sektioitu on kolmesti joten tiedän :)

En mäkään saanut mitään apuja. Hakisin pk-paikkaa lapselle. Saisitko siihen jonkun lääkärin lapun, että löydyttävä nopeasti? Mä jouduin leikkaukseen ihan yllättäen yks ilta, päivystyksenä. Kotona kolme pientä lasta. Mies teki töitä etänä ja mummut vuorotteli. Ostettiin myös tutun kautta apua muutamaksi päiväksi. Kunnalta ei mitään apuja ja tarkemmin mietittynä en tiedä onko muutenkaan järkevää sossuun soittaa "me ei pärjätä" puheluita ellei tosiaan kaikki muut keinot ole mietittynä! ;)

[QUOTE="Lissu";26776251]Mutta koululaiset on tuolloin vielä kesälomilla. Voisit hyvinkin saada jonkun yläasteikäisen naapurintytön päivisin avuksesi.[/QUOTE]

Pitää katsoa jostain jos joku tietäisi,itellä ei ole sen ikäisiä tuttuja naapurissa eikä suvussa.

[QUOTE="Minä";26776258]En mäkään saanut mitään apuja. Hakisin pk-paikkaa lapselle. Saisitko siihen jonkun lääkärin lapun, että löydyttävä nopeasti? Mä jouduin leikkaukseen ihan yllättäen yks ilta, päivystyksenä. Kotona kolme pientä lasta. Mies teki töitä etänä ja mummut vuorotteli. Ostettiin myös tutun kautta apua muutamaksi päiväksi. Kunnalta ei mitään apuja ja tarkemmin mietittynä en tiedä onko muutenkaan järkevää sossuun soittaa "me ei pärjätä" puheluita ellei tosiaan kaikki muut keinot ole mietittynä! ;)[/QUOTE]

Hoitopaikkaa on haettava. Pitää soittaa sairaalalle,et mitä sieltä sanotaan.
Mummot asuu niinkaukana,et heistä ei apuja. No jos jostain jonkun edes puolitutun saisi. Tuntematonta ihan vaan teiniä en ota lastani hoitamaan. Mielummin olen ilman leikkausta :)

Niin ja nyt kun tilanne on tiedossa niin kannattaa opettaa lasta etukäteen tulevaan sen minkä pystyy. Mä olin aikaisemmin ennen sektiota opettanut 2v esikoisen kiipeämään itse paikkoihin mihin muuten olisin nostellut. Nyt kun tilanne tuli yllättäen meillä 1,5v ei ollut yhtään ehtinyt tottua. Mut vaipat voi vaihtaa lattiallakin ja ton ikäinen voi oppia auttamaan pukemisissa yms. Onhan se aina siitäkin kiinni millä tuulella lapsi on, mut silti... ;)

Hoitopaikkaa on haettava. Pitää soittaa sairaalalle,et mitä sieltä sanotaan.
Mummot asuu niinkaukana,et heistä ei apuja. No jos jostain jonkun edes puolitutun saisi. Tuntematonta ihan vaan teiniä en ota lastani hoitamaan. Mielummin olen ilman leikkausta :)

Niin no mullakin oli "tuntematon teini" mun apuna, siis nostoissa yms. en mäkään niitä yksin olisi jättänyt. Kyllä sä selviät, aika menee yllättävän nopeasti. Ja aina ei ole mahdollisuutta valita ottaako leikkausta vai ei!

[QUOTE="Minä";26776286]Niin ja nyt kun tilanne on tiedossa niin kannattaa opettaa lasta etukäteen tulevaan sen minkä pystyy. Mä olin aikaisemmin ennen sektiota opettanut 2v esikoisen kiipeämään itse paikkoihin mihin muuten olisin nostellut. Nyt kun tilanne tuli yllättäen meillä 1,5v ei ollut yhtään ehtinyt tottua. Mut vaipat voi vaihtaa lattiallakin ja ton ikäinen voi oppia auttamaan pukemisissa yms. Onhan se aina siitäkin kiinni millä tuulella lapsi on, mut silti... ;)[/QUOTE]

Kyllähän sitä jotenkin selviää varmasti,mutta aina on tietty se riski,että sattuu jotain. Mulla on ehdoton nostelukielto 2 ensimmäistä viikkoa. Ei siis saa nostaa mitään ja seuraavat viikot sit ettei raskasta taakkaa

Yhteistyössä