Tarviiko 4 v lämpimän aterian hoidon jälkeen? Ja muutenkin apua ruokarytmiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on ollut ennen sellainen rytmi, että päivällinen on arkisin syöty kuudelta miehen tultua töistä. Keväällä lapsi nukkui vielä päiväunet, niin meni nukkumaan myöhemmin, iltapala oli kasilta, niin ongelmaa ei ollut. Nyt ei enää nuku päikkäreitä ja menee sänkyyn kasilta, iltapala olisi siis seiskalta.

jos päivällinen on kuudelta ja iltapala seiskalta, niin ei sekään järkevältä kuulosta. Päivällisen voisin syödä lapsen kanssa kaksin aiemmin, mutta lapsella ei ole nälkä. Kuudeltakaan ei oikeastaan oikeaa ruokaa syö vaan lähinnä kasvikset. Voinko skipata koko päivällisen tai iltapalan vai mitä teen?

Ompa vaikeaa :whistle:

Skippaatte iltapalan ja annatte vaikka päivällisellä silloin kuuden jälkeen ( voihan sitäkin vähän venyttää?) jälkkäriä? Ei kai nyt heti tunnin päästä tarvitse olla iltapalaa..

• Tykkää
Reactions: erinys
Meillä syödään aamupala (8.00)- lounas(11.30) - välipala(14.30) ( joka joskus jää väliin ) - päivällinen (17.00)- iltapala(20.00). Noin aikoja tietenkin. Miksei teidän lapsella oli päivällisen aikaan nälkä? En jättäis sitä tai iltapalaa väliin, vaan ennemmin välipalan. Niinkun tehdäänkin meillä joskus, jotta ruoka maittais pojalle.
Eli välipala pois tai aikasemmaks jos se on teillä kovin myöhään, syötte pojan kanssa päivällisen aikasemmin ja iltapala sitten :)

Ompa vaikeaa :whistle:

Skippaatte iltapalan ja annatte vaikka päivällisellä silloin kuuden jälkeen ( voihan sitäkin vähän venyttää?) jälkkäriä? Ei kai nyt heti tunnin päästä tarvitse olla iltapalaa..

Ei tää varmaan oikeesti ole vaikeaa, mutta mä teen tästä vaikeaa :) Meillä tuntuu vaan noihin iltatoimiin menevän tunti, ollaan hitaita. Jos kasilta pitäisi olla pedissä, seiskalta pitäisi syödä iltapala.

Meillä syödään aamupala (8.00)- lounas(11.30) - välipala(14.30) ( joka joskus jää väliin ) - päivällinen (17.00)- iltapala(20.00). Noin aikoja tietenkin. Miksei teidän lapsella oli päivällisen aikaan nälkä? En jättäis sitä tai iltapalaa väliin, vaan ennemmin välipalan. Niinkun tehdäänkin meillä joskus, jotta ruoka maittais pojalle.
Eli välipala pois tai aikasemmaks jos se on teillä kovin myöhään, syötte pojan kanssa päivällisen aikasemmin ja iltapala sitten :)

eikös se välipala tarjoilla päiväkodissa?

Mun lapsikaan ei syö juuri koskaan päivällistä hoitopäivinä, ei vaan ole nälkä.

Mihin aikaan lapsi syö hoidossa? Meidän lasten ollessa hoidossa, ruokailu oli ennen klo 11 aamupäivällä, välipala oli klo 14. Tulee aika saamarin pitkä aika lapselle odotella klo 18 saakka sitä ruokaa :O!

Meillä syötiin kun tultiin kotiin, klo 17 mennessä ja iltapala oli klo 19:30. Edelleen iltapala on puoli kasilta kun lapset ovat alakoululaisia, tarvitsevat sen kymmennen tunnin yöunen.

[QUOTE="vieras";26908744]Ei tää varmaan oikeesti ole vaikeaa, mutta mä teen tästä vaikeaa :) Meillä tuntuu vaan noihin iltatoimiin menevän tunti, ollaan hitaita. Jos kasilta pitäisi olla pedissä, seiskalta pitäisi syödä iltapala.[/QUOTE]

hei..pistäkää vauhtia niihin iltatoimiin :D Mitä teette kun menee tunti?

Mä jättäisin sen iltapalan pois ja venyttäisin päivällistä niin että se on vaikka vähän kuuden jälkeen- siinä kun syö niin kellohan on jo puol seiska kun on syöty, siitä heti kohta iltatoimet ja petiin =)

Lapsi syö hoidossa välipalan klo 14, niin tohon en voi vaikuttaa. Lapsella ei vain ole nälkä, pidemmät ateriavälit tuntuvat olevan ok. Aina on ollut vähän niin, ettei päivällisaikaan ole nälkä.

No skipaatte sen iltapalan, ei kai lapsellakaan nälkä ole jos kuudelta syönyt. Vaikka joku juotava jogurtti jos tarpeen kasilta.

Meillä pieni aamupala kotona klo 6.20, hoidossa joskus 8.30, lounas hoidossa 11.45, välipala 14.30, ruoka kotona 16.45, iltapala 19.00.

Kyl meillä tarvii tuo kovakasvunen 4v iltapalan ja lämpimän ruoan. Ruoka on 17-18 ja iltapala just ennen nukkumaanmenoa siinä 20 aikaan. Jos se iltapala on lähellä päivällista ni se ei oo iso. Mut kuuluu siihen nukkumaan menoon ja unta riittää sitten aamuun saakka. Silti on aamulla jo kova nälkä. Se riippuu lapsestakin mikä on riittävä ateriarytmi.

Meillä on nyt kesäaikaan venytetty päivällinen vähän myöhemmäksi eli syödään yhdistetty päivällinen ja iltapala. Kunhan kelit vähän viilenevät niin palataan takaisin "normaaliin" ruokarytmiin eli päivällinen ~17.00 ja kevyt iltapala seitsemän aikoihin. Viileällä ilmalla nälkä tuntuu tulevan herkemmin.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Ymmärrän ap:n tilanteen kyllä täysin, ja väitän, että ei välttämättä tarvitse lämmintä ruokaa. Meillä poika 3v syö NIIN paljon hoidossa, että ei vaan tule nälkä uudestaan ennen iltaa. Se on aikamoista tankkausta päiväkodissa, kun aamu alkaa puurolla, leivällä, vihanneksilla - lounaaksi aimo annos lämmintä ruokaa ja leipää - välipalalla mitä lie ja taas leipää, leipää, leipää... Ja mein poju kun todella SYÖ sitä leipää, niin sit on masu ihan killillään kun menen hakemaan. Olen yrittänyt jopa vähän puhua, että jos ei niin paljon sitä leipää annettaisi...

Niin oma näkemykseni kuitenkin on, että kyllä joka iltapäivä kotonakin tarjoan vielä päivällisen ja iltapalan, mutta en yhtään tuputa, jos ei maistu. Että en mä tosta kahden lämpimän ruoan säännöstä mitään pakkoa tekisi, jos hoidossa syö paljon. Mieluummin tietty vaihtais välipalan lämpimään ruokaan, mut tähänhän ei voi vaikuttaa jos laps hoidossa...

Jotkut on pieniruokaisia.
meillä on aamupala ennen päiväkotia&eskaria, isompi syö enemmän kuin pienempi.
siellä ruoka, ja toisella välipala päiväkodissa ja toisella kotona kun eskarista on kotiutunut (noin kello 14 syövät sen siis) .
ja siltkin saattaa välipalan+ruuan välissä maistua vaikka banaani.
ruoka on siinä 17:30 maissa, ja iltapala kahdeksalta.
iltapala, pesu, hammaspesu ja omassa sängyssä saa lukea hetken-20:30 on viimeistään lapset sängyissä.

Viimeksi muokattu:
Jättäkää iltapala väliin. Ylensä lapsen ei tee mieli ruokaa, jos päivän kalorintarve on jo täytetty eli miettii mitä lapsi on syönyt edeltävästi. Lapsen annokset ovat yllättävän pieniä ja herkut ja makeat jogurtit ym. tekevät monella ison osan päivän tarpeesta. Sellaisia pitää vähentää.

Jos iltapala olis just ennen nukkumaanmenoa eli 20 (tai vähän ennen)? Ja joku pieni juttu, jugurtti tms. Sen jälk sit heti sänkyyn.

Mä en oo aikoihin antanut 3 vuotiaalle mitään välipaloja koska just silloin jää se päivällinen syömättä, mikä on tärkeä ateria. Pk:ssa tohon tuskin vain voi vaikuttaa, harmi.

Eikö iltapalan ja päivällisen voi yhdistää? Annat lapselle leivän, banaanin tms välipalan kun tulee hoidosta ja syötte koko perheellä yhteisen "illallisen" vaikka klo 18.30. Mun mielestä lapsi tarvitsee illalla vielä kunnon ruoan, mutta se voi hyvn olla yhdistetty iltapala/iltaruoka.

Esim. etelänlomilla meillä monesti oli se rytmi että kun rannalta tultiin päiväunille joskus klo 14 tms niin ei syöty enää ruokaa ennen illallista vaan mentiin ravintolaan syömään ehkä klo 19 illalla. Samanlaista ruokailurytmiä on kotonakin noudatettu kesällä jos esim. grillataan, niin syödään ihan kunnollinen ateria mutta suht myöhään.

Mulla on pieniruokainen 4-v tyttö, joka käy hoidossa ja syö lämpimän aterian 17-18 tienoilla kotona. Iltapala on pieni ja kevyt (esim. juotava jugurtti tai muroja) ja juuri ennen nukkumaanmenoa. Jos säkin vain antaisit lapselle jonkun kevyen iltapalan ja panostaisit lämpimään ateriaan enemmän.

Olen vasta hoitovapaalla, mutta on tullut mietittyä jo näitä juttuja. Meillä sekä minulla että miehellä loppuvat työt klo 17 (satunnaisina iltavuoroviikkoina vielä myöhemmin), joten turha haaveillakaan että lapselle saisi päivällistä pöytään ennen klo 18:aa.

Koen perheen yhteisen aterian sen verran tärkeäksi, että ajattelin yhdistää päivällisen ja iltapalan sellaiseksi eurooppalaiseksi pitkän kaavan ruokailuksi. Lapselle käteen vaikka jokin välipala hoidosta haettaessa. Katsotaan sitten miten alkaa toimia.

Yhteistyössä