Ls-ilmoituksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumpe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pumpe

Jäsen
01.02.2012
177
0
16
Oon jo pidemmän aikaa miettinyt tätä, ja nyt aattelin kysyä muiden mammojen mietteitä lastensuojeluilmoituksista, etenkin nyt puhun nimettöminä tehdyistä ilmoituksista.

Tuntuu, että nykyään niitä tehdään joka asiasta. Siis tottakai, jos oikeasti huomaa, että naapurin/tuttavan/kumminsiskonkaiman lapsella on hätä niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen turvallisuus on taattava, mutta tätäkin palstaa lukiessa tuntuu, että ls-ilmoituksia tehdään aivan usomattomista aiheista! :O

Miksi ei voi mennä juttelemaan ko.perheelle (ellei ole mitään väkivallan pelkoa)? Miksi pitää tehdä nimettömiä ilmiantoja ties mistä milloinkin.

Ehkä siksikin olen vihainen näistä, koska meidän kuopuksen ollessa 10 viikkoa, hän itki päivisin usein (mahavaivoja, jotka lähtivät kun Tutteli vaihtui Nanniin, oma maito loppui, joten turvauduttiin korvikkeisiin). Koskaan yöllä ei itkenyt, ähisi niin, että tiesin vauvan haluavan maitoa.
Meistä tehtiin ls-ilmoitus: "vauva itkee päivisin". Onneksi sos.työntekijä joka meille soitti oli todella mukava. Sanoi että heillä menee nykyään suurinosa resursseista tälläisiin ilkeyttä tehtyihin ilmoituksiin. Naapurit ei jaksa itkua, ex-puolisot kiusaa toisiaan jne jne jne.
Pyysin kuitenkin sossut meille samoin tein, että näkevät kaiken olevan ok. Aluksi sossu hieman toppuutteli, mutta vaadin että tulevat samoin tein. Tulivat ja näkivät selvät vanhemmat, terveet lapset ja vauvan joka itki silloinkin. Sanoivat vaan että normaalilta vauvaperheeltä vaikutatte kaikin puolin, vauvat itkevät, jotkut enemmän jotkut vähemmän.

Inhottaa edellen ajatus että kuka tuon ilmoituksen teki. Kumpa nämä kyylä/ls-ilmoitusfanaatikot tajuaisivat, että kiusallaan tehty ilmoitus on sama kun valheellinen raiskausilmoitus, se vie uskottavuutta niiltä OIKEASSA hädässä olevilta! :mad:

No kun jotkut jättää ne pienet vauvat päivisin yksin ja käyvät kaupassa, baarissa jne. :( Kun ei tunne naapuriaan niin toisille on iso kynnys mennä soittamaan sitä ovikelloa ja kysymään onko kaikki hyvin.

No ehkäpä siksi ei uskalleta mennä juttelemaan suoraan kun ei voi tietää millainen hörhö siitä siloitellusta perheenäidistä paljastuu ja oma elämä menee risaiseksi kun joku kaheli faija alkaa piinaamaan.

Jos joku tuntematon henkilö antaa olemisellaan aihetta huolestua hänen lastensa hyvinvoinnista, on mun silmissä potenttiaalinen riesa omalta kannalta jos tietäisi minun puutteneen asioihinsa.

Ei kovin nättiä tekstiä ^, mutta tuossa syy miksi olen kerran nimettömänä tehnyt ilmoituksen ja todellakin aiheesta.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Niin, lähinnä pohdin kun tälläkin palstalla lähes viikoittain joku on tekemässä lastensuojeluilmoitusta ties mistä. Niistä on tullut yhtä arkipäiväisiä asioita kun kaupassa käynnistä.
Joka asiaan mietitään ensimmäiseksi ratkaisua "pitäisiköhän tehdä ls-ilmo??" :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27010116:
Minusta taas tuntuu, että niitä tehdään edelleen liian vähän eivätkä lopulta oikein johda mihinkään. Ja entä jos se "juttelu vanhempien kanssa" ei tehoa?

Liian vähän? Ei ainakaan tämän palstan lukemisen perusteella....:rolleyes:

Oon jo pidemmän aikaa miettinyt tätä, ja nyt aattelin kysyä muiden mammojen mietteitä lastensuojeluilmoituksista, etenkin nyt puhun nimettöminä tehdyistä ilmoituksista.

Tuntuu, että nykyään niitä tehdään joka asiasta. Siis tottakai, jos oikeasti huomaa, että naapurin/tuttavan/kumminsiskonkaiman lapsella on hätä niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen turvallisuus on taattava, mutta tätäkin palstaa lukiessa tuntuu, että ls-ilmoituksia tehdään aivan usomattomista aiheista! :O

Miksi ei voi mennä juttelemaan ko.perheelle (ellei ole mitään väkivallan pelkoa)? Miksi pitää tehdä nimettömiä ilmiantoja ties mistä milloinkin.

Ehkä siksikin olen vihainen näistä, koska meidän kuopuksen ollessa 10 viikkoa, hän itki päivisin usein (mahavaivoja, jotka lähtivät kun Tutteli vaihtui Nanniin, oma maito loppui, joten turvauduttiin korvikkeisiin). Koskaan yöllä ei itkenyt, ähisi niin, että tiesin vauvan haluavan maitoa.
Meistä tehtiin ls-ilmoitus: "vauva itkee päivisin". Onneksi sos.työntekijä joka meille soitti oli todella mukava. Sanoi että heillä menee nykyään suurinosa resursseista tälläisiin ilkeyttä tehtyihin ilmoituksiin. Naapurit ei jaksa itkua, ex-puolisot kiusaa toisiaan jne jne jne.
Pyysin kuitenkin sossut meille samoin tein, että näkevät kaiken olevan ok. Aluksi sossu hieman toppuutteli, mutta vaadin että tulevat samoin tein. Tulivat ja näkivät selvät vanhemmat, terveet lapset ja vauvan joka itki silloinkin. Sanoivat vaan että normaalilta vauvaperheeltä vaikutatte kaikin puolin, vauvat itkevät, jotkut enemmän jotkut vähemmän.

Inhottaa edellen ajatus että kuka tuon ilmoituksen teki. Kumpa nämä kyylä/ls-ilmoitusfanaatikot tajuaisivat, että kiusallaan tehty ilmoitus on sama kun valheellinen raiskausilmoitus, se vie uskottavuutta niiltä OIKEASSA hädässä olevilta! :mad:

Tuo on todella pelottavaa.
Ja äärimmäisen vastuutonta.

:mad:

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27010116:
Minusta taas tuntuu, että niitä tehdään edelleen liian vähän eivätkä lopulta oikein johda mihinkään. Ja entä jos se "juttelu vanhempien kanssa" ei tehoa?

Jos suurin osa lastensuojelun resursseista menee turhien ilmoitusten setvimiseen niin moisia todellakin ihan liikaa.
Se kaikki pois oikeilta avuntarvitsijoilta.

Olen samaa mieltä. Ennemmin kannattaisi jutella vanhempien kanssa ja jos se ei auta! Kertoa vanhemmille että tekee ls-ilmoituksen. Jos on jotain mieltä, sitä pitäisi pystyä olla ihan omalla nimellä eikä nimettömänä.

No joo, tahallinen kiusanteko on asia erikseen, mutta mieluummin vaikka viisi turhaa ilmoitusta kuin yksikään aiheellinen, mutta tekemättä jätetty!! Lastensuojelun tehtävähän on selvittää onko lapsilla kaikki ok, ei naapureiden.

saman oon huomannut, siis että niitä tehdään ihan huvikseenkin, suorastaan ilkeyttään. tuntuu semmosten ihmisten puuhalta nuo turhat soitot kun ei ole oikeasti mitään käsitystä oikeasta hädästä, että oma elämä on niin tylsää ja masentavaa, niin tehdään sitten ls ilmoituksia kun ei muutakaan keksitä. normaalilla ihmisellä luulis olevan aika korkea kynnys alkaa soittelemaan lastensuojeluun, pitäis olla selkeitä todisteita siitä ettei lasten ole hyvä olla kotonaan vanhempiensa kanssa. mun mielestä niistä jotka turhaan soittelevat toisista ilmoituksia pitäs itte ottaa tarkkailun alle mikäli ilmoittajalla lapsia on, eihän se oo terveen ihmisen käytöstä soitella perättömiä ilmoituksia.

Jos suurin osa lastensuojelun resursseista menee turhien ilmoitusten setvimiseen niin moisia todellakin ihan liikaa.
Se kaikki pois oikeilta avuntarvitsijoilta.
Juuri niin! Ja pian sossut ei usko vaikka OIKEASTI olisi oikea hätä. Suututtaa mielettömästi. Säälittävää tuommoinen kiusanteko ja kuten joku täällä sanoikin, ei ole normaalin ihmisen käytöstä.

kotiäidit kiillottaa kruunuaan ja mainettaan äitinä. Niillä kun ei ole muuta elämää kuin kytätä, mitä muut äitt tekee tai jättää tekemättä. ja sitten väännetään niitä ilmoituksia, oli oikeesti aihetta tai ei. kylllä se pitäs panna pakolliseksi, että se ilmoituksen tekijän pitää sanoa nimi, taatusti vähenis nää turhat ilmoitukset

[QUOTE="Vieras";27010355]No joo, tahallinen kiusanteko on asia erikseen, mutta mieluummin vaikka viisi turhaa ilmoitusta kuin yksikään aiheellinen, mutta tekemättä jätetty!! Lastensuojelun tehtävähän on selvittää onko lapsilla kaikki ok, ei naapureiden.[/QUOTE]

Ja kun kaikki lastensuojelun voimavarat on sidottu turhiin ilmoituksiin niin apua ei enää riitä yhdellekään apua oikeasti tarvitsevalle lapselle?
Miksi mieluiten nin?

Kun kuulee näitä juttuja miten on tehty lastensuojeluilmoituksia ilman syytä tai pikkuasioista, ihmettelen miksei meidän perheestä tehty koskaan? Olimme lapsia 80- ja 90-luvuilla. Kotiin soitettu poliisit useita kertoja ja viety kännissä riehuvia vanhempia putkaan, viikkojen juopotteluputkia, meillä molemmilla kouluvaikeuksia ja karkaamisia. Naapurit tiesivät kyllä. Kukaan ei tehnyt mitään. Vasta nyt aikuisena ihmettelen, miten tämä oli mahdollista? Koskaan ei kukaan käynyt sossusta eikä kysellyt mitään. Osasivatko vanhemmat jotenkin selitellä aina kaiken parhain päin tai jotain. Toivon todellakin että olisi lastensuojeluilmoituksia tehty ja tuohon puututtu!

[QUOTE="vieras";27010633]Kun kuulee näitä juttuja miten on tehty lastensuojeluilmoituksia ilman syytä tai pikkuasioista, ihmettelen miksei meidän perheestä tehty koskaan? Olimme lapsia 80- ja 90-luvuilla. Kotiin soitettu poliisit useita kertoja ja viety kännissä riehuvia vanhempia putkaan, viikkojen juopotteluputkia, meillä molemmilla kouluvaikeuksia ja karkaamisia. Naapurit tiesivät kyllä. Kukaan ei tehnyt mitään. Vasta nyt aikuisena ihmettelen, miten tämä oli mahdollista? Koskaan ei kukaan käynyt sossusta eikä kysellyt mitään. Osasivatko vanhemmat jotenkin selitellä aina kaiken parhain päin tai jotain. Toivon todellakin että olisi lastensuojeluilmoituksia tehty ja tuohon puututtu![/QUOTE]

Ehkä resursseja ei ollut enää sen jälkeen kun kaikki turhat ilmoitukset oli tutkittu?
:(

[QUOTE="vieras";27010633]Kun kuulee näitä juttuja miten on tehty lastensuojeluilmoituksia ilman syytä tai pikkuasioista, ihmettelen miksei meidän perheestä tehty koskaan? Olimme lapsia 80- ja 90-luvuilla. Kotiin soitettu poliisit useita kertoja ja viety kännissä riehuvia vanhempia putkaan, viikkojen juopotteluputkia, meillä molemmilla kouluvaikeuksia ja karkaamisia. Naapurit tiesivät kyllä. Kukaan ei tehnyt mitään. Vasta nyt aikuisena ihmettelen, miten tämä oli mahdollista? Koskaan ei kukaan käynyt sossusta eikä kysellyt mitään. Osasivatko vanhemmat jotenkin selitellä aina kaiken parhain päin tai jotain. Toivon todellakin että olisi lastensuojeluilmoituksia tehty ja tuohon puututtu![/QUOTE]no just tosta syystä, että 80-90 luvulla ihmiset eli itselleen, harva seurasi, mitä naapurissa tai tuttavaperheessä tapahtui. ja poliisitkaan ei silloijn asiaan puuttuneet. nyt on toisin.

Helpottavaa kuulla että nykyään asioihin puututaan tarkemmin. Olisipa niin ollut jo silloin 80- ja 90-luvuilla kun olin lapsi, olisimme säästyneet paljolta. Nykyisin lapset ja nuoret tietävät itsekin paremmin oikeuksistaan ja tietoa saa netistä, jos olisi silloin ollut tietoa siitä että asioihin oltaisiin voitu puuttua niin olisin kyllä tehnyt ilmoituksen itse. Veikkaan että näistä nykyisistä syrjäytyneistä nuorista aikuisista monella oli lapsena sellaista mikä lopulta johti syrjäytymiseen, jos asioihin olisi puututtu ajoissa niin joitain olisi vielä voinut olla tehtävissä. Itse sinnittelin ja sain elämäni kuntoon, veljeni on täysin yhteiskunnan ulkopuolella ja asuu äidin kanssa joka kieltäytyy täysin hakemasta minkäänlaista apua.

[QUOTE="Vieras";27010355]No joo, tahallinen kiusanteko on asia erikseen, mutta mieluummin vaikka viisi turhaa ilmoitusta kuin yksikään aiheellinen, mutta tekemättä jätetty!! Lastensuojelun tehtävähän on selvittää onko lapsilla kaikki ok, ei naapureiden.[/QUOTE]

ai parempi? siksihän varmaan aiheettomista ilmoituksista voi tehä rikosilmoituksen vaikka kunnianloukkauksesta!

tosi kiva meistäkin yks pipipää sukulainen teki ls-ilmon joka sisälsi kaikkea suoraansanottuna paskaa, siinä väitettiin että mieheni käyttää huumeita ja lapsi kulkee aina risaisissa vaatteissa yms! onneksi tämä sos työntekijä oli nähnyt meitä ja lapsen pukeutumista(kun tapasi muita äitei perhekerhon tiloissa) ja näinollen ymmärsi ilmoituksen olevan paskaa, mutta vieras sossu ois varmaan ottanut kiireesti lapset huostaan.

että jep tosiian turhat ilmoituksen on jees,eikö???

Minä en usko turhiin lastensuojeluilmoituksiin. Ap.n tapauksessa sosiaalityöntekijä on ollut aika ammattitaidoton jos on todennut että suurin osa resursseista menee turhien ilmoitusten selvittelyyn.

Mikään ilmoitus ei ole turha.

Aivan sama, kun toteaisi että neuvolakäynti oli turha.
Saihan ap.kin vakuutuksen siitä että oma tilanne on ok, ja kyllä se vauvavuosi siitä vielä rauhoittuu. Kaikki hyvin.

Siis ei se ole turhaa jos tsekataan että kaikki on ok.

Minusta lastensuojeluilmoituksiakin pitäisi paremmin kierrättää neuvolan kautta, jotta vanhemmat saa puhua vaikeuksistaan ilman että tarvitsee pelätä ensimmäisenä huostaanottoa yms. Perhetyöntekijät kuitenkin ovat kunnissa sitä varten että tukevat, jos perheellä tuentarve on. Ja sosiaalityöntekijät eivät yksinään kuormittuisi "tarkastusten" alle.

Lastensuojeluilmoitus valitettavasti tuntuu olevan usein "passi" varsinaisen avun saamiseen. Pelkkä oma pyytäminenkään ei aina auta!

Olen kirjoittanut ennenkin. meistä tehtiin ls-ilmoitus kun muutettiin vanhaan taloon.Ei sopinut lapsiperheelle....No oikeasti,oli ulkovessa ym mutta lapset niin pieniä että olivat vaipoissa /pottaiässä!!

Itse pimahdin tuosta ilmoituksesta sen verran että tein ´kostoilmoituksen´. Tosin tiesin tämän äidin käyttävän oikeasti lievää ruumiillista kuritusta,mutta ei niin pahaa että siitä olisi tarvinnut ilmoitusta tehdä!
puolustelin itselleni että laki on laki....

Yhteistyössä