Psykologi tilasi sossut lapsivuodeosastolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta asiaan. Musta tossa ei ole mitään kamalaa. Sitten jos tää ap masentuis niin ruikuttas että kun kukaan ei auta jne. Ja kun on lapsensurmia yms. niin kaikki haukkuu yhteiskuntaa kun ei auteta.

Itse sanoin neuvolassa väsymyksestä, mut laitettiin terapiaan ja tuli perhetyöntekijä ja se oli vaan hyvä juttu. Sain apua ja kaikki on ok.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Vieras";27063863]Niin, pikkusisko on kohta parivuotias ja tulokas on tulokas, siis vastasyntynyt. Eikös olekin vaikeaa?[/QUOTE]

Tai siis, ehkä mä tosiaan olen hiukan sekaisin ja väsynyt: isosisko on kohta parivuotias, tietysti.

• Tykkää
Reactions: Pumpe ja MorbidMama
[QUOTE="Vieras";27061099]Kätilöt laittoi mut psykologin, psykiatrisen sairaanhoitajan tmv kanssa juttelemaan kun epäilivät mulla masennusta tässä pari päivää sitten. Psykologi mun kanssa juteltuaan ja oltuaan niin ihana oli hoitsuille sanonut että mä olen selvästi vaikeasti masentunut "koska ei katso silmiin puhuteltaessa". Kaksinaamainen ämmä.

No tästä syystä sitten lastensuojelusta tuli kaksi sossua käymään osastolla ennen kuin päästivät mut kotiin. Saatiin aika sopimaan jatkotoimista. Sanoin etten halua mitään jatkotoimia kun meillä on kaikki ihan hyvin, en ole masentunut, mies on töissä ja mä voin olla tulokkaan ja pikkusiskonsa kanssa kotona ja anoppi auttelee niin paljon kuin tarvitaan. Kuulemma jos en ota tarjottua apua vastaan joutuvat harkitsemaan "järeämpiä toimenpiteitä". Lisäksi sanoivat tarvitsevansa jotkut selvitykset meidän taloudellisesta toimeentulosta.

Mitä ihmeen järeämpiä toimenpiteitä? Ollaanko me nyt jossain tarkkailussa tai jotain? Ei olla koskaan ennen oltu missään tekemisissä lastensuojelun kanssa ja sosiaalitoimen kanssa muutenkin viimeksi joskus kauan sitten kun saatiin vähän aikaa toimeentulotukea, jo ennen ensimmäistä lasta.[/QUOTE]

Hyvin harvinaista on kyllä,että tehtdään tällaisia virhearviointeja,kyllä kätilöillä on ollut todellinen huoli mikäli lastensuojeluilmoituksen ovat tehneet. Mutta mikäli teillä on kaikki hyvin, ei ole mitää syytä huoleen! Psykiatriset ja lastensuojelulliset resurssit ovat niin vähissä,ettei niitä kyllä tarjota jatkossa, mikäli tarvetta ei ole...

Jotenkin en pysty millään uskomaan, että olisi ihan tuulesta temmattua tuo huoli sinun ja lasten hyvinvoinnista. On tuossa ketjussa sen verran monta ihmistä: kätilö, psykologi ja kaksi sossua ainakin.

Jos huoli on kuitenkin jostain syystä aiheeton, niin ajattele sitä merkkinä välittämisestä. Kukaan ei varmastikaan kiusallaan sellaista tee, vaan puhtaasti auttaminen on tarkoituksena.

Ai oikeesti ne siellä synnärillä tarkkailee äidin ja vauvan vuorovaikutuksia sun muita? Kun itse olin kuopusta saamassa, vietin kyllä koko ajan niin yksin siellä huoneessani ku olla ja voi. Laitoksella oli just sillon kova ryysis, ja jos kelloa pirautinkin sen kerran tai kaks, mun luona pyörähti hätäisesti joku nuori opiskelija joka ei edes tiennyt mistään mitään.

[QUOTE="huhhuh";27064036]Tossa mua häiritsee eniten tuo masennusdiagnoosin antaminen sillä perusteella, ettei katsota silmiin. Kuulostaa aikamoiselta puoskaroinnilta.[/QUOTE]

Tuskin se nyt ainoa syy oli kuitenkaan, jospa se oli vaan ainut ääneen sanottu syy.

Ymmärrän tavallaan työntekijöitä, nyt varmaan yritetään puuttua topakasti kun ollut paljon keskustelua julkisuudessa mutta täysin ymmärrän myös perheitä, joissa tavisarkea ja ongelmiakin -elämää- eikä todellakaan haluta sossua nyysäämään nurkkia. Itselleni olisi aivan kauhea ajatus päästää viranomaisia kotiini jos ei mitään todellista syytä.

[QUOTE="huhhuh";27064036]Tossa mua häiritsee eniten tuo masennusdiagnoosin antaminen sillä perusteella, ettei katsota silmiin. Kuulostaa aikamoiselta puoskaroinnilta.[/QUOTE]

Ei masennusdiagnoosia sillä perusteella annetakaan. Eikä varmasti tässäkään tapauksessa ole käynyt niin. Muutenhan psykologi olisi aika nopeasti entinen psykologi. Meistä kukaan ei voi tietää kaikkea, mitä tähän liittyy.

ota ihmeessä apu vastaan, jos ei tarvetta ole, huomaavat sen pian. Mä olisin ollu onnellinen, jos joku olisi huomannut mut 4 vuotta sitten. Esikoisia odotin, mies petti, jouduin kerran viikos rautatiputukseen joissa aina itkin ja olin surullinen, kätilö istui vieressä vain sit seurana. Jouduin lääkäriltä pyytämään lähetteen kaikkiin tautitesteihin ja lasten synnyttyä ja teholle jouduttua olin todella rikki. Kukaan ei puuttunut, eikä tarjonnut apua. Yksin piti selvitä. Kun sit kolmas syntyi, pyysin apua, meillä kävi perhetyöntekijä 2x vko:ssa auttamassa mutta joka kerta muisti sanoa että meillä ei tarttis koska ei oo tarvetta lastensuojelulle. Sillon purskahdin itkuun ku tää perhetyöntekijä oli laittanu lasten nimet yms joulupuukeräykseen ja aatonaattona tuli iso autosa täynnä lahjoja lapsille:) oli kuullut kun sanoin miehelle että ei osteta lapsille nyt lahjoja kun ovat niin pieniä, et pannaan säästöön. Ihana ihminen vaikka välillä sai mustelmia selitellä... 3kpl alle 2 vuotiaita vilkkaita lapsia kun ei koskaan itseään telo :D

Jotenkin en pysty millään uskomaan, että olisi ihan tuulesta temmattua tuo huoli sinun ja lasten hyvinvoinnista. On tuossa ketjussa sen verran monta ihmistä: kätilö, psykologi ja kaksi sossua ainakin.

Jos huoli on kuitenkin jostain syystä aiheeton, niin ajattele sitä merkkinä välittämisestä. Kukaan ei varmastikaan kiusallaan sellaista tee, vaan puhtaasti auttaminen on tarkoituksena.
Heh. Kätilö kertoo sen mitä näkee ja psykologi arvioi sen käsityksen perusteella. Ovat kyllä vaikutukselle alttiita, varsinkin jos ovat huonoja. Sossuille taas kelpaa mikä vaan, jopa alempikoulutteisen arvio.

[QUOTE="vieras";27064106]Heh. Kätilö kertoo sen mitä näkee ja psykologi arvioi sen käsityksen perusteella. Ovat kyllä vaikutukselle alttiita, varsinkin jos ovat huonoja. Sossuille taas kelpaa mikä vaan, jopa alempikoulutteisen arvio.[/QUOTE]

:O

Kätilöitä en tunne, mutta työssäni teen yhteistyötä psykologien ja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Yksikään heistä ei toimi kuvailemallasi tavalla.

:O

Kätilöitä en tunne, mutta työssäni teen yhteistyötä psykologien ja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Yksikään heistä ei toimi kuvailemallasi tavalla.
Ihan oikeastiko kuvittelet, että psykologi osaa tehdä masennusdiagnoosin lyhyellä käynnillä sellaisesta ihmisestä, jota ei ole aikaisemmin tavannut ja joka kertoo, ettei ole masentunut? Aika fakiireja siis ovat. Eihän tuohon pysty edes psykiatri.

Kun tapahtuu näitä perhesurmia jne. niin kiljutaan että miksi kukaan ei tehnyt mitään ym. Mutta sitten kun joku edes kehtaa kysyä MINULTA miten menee niin ollaan tosi loukkaantuneita ja kauhistuneita miten meidän tilannetta kehdataan epäillä.

Eihän ap ollut loukkaantunut siitä että kysyttiin miten menee, vaan siitä ettei HÄNEN KUULUMISIAAN KUUNNELTU. Ei sen nimissä pidä kenestäkään tehdä sairasta ja väkisin tuputtaa apua, että koska muualla maassa tapahtuu paljon perhesurmia.

uskomaton juttu ap. :/

[QUOTE="kikka";27061588]Joo ja oikeet sossulle kuuluvat tapaukset jää huonaamatta -,-'[/QUOTE]

Näin! Mammat intopiukeena kilvan hehkuttaa kuinka se on hyvä puuttua kaikkeaan ja kaikkialla, pienimmästäkin eleestä tai sen puuttumisesta. Ja sitten toisaalla lapsia hakataan ja kidutetaan kuoliaaksi. Näinkö ne Suomen vähäiset resurssit sitten pitääkin käyttää arvon mammaraiset? Älkääpä sitten itkekö niitä seuraavia lapsiuhreja jotka jäivät ilman sijoituspaikkaa ja sen takia murhattiin! Muistakaa silloin pitää turpanne tukossa koska te olette yhtä sokeita ja tyhmiä pässinpäitä kuin tuo valiojoukko, jotka umpimähkään puuttuvat _tavallisten_ ihmisten elämään! Ne käynnitkään kun ei ole ilmaisia, niihin menee aikaa ja rahaa ja se on toisaalta pois. Jäikö jotain vielä epäselväksi???

Mitäs ajatustenlukijoita niiden sossujen sitten pitäisi olla? Niitä arviokäyntejä tehdään juuri siksi että nähtäisiin onko huoli aiheellinen vai ei, eihän sitä mistään kristallipallostakaan näe. Ja kuten joku jo totesi niin yleensä juuri ne ongelmaperheet ovat hanakimmin vetämässä herneitä nenuun.

Yhteistyössä