Onko R-kioskeilla sellaine sääntö etteivät voi vaihtaa rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rahaa vaihdetaan nykyisin harvoissa paikoissa. Jos pienemmän rahan tarvetta niin ostaa vaikka jonkun 50 sentin tikkarin vai mitä ne nyt maksaa ja saa sitten pienempää rahaa takaisin.

[QUOTE="vieras";27185496]Rahaa vaihdetaan nykyisin harvoissa paikoissa. Jos pienemmän rahan tarvetta niin ostaa vaikka jonkun 50 sentin tikkarin vai mitä ne nyt maksaa ja saa sitten pienempää rahaa takaisin.[/QUOTE]
Ja sitä tikkaria olisi voinut nuolla koko perhe jälkiruuaksi vuorotellen.

Mulle kerran Ärrällä varmaan 10 vuotta sitten sanottiin kun yritin vaihtaa rahaa, että tää ei oo mikään pankki, se on tuossa kulman takana. Asia ok, en oo sen jälkeen yrittänyt. Enpä juuri koskaan nykyään kuljeta käteistä mukana niin ei oo tuota ongelmaa.

Kerran oli kyllä töykeä myyjä Ärrällä. Minulla oli kolikoita pikku pussissa muutama kymmen, varmaan alle 50 kuitenkin, niin ei huolinut täti niitä maksuksi. Kysyin toki tyhmä, kun olin että sopiiko vähän laskeskella, mutta ihan vain kohteliaisuuttani... Ei kuulemma ollut aikaa moiseen.. Minulla ei moisen pikkukasan laskemiseen mene aikaa sen enempää kuin muuhunkaan asiakkaiden palveluun. Olin vielä päästänyt kaikki muut kiskalla sillä hetkellä asioivat edelleni (4 hlöä), joten olin ainut asiakas liikkeessä. Enpä ole viitsinyt ärrälle enää mennä sen jälkeen.

Sinänsä rahanvaihtoasiaan, niin saavat mun puolesta itse sen päättää..

kaikki kauppiaat joutuvat maksamaan pankille sekä siitä että vaihtavat seteleitä kolikoihin että toisin päin ja jos ne vaihtelee joka tyypille seteleitä ilmatteeksi, ei se oikein täytä bisneskriteereitä. Olisit ostanut jotain tai nostanut kakskymppisinä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27185672:
kyllä sellainen sääntö on olemassa, olisit ostanut vaikka purkan, niin olisit saanut kolikoita

wn halunnut kolikoita van pienempiä seteleitä. jos olisin tarvinnut kolikoitaolisin rahani tunkenut siihen automaattiin.

[QUOTE="vieras";27185719]kaikki kauppiaat joutuvat maksamaan pankille sekä siitä että vaihtavat seteleitä kolikoihin että toisin päin ja jos ne vaihtelee joka tyypille seteleitä ilmatteeksi, ei se oikein täytä bisneskriteereitä. Olisit ostanut jotain tai nostanut kakskymppisinä.[/QUOTE]

Näinpä. Mä olin töissä pienessä liikkeessä, jonka omistaja tuppasi tyhjentämään iltaisin pohjakassan. Olin yksin töissä, enkä olisi saanut pistää edes ovea kiinni, jotta pääsisin mihinkään, joten olin aina kusessa, kun vaihtoraha loppui jatkuvasti.
Lähin pankki ei suostunut särkemään 50:ä markkaa kolikoiksi, koska liike ei ollut heidän asiakkaitaan. Mulla ei ollut oikein vaihtoehtoa, kuin kerjätä viereisestä liikkeestä, joka sekin tykkäs kyttyrää..

[QUOTE="vieras";27185496]Rahaa vaihdetaan nykyisin harvoissa paikoissa. Jos pienemmän rahan tarvetta niin ostaa vaikka jonkun 50 sentin tikkarin vai mitä ne nyt maksaa ja saa sitten pienempää rahaa takaisin.[/QUOTE]

Kai ne voi kieltäytyä myymästä tuollasia pikkujuttuja kun näkevät, että rahan rikkominen pienemmäksi vain tarkoituksena...

Olin töissä vastaavassa pikkuliikkeessä ja siellä pohjakassa oli 400 euroa. 50 e tuosta on kahdeksasosa koko vaihtokassasta kiinni yhdessä setelissä. Esim. aamuisin jos joku yritti kahvin maksaa satasen setelillä niin kuivin suin jäi,kjn muuten ois ollu turha loppupäivänä muille myydä kun vaihtorahaa ei ollut.

Ja tiedoksi, pankki ottaa provikat myös siltä yrittäjältä. Lisäksi menee työaikaa ja vaivaa kun ne rahat ei sieltä pankista itsekseen vaihdu. Jos olisin aikoinaan vaihtanut kaikille halukkaille ei-asiakkaille seteliä pienempään, olisi pitänyt vaihtaa rahaa joka päivä! Normaalilla myynnillä kerta viikossa riitti, kun moni onneksi maksoi pienelläkin rahalla.

Ikävää tuo on, mutta itse tiskin takana olleena ymmärrän hyvin.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
[QUOTE="vieras";27187253]Aivan liian helppo ratkaisu, joten ei käy : /[/QUOTE]
tarvitsin rahaa muuhunkin ja mitä järkeä on nosta automaatista vaika 2-3 kerta peräkkäin sen 20e, ku JOKAINEN nosto kuitenkin maksaa. nistä nostoista ne palvelumaksut tulevat, joka automaatikerta, vaikka kattois van saldon maksaa.

[QUOTE="vieras";27187448]Jos oikeasti TARVITSIT sen kaksikymppisen, MIKSI et nostanut ENSIN 60 € ja SEN JÄLKEEN 40 €[/QUOTE]

siksi kun jokainen nosto automaatila maksaa, ei nitä palvelumaksuja muten tulisi. ainkin osuspankila on näin ( Tä ei koske alle 25 vuotiaita) myös visa elektron-kortin käyttö maksaa 1e/ kk

sanoinko niin?
kysyin van että onko sellainen sääntö olemassa. Kaupoissa en ole kyseisen ongelmaan törmännyt. ja nostin 100e automaatista, ikävä on etei voinut valita antaako automaatti se viiskymppisinä tai kakskymppisinä. Usein olen saanut koko summan 20eseteleinäkin.

Juuri ton takia mä nostan 100e niin et ensin 60e ja sit 40e.

Alkuperäinen kirjoittaja Työntekijä;27187447:
Automaatilta nostaminen ei maksa mitään, paitsi veronmaksajille jos soskun rahoja joku nostaa.

otapa selvää ennkuin puhut paskaa. Kun mene palvelumaksuja niin tasan tarkkana niidne määrän viakuttaa se montako kerta olet automaattia käyttänyt. siksi pyrin välttämän automaatinostoja jos ei ole pakko nostaa.

Kaupoissa ja kiskoissa vissiin mieluummin otetaan vastaan pikkurahoja ja vaihdetaan isompiin rahoihin. Harvemmin ärrällä on mitään käyttöä jollekkin viiskymppiselle.

Olen nähnyt kun peliriippuvaiset vievät ison kasan kolikoita kassalle ja saavat setelin vaihdossa, mutta en toisin päin.

Yhteistyössä