Mksi joidenkin vanhempien on niin vaikeaa pukea lapselle säänmukainen vaatetus päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi siellä hoitopaikassa ei voida vetää lapsen ulkohaalarin lahkeita kumisaappaiden päälle, vaan ne jätetään saappaiden yläpuolelle ja saappaiden varsi on sen jälkeen aivan rutussa.

Miksi valittaa siitä, miten lapsen on hankala liikkua, jos kuitenkin ko. ammatinharjoittajat itse pukevat lapsia miten sattuu?

Joten eipä aina se vika löydy sieltä vanhempien puolelta...aloitus sinänsä oli ihan hyvä, mutta kyllä tämä menee ihan molempiin suuntiin.

Tämä on toinen kohta, joka on pistänyt omaankin silmään. Siis jos katsotaan ihan vain sitä pukemistapaa. On sillä väliä, miten tukka tulee pipon alle, jos yksi vaihtoehto on se, että se roikkuu pipon alta täysin silmillä. Ja on sillä väliä, miten ne hanskat ja kengät tulee jalkaan, ei ne niin mukavia ole, jos ovat vinksallaan. Silläkin on väliä, jääkö huppu takin alle, päälle vai niskaan myttyyn ja siitä puhumattakaan, vedetäänkö takin vetoketju kokonaan kiinni vai jätetäänkö - kuten meidän hoidossa on usein pienten puolella tapana - noin 5-10 cm auki.

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27351754:
(ja joskus vielä lisääkin, jos on satuttu huomaamaan, että kassissa oli vaihtovaatteena vielä fleece-takki).

Laukkujen ja kassien kaiveluun ei ole aikaa varsinkaan iltapäivisin. Vaan päivän aikana mahdollisesti tarvittava vaatetus on oltava hyvässä järjestyksessä lapsen naulakossa.

Ja itse otsikon kysymykseen: monet vanhemmat eivät ulkoile kuin ihanteellisessa säässä niin eivät tiedä lapsen sopivasta vaatetuksesta

Miksi siellä hoitopaikassa ei voida vetää lapsen ulkohaalarin lahkeita kumisaappaiden päälle, vaan ne jätetään saappaiden yläpuolelle ja saappaiden varsi on sen jälkeen aivan rutussa.

Kokeile joskus sitä, että laitat lapsesi lahkeet noin kymmenen kertaa saappaiden päälle. Sekä puvun, että kurahousujen. Laita myöskin rukkasten varret vähintään kymmenen kertaa hihojen päälle. Ja väsäile vetoketju paikoilleen noin kymmenen kertaa. Mutta eläydyt samalla tilanteeseen, jossa lasta auttaessa vähintään yhdeksän yrittää siirtyä eri suuntiin ja odottavat väsyneinä apuasi. Osa siirtyy jo ulos ilman suunniteltua lahkeiden ryttyyn jättämistä. Iltapäivän normitilanne.

Näillä +5-+10 asteen keleillä pärjää kyllä ohuella tuulipuvulla sellainen lapsi, joka liikkuu paljon... Mutta pph:jana törmään jatkuvasti siihen, että vanhemmat ylipukevat lapsensa... nyt jo kahdella hoidokillani on toppapuvut ja niiden alla 2 kerrosta sisävaatteita... Mitähän mahtavat pukea sitten kun tulee talvi? Kyllä näillä keleillä tarkenee jos on esim trikoohousut ja paita, siinä päällä tuuli/välikausipuku ja kuravaatteet... no, kunhan lapset kasvavat,oppivat sanomaan jos on liian vähän tai liian paljon, ainakin omani ovat... Mutta kyllä olen myös sitä mieltä että pk:ssa ei sen enempää kuin pph:jana ehdi niitä vaatteita plärätä... Ei se keli yleensä kuitenkaan päivän aikana niin hurjasti muutu, etteikö niillä pärjää millä aamulla tultiin... itseäni ainakin ottaa todella paljon päähän kun lapset tulevat tuulipuvussa ja lenkkareissa ja sitten on kassissa saappaat ja joku sadehaalari ja eri hanskat ja eri pipo ja sitä tätä ja tota... sitten pläräät niitä tossa ja puljaat ja mietit mikä oli kenenkin vaate.. huoh! ja hyvässä lykyssä vielä lähetetään perään tekstarilla ohjeita vaatteista.....

Miksi valittaa siitä, miten lapsen on hankala liikkua, jos kuitenkin ko. ammatinharjoittajat itse pukevat lapsia miten sattuu?

Joten eipä aina se vika löydy sieltä vanhempien puolelta...aloitus sinänsä oli ihan hyvä, mutta kyllä tämä menee ihan molempiin suuntiin.

Joo, molempiin suuntiin totta kai. Eikä aloitukseni koskenut kaikkia, ja lapsetkin on erilaisia paleltumisensa suhteen. Mutta kolme numeroa isot kumpparit pari kuukautta on takuulla kenelle tahansa kurjaa. Ja kaksi verskapukua päällekkäin jo valmiiksi pienehkön puvun alla.

Meillä kyllä voin käsi sydämellä sanoa, että lasten pukemista vahditaan ja katsotaan että isotkin pukevat kunnon vaatetuksen. Ja kaikkien kasseja pengotaan, että löytyy oikeat vaatteet päälle.

Jaha, ap:n pukeutumisvinkeillä ainakin meillä tulisi kuumuudesta kiehuvia hikisiä kirkkaanpunaisia lapsia.

Toki hyvä hoitaja tuntee lapset, ja ottaa huomioon että jokainen on erilainen :)

Kyllä minä puin yhdelle lapselle villapuvun välikausipuvun alle jo +15 asteessa, kuten myös vanhemmat. Ja yksi ulkoilee +5 asteessa ohuilla trikoovaatteilla ja välikausipuvulla. Kirjoittamani oli kuitenkin peruslinjaus.

Tarkoitus oli sanoa, että paikallaan seisovalla lapsella on oikeasti kylmä, jos ei ole kunnon vaatteita. Tai että ne perhanan isot kumpparit ovat tosi kurjat. Ja toppapuku ja kurikset +10 asteessa ihan liikaa joka lapselle. Ja niin edelleen.

Meillä kyllä voin käsi sydämellä sanoa, että lasten pukemista vahditaan ja katsotaan että isotkin pukevat kunnon vaatetuksen. Ja kaikkien kasseja pengotaan, että löytyy oikeat vaatteet päälle.

Ja mä voin käsi sydämellä sanoa että sä puet liikaa päälle jos kaikille samat varusteet. Mun lapsella ei edes +2 ollut villatakkia ja kuuma selkä oli. Lapsiparka jos joku sille tunkis +10 villatakkia päälle. Pitääkin ottaa nämä innokkaat lto pukijat huomioon kun hoidon aloittaa, kiitos muistutuksesta!

[QUOTE="haa";27351856]Laukkujen ja kassien kaiveluun ei ole aikaa varsinkaan iltapäivisin. Vaan päivän aikana mahdollisesti tarvittava vaatetus on oltava hyvässä järjestyksessä lapsen naulakossa.

Ja itse otsikon kysymykseen: monet vanhemmat eivät ulkoile kuin ihanteellisessa säässä niin eivät tiedä lapsen sopivasta vaatetuksesta

Kokeile joskus sitä, että laitat lapsesi lahkeet noin kymmenen kertaa saappaiden päälle. Sekä puvun, että kurahousujen. Laita myöskin rukkasten varret vähintään kymmenen kertaa hihojen päälle. Ja väsäile vetoketju paikoilleen noin kymmenen kertaa. Mutta eläydyt samalla tilanteeseen, jossa lasta auttaessa vähintään yhdeksän yrittää siirtyä eri suuntiin ja odottavat väsyneinä apuasi. Osa siirtyy jo ulos ilman suunniteltua lahkeiden ryttyyn jättämistä. Iltapäivän normitilanne.[/QUOTE]

Olen kyllä ollut pk:ssa pienten puolella töissä, joten tiedän kyllä mitä on pukea noin kymmenelle lapselle vaatteet päälle ulosmentäessä. Ja ihan hyvin se sujui. Kaikille sain vaatteet asiallisesti päälle.

Monilla (omallanikin) lapsilla on nykyään kosteussuojatut vaatteet, jolloin kuravaatteita ei tarvita. Olen ajatellut tässä ensisijaisesti lapsen etua (ei ole niin tönkkö liikkua) mutta myös hoitopaidan, sillä heidän työmääräänsä puolittuu lahkeiden osalta. Mutta näemmä se ei riitä. Pitäisi vissiin pukea lapselle shortsit, ettei tule lahjeongelmaa.

Rukkasten varsia en koskaan pue hihojen päälle, koska se ensinnäkin näyttää tyhmältä ja toisekseen ei ne sinne edes kuulu. Paremmin ne paikoillaan pysyy, kun ne laittaa lapsen käsiin jo ennen kun sen puvun yläosan, tai takin laittaa päälle. Ei tarvitse yhtään repiä, kiskoa tms. vaan näppärästi sujahtaa käsi hanskoineen päivineen hihasta ulos.

Myöskään vetoketjun nostaminen alhaalta ylös ei ole mulle tuottanut koskaan ongelmaa. Vaikka olenkin tehnyt sitä noin kymmenen kertaa kerralla. '

Eikä YKSIKÄÄN lapsi siirry ulos ennen kun on valmis. Se on aivan selvää.

[QUOTE="haa";27351856]Laukkujen ja kassien kaiveluun ei ole aikaa varsinkaan iltapäivisin. Vaan päivän aikana mahdollisesti tarvittava vaatetus on oltava hyvässä järjestyksessä lapsen naulakossa.

Kokeile joskus sitä, että laitat lapsesi lahkeet noin kymmenen kertaa saappaiden päälle. Sekä puvun, että kurahousujen. Laita myöskin rukkasten varret vähintään kymmenen kertaa hihojen päälle. Ja väsäile vetoketju paikoilleen noin kymmenen kertaa. Mutta eläydyt samalla tilanteeseen, jossa lasta auttaessa vähintään yhdeksän yrittää siirtyä eri suuntiin ja odottavat väsyneinä apuasi. Osa siirtyy jo ulos ilman suunniteltua lahkeiden ryttyyn jättämistä. Iltapäivän normitilanne.[/QUOTE]

1. Olen kokeillut myös naulakkoon purkamista. Ei eroa lopputulokseen.
2. Joo, pukeminen voi olla ikävää. Mutta sorry. Se on silti osa sitä työtä. Ne ikävätkin puolet on hoidettava hyvin eikä sutaisten - ihan kuten muissakin hommissa. Ei siivoojakaan voi jättää lattiaa puolilikaiseksi, sutaisten puhtaaksi, koska ei tykkää sen pesusta ja/tai kokee sen hankalaksi ja/tai tarpeettomaksi, kun likaantuuhan se ihan kohta jo uudestaan.

Joo, molempiin suuntiin totta kai. Eikä aloitukseni koskenut kaikkia, ja lapsetkin on erilaisia paleltumisensa suhteen. Mutta kolme numeroa isot kumpparit pari kuukautta on takuulla kenelle tahansa kurjaa. Ja kaksi verskapukua päällekkäin jo valmiiksi pienehkön puvun alla.

Pakko sanoa, että kaikesta tässä nurisemisestani huolimatta tiedän, että myös vanhemmissa on vikaa. Eli joo, tiedän, että kaikki vanhemmat eivät hanki ja hoida lapsilleen oikeanlaisia ja oikeankokoisia varusteita. Mun tytönkin ed. ryhmässä oli yksi poika, jolla ei koskaan ollut valitettavasti riittävästi vaatetta - ei edes paukkupakkasilla. Oli kyllä aivan jäässä aina koko poika ja monesti jäivät sisälle (pph:lla) siksi, että hoitotäti sanoi, ettei sitä vain voi niin vähissä vaatteissa ulos niillä asteilla viedä. Joten joo, tiedän, että vanhemmissakin on vikaa.

Ja tokaan kappaleeseen sanon, että hyvä, että jossain homma toimii. :) Kaikkialla ei ihan yhtä unelmasti, mut katsotaan, josko se meilläkin joskus vielä sutviintuu. :D

lämpöhalvaus tulee ihan lukiessa näitä :D meillä mennään vielä ihan tuulitakissa ja tuulihousuissa minkä alla on sukkikset ja ohuet trikoot...hyvin tarkenee ;) ainiin ja ikää on alta 2v.

Jälleen kerran, kuten niin monesti ennenkin, näitä ketjuja lukiessani voin todeta että meillä on ihana päikky. Siellä on ihanat hoitajat, jotka osaa katsoa myös sinne lapsen reppuun, ja jotka jaksavat laittaa ne 10 tai 20 lahjetta kengän päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27351954:
Pakko sanoa, että kaikesta tässä nurisemisestani huolimatta tiedän, että myös vanhemmissa on vikaa. Eli joo, tiedän, että kaikki vanhemmat eivät hanki ja hoida lapsilleen oikeanlaisia ja oikeankokoisia varusteita. Mun tytönkin ed. ryhmässä oli yksi poika, jolla ei koskaan ollut valitettavasti riittävästi vaatetta - ei edes paukkupakkasilla. Oli kyllä aivan jäässä aina koko poika ja monesti jäivät sisälle (pph:lla) siksi, että hoitotäti sanoi, ettei sitä vain voi niin vähissä vaatteissa ulos niillä asteilla viedä. Joten joo, tiedän, että vanhemmissakin on vikaa.

Ja tokaan kappaleeseen sanon, että hyvä, että jossain homma toimii. :) Kaikkialla ei ihan yhtä unelmasti, mut katsotaan, josko se meilläkin joskus vielä sutviintuu. :D

Ja juuri niitä vanhempia minä tässä yritin herätellä. Lapset ovat erilaisia, juu todellakin, mutta että ne saamarin 27 kumpparit 24 jalassa ovat joka lapselle ihan liian isot. Ja se littanaan pesty aivan liian pieni ja ohuen ohut toppapuku, jonka hihat ulottuvat vähän kyynertaipeiden alle on liian kylmä -5 asteessa ihan jokailelle lapselle. Nih.

Joihinkin kirjoituksiin vastaukseksi vielä, minusta minun työhöni kuuluu tutkia lasten reput ja etsiä niistä sopivat vaatteet. Ja minun työhöni kuuluu laittaa 10 lahjetta ja lenksua, hanskaa, vetoketjua, ja tarkistaa 10 ison lapsen vaatetus ennen kuin päästän lapsen pihalle.

Ehkä hieman asian sivusta, mutta mulla on tosi palelevainen lapsi. Oli jo pienenä, ja vaikka nyt 3-vuotiaana liikkuu pihalla koko ajan, vähintäänkin sormet on kylmät. Inhottavaa, kun ei löydä sellaisia hanskoja, joilla esim. talvella pysyisi kädet lämpiminä. Löytyykö vinkkejä muiden kylmäveristen vanhemmilta?

Ehkä hieman asian sivusta, mutta mulla on tosi palelevainen lapsi. Oli jo pienenä, ja vaikka nyt 3-vuotiaana liikkuu pihalla koko ajan, vähintäänkin sormet on kylmät. Inhottavaa, kun ei löydä sellaisia hanskoja, joilla esim. talvella pysyisi kädet lämpiminä. Löytyykö vinkkejä muiden kylmäveristen vanhemmilta?

Meillä on sekä mulla että lapsilla aina sormet kylmät, vaikka muuten oiskin sopivasti vaatetta päällä/ei palelis. Itselläni toimi ainoastaan villatumppu+nahkarukkanen-yhdistelmä, joka on ehkä vähän ekstremeä näille syyskeleille :D Lapsilla lämpimimmät ovat olleet Rasavilin Peukalopotti-hanskat, mutta niidenkin valmistus on kuulemma siirretty Suomesta Kiinaan joten en enää menis takuuseen.

Ohuet merinovillahanskat vedenpitävien välikausihanskojen alle, talvella sama mutta talvihanskat tai sitten nahkarukkaset. Kokeile!

Olen kyllä ollut pk:ssa pienten puolella töissä

Rukkasten varsia en koskaan pue hihojen päälle, koska se ensinnäkin näyttää tyhmältä ja toisekseen ei ne sinne edes kuulu. Paremmin ne paikoillaan pysyy, kun ne laittaa lapsen käsiin jo ennen kun sen puvun yläosan, tai takin laittaa päälle. Ei tarvitse yhtään repiä, kiskoa tms. vaan näppärästi sujahtaa käsi hanskoineen päivineen hihasta ulos.

Myöskään vetoketjun nostaminen alhaalta ylös ei ole mulle tuottanut koskaan ongelmaa. Vaikka olenkin tehnyt sitä noin kymmenen kertaa kerralla. '

Niinpä. Olet ollut pienten puolella, mutta isojen ryhmässä lapset eivät tosiaankaan pue rukkasia ennen kuin ovat laittaneet muut vaatteensa kaikkine vetoketjuineen ja lenksuineen. Tai siis laittavat niitä niin paljon kuin kykenevät. Sen jälkeen vasta laittavat rukkaset niin pitkälle kuin kykenevät. Hihojen päälle, koska se on sentään lapselle itselleenkin mahdollista kunhan hän vain harjoittelee (Kotona harvoin harjoittelee) Hoitaja auttaa paljon, koska totta kai se kuuluu työhön. ja autettavaa riittää, koska vaatteet eivät ole tehty sellaisiksi, että lapset saisivat ne itse. Ja moni ei pue itse kotona.

[QUOTE="haa";27352083]Niinpä. Olet ollut pienten puolella, mutta isojen ryhmässä lapset eivät tosiaankaan pue rukkasia ennen kuin ovat laittaneet muut vaatteensa kaikkine vetoketjuineen ja lenksuineen. Tai siis laittavat niitä niin paljon kuin kykenevät. Sen jälkeen vasta laittavat rukkaset niin pitkälle kuin kykenevät. Hihojen päälle, koska se on sentään lapselle itselleenkin mahdollista kunhan hän vain harjoittelee (Kotona harvoin harjoittelee) Hoitaja auttaa paljon, koska totta kai se kuuluu työhön. ja autettavaa riittää, koska vaatteet eivät ole tehty sellaisiksi, että lapset saisivat ne itse. Ja moni ei pue itse kotona.[/QUOTE]

Ootko sä muka oikeasti päiväkodissa töissä? Meillä lapset (jotka on harjoitelleet myös kotona!) monesti pukee niin, että ulkohousut, sitte kengät, sitte pipo, sitte rukkaset, sitte takki, ja hoitaja auttaa laittamaan lahkeet & takin vetskarin, jos se on hankala hanskat kädessä. Eli ei tossa nyt ihan hirveästi jää teille hoitajaparoille niitä teidän työtehtäviä enää tehtäväksi...

[QUOTE="Jenis";27352102]Ootko sä muka oikeasti päiväkodissa töissä? Meillä lapset (jotka on harjoitelleet myös kotona!) monesti pukee niin, että ulkohousut, sitte kengät, sitte pipo, sitte rukkaset, sitte takki, ja hoitaja auttaa laittamaan lahkeet & takin vetskarin, jos se on hankala hanskat kädessä. Eli ei tossa nyt ihan hirveästi jää teille hoitajaparoille niitä teidän työtehtäviä enää tehtäväksi...[/QUOTE]

???????? Hoitajat eivät laita valmiiksi kahdellekymmenelle isojen ryhmän lapselle vetskareita ja lahkeita kun lapsi nököttää tunmput suorana sillä aikaa. Paksut hanskat ja rukkaset kädessä kukaan lapsi ei saa takin vetskaria kiinni eikä helposti lahkeita ja lenkkejä kenkien päälle.

[QUOTE="haa";27352135]???????? Hoitajat eivät laita valmiiksi kahdellekymmenelle isojen ryhmän lapselle vetskareita ja lahkeita kun lapsi nököttää tunmput suorana sillä aikaa. Paksut hanskat ja rukkaset kädessä kukaan lapsi ei saa takin vetskaria kiinni eikä helposti lahkeita ja lenkkejä kenkien päälle.[/QUOTE]

No ehkä teillä ei, mutta meillä laittaa. Kas kun yks täti on ovella päästämässä lapset pihalle, ja siinä samassa pistelee ne lahkeet ja vetskarit yks kerrallaan kiinni. Kaikki 20 lasta ei ole valmiina yhtä aikaa suinkaan. Miten ne teillä menee ulos, omaa tahtiaan vai? Ihme touhua.

[QUOTE="Jenis";27352150]No ehkä teillä ei, mutta meillä laittaa. Kas kun yks täti on ovella päästämässä lapset pihalle, ja siinä samassa pistelee ne lahkeet ja vetskarit yks kerrallaan kiinni. [/QUOTE]

Ihme touhua, jos lapsia ei opeteta pukeutumaan. En tarkoita, että kolmevuotiaiden on heti selvittävä kyseisistä toimenpiteistä, mutta niitä on hyvä harjoitella.

[QUOTE="haa";27352212]Ihme touhua, jos lapsia ei opeteta pukeutumaan. En tarkoita, että kolmevuotiaiden on heti selvittävä kyseisistä toimenpiteistä, mutta niitä on hyvä harjoitella.[/QUOTE]

Ai. Ja mun mielestä se on silti arvon hoitajien vastuulla katsoa, että ne lahkeet, vetskarit ja kinttaat on kunnolla päällä. Mutta onneksi mun lapset ei oo sun päiväkodissa, jatka toki valitsemallasi (hippusen katkeran kuuloisella) linjalla :)

[QUOTE="Jenis";27352239]Ai. Ja mun mielestä se on silti arvon hoitajien vastuulla katsoa, että ne lahkeet, vetskarit ja kinttaat on kunnolla päällä. Mutta onneksi mun lapset ei oo sun päiväkodissa, jatka toki valitsemallasi (hippusen katkeran kuuloisella) linjalla :)[/QUOTE]

Missä kohti olen sanonut että hoitajat eivät katso että lasten vaatteet ovat kunnolla päällä? Joskus innokkaimmat uloslähtijät vain sattuvat olemaan vasta näennäisesti valmiita ja saattavat juoksennella sitten ulkona vähän aikaa lahkeet rytyssä. Jopa vähän kauemminkin kun hoitaja varmistelee sitä, etteivät lapset satuta toisiaan tai itseään iltapäivän väsymystilassaan. (Ensimmäisten on ahtaista eteisistä päästävä ehdottomasti mahd. nopeasti ulos ja vasta ulkona huomataan, että onkin joku rytty tai kupru)

Ja kun äiskä ja iskä tulee hakemaan, saattaa lahje olla lipsahtanut pois varren päältä! Ja lapsi on juuri saattanut irrottaa rukkaset, eikä saanutkaan niitä hienosti takaisin. Samoin pipoa on ehtinyt pyöritellä lapsi itse tai joku toinen. Sellaista sattuu.

[QUOTE="haa";27352282]Missä kohti olen sanonut että hoitajat eivät katso että lasten vaatteet ovat kunnolla päällä? Joskus innokkaimmat uloslähtijät vain sattuvat olemaan vasta näennäisesti valmiita ja saattavat juoksennella sitten ulkona vähän aikaa lahkeet rytyssä. Jopa vähän kauemminkin kun hoitaja varmistelee sitä, etteivät lapset satuta toisiaan tai itseään iltapäivän väsymystilassaan. (Ensimmäisten on ahtaista eteisistä päästävä ehdottomasti mahd. nopeasti ulos ja vasta ulkona huomataan, että onkin joku rytty tai kupru)

Ja kun äiskä ja iskä tulee hakemaan, saattaa lahje olla lipsahtanut pois varren päältä! Ja lapsi on juuri saattanut irrottaa rukkaset, eikä saanutkaan niitä hienosti takaisin. Samoin pipoa on ehtinyt pyöritellä lapsi itse tai joku toinen. Sellaista sattuu.[/QUOTE]

No mun pointti oli se, että meidän päikyssä ei kukaan juoksentele näennäisen valmiina siellä ulkona. Me vanhemmat voimme luottaa siihen, että lapset ovat asianmukaisesti puettuja kun ovesta ulos lähtevät (ja siinä tosiaan on se "portsari"). Toki pipo saattaa lentää jossain vaiheessa ulkoilua, mutta aika fakiiri saa lapsi olla, jos pujottelee esim. rukkaset takin hihan alta pihalle ;)

Toki hyvä hoitaja tuntee lapset, ja ottaa huomioon että jokainen on erilainen :)

Kyllä minä puin yhdelle lapselle villapuvun välikausipuvun alle jo +15 asteessa, kuten myös vanhemmat. Ja yksi ulkoilee +5 asteessa ohuilla trikoovaatteilla ja välikausipuvulla. Kirjoittamani oli kuitenkin peruslinjaus.

Tarkoitus oli sanoa, että paikallaan seisovalla lapsella on oikeasti kylmä, jos ei ole kunnon vaatteita. Tai että ne perhanan isot kumpparit ovat tosi kurjat. Ja toppapuku ja kurikset +10 asteessa ihan liikaa joka lapselle. Ja niin edelleen.

minusta taas vaatteilla ei ole niin paljon väliä kuin sillä että hoitajat katsoisivat että kaikilla on tekemistä ja niitä paikallaan seisovia ei olisi paljon. vai eikö tila riitä kaikkien tehdä liikkua?

Yhteistyössä