Kiitos anoppi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KUITENKAAN se makaroonilaatikkoon laitettu LIHA ei lääkärin mukaan ollut todennäköisin syy reaktioon vaan kananmuna tai maito.
Ja todennäköisesti lapsi olisi jossain vaiheessa jompaa kumpaa näistä kuitenkin saanut vahingossa (moni äiti kun ei tajua, että vegaaniperheen lapselle ei saa tarjota jätskiä tai pannukakkua).

Joten toisaalta voisi ajatella, että anoppi teki teilla palveluksen!!!! Eli teillä tosiaan olisi syytä kiittää anoppia, että tämä allergia tuli selville nyt eikä joskus, kun lapsenne olisi ollut yksikseen kiskalla ja ostanut vahingossa jätskin.

Omalla välttämisellä saadaan superallerginen lapsi, kun ei totu tiettyihin ruoka-aineisiin vaan pitää niitä sitten elimistölle vieraana, kun niitä ruokaan eksyy. Eli lapsena pitää siedättää kaikilla ja vaikka aikuisena sitten saa syödä pelkästään rehuja jos haluaa. Tämä vaan allergologin mielipide näissä asioissa. Siedätys kunniaan. Muuten lapsen elämä on kovin rajoittunutta aikuisena, kun pitää ruoka hyvin tarkkaan kytätä, ettei vaan saa kuolemaan johtavaa anafylaktista sokkia.

Anoppi teki väärin siinä, ettei kunnioittanut vanhempia. Vaikka anoppi olisi kuinka erimieltä kasvatuksesta, ei hän saa toimia vanhempien selän takana tuolla tavoin! Itse on uskaltaisi enää luottaa kyseiseen ihmiseen... Kuten jo aiemmin joku vertasi, niin itseni kohdalla tämä olisi sama, kuin jos anoppini alkaisi pakkosyöttää uskontoa lapsilleni. Vanhemmilla on oikeus päättää, miten lapsensa kasvattaa. Tietysti niissä rajoissa, että lapsella on kaikki asiat hyvin. Nyt on hyväksyntä jo vaadittavilta tahoilta (neuvolat ym.) saatu, joten se asia ei muille kuulu.

Itse syön lihaa, enkä siitä ikinä luopuisi. Tunnen kaksi vegaania ja kieltämättä on pakko myöntää heidän syövän varmasti terveellisemmin, kuin itse syön. Lapsien kasvattamista vegaaneiksi hieman vieroksun, mutta asia ei kuulu minulle. Ap:n "paskaruoka" ja "tyhmät syöttää lihaa"-kommentit taas saavat niskakarvat pystyyn ja epäilemään koko kirjoitusta provoksi.

En edes ota kantaa tuohon ravitsemus asiaan. Mutta anopin käytökseen kyllä. Mielestäni on todella törkeetä käytöstä häneltä. Perheen tapoja pitää vain kunnioittaa vaikkei niitä hyväksyisikään. Jokainen kasvattakoon lapsensa kuten itse parhaaksi katsoo, tietenkin lain sallimissa puitteissa. Ymmärrän hyvin, että isovanhemmat haluavat ja mielestäni saavat hemmotella lapsenlapsiaan ja meillä mummolassa on omat säännöt ja kotona omat säännöt. Mutta ruokavaliot, hammaspesut yleiset käyttäytymis säännöt pitää olla molemmissa samat ja ne vanhempien määrittelemät. Meillä lapset ovat usein (1krt/kk) viikonloppukylässä mummolassa ja kaikki toimii hyvin. Nyt jouluna mennään sinne syömään ja mummo sanoi varaavansa lapsille 7 ja 5 v tavallista ruokaa joulupöytään. Sanoin ettei tarvitse, koska meidän lapset syö jouluruokaa, ei ehkä kaikki ole suurinta herkkua, mutta syövät kuitenkin, vaikka sitten kalaa ja perunaa enemmän. Emme halua kasvattaa lapsistamme nirsoja, kuten appivanhemmat ovat omansa kasvattaneet. Meidän 5 v on vähän huono ylipäätään syömään ja tiedän että jos rupee joulupöydässä vähänkään marisemaan ettei haluaisi syödä niin mummo sanoo ettei tarviikkaan kun hänellä on täällä makaronilaatikkoa varattu ihan lapsia varten. Ärsyttää jo valmiiksi:[

Tämä on kiireellisen huostaanoton paikka koska ap ei kykene tarjoamaan täysipainosta ravintoa lapsilleen.

Eläinperäiset proteiinit ja rasvat ovat ehdottoman tärkeät elimistön ja erityisesti aivojen kehitykselle. Vegaaniruokavalio aiheuttaa väistämättä aivokudosvaurioita ja pysyvää kehitysviivettä.

[QUOTE="vieras";27723424]Tämä on kiireellisen huostaanoton paikka koska ap ei kykene tarjoamaan täysipainosta ravintoa lapsilleen.

Eläinperäiset proteiinit ja rasvat ovat ehdottoman tärkeät elimistön ja erityisesti aivojen kehitykselle. Vegaaniruokavalio aiheuttaa väistämättä aivokudosvaurioita ja pysyvää kehitysviivettä.[/QUOTE]
Sinulta lapsuudenravinnosta jäänyt puuttumaan jotakin?

[QUOTE="vieras ap";27722924]Että kaikkien mielestä anopin toiminta oli ihan ok ja suorastaan esimerkillistä?
No mies ei meinaa äitiinsä pitää yhteyttä enää ja peruttiin joulusuunnitelmista vierailu heillä.
Oikeastiko on ihan ok melkein tappaa lapsi omalla toiminnallaan (joka vanhempien toiveiden vastaista!) ja olla edes pyytämättä anteeksi.
Kun (JOS) lapsi itse haluaa lihaa alkaa joskus syömään niin saa alkaa, tähän asti ei ole halunnut maistaakaan. Minä en sitä ala valmistamaan mutta halutessaan saa vaikka koulussa alkaa syödä sekaruokaa. Päiväkodissa saa mainiot kasvisruoat.[/QUOTE]

Missä anoppi sitä ruokaa tarjosi? Teillä? Tuli teille sun huomaamatta tekemään liharuokaa? Vai anoppilassa? Ettekö te siis vaivautuneet itse tekemään ruokaa lapselle, vai oletatteko, että joku muu tekee muuta ruokaa kuin itse syö, jos et siihen itsekään ole valmis? Paskaruokaa... Se kertoo jo riittävästi sinusta.

Muakin kieltämättä vieroksuttaa ajatus vegaanilapsesta, koska vegaaniruokavaliosta sekasyöjäksi vaihtaminen on paljon vaikeampaa kuin toisinpäin.

Mutta kyllä muakin sieppais jos anoppi toimis vastoin meidän vanhempien antamia ohjeita, ja varmasti heräisi yhtä vihaisia tunteita tommosessa tilanteessa kun ap:lla, mutta varmaan rauhoituttuani osaisin katsoa asiaa toisenlaisestakin näkökulmasta.

Selittelikö anoppi asiaa mitenkään, ei vaikka ollut muuta ruokaa valmiina tai tarjolla? Onko koskaan puhunut ääneen mielipiteitään teidän/lapsen ruokavaliosta? Oletko varma ettei aiemmin ole syöttänyt lapselle salaa mitään mitä te ette anna lapsen syödä?

[QUOTE="vieras";27723444]Missä anoppi sitä ruokaa tarjosi? Teillä? Tuli teille sun huomaamatta tekemään liharuokaa? Vai anoppilassa? Ettekö te siis vaivautuneet itse tekemään ruokaa lapselle, vai oletatteko, että joku muu tekee muuta ruokaa kuin itse syö, jos et siihen itsekään ole valmis? Paskaruokaa... Se kertoo jo riittävästi sinusta.[/QUOTE]

Kotonaan jossa lapsi oli muutaman tunnin hoidossa, mukana oli omat eväät: välipala ja päivällinen. Välipalan oli saanut sen minkä laitoin mukaan mutta päivälliseksi oli jostain syystä tarjonnut makaronilaatikkoaan; valehdellut vielä lapselle ettei siinä mitään lihaa ole kun lapsi oli kysynyt. Ei ollut syönyt kuin pari-muutaman(?) lusikallisen kun oli alkanut kurkku tuntua kummalta.
Mä olen raivoissani, anteeksi jos paskaruokakommenttini pahoitti jonkun mielen, oikeassa elämässä en niin puhu kenenkään ruoista.

Ja siis onhan minulla mielessä käynyt sekin mitä aikaisemmin on lapselle antanut salaa :(
Tämä taisi olla neljäs kerta kun lapsi siellä on itsekseen, muuten aina me vanhemmat oltu mukana myös.
Koitin kysellä anopilta syytä eikä puhunut minulle mitään, oli vain suu viivana. Mies soitteli vielä äidilleen ja anoppi oli alkanut itkemään kun MINÄ olin niin ILKEÄ hänelle vaikka hän vain hyvää tarkoitti.

Huh. Anoppi teki väärin ja vielä kehtasi VALEHDELLA lapselle. Ko. ruoan syöttäminen vegaanilapselle on kyllä karmea temppu ja ilman allergista reaktiotakin olisi voinut tehdä lapsen todella sairaaksi ja huonovointiseksi aivan tahallaan vastoin vanhempien ohjeita. Onneksi lapsi toipuu. Ilmeisesti anoppi ei kuitenkaan oppinut tekosestaan mitään?

Vanhemmat päättävät perheen elämäntavoista, ruokavaliosta, uskonnosta jne. Ihme lihahörhöjä täälläkin liikkeellä kommentteineen, mitähän se heiltä on pois toisen perheen ruokavalio. :stick:

Tässä ketjussa ihmetyttää se miksi täällä suhtaudutaan niin raivolla vegaani-ruokavalioon. Onko porukka oikeesti niin tietämätöntä etteivät ymmärrä että kaikki eläinkunnan tuotteista saatavat ravintoaineet on korvattavissa.
Miksi joillekin on niin suuri ongelma se että joku päättää olla syömättä lihaa?
Itse syön kaikkea eikä toisten valinnat ole minulta pois.

En pitäisi itsekään yhteyttä anoppiin joka ei kunnioita meidän kasvatus näkemyksiä.

Minä en ymmärrä mitään vegaaniutta, hihhuli toimintaa mun mielestä ja etenkin jos siihen sotketaan vielä lapset mukaan, puputelkoot aikuiset kanin ruokaa mutta jättäkää lapset tuollaisten aatteiden ulkopuolelle!!!:mad:

ymmärrän jos vanhemmat tekevät valinnan,että rýhtyvät vegaaneiksi...mutta sitä en ymmärrä miksi lapsen täytyy.Omalla toiminnallanne on saattanut tulla se,ettei lapsenne voi koskaan syödä mitään eläinkunnan tuotteita vaikka ehkä aikuisena haluaisi?Eiö hänelläkin olisi oikeus aikuisena valita mitä ruokavaloita noudattaa?

haluatte olla vegaaneja niin siitä vaan, mutta sitä en ymmärrä, että lapsikin pakotetaan olemaan vegaani. Antaa lapsen tehdä vanhempana ihan oma päätös tuon asian suhteen. Ilmeisesti on olevinaan sitten hienoa päästä sanomaan, että meillä on kaikki vegaaneja.

Olette te ihmeellisiä.

Miksi itse pakotatte lapsenne syömään sekaravintoa?

Oletteko antaneet kastaa lapsenne? Miksi hän ei itse saanut valita?

Joo, olen sekasyöjä, koska olen liian laiska vegaaniksi. Ihailen vegaaneja, erityisesti niitä, jotka saavat ruokavalion toimimaan lapsillaankin. Tehotuotetun "lihan" syömisessä ei sen sijaan ole mitään hienoa.

Minä en näe mitään hienoa siinä, että muksut juovat lehmämaitoa. Eihän se ihmiselle kuulu, toisen nisäkkään maito. Onneksi edes silloin tällöin saan aikaiseksi laittaa vegaanistakin sapuskaa. Meillä on sentään kasvisruokapäivä kerran viikossa, vähän saan rauhoitettua omaatuntoani tällä "viherpesulla"

Olipas todella röyhkeä ja omavaltainen anoppi! Kenekkäkään ei ole mitään oikeutta syöttää toisen lapselle mittään kiellettyä.

Ravintokeskustelusta sen verran.. Huvittavaa, miten kaikkiruokaiset (joka muuten minäkin olen) kilvan täällä nyt paheksuvat lapsen vegaaniutta. Vaikka itse, laiskuuttani, syönkin kaikkea "paskaa", niin olen paljon olen ravintoasioihin perehtynyt. Siksi olen vakuuttunut, että jokainen vegaani on todella paljon perehtynyt ravintoasioihin, ja syö paljon keskiverto sekaruokailojaa terveellisemmin.
Jos vaan olisin topakampi ja ryhdistäytyisin, alkaisin ilman muuta itsekin vegaaniksi, eikä yhtään arvelluttaisi lapseillenikin syöttää vain vegaaniruokaa. Ja takuulla oltais terveempiä koko perhe.

Mutta tämä terveysasia ei nyt olekaan tämän keskustelun pointti, vaan se että anopin todellakin kuuluisi kunnioitta lapsen vanhempien määräyksiä.

Siis ihan oikeastiko lapsenne tulevassa kolussa tarjotaan vaihtoehtona vegaaniruokaa? Mikä kaupunki kyseessä? Ainakaan tässä kaupungissa ei saa "erityisruokia" kuin lääkärintodistuksella allergian takia tai uskonnollisista syistä. Ihmetyttää, jos jossakin ihan tosissaan saa erityisruokavalion mukaista ruokaa ihan tosta vaan.

Olipas todella röyhkeä ja omavaltainen anoppi! Kenekkäkään ei ole mitään oikeutta syöttää toisen lapselle mittään kiellettyä.

Mutta tämä terveysasia ei nyt olekaan tämän keskustelun pointti, vaan se että anopin todellakin kuuluisi kunnioitta lapsen vanhempien määräyksiä.

Röyhkeä anoppi ehkä oli, mutta kuuluko vanhempien viedä tai jättää lapsi hoitoo sukulaiselle josta he eivät näköjään tiedä noudattaako hän annettuja ohjeita vai ei.

Todella törkeä temppu anopilta, ja vielä valehdellaan asiasta! :mad:
En kyllä antaisi omaa lastani hoitoon tuollaiselle ihmiselle. Kyllä sen anopinkin on noudatettava vanhempien asettamia kasvastusperiaatteita, lapsi on teidän EI HÄNEN!
Voi vain miettiä, mistä muustakin tämä anoppi joustaa jos on yksinkertaisen asian noudattaminenkin niin kovin vaivalloista hänelle.

Tällä palstalla tuntuu nousevan aina iso haloo, kun joku toinen tekee asiat eri tavalla. Vegaaniruokavalio voi olla ihan yhtä terveellinen kuin tavallinen sekaruokavalio. Varmasti molemmista "luokista" löytyy niitä huonosti syöviä perheitä. Vegaanit nyt vain yleensä tekevät ruokansa itse, koska eineksiä ei liiemmin ole saatavilla. Vegaaniruoka vie nälän mennessään ja takaa riittävät ravinteet, kunhan ottaa asioista selvää. Itse olen sekasyöjä, mutta usein kyllä valmistan kasvisruokaa ja ihan vegaanisenakin. On maistunut myös puolisolle, eikä ole nälkää valitellut. Eikä se liha edes ole niin hyvää ja herkullista. Usein tekee mielikin syödä muuta, kasvisruuissa on niin paljon paremmin valinnanvaraa :)

[QUOTE="...";27722929]Minusta on vanhempien asia päättää, mitä lapsi syö. Ja piste. [/QUOTE]

No mun mielestä ei ole jos se vaikuttaa lapsen koko elämään että ei ole siedätetty ruoka-aineille laaja-alaisesti lapsena. Vanhempanakaan lapsi tuskin voi syödä normaalia sekaruokavaliota vaikka se hänen toiveissansa olisi.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
[QUOTE="vieras";27723631]Siis ihan oikeastiko lapsenne tulevassa kolussa tarjotaan vaihtoehtona vegaaniruokaa? Mikä kaupunki kyseessä? Ainakaan tässä kaupungissa ei saa "erityisruokia" kuin lääkärintodistuksella allergian takia tai uskonnollisista syistä. Ihmetyttää, jos jossakin ihan tosissaan saa erityisruokavalion mukaista ruokaa ihan tosta vaan.[/QUOTE]

Ai? Mä taas en oo koskaan kuullutkaan ettei koulussa sais erikoisruokaa ilman lääkärintodistusta.

Yhteistyössä