Nyt on ensimmäistä kertaa pakko minunkin ihmetellä, MIKSI joku tuo lapsensa hoitoon tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Olen mielestäni ollut suvaitsevainen ja joustava perheiden erilaisille päivähoidon tarpeille.

Ymmärrän, jos joku kaipaa välillä omaa aikaa, ja tuo silloin tällöin lapsen hoitoon, vaikka olisi itse vapaapäivällä.

Ymmärrän, jos vanhempi itse on kipeänä, eikä jaksa kotona viihdyttää lastaan.

Ymmärrän, jos äiti on raskaana, raskaus on vaikea ja äidillä on raskasta isomman lapsen ja ison mahan kanssa.

Ymmärrän, jos uusi vauva on haastava, ja äiti tuo silloin tällöin isomman hoitoon.

Mutta tätä en ymmärrä. Perheessä on puolivuotias vauva ja kaksivuotias isosisarus. Isompi sisarus on kuin enkeli, niin rauhallinen ja kiltti, mitä on vanhempien mukaan kotonakin. Vauvakin on niin reipas, nukkuu yöt eikä itkeskele. Silti tämä kaksivuotias taapero raahataan joka ikinen päivä jo ennen seitsemää oveni taakse, ja haetaan viimeisenä tasan kello viisi. Myös tänään, kun isäkin vielä lomaili. Vaikka lapsi oli ollut viimeiset kolme päivää oksennustaudissa. Tänäänkin oli vielä aivan selvästi toipilas, mistä vanhemmille huomautinkin.

Asiaa en tietenkään voi vanhemmilta kysyä, eikä minun asiani ole heille mielipidettäni ilmaista.
En vain keksi yhtäkään järkevää syytä, miksi vanhemmat toimivat näin.
No, saanpahan itse nauttia tämän ihanan ja suloisen lapsen seurasta monen monta tuntia päivittäin, kun vanhemmat näyttävät olevan kiinnostuneita vain uudesta vauvasta.

Me veimme molemmat, aivan ihanat ja rauhalliset lapset hoitoon joka päivä, vaikka vain mies kävi töissä ja minä olin kotona.

En vain pystynyt kertomaan perhepäivähoitajalle sairastavani syöpää. Kerroin vasta sitten kun pahin oli jo ohi.

Ok, nyt alkoi jo harmittaa että edes tein tämän aloituksen. :( Oli vain niin paha mieli pienen pojan puolesta, kun tänäänkään ei ollut muita leikkikavereita hoidossa, ja koko muu perhe olisi ollut kotona.

[QUOTE="pph";27767762]Ok, nyt alkoi jo harmittaa että edes tein tämän aloituksen. :( Oli vain niin paha mieli pienen pojan puolesta, kun tänäänkään ei ollut muita leikkikavereita hoidossa, ja koko muu perhe olisi ollut kotona.[/QUOTE]

Ymmärrettävää sinun kannaltasi. Kaikkea ei aina tule ajateltua.

[QUOTE="pph";27767762]Ok, nyt alkoi jo harmittaa että edes tein tämän aloituksen. :( Oli vain niin paha mieli pienen pojan puolesta, kun tänäänkään ei ollut muita leikkikavereita hoidossa, ja koko muu perhe olisi ollut kotona.[/QUOTE]

Ymmärrän, että harmittaa pienen puolesta; vaikket voikaan tietää perheen tilannetta, niin varmasti mielessä käy monia ajatuksia. Maailmassa on jokatapauksessa liikaa niitä lapsia, joiden vanhemmat eivät vain välitä.

[QUOTE="ilmi";27767740]Me veimme molemmat, aivan ihanat ja rauhalliset lapset hoitoon joka päivä, vaikka vain mies kävi töissä ja minä olin kotona.

En vain pystynyt kertomaan perhepäivähoitajalle sairastavani syöpää. Kerroin vasta sitten kun pahin oli jo ohi.[/QUOTE]

Tuo on pahin epäluottamus. noin vakava asia pitää kertoa.

Surullista :( En minäkään voi ymmärtää. Joskus on toki vakaviakin syitä mutta myös paljon niitä, jotka vaan haluavat nauttia uudesta vauvasta rauhassa joka on törkeää...

Ja tuossa tilanteessa en voi käsittää. Oli äidillä syöpä tai mielenterveysongelmia tai ihan mitä vaan mutta miksi pieni ihminen raahataan hoitoon, jos kerta ISÄKIN on kotona... Joillekin ihmisille ei niitä lapsia pitäisi edes suoda. Näin pahasti sanottuna.

[QUOTE="pph";27767874]Lapsen paras ja lapsen etu tulee aina ensimmäisenä.[/QUOTE]

Tämä oli siis joku toinen pph. Toki olen samaa mieltä, vaikka en ihan ymmärrä kommenttia.

Ei minulla varsinaisesti ole oikeutta kysyä asiasta suoraan vanhemmilta, sillä kaikillahan täällä on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Minun tehtäväni vain on pitää hyvää huolta heidän lapsistaan, olivat he hoidossa mistä syystä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27767882:
Ei kai sun asias ole ihmetellä eri perheiden ratkaisuja, palkkasi saat kuitenkin.

Totta puhut, eikä ole tapaistani. Tänäänkin olisin tosin voinut tehdä jotain muuta kuin hoitaa kotona olevien vanhempien lasta. Mutta mikäs siinä, mukavasti päivä sujui ihanan pienokaisen kanssa. :)

[QUOTE="Salaisuus";27767692]Niin no, ehkä lapsen äiti ei ole terve. Mielenterveydellisistä ongelmista tuskin avaudutaan pph:lle.[/QUOTE]

Jos äiti onkin sairas, miksei isä voinut hoitaa kun oli kotona?

Ei minulla varsinaisesti ole oikeutta kysyä asiasta suoraan vanhemmilta, sillä kaikillahan täällä on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Minun tehtäväni vain on pitää hyvää huolta heidän lapsistaan, olivat he hoidossa mistä syystä tahansa.

Hmm... omat lapset on päiväkodissa, mutta siellä on kyllä just nää vasu-keskustelut ja muut _keskustelua_ varten. Ei kai se subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoita, että lasten edusta ja parhaan mahdollisen hoidon toteutuksesta ei voi keskustella vanhempien kanssa?

[QUOTE="Salaisuus";27767692]Niin no, ehkä lapsen äiti ei ole terve. Mielenterveydellisistä ongelmista tuskin avaudutaan pph:lle.[/QUOTE]

Toisaalta onko silloinkaan ainoa/hyvä ratkaisu, että 2 v on hoidossa 10 h päivässä, 5 kertaa viikossa? Etenkin, jos isäkin on välillä kotona. Varmasti löytyisi kultaisen keskitienkin vaihtoehtoja.

Sitä ei aina päällepäin kaikkea nää.. Mulla esim. veljen esikoinen meni hoitoon joka päivä vaikka äitinsä ei ollut töissä tms. Myös eron jälkeen. Veljeni oli töissä eikä voinut päivisin hoitaa lasta, yöt hoiti vauvanakin. Ja me kaikki lähipiirissä oltiin sitä mieltä että oli lapselle todella onni kun sai olla hoidossa. Syy: äidin välinpitämättömyys lasta kohtaan ja elämänhallintaongelmat. Ei suoraan sanottuna osannut hoitaa lasta. Syötti 1 v. alkaen lapselle pelkkää pikaruokaa, ranskalaisia, keksejä sun muuta. Ei mitään rutiineja tai nukkuma-aikoja, ruoka-ajoista tai säännöllsiestä ruokailista puhumattakaan. Jälkeenpäin on myöntänyt kärsineensä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja osittain siitä syystä oli ongelmia lapseen kiintymisessä ja tunnepuolessa ts. lapsi oli varmaan 3 v. ennenkuin äiti alkoi todella välittää ja rakastaa lastaan. Olen näistä asioista avoimesti hänen kanssaan puhunut. Kamalaa katsottavaa vierestä ja kyseessä aivan ihana lapsi. Monet itkut tullut itse itkettyä lapsen kohtaloa. Ei kuitenkaan sen tason kaltoinkohtelusta kyse että olisivat lastensuojelumielessä olleet kiinnostuneita (sinne oltiin useammalta taholta yhteydessä, myös isovanhemmat), isovanhemmat hoitivat viikonloput ja pk sitten viikolla 10 h/pv sekä isä sitten loput mitä töiltään ehti.

Meillä korostetaan AVOIMUUTTA hoitajan ja vanhempien välillä.
Asia kuin asia niin aina voidaan keskustella vaikka ajatukset eivät ole samoja.

puhumattomuus luo ja tuo mukanaan kaikkea....

ei munkaan mielestä hoitajien kuulu tietää perheen asioita. heidät on palkattu tekeen työ. mitä se hoitajaa hyödyttää miksi lapsi tuodaan hoitoon, sama hoito sille on suotava oli sitten äiti sairas tai ei

[QUOTE="hoitaja";27768074]Meillä korostetaan AVOIMUUTTA hoitajan ja vanhempien välillä.
Asia kuin asia niin aina voidaan keskustella vaikka ajatukset eivät ole samoja.

puhumattomuus luo ja tuo mukanaan kaikkea....[/QUOTE]

Eikö sitten aloittajan olis pitänyt myös avoimesti sanoa, että olis ollut muutakin tekemistä kuin hoitaa heidän lastaan?

Se älähtää johon kalikka kolahtaa vai miten sitä sanotaan. Huomaa, että laiskat mammat täällä kommentoi tuohon tyyliin, että "älä vikise, saat palkkasi" - eli juuri ne jotka näin toimivat. Hohhoijjaa, mitenköhän ennen pärjättiin kun tätä subjektiivista oikeutta ei ollut... Silloin lapset tehtiin itselle eikä yhteiskunnalle. Silloin, jos äiti ei osaa lastaan hoitaa niin miten se sitten illat pärjää lapsen kanssa? Ehkä silloin olisi syytä etsiä lapselle uusi koti, pienet sopeutuu nopeasti. Ei se ole aina niin, että omat vanhemmat ovat lapselle parhaimmat - ei vaan ole. Mutta jos 2v:n on parempi olla hoidossa kuin kotona niin minusta on syytä miettiä onko tarvetta lastensuojelu asiakkuudelle tai jopa huostaanotolle.

Kyllä jossain mättää jos lapsi on hoidossa 10 tuntia joka päivä. Itse kärsin koko työpäivän huonoa omaatuntoa 6-vuotiaan lapsen osapäivähoidosta ja olen sen ajan töissä, josta haen lapseni aina suoraan!

Jos lapsi tuodaan jo ennen seitsemää ja haetaan vasta viideltä, niin eikö se lakisääteinen hoitoaika eli 10 tuntua ylity?! Muutenkin jos olisin ko lapsen hoitaja, selvittäisin asiaa lapsen edun takia.

[QUOTE="hohhoijakkaa";27768040]Tässä se todellinen syy ärtymykseesi tais ollakin. Et saanutkaan vapaapäivää.[/QUOTE]

Älä huoli, kyllä ap "ylimääräisen" vapaapäivänsä saa, siitä pitää huolen uusi pph:n työaikalaki :)

Yhteistyössä