E
els
Vieras
paljon tärkeämpää keskustella siitä, miten saisi enemmän resursseja sinne päivähoitoon, jotta kaikenikäiset hoitoa tarvitsevat lapset ja ne hoitotädit ja -sedät olisivat tyytyväisiä olosuhteisiinsa.
Ensimmäiseksi kannattaisin vanhempainrahakauden pidentämistä 1,5 vuoden ikäisiin asti (mieluiten toki 2 vuoden ikään, mutta siihen tuskin olisi ikinä varaa). Siten siivoutuisivat ne pienimmät pois subjektiivisen hoidon ääreltä.
Seuraava askel olisi määritellä lapsiryhmien maksimikoot tarpeeksi pieniksi lainsäädännöllä. Nythän on vain suositus aikuinen/ lapsi -suhteesta. Ideaalia olisi jos alle 3-vuotiailla olisi 8 lasta maksimi, ja isommilla 14. Tuo toki olisi liian kallista, joten 12 pienillä ja 21 isoilla olisi sekin saavutus jos lainsäädäntö estäisi tuon ylittämisen kaikissa tilanteissa. Nythän monissa kunnissa on ratkaistu hoitopaikkojen puutetta isontamalla ryhmäkokoja lisäämällä aikuisten määrää.
Lisäksi sijaisten käyttämisestä sairastapauksissa yms. pitäisi tehdä ehdoton määräys, mitään tilapäisiä ylityksiä lapsimäärässä ei saisi sallia ilman suuria sakkoja kunnalle; tilapäisestä kun tulee automaattisesti käytäntö.
Itse olisi valmis osallistumaan edellisen rahoittamiseen nostamalla päivähoitotaksoja selvästi, mutta laskutus tuntiperusteisena. Ennaltailmoitetuista vapaapäivistä ei tarvitisi maksaa - varmasti kannustaisi laiskoja vanhempia antamaan lomaa lapselle.
Edelleen tulisi kalliiksi kunnille, mutta kyse on arvovalinnasta. Haluammeko panostaa lapsiin vai haluammeko vain säilöä heitä?
Aivan totta! Kyse on pohjimmiltaan ehdottomasti arvovalinnasta ja siitä mihin yhteiskuntamme
panostaa ja toisaalta, niin kuin minusta on pitkään jo tuntunut, että mille myös silmänsä
sulkee.. :/ Eli faktat pöytään, se mikä on lapsen paras & etu siinä vaiheessa kun tämä
on aivan pieni ja miten päiväkotiympäristö vaikuttaa siihen? Onko siitä päinvastoin jopa
vahinkoa lapselle jos tämä liian varhain laitetaan isoon lapsiryhmään? Valitettavasti olen
varma, että näin on monien kohdalla.
Tätähän hyssytellään kovin kun halutaan olla tasapuolisia kaikkia äitejä kohtaan, mutta
itse haluan tuoda nyt esiin sen pienen lapsen tarpeet.