Mitä vikaa pilttiruoassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maiju"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maiju"

Vieras
Kävin tänään anoppini kanssa melko kiivaan keskustelun pilttiruoista. Olen syöttänyt 7 kk ikäiselle pojalleni 4 kk ikäisestä asti ainoastaan purkkiruokia, eli en siis tee itse mitään valmiita soseita. Anoppini sanoi olevansa pettynyt minuun äitinä, kun lapseni ei saa "oikeaa" ruokaa ollenkaan. Voiko joku kertoa, mitä haittaa purkkiruoasta on lapselleni? Poika on kasvanut aina kaikkien käyrien mukaisesti, on virkeä, eloisa ja tyytyväinen eikä ole koskaan nirsoillut minkään maun suhteen (on toki maistanut ihan "oikeitakin" soseita silloin kun anoppi on niitä syöttänyt). Soseuttaako kaikki muut äidit kaikki ruoat valmiiksi? Jos niin teette, niin miksi? Ja mikä niissä pilttiruoissa on vikana? Tuleehan se toki kalliimmaksi, mutta onko jotain muuta konkreettista syytä miksi itse tehdyt soseet ovat parempi vaihtoehto? Siis vaikuttaako lapseen jotenkin, esim. kasvuun?

Haisee? Mun mielestä ne haisee ihan sille, mitä ne sisältääkin. Esim. spaghetti-jauheliha-piltti haisee ihan spaghetilta ja jauhelihalta. Ja itse syön välillä välipalaksi hedelmäpilttejä, koska ne ovat hyviä eivätkä niin sokerisia kuin jotkut jogurtit.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Ei niissä mitään vikaa ole. Ihan se on oikeaa ruokaa siinä missä muukin, ns. kotiruoka. Ei todellakaan vaikuta kasvuun tai muuhunkaan, lastenruuat on niin tarkkaan tutkittuja jne. että niihin voi kyllä luottaa.

No kyllähän se melkoista teollista moskaa on. Varsinkin ne hedelmäsoseet pistää aina naurattamaan, kun ensimmäinen ainesosa tuoteselosteessa on lähes poikkeuksetta vesi. Veden ja sen hedelmän (jota usein on alle 50%) lisäksi siihen on laitettu vielä mehua, sokeria ja tärkkelystä. Miksi kukaan antaisi lapselleen tuollaista jatkuvasti, kun siihen hedelmä soseeseen ei kuitenkaan tarvitse kuin sen hedelmän ja haarukan. Sama juttu kasvissoseissa, jopa perunasoseeseen lisätään sakeuttamisainetta. Kyllähän noita voi reissussa tai silloin tällöin antaa, mutta ei missään tapauksessa päivittäin, saati joka aterialla. Kyllähän ne lapset nyt ovat tehveitä, mutta ihan tiedoksenne yhdeksi suurimmaksi syyksi lapsettomuusongelmiaa valtavaan kasvuun, on selvinnyt nimeomaan nykyravinto ja lisäaineet. Periaatteessa siis ne teidän kaksivuotiaat on kyllä terveitä, mutta ei tarvi ihmetellä kun ei niitä lapsenlapsia sitten joskus kuulu.

Ei mitään.

Olen samaa mieltä siitä, että jotkut niistä haisevat pahalle. Toiset taas haisevat hyvältä ja maistuvatkin. En nyt muista mikä ruoka se oli, jonka mies söi hyvällä halulla lapsen ronklauspäivinä. Lisäsi vaan ropsauksen suolaa, ja maiskutteli menemään.

Jossain vaiheessa kai olisi hyvä antaa vähän karkeampaa kotiruokaa, jotta lapsi pikkuhiljaa oppisi syömään klönttisempää sapuskaa.

No piltti varsinkin on lähinnä perunaa ja vettä, vähän lihaa joukossa. Monen muun merkin tuotteissa voi jopa olla vähän vihanneksia.

Steriili ruoka yksinomaan syötynä ei oo hyväksi kellekään, suostuisitko itse syömään pelkkiä säilykkeitä? Eikö sunki alkais tehä mieli jotain tuoretta välillä?

Purkkiruoat on niin sileetä sosetta että ne hidastaa lapsen pureskelun oppimista ja sitä kautta suun motoriikan ja puheen kehitystä.

Lapsi kannattaisi alusta asti totuttaa sellaiseen ruokaan mitä perhe muutenkin syö. Jos tykkäätte mausteisesta ruoasta, sipulista, valkosipulista jne niin antakaa lapsellekin sellaista ruokaa. Toki monissa purkkiruoaissa on mausteita myöskin.

Ihan vähintäänkin antaisin tuon ikäiselle sormiruokaa itse tehtynä, siis esim keitettyä porkkanaa, perunaa, parsakaalia, kukkakaalia, banaania, avokaadoa, päärynää, kurkkua jne. Omenaa, raakaa porkkanaa, kurkkua ja paprikaa voi tarjota aluksi myös hienona raasteena.

Meidän poika on nyt 6,5 kk, tällä hetkellä syö lähinnä vain purkkisoseita. Olen tarjonnut sormiruokaa, mutta se ei ole poikaa vielä kiinnostanut. Kun aloitin soseet niin tein kaikki itse, mutta kaikkia ei saa niin sileiksi itse mitä poika haluaa ja piltit on superkäteviä ja makuvaihtoehtoja vaikka kuinka.

Ei niissä ole mitään pahaa, kunhan pikkuhiljaa totuttaa lapsen karkeampaankin ruokaan, jotta suun motoriikka kehittyy, se vaikuttaa puheen kehitykseen jne. Meillä tavoite on että vuoden ikäisenä söis sit jo samaa ruokaa muiden kanssa.

Ja hedelmäsoseet on just hyviä, syön niitä itsekin :)

Ei mitään sinäänsä pahaa, mutten itsekkään elä vain purkkirualla, eikä koiranikaan miksi siis lapsi? Joinain päivinä oma ruokani on kokonaan purkeista (esim. papusoppaan papuja ja tomaattimurskaa ja kermaa) joinain päivinä osittain (pizzan päällä ananasta, herkkusientä ja tomaattia purkista), mutta suurimpana osana päivistä teen itse ruokaa tuoreista aineksista. Onhan tuoreista kasviksista tehty ruoka hyvin erillaista kuin purkkikasviksista tehty. Purkkiruuat ovat mielestäni hyvä apu ja vaikka niillä elää ja kasvaa, eivät ne ole parasta mahdollista ruokaa ihmiselle.
Kai lapsi saa pilttien lisäksi tuoreita hedelmiä/marjoja/vihanneksia?

Minä teen soseet itse, monestakin syystä. Itse tehden tulee halvemmaksi, eikä ole vaivalloista, kun kerralla tekee isomman satsin ja muutamaa eri tyyppiä. Lihan soseutan ja pakastan erikseen, niitäkin vaihtelemalla saa vaihtelua sapuskoihin. Ainakin nuo pienimmille tarkoitetut piltit ovat tosi vetisiä litkuja, ja haisevat ja maistuvat ihan kammottavalle. Vauvalle itselleenkin maistuu paremmin omatekemä kuin valmissose. Itse tehty on selkeästi paksumpaa ja siten täyttävämpää.

Isommille tarkoitetuista pilteistä ei kokemusta ole, ne kenties jo maistuvatkin joltain. Mutta niillä hujakoin nyt voi aloittaa muutenkin antamaan samoja ruokia mitä itse syödään.

[QUOTE="äitiäiti";28055586]Meidän poika on nyt 6,5 kk, tällä hetkellä syö lähinnä vain purkkisoseita. Olen tarjonnut sormiruokaa, mutta se ei ole poikaa vielä kiinnostanut. Kun aloitin soseet niin tein kaikki itse, mutta kaikkia ei saa niin sileiksi itse mitä poika haluaa ja piltit on superkäteviä ja makuvaihtoehtoja vaikka kuinka.

Ei niissä ole mitään pahaa, kunhan pikkuhiljaa totuttaa lapsen karkeampaankin ruokaan, jotta suun motoriikka kehittyy, se vaikuttaa puheen kehitykseen jne. Meillä tavoite on että vuoden ikäisenä söis sit jo samaa ruokaa muiden kanssa.

Ja hedelmäsoseet on just hyviä, syön niitä itsekin :)[/QUOTE]

Sinulle vinkkinä, lapsen voi opettaa niihin omiin soseisiin silviisiin että sekoittaa sen oman soseen sekaan jotain lapsen lempparipilttiä, esim maissisosetta tai perunaporkkanaa.

Hedelmäsoseissa on paljon eroja, esim piltti päärynäsoseessa on päärynää 60% loput sakeutusainetta ja vettä. Muksulla on 90%päärynää, loput päärynämehua. Sama vertailu pätee muihinkin hedelmäsoseisiin..

Kiitos vastauksista! En tosin vieläkään saanut selvää vastausta, siihen miten pilttiruoka vaikuttaa lapseen. Ainoa vastaus oli, että pilttiruoat vaikuttaa lapsettomuuteen. Lisäaineilta ei kuitenkaan varmasti voi välttyä kokonaan, ellei syö sitten koko elämänsä pelkästään tuoreista ruoka-aineista tehtyjä ruokia. Varmaan kaikki ovat kuitenkin joskus jotain lisäaineita sisältäviä ruokia syöneet? Karkkiakin jopa? Tarkoitus on että meidän poika alkaa syömään samaa ruokaa kuin mekin (siis ihan oikeaa kotiruokaa), kunhan hieman kasvaa ja hampaita tulee, mutta tällä hetkellä mennään noilla purkkiruoilla. Ehkä aletaan kokeilemaan sormiruokailua jossain vaiheessa tuoreilla hedelmillä, mutta en halua ottaa mitään riskejä tukehtumisen suhteen.

[QUOTE="vieras";28055532]No kyllähän se melkoista teollista moskaa on. Varsinkin ne hedelmäsoseet pistää aina naurattamaan, kun ensimmäinen ainesosa tuoteselosteessa on lähes poikkeuksetta vesi. Veden ja sen hedelmän (jota usein on alle 50%) lisäksi siihen on laitettu vielä mehua, sokeria ja tärkkelystä. Miksi kukaan antaisi lapselleen tuollaista jatkuvasti, kun siihen hedelmä soseeseen ei kuitenkaan tarvitse kuin sen hedelmän ja haarukan. Sama juttu kasvissoseissa, jopa perunasoseeseen lisätään sakeuttamisainetta. Kyllähän noita voi reissussa tai silloin tällöin antaa, mutta ei missään tapauksessa päivittäin, saati joka aterialla. Kyllähän ne lapset nyt ovat tehveitä, mutta ihan tiedoksenne yhdeksi suurimmaksi syyksi lapsettomuusongelmiaa valtavaan kasvuun, on selvinnyt nimeomaan nykyravinto ja lisäaineet. Periaatteessa siis ne teidän kaksivuotiaat on kyllä terveitä, mutta ei tarvi ihmetellä kun ei niitä lapsenlapsia sitten joskus kuulu.[/QUOTE]

kerroppa mulle miten teet esim mangososeen vauvalle itse?

meillä on kaikki kolme lasta saaneet vuoden ikäiseksi asti teollisia soseita.Kasvukäyrillä ovat pysyneet ja ovat olleet terveitä.Jonkun telkkariohjelman katsoin,jossa väitettiin että purkkiruuat on "kuollutta"ruokaa,siinä ei ole bakteereita(tarkoitettiin niitä hyviä).Mut en usko että siitä ois jotain haittaa ollut,lapseni saivat kuitenkin rintamaitoa siinä ohella.

[QUOTE="julia";28059174]kerroppa mulle miten teet esim mangososeen vauvalle itse?[/QUOTE]

lastensoseissa ei ole lisäaineita,tärkkelys ei ole lisäainetta,sitä on ruuissa joita sinäkin syöt.

Eipä siinä mitään vika ole. Ei sitä muuten sairaaloissa ym. tarjottaisi.

(Ohi aiheen, mutta monet mammat varmaan saisi sydärin kun niiden isompi lapsi joutuisi sairaalaan vähäksi aikaa ja ruuan kanssa tuotaisiin sokeripillimehua!)

[QUOTE="hmm";28059210]Eipä siinä mitään vika ole. Ei sitä muuten sairaaloissa ym. tarjottaisi.

(Ohi aiheen, mutta monet mammat varmaan saisi sydärin kun niiden isompi lapsi joutuisi sairaalaan vähäksi aikaa ja ruuan kanssa tuotaisiin sokeripillimehua!)[/QUOTE]

kyllä meillä ainakin sai välipalaksi piltti hedelmäsosetta :D

[QUOTE="julia";28059174]kerroppa mulle miten teet esim mangososeen vauvalle itse?[/QUOTE]

Kysymystä ei esitetty minulle, mutta oma lapseni on kasvanut erinomaisesti ilman mangososetta. Muistaakseni joskus katsoin tuoteselosteen ja totesin, että aika kallista suurustettua vettä.

Omasta puolestani voin sanoa, että kotiruokaan on ollut tosi helppoa siirtyä, kun lapsi on tottunut pienestä saakka karkeisiin soseisiin ja mausteisiin. Ne lihapiltit ovat mielestäni tosi kamalia, mutta jokaisella on toki oma makunsa.

Ei kai siinä mitään oikeaa vikaa edes ole. Mutta tuskinpa lapsesta tulee kovin innokasta maistamaan uusia pöperöitä jos jokaikinen ateria on ollut vaikkapa koko ensimmäisen vuoden prikulleen samaan tapaan maustettua. Kotiruoassa on enemmän vaihtelua.

Minä tein kaikki muut soseet itse paitsi hedelmä- ja marjasoseet. Muiden soseiden tekemisen koin ihan helpoksi, mutta koin purkista saavani helposti monipuolisesti hedelmiä ja marjoja. Eipä mulla ollut pakkasessa kovin monia eri marjoja ja tuntui hankalalta tehdä juuri jotain mango- tai ruusunmarjasosetta. Toki annoin heti sormiruokana ihan oikeita hedelmiä ja marjoja, kun se oli mahdollista, mutta puuron sekaan aamulla ja illalla laitoin valmissoseita. Lapseni on nyt 1,7kk ja syö tietysti ihan normiruokaa, mutta edelleen laitan puuron sekaan soseita, kun pelkkä puuro ei maistu.

Ostamalla kaupasta mangon... Eikä sitä tarvii soseuttaa. Lapsi osaa syödä pehmeän hedelmän ihan itse.
Jotenkin tuntuu, että nyt on jäänyt tutustumatta lapsen ravitsemussuosituksiin. Haetaan kaupasta sitä valmista mössöä, kun ei oikein ymmärretä mitä lapsen kuuluisi syödä. Ne soseet ei maistu yhtään siltä kun ne oikeat vihannekset ja hedelmät. Ainakaan tuoreessa mangossa ja piltissä ei ole mitään samaa makua. Vauvat oppii siihen ruokaan mitä ensiksi syö ja sitten ei kasvikset uppoa kun niitä pitäisi alkaa syömään vuoden ikäisenä.
Sormiruokailua suositellaan heti kun lapsi osaa istua syöttötuolissa. Meillä ei ole mitään soseita syöty koskaan, vaan sormiruokaa alusta asti. Ei ole käyny mielessäkään, että lapsi voisi siihen tuhketua, kun refleksit toimii.

• Tykkää
Reactions: Halin
Ostamalla kaupasta mangon... Eikä sitä tarvii soseuttaa. Lapsi osaa syödä pehmeän hedelmän ihan itse.
Jotenkin tuntuu, että nyt on jäänyt tutustumatta lapsen ravitsemussuosituksiin. Haetaan kaupasta sitä valmista mössöä, kun ei oikein ymmärretä mitä lapsen kuuluisi syödä. Ne soseet ei maistu yhtään siltä kun ne oikeat vihannekset ja hedelmät. Ainakaan tuoreessa mangossa ja piltissä ei ole mitään samaa makua. Vauvat oppii siihen ruokaan mitä ensiksi syö ja sitten ei kasvikset uppoa kun niitä pitäisi alkaa syömään vuoden ikäisenä.
Sormiruokailua suositellaan heti kun lapsi osaa istua syöttötuolissa. Meillä ei ole mitään soseita syöty koskaan, vaan sormiruokaa alusta asti. Ei ole käyny mielessäkään, että lapsi voisi siihen tuhketua, kun refleksit toimii.

ei meidän kk osaa vielä ikenillään syödä hedelmiä..

Yhteistyössä