URAÄIDIT: Kysy lastentarhanopelta mitä ikinä mieleesi tulee päiväkodin todellisesta arjesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minttu";28066054]Että et siis lehtiäkään ole lukenut?? Edes omaa alaa viittaavia juttuja. Eihän tää nyt ole yksin jonkun palstan aihe. Tää aihehan on ollut jo vuosikausia pinnalla. Keltinkangaskin ottanut keskusteluun kantaa, eikä suinkaan pelkästää niin että kaikki alle 3v:t kuuluu kotiin (hänet tulkitaan aina niin...) Hän on halunnut herättä keskustelun päiväkotisysteemin parantamisesta ja todennut senkin että niin kauan kun kotiäit-uraäiti taisto jatkuu, mitään hyvää ei synny.[/QUOTE]

Ilman muuta luen ja siksi oon sanonut täällä pariin kertaan jo, että nyt on aika nostaa
esille tämä aihe LAPSEN näkökulmasta ja oikeuksista. Hyvin monet kasvatusalan ammattilaiset
ovat ottaneet kantaa ja monet heistä oman ammattilisuutensa ja uskottavuutensa takia
tyytyvät sanomaan, että "perheen valinta". Mutta uskaltaisin väittää että heistä 85%
enemmistö on kotihoitoa kannattavaa pikkulapsille - se vaan, ettei sitä uskalleta sanoa
ääneen. On liikaa vanhempia ketkä ottavat herneen nenään ja syntyy tälläinen sota.

[QUOTE="joo";28065810]Eli valtio maksaa ison osan sun kotonaolemisesta? Asumistuenkin muodossa? Eihän teillä silloin TODELLAKAAN ollut varaa tehdä lasta. Toiset kun ajattelee ttä omillaan pitää tulla toimeen...Toiset että kyllä valtio elättää[/QUOTE]

Mitvit?!?!?!:D MIsää kohtaa mä olen sanonu saavani jotai asumistukea, voitko näyttää mulle?
Mä saan kotihoidontuen ja that´s it, jos se nyt sua noin kovin kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28066071:
:D Siis mikä on ymmärrettävää? Se ei sinusta ole ymmärrettävää että lapsen hoitaa kotona syylistämättä kuitenkaan muita äitejä huonoiksi?

Että vie lapsensa hoitoon! Ei kai muuten niin monet äidit tekisi sitä vastoin tahtoaan ja
arvomaailmaansa, rahaa on saatava.

Voi olla että täällä on puhetta paljonkin, mut
itse alotin vasta käyttämään tätä enkä ole vielä keksinyt mitä (muuta kuin lakialoitteen valmistelua) voisin tehä tälle asialle. parempi kai jotain pientäkin
on tehdä kun ei mitään! :)

Ei oo todellista. Seuraatko sä esim. lehtiä lainkaan? Eiks vaikkapa ton Keltinkangas-Järvisen kuuluis olla teidän guru, sehän on aika helkutan monessa paikassa asiasta puhunut paljonkon? Keskustelupalstalla vänkättäminen ei ole "tekemistä", siinä ei laita itseään likoon lainkaan. Kuka tahansa apukoulun käynyt voi täällä vouhottaa vaikka mitä, sillä ei ole MITÄÄN merkitystä mihinkään. Sori vaan.

[QUOTE="Sadie";28066114]Mitvit?!?!?!:D MIsää kohtaa mä olen sanonu saavani jotai asumistukea, voitko näyttää mulle?
Mä saan kotihoidontuen ja that´s it, jos se nyt sua noin kovin kiinnostaa.[/QUOTE]

Viitannee siihen, että sanoit vuokralla asumisen olevan "ilmaista". Katos kun jotkut ihmiset ottaa sanonnat konkreettisesti :)

Ilman muuta luen ja siksi oon sanonut täällä pariin kertaan jo, että nyt on aika nostaa
esille tämä aihe LAPSEN näkökulmasta ja oikeuksista. Hyvin monet kasvatusalan ammattilaiset
ovat ottaneet kantaa ja monet heistä oman ammattilisuutensa ja uskottavuutensa takia
tyytyvät sanomaan, että "perheen valinta". Mutta uskaltaisin väittää että heistä 85%
enemmistö on kotihoitoa kannattavaa pikkulapsille - se vaan, ettei sitä uskalleta sanoa
ääneen. On liikaa vanhempia ketkä ottavat herneen nenään ja syntyy tälläinen sota.

Ooksää mielestäs jonkinlainen pioneeri vai? LAPSEN näkökulmastahan tässä on toitotettu vuosikaudet. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa - jonka aiheen asiantuntijat ymmärtävät, heille kun asiat eivät ole mustavalkoisia - että kyseessä on kuin onkin perheen valinta. Yhteiskunnan tehtävä on tarjota niitä vaihtoehtoja. Yksittäisten perheiden valintoja on turha närppiä niin kauan kun niitä ihan oikeita vaihtoehtoja ei ole. "Myykää asuntonne" tai "eläkää tuilla" eivät ole oikeita vaihtoehtoja :D

[QUOTE="Jenis";28066145]Ooksää mielestäs jonkinlainen pioneeri vai? LAPSEN näkökulmastahan tässä on toitotettu vuosikaudet. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa - jonka aiheen asiantuntijat ymmärtävät, heille kun asiat eivät ole mustavalkoisia - että kyseessä on kuin onkin perheen valinta. Yhteiskunnan tehtävä on tarjota niitä vaihtoehtoja. Yksittäisten perheiden valintoja on turha närppiä niin kauan kun niitä ihan oikeita vaihtoehtoja ei ole. "Myykää asuntonne" tai "eläkää tuilla" eivät ole oikeita vaihtoehtoja :D[/QUOTE]

Ei tosiaankaan ole puhetta tästä lasten kokemuksesta päiväkodissa - lähes aina
puolustellaan ja peräänkuulutetaan vanhempien oikeutta valita.
Yhteiskuntahan tarjoaa vaihtoehtoja ! :o Siinähän se on, että täällä todella on mahdollista
tämä pikkulasten vanhempien uraurientoiminen ja jos sitä asiaa kritisoi, osa äideistä
hyppii silmille. :D Aivan jotenki uskomatonta kun ajattelisi, että kaikkien pääintressi
olisi taata omille lapsille vain hyvä lapsuus.

[QUOTE="Sadie";28065745]Kyllä mä olen silloin ennen raskausaikaa osannut miettiä että pystynkä jäämään lapsen kanssa kotiin vai en.
Joo me on muutettu vuokrakämppään vaan sen takia että saan olla lapsen kans kotona, ja oikeesti tää vuokralla asuminen on ilmasta![/QUOTE]

Minä en valitettavasti osannut ennakoida, että pitääkin pärjätä yhden ihmisen tuloilla lapsen ollessa pieni. Vein siis lapsen 1, 5 vuotiaana päiväkotiin. Lapsen isänkin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan olla jonkin aikaa hoitovapaalla, mutta hän päättikin toisin ja häipyi. Olisi tietysti pitänyt osata ennakoida, mutta onneksi säästöillä ja luottokortilla pystyin olemaan noinkin pitkään kotona.

Täällä ilmoittautuu äiti joka vei lapsensa 1,5vuotiaana tarhaan ja kyllä kadun sitä, koko touhu
näytti sirkukselta jossta oli INHIMILLISYYS kaukana. sinänsä voin siis allekirjoittaa ap:n ajatukset
täysin ettei se oli ihanteellisen kasvupaikka lapselle.

minulla on tyttö 1vee ja poika 3.5 vee. lapset lähtevät ensi syksynä hoitoon. kysyisin että krsivätkö kapset siitä kun minulla on töitä ilta vko 16-24 tällöin lapset vien hoitoon n klo 10-11 mies hakee n klo 16. aamu viikko 04-12 jolloin haen lapset kolmen pintaan. kysyisinkin että minähän en näe lapsia ilta viikkoina kun aamusta mutaman tunnin. lapset ovat kuitenkin iskän kanssa normaalisti kotona. onko tämä lapsille väärin. vai pitäisikö etsiä työ jossa on inhimillisemmät vuorot. kiitos jo etukäteen. ps lapset ovat tottuneet oleen iskän kanssa ja isi on ihan täysillä mukana eli ei todella löhöö sovalla.

[QUOTE="Jenis";28066129]Ei oo todellista. Seuraatko sä esim. lehtiä lainkaan? Eiks vaikkapa ton Keltinkangas-Järvisen kuuluis olla teidän guru, sehän on aika helkutan monessa paikassa asiasta puhunut paljonkon? Keskustelupalstalla vänkättäminen ei ole "tekemistä", siinä ei laita itseään likoon lainkaan. Kuka tahansa apukoulun käynyt voi täällä vouhottaa vaikka mitä, sillä ei ole MITÄÄN merkitystä mihinkään. Sori vaan.[/QUOTE]

En kyllä nyt ymmärrä, miksi ap ei saisi olla täällä palstalla puhumassa mistä tahansa asiasta? Pitäisikö ap:n nyt olla muuttamassa tätä yhteiskuntaa ja hoitosysteemiä? Miksei saisi olla täällä keskustelemassa asiasta joka häntä vaivaa?
Onko tän palstan kaikissa muissakin ketjuissa kielto, että ei saa tulla tänne keskustelamaan asioista vaan pitää tehdä asioille jotain? Kaikki ne idiootit mammat jotka kyselevät päivittäin vienkö oksentelevan lapsen hoitoon tai mitä laittaisi lapselle päälle kun on -10astetta jne jne. Vastaatteko te niihinkin aloituksiin että täällä ei saa keskustella, mene tekemään asialle jotain.Tämä on KESKUSTELUPALSTA. Täällä saa tehdä samasta asiasta vaikka tuhat aloitusta jos haluaa, kuka sen kieltää? Eiköhän modet sitten puutu asiaan jos mennään asiattomuuksiin. Minusta sillä on SUURTAKIN merkitystä että ap näin avoimesti tulee kertomaan tänne mitä itse on päivähoidossa nähnyt, ja ehkä hän jopa saa jonkun uuden äidin ajattelemaan uudestaan laittaako 1-vuotiaan tai 9kuukautisen hoitoon.

HYVÄ AP, että tuot rohkeasti totuuden esiin,ja jaksat jopa vastata näin monelle, harmi vain että kovin harva kykenee kuuntelemaan sinua.

[QUOTE="vieras";28066765]En kyllä nyt ymmärrä, miksi ap ei saisi olla täällä palstalla puhumassa mistä tahansa asiasta? Pitäisikö ap:n nyt olla muuttamassa tätä yhteiskuntaa ja hoitosysteemiä? Miksei saisi olla täällä keskustelemassa asiasta joka häntä vaivaa?
Onko tän palstan kaikissa muissakin ketjuissa kielto, että ei saa tulla tänne keskustelamaan asioista vaan pitää tehdä asioille jotain? Kaikki ne idiootit mammat jotka kyselevät päivittäin vienkö oksentelevan lapsen hoitoon tai mitä laittaisi lapselle päälle kun on -10astetta jne jne. Vastaatteko te niihinkin aloituksiin että täällä ei saa keskustella, mene tekemään asialle jotain.Tämä on KESKUSTELUPALSTA. Täällä saa tehdä samasta asiasta vaikka tuhat aloitusta jos haluaa, kuka sen kieltää? Eiköhän modet sitten puutu asiaan jos mennään asiattomuuksiin. Minusta sillä on SUURTAKIN merkitystä että ap näin avoimesti tulee kertomaan tänne mitä itse on päivähoidossa nähnyt, ja ehkä hän jopa saa jonkun uuden äidin ajattelemaan uudestaan laittaako 1-vuotiaan tai 9kuukautisen hoitoon.

HYVÄ AP, että tuot rohkeasti totuuden esiin,ja jaksat jopa vastata näin monelle, harmi vain että kovin harva kykenee kuuntelemaan sinua.[/QUOTE]

Ei kai tässä kukaan ole keskustelua kieltänyt (sikäli kun tätä inttämistä voi keskusteluksi sanoa). Mutta on turha väittää "tehneensä asioille jotain" jos on naputtanut Kaksplussalle 14 sivua kaikkien tiedossa olevaa asiaa ilman että on yhtään omaa ratkaisuehdotusta tarjota. Tässä maassa ei oikeasti ole yhtään täysijärkistä vanhempaa, joka voisi kirkkain silmin väittää että päiväkoti on vauvalle paras paikka.

Mun lapset menivät molemmat 1v:nää päivähoitoon, koska silloin opiskelin. Mutta siis eivät menneet päiväkotiin vaan Pph:lle, jossa 4 lasta ryhmässä. Eikä ole kaduttanut.

No kertokaapa sitten keinot millä perheet tulee toimeen? Teillä toki on yksi vaihtoehto. Isä joka tekee perssuoli pitkällään pitkää päivää jotta perhe edes jotenkin pärjää. Ja SITTEN kun se lomautuslappu/ irtisanominen osuukin kohdalle niin koko pakka hajoaa.

Vuokralla asuminen, onko siinä kuinka paljon järkeä kun samalla voidaan myös maksaa lainaa pois. ero vaan on siinä että vuokralla voit heittäytyä samantien valtion elättämäksi.

Ei, en ole viennyt lapsiani vauvoina hoitoon. Mutta toisilla ei ole REALISTISTA mahdollisuutta tehdä toisin. Heille toivoisin paljon paljon enemmän osa-aikaisen työn mahdollisuuksia. Niin äideille. Mutta myös isille. Tässäkin keskustelussa heti otsakeessa syylistetään ÄIDIT. Miksi vain äidit? mikä on isän rooli? Olla se elättäjä vai? Onko ihme että parisuhteet menee kuralle kun perhe ajetaan epätasapainoon? Toinen on työjuhta (uskokaa, ei se työnteko miehistäkään aina nannalta tunnu) ja toinen jumahtaa vuosikausiksi kotiin - pahillaan niin että sitten kun olisi jo aika lähteä työelämään on edellisestä kokemuksesta niin kauan että ne ovet ei aukeakaan (vaikka niin luultiin).

Joustoja siis enemmän työelämään. Turhat tuet pois (asumistuki pois jos on hoitovapaalla, vapaaehtoista kun se on) ja ne rahat suunnataan päivähoidon laadun parantamiseen. Ja isät mukaan lasten ja perheen elämään muutenkin kuin elättäjän roolissa. Isäkin voi sitä vuosikasta jo hyvin hoitaa päiviä. Nämä muutokset olisi saatava samantien liikkeelle.

[QUOTE="Sadie";28066114]Mitvit?!?!?!:D MIsää kohtaa mä olen sanonu saavani jotai asumistukea, voitko näyttää mulle?
Mä saan kotihoidontuen ja that´s it, jos se nyt sua noin kovin kiinnostaa.[/QUOTE]

No mitäs ihmeen järkeä teillä sitten oli muuttaa vuokralle kun lapset syntyi? Samalla rahalla maksaisitte lainaa? Ainoa etu on se että jos asiat menee vähän huonommin te saatte samantien tuet. Toisaalta omistusasuntoa maksava voi myydä asunnon ja saada siitä jotain käteenkin (ja muuttaa sitten vuokralle)

Kun niin hehkutit että teitte moisen myönnytyksen lasten takia.... Niin en tosiaan keksi mitää muuta taloudellista seikka ton kannattavuudessa kuin se että heittäydyt tukien varaan.

[QUOTE="minttu";28066931]No mitäs ihmeen järkeä teillä sitten oli muuttaa vuokralle kun lapset syntyi? Samalla rahalla maksaisitte lainaa? Ainoa etu on se että jos asiat menee vähän huonommin te saatte samantien tuet. Toisaalta omistusasuntoa maksava voi myydä asunnon ja saada siitä jotain käteenkin (ja muuttaa sitten vuokralle)

Kun niin hehkutit että teitte moisen myönnytyksen lasten takia.... Niin en tosiaan keksi mitää muuta taloudellista seikka ton kannattavuudessa kuin se että heittäydyt tukien varaan.[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan, mutta me on asuttu vuokralla AINA. Että haluaisin myös nähdä missä hehkutan meidän moisen "myönnytyksen" tehneen?!?!?!?
Ja toisekseen, meillä ei ole mitään lapsia vaan lapsi. Siis yksi lapsi, ei monikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyllä töihin;28066708:
minulla on tyttö 1vee ja poika 3.5 vee. lapset lähtevät ensi syksynä hoitoon. kysyisin että krsivätkö kapset siitä kun minulla on töitä ilta vko 16-24 tällöin lapset vien hoitoon n klo 10-11 mies hakee n klo 16. aamu viikko 04-12 jolloin haen lapset kolmen pintaan. kysyisinkin että minähän en näe lapsia ilta viikkoina kun aamusta mutaman tunnin. lapset ovat kuitenkin iskän kanssa normaalisti kotona. onko tämä lapsille väärin. vai pitäisikö etsiä työ jossa on inhimillisemmät vuorot. kiitos jo etukäteen. ps lapset ovat tottuneet oleen iskän kanssa ja isi on ihan täysillä mukana eli ei todella löhöö sovalla.

Okei, sulla on tosiaan aika haastavat työajat, mutta hyvä et miehesi osallistuu täysillä
lasten hoitoon!
Tyttäresi on tosi pieni aloittamaan päiväkoti "uraa", sen ikäinen tarvii todella sen
turvallisen kiintymyssuhteen jossa hänen tarpeeseensa tyydytetään nopeasti ja hänen ei tarvitse
pelätä, kokea turvattomuutta, ahdistusta tai stressiä. Päiväkotiympäristö ei ole
pienelle rauhallinen, eikä hän saa tarvitsemaansa läheisyyttä riittävästi kosa lapsiryhmät
ovat isoja. Toisin kuin monesti kuulee vanhempien ajattelevan, että varhainen pk-hoidon
aloittaminen edistää "sosiaalisuutta" se ei ole näin. Päinvastoin, jos lapsen perushoito
ja tunnesuhteet hoidossa on heikkoja, hän kärsii siitä - ja lapsi tallentaa muistiin
näitä tapahtua ns. sisäisiksi malleiksi. Ne mallit vaikuttavat lapsen myöhempiin
vuorovaikutussuhteisiin, itsetuntoon yms.
Toinen todella tärkeä asia on perusturvallisuudentunne. Se luodaan noina ekoina vuosina ja
sillä on valtavan suuri merkitys lapsen kehitykselle JA myöhemmälle elämälle.

Varmaan oot tietoinen noista ja niiden merkityksistä niin en enempää kerro ellet
kysy, mutta suosittelen että käyt lapsesi kanssa tutustumassa muutamana
päivänä ja katsot mitä se arki siellä on. Varsinkin, että miten TÄYSI lapsiryhmä on
ja ettei ole alimitoitetut resurssit siihen nähden, jotta hoitohenkilöstö pystyy
hoitamaan lapset hyvin, antamaan syliä ja vuorovaikutusta jokaiselle.

Voi olla shokki nähdä se jos siellä on iso lapsiryhmä - sehän on
aivan liukuhihnatyyppistä "huolenpitoa" mihin omaa lasta ei mielellään laita. Mut tosiaan käy tsekkaamassa eka ja jos tyttäresi on täyttämässä pian 2v. se voi olla tosi hyväkin ratkaisu! :)

Jossakin välissä täällä esitettiin näkökulma, että hoitotädeillä ei ole aikaa hoivata riittävästi pieniä. Jäin miettimään asiaa. Itselläni on kotona kolme lasta, 4v, 2v ja 1v. Tämän kaiken kaaoksen keskellä teen ruokaa, siivoan pyykkään ja yritän hoitaa lapsia. Pienin on melko vaativa tapaus. En todellakaan pysty tai kykene hyssyttelemään ja kantamaan häntä 24 tuntia vuorokaudessa sylissä. Minun on käytävä paskalla, käytettävä keskimmäistä vessassa, siivottava siellä aiheutunutta sotkua. Tehtävä ruokaa. Korjattava pöydän alle kertyneet ryönät joka ikisen syömisen jälkeen. Pyyhittävä pöydät. Tyhjennettävä astianpesukone ym. ym. ym. Mielessäni on käynyt, että pienimmäiseni saisi varmasti enemmän huomiota päiväkodissa. Siellä kun tätien ei tarvitse keskittyä muuhun, kuin olennaiseen. Lapsien hoitamiseen. Ei tarvitse niinkään hoitaa perusaskareita. Ja vaikka joku sellaista tekisikin, on siinä kuitenkin yksi tai kaksi osaavaa ja pätevää hoitajaa läsnä.

Jossakin välissä täällä esitettiin näkökulma, että hoitotädeillä ei ole aikaa hoivata riittävästi pieniä. Jäin miettimään asiaa. Itselläni on kotona kolme lasta, 4v, 2v ja 1v. Tämän kaiken kaaoksen keskellä teen ruokaa, siivoan pyykkään ja yritän hoitaa lapsia. Pienin on melko vaativa tapaus. En todellakaan pysty tai kykene hyssyttelemään ja kantamaan häntä 24 tuntia vuorokaudessa sylissä. Minun on käytävä paskalla, käytettävä keskimmäistä vessassa, siivottava siellä aiheutunutta sotkua. Tehtävä ruokaa. Korjattava pöydän alle kertyneet ryönät joka ikisen syömisen jälkeen. Pyyhittävä pöydät. Tyhjennettävä astianpesukone ym. ym. ym. Mielessäni on käynyt, että pienimmäiseni saisi varmasti enemmän huomiota päiväkodissa. Siellä kun tätien ei tarvitse keskittyä muuhun, kuin olennaiseen. Lapsien hoitamiseen. Ei tarvitse niinkään hoitaa perusaskareita. Ja vaikka joku sellaista tekisikin, on siinä kuitenkin yksi tai kaksi osaavaa ja pätevää hoitajaa läsnä.

valitettavasti yksityisellä sektorilla (Touhula päiväkodit) hoitohenkilöstön on hoidettava
myös siivous - ja keittiötyöt koska siivoojia ei ole. Kunnallisella onneksi on toisin joten
he siellä se on noin!
Toki lasten perään pitää katsoa kokoajan ja siivota heidän jälkiään, mutta pk:ssa
on "parhaimmillaan" 15 lasta ryhmässä kolmea hoitajaa kohden.
Siitä voi jokainen päätellä miten yksilöllistä hoitoa lapsi saa, eikä puhuta mistään
vessataukojen ajan odottamisesta vaan ihan perushoidollisista asioista. Niin pienenä hän saa siitä vain
epävarman ja turvattoman olon eikä se tue hänen kehitystään millään tavalla.

Tämä keskustelu näyttää menneen aikamoiseksi jankutukseksi. Itsekin päiväkodissa työskentelevänä haluaisin vielä korostaa, että päivähoitopaikkoja on todella erilaisia niin tilojen, henkilökunnan kuin toimintatapojenkin puolesta, ja jotkut niistä sopivat pienille paremmin kuin toiset. Olen työskennellyt suuren päiväkodin pientenryhmässä, missä meno oli usein melkoista kaaosta, vaikka henkilökunta todella välitti lapsista ja yritti parhaansa. Kasvatuksellisesta näkökulmasta en näe mitään järkeä siinä, että yli kymmenpäinen lauma alle 3-vuotiaita kootaan yhteen riehumaan. (Erinäisistä työvuorologiikkaan ja muihin resursseihin liittyvistä syistä porukkaa ei voitu pitää pienempiin ryhmiin jaettuna läpi päivän). Sellaiseen ryhmään en omaa lastani haluaisi.
Toisaalta kokemusta on myös ryhmiksestä ja sisarusryhmistä, joissa on lapsia laajemmalla ikähaarukalla ja pieniä vain pieni osa ryhmästä. Tällaisessa porukassa (ainakin ihannetapauksessa) isommat näyttävät pienemmille mallia ja pitävät pienistä huolta, ja hoitajilta riittää paremmin huomiota kaikille, kun osa on jo omatoimisempia esim. pukemis- tai vessahommien suhteen. Myös perhepäivähoitaja on mielestäni pienille oikein hyvä vaihtoehto. Tosin perhepäivähoitajan työssä korostuu henkilön persoona vielä enemmän kuin päiväkodissa, missä on useampi työntekijä ja työntekijät toisaalta myös kontrolloivat toisiaan. (Jos joku ei käyttäydy ammattimaisesti niin muut -toivottavasti- puuttuvat siihen.)

Itsekin olen sitä mieltä, että useimmissa tapauksissa lapselle olisi parasta olla kotihoidossa 2- tai mieluummin 3-vuotiaaksi asti. Samoin lyhyempi hoitopäivä on parempi kuin pitempi. Tämä mielipide perustuu sekä omiin kokemuksiini että tutkimustietoon. Tilanteita on kuitenkin erilaisia, ja taloudelliset syyt, vanhempien uupuminen tai muu elämäntilanne voivat tehdä kotona olemisesta mahdotonta. Jos pystyy, niin kannattaa kuitenkin miettiä minne lapsensa laittaa hoitoon. (Tiedän että on myös kaupunkeja/kuntia, joissa hoitopaikoista on niin suuri pula, että täytyy olla vain tyytyväinen jos ylipäänsä saa paikan.)

Hoitopaikkaa valitessa kannatta mielestäni kiinnittää huomiota ryhmäkokoon (iso ryhmä, varsinkin jos ryhmässä paljon pieniä, on yleensä ottaen levottomampi kuin pienempi), hoitajien asenteisiin (oikeasti välittävä hoitaja on lapselle todella tärkeä) ja toimintatapoihin (jakaudutaanko päivän aikana pienempiin ryhmiin vai ollaanko koko päivä suuressa laumassa, nukkumiseen, syömiseen ym. liittyvät käytännöt). Hyviä hoitopaikkoja löytyy sekä kunnalliselta että yksityiseltä puolelta. Kannattaa kysellä toisten vanhempien mielipiteitä ja kokemuksia, mutta yksittäisen (positiivisen tai negatiivisen) mielipiteen varassa ei päätöstä kannata tehdä, vaan käydä myös itse katsomassa paikkoja ja juttelemassa hoitajien kanssa.

valitettavasti yksityisellä sektorilla (Touhula päiväkodit) hoitohenkilöstön on hoidettava
myös siivous - ja keittiötyöt koska siivoojia ei ole. Kunnallisella onneksi on toisin joten
he siellä se on noin!
Toki lasten perään pitää katsoa kokoajan ja siivota heidän jälkiään, mutta pk:ssa
on "parhaimmillaan" 15 lasta ryhmässä kolmea hoitajaa kohden.
Siitä voi jokainen päätellä miten yksilöllistä hoitoa lapsi saa, eikä puhuta mistään
vessataukojen ajan odottamisesta vaan ihan perushoidollisista asioista. Niin pienenä hän saa siitä vain
epävarman ja turvattoman olon eikä se tue hänen kehitystään millään tavalla.

No mitä ihmettä ne neljä hoitajaa tekee kaikenaikaa, jos lasten perustarpeita ei pystytä tyydyttämään sopivalla aikavälillä? Olettaen, että heille ei kuulu siivoukset tai ruuanlaitot. Mitä siellä päiväkodissa sitten päivisin tehdään? Miksei päiväkodin hoitajat kerkeä hoitamaan lasten perustarpeita? Itse saan kaikki kolme lasta kerralla syliin ja hellään huomaan, uskoisin, että pystyisin järjestämään tilaa vielä yhdelle, mikäli kaikki sattuisivat huutamaan yhtäaikaa.
Mitä tulee yksityiseen päivähoitoon, olen kuullut niistä lähinnä vain hyvää, siis ainakin täällä meidän hoodeilla. Itseasiassa huomattavasti parempaa, kuin kunnallisista hoitopaikoista.
Eikö lapsi saa omanikäistensä ryhmässä parempaa ja omaan ikään kohdistuvampaa hoitoa ja aktiviteettia, kuin esim kotona huomattavasti vanhempien sisarusten kanssa? Itse ainakin koen välillä haasteelliseksi yrittää tyydyttää eri- ikäisten lasteni erilaisia tarpeita ja saada kaikki viihtymään. Joku turhautuu yleensä aina.

No mitä ihmettä ne neljä hoitajaa tekee kaikenaikaa, jos lasten perustarpeita ei pystytä tyydyttämään sopivalla aikavälillä? Olettaen, että heille ei kuulu siivoukset tai ruuanlaitot. Mitä siellä päiväkodissa sitten päivisin tehdään? Miksei päiväkodin hoitajat kerkeä hoitamaan lasten perustarpeita? Itse saan kaikki kolme lasta kerralla syliin ja hellään huomaan, uskoisin, että pystyisin järjestämään tilaa vielä yhdelle, mikäli kaikki sattuisivat huutamaan yhtäaikaa.
Mitä tulee yksityiseen päivähoitoon, olen kuullut niistä lähinnä vain hyvää, siis ainakin täällä meidän hoodeilla. Itseasiassa huomattavasti parempaa, kuin kunnallisista hoitopaikoista.
Eikö lapsi saa omanikäistensä ryhmässä parempaa ja omaan ikään kohdistuvampaa hoitoa ja aktiviteettia, kuin esim kotona huomattavasti vanhempien sisarusten kanssa? Itse ainakin koen välillä haasteelliseksi yrittää tyydyttää eri- ikäisten lasteni erilaisia tarpeita ja saada kaikki viihtymään. Joku turhautuu yleensä aina.

Yksityisten päiväkotien tarkoitus on tehdä voittoa. Kunnallisella ei ole samaa säästöpainetta
vaan heidän ainoa tavoite on laadukas ja turvallinen päivähoito. Muista yksityisistä en tiedä
paitsi tämän Coronaria oy:n TOUHula, joten voi olla, että heillä on silti henkilöstöä
(siivoojat, apulaiset) palkattu ja asiat paremmin. Toivottavasti.

Kunnalliselle kun pääsee se on ammatillisesti kuin lottovoitto - ja jos saa vielä vakipaikan :P
Mut joo, päiväkodissa on paljon melua/hälyä/levottomuutta
ja se on pienelle liian hektinen ympäristö. Hoitajat tekevät varmasti kaikkialla kaikkensa
järjestääkseen kaikille hyvät oltavat ja tekemistä. MUTTA he eivät voi vaikuttaa
siihen, että ryhmä on erittäin suuri ja niin kuin varmaan ymmärrät pienet tarvisevat apua kaikessa.
Pukeutuminen, riisuminen, syöttäminen, juottaminen, nukuttaminen yms
Tottakai erilaisia lapsia on ja osa on oppii tosi itsenäisiksi ja kärsivällisiksi olosuhteiden pakosta.

Sitten kun vielä ajattelet sitä, etä kun on ihmisiä paljon yhdessä samassa paikassa
myös paljon sattuu ja tapahtuu päivän aikana. Yksi sairastuu ja itkee ja vaatii yhden hoitajan siihen. Toinen itkee vanhemman perään pitkään, toinen ei suostu
syömään, jollain on muuten vaan huono pv ja pistää hanttiin hoitajille.
Perushoito voi olla joko hyvää TAI huonoa ja ainakaan itse äitinä en laittaisi
lastani tuollaiseen paikkaan, missä hän jää jalkoihin ja ei vain pärjää kaiken
sekasorron keskellä.

Yksityisten päiväkotien tarkoitus on tehdä voittoa. Kunnallisella ei ole samaa säästöpainetta vaan heidän ainoa tavoite on laadukas ja turvallinen päivähoito.

Korjaan: Kunnallisella puolella on jatkuva säästöpaine. Täyttö- ja käyttöasteita ja kaikkia kuluja seurataan tiiviisti ja noottia tulee jos kulut on arvioitua suuremmat. Paineet säästää esim. sijaismenoissa ovat suuret, mikä käytännössä tarkoittaa, että työtä tehdään usein vajaalla miehityksellä.
Yksityisellä puolella löytyy varmaan rahankiilto silmissä toimivia yrittäjiä, mutta on myös niitä, jotka ovat kyllästyneet kunnallisen puolen tehokkuuden maksimointiin, ja perustaneet päiväkodin jossa pystyvät paremmin toimimaan omien ihanteidensa mukaan. Esim. itse olen haastatellut yksityisen päiväkodin johtajaa, joka kertoi, että ryhmässä on lapsia vähemmän kuin olisi sallittua ottaa eikä enempää tule, koska haluavat pitää ryhmän sopivan pienenä lapsia ajatellen.

Yhteistyössä