Kulunut aihe,mutta miksi äidin täytyy olla se,joka viettää kaiken ajan lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
Otsikko ehkä hiukan huonosti muotoiltu,mutta tarkoitan nyt sitä,että miksi on niin paheksuttavaa (joidenkin mielestä),että äiti käy hoitovapaalla tekemässä keikkatöitä? Meillä tällainen tilanne. Olen siis kotona lasten kanssa ja olemme kaiken muun ajan yhdessä,paitsi nyt nuo työpäivät,joita on maksimissaan 5/kk. Saan jatkuvasti kuulla,että miten ihmeessä maltan tulla töihin kun vauvakin niin pieni (10kk)? Sitäkin ihmetellään miten isä pärjää vauvan ja muiden lasten kanssa? Jotenkin koen nämä kyselyt ihan kummallisiksi. Teen keikkatyötä ihan oman mielenvirkeyden takia ja lapset kyllä pärjää isänsä kanssa tietenkin.

[QUOTE="vierailee";28180427]No ehkä meillä täällä takahikiällä on hiukan ummehtuneet asenteet :D[/QUOTE]

Me asuttiin lapsen syntyessä 6000 asukkaan maalaiskunnassa, eikä kukaan ihmetellyt lainkaan mun opiskeluja tai työntekoa saati sitä, että isä pärjäsi mainiosti lapsen kanssa.

Mä teen viikonloppuisin 3-4 vuoroo /kk ihan rahan takia, tosin on se mukavaa vaihteluakin. Mutta harmittaa kyllä, kun koko perheen yhteinen aika on sitten tosi vähissä. Ilman työntekoa taas olis rahat niin vähissä, ettei oikein siitäkään tulis mitään... Mutta näin menettelee, kompromissejahan tää elämä on.
Mutta se muakin harmittaa, että esim. meidän äiti ihmettelee, miten mun mies voi selvitä kolmen alle kouluikäisen kanssa sen muutaman päivän kuussa... Sitä hän ei ihmettele, että minä pärjään ihan joka päivä...

[QUOTE="vierailee";28180465]No minun työkavereikseni tämmöisiä ihmettelijöitä nyt on useampi siunaantunut :D[/QUOTE]

Sulla on ollut sitten hyvä tuuri työkavereiden suhteen. :D

Jos ovat umpitosikoita, niin suosittelen järeää sarkasmia - eivät kuitenkaan ymmärrä että heille veetuillaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja tiiru
mä olin miehen ja muksujen kans junamatkalla, sanoin muulle porukalle et mä meen hakee rahtiosastosta vauvan vaunut, tulkaa te oottelee laituril(pikajuna).. siin yks mamma sano ukolle joka kanto vauvaa turvakaukalos ja ohjas isompii et on se ihmeellistä ku isä liikkuu noin lasten kans.. ukko siihen et kato perhana tarpeeks tarkkaan ni muistat varmasti

mä olin miehen ja muksujen kans junamatkalla, sanoin muulle porukalle et mä meen hakee rahtiosastosta vauvan vaunut, tulkaa te oottelee laituril(pikajuna).. siin yks mamma sano ukolle joka kanto vauvaa turvakaukalos ja ohjas isompii et on se ihmeellistä ku isä liikkuu noin lasten kans.. ukko siihen et kato perhana tarpeeks tarkkaan ni muistat varmasti

No olipa typerää! Niin monella tuntuu olevan ihan vääristynyt käsitys isän kyvyistä. Tai sitten moni on tehnyt väärän valinnan valitessaa isää lapsilleen. Meillä ainakin tuntuu isä pärjäävän paljon paremmin lasten kanssa,kun ei niin joka asiasta stressaa. Toisin kuin minä,joka melkein kello kaulassa rytmitän lasten ruoka-ajat ja päikkärit. Tästä olis kyllä syytä munkin luopua. Siksi koenkin pelkästään hyväksi asiaksi että isäkin viettää lasten kanssa aikaa.

ja mies ollu saikulla sen ajan ku vauva ollu talossa eli 8kk, ihan hyvä siin mieles et ehtiny tutustuu poikaansa, ehdin jopa itekki harrastaa.. ja siis isot lapset mun ed liitosta, tää pärjää tää mun ukko niidenki kans hyvin.. mä en kelpaa ees läksyis neuvomaan =P

No en ole mäkään tuommoiseen törmännyt. Teen keikkaa, lapsi vuoden. Isä tai isovanhemmat on lapsen kanssa kun mulla työpäivä. Mulle on moni taas sanonut että tuo keikkailu on varmaan kivaa, saa vähän rahaa, pääsee välillä kotoota pois, mutta ei tarvi pistää lasta hoitoon ja ehtii hyvin nauttia vauvanhoidosta kun on pääasiassa kuitenkin kotona. Ja näinhän se on.

[QUOTE="vieras";28180614]No en ole mäkään tuommoiseen törmännyt. Teen keikkaa, lapsi vuoden. Isä tai isovanhemmat on lapsen kanssa kun mulla työpäivä. Mulle on moni taas sanonut että tuo keikkailu on varmaan kivaa, saa vähän rahaa, pääsee välillä kotoota pois, mutta ei tarvi pistää lasta hoitoon ja ehtii hyvin nauttia vauvanhoidosta kun on pääasiassa kuitenkin kotona. Ja näinhän se on.[/QUOTE]

No nimenomaan noin mäkin sen ajattelen ja siksi nuo kommentit ehkä varmaan niin ottaakin päähän :O 30 tuntia kuukaudessa erossa lapsista tekee minusta ilmeisen huonon äidin joidenkin mielestä.

Meillä vauva on 2kk ja käväsin töissä muutaman tunnin viikko sitten :) Muutenkin olen käynyt kampaajalla/kosmeotoliglla/kaupungilla ilman vauvaa. Kyllähän isänkin pitää saada laatuaikaa yksin vauvan kanssa.

mä vietän harrastukseni parissa useemman tunnin viikossa.. elikkä joidenki mielestä oon huono äiti =P mut ukolla jos on lääkärikäyntei niinku paljo on, ni mä nappaan ipanat mukaan =P ei oo ongelma kulkee ja harrastaa neljän muksun kans

Mä oon käynyt opiskelemassa pari iltaa viikossa siitä asti kun vauva on ollut 2kk. Ei ongelmia mihinkään suuntaan.

Isä jää vielä isyyskuukaudelle kun vauva on 8kk ja menen töihin. Plus jää siitä vielä hoitovapaallekin.

Eli meillä ei äidin pidä olla ainoa joka viettää aikaa lapsen kanssa.

Mun läheiset ja tuttavat ovat pitäneet vaan positiivisena asiana sitä, että aloitan pian työt, kun vauva on 8 kk. Teen siis viikonloppuisin tai öisin 1-2 työvuoroa/viikko. Näin mun mies voi vielä toistaiseksi tehdä itsekin lyhyempää työpäivää, hän haluaa olla myös vauvan kanssa mahdollisimman paljon. Olisi aika epäreilua vaatia, että mies painaa duunia niska limassa ja elättää meitä. Mun tuttavapiirissä myös muutama äiti, jotka ovat aloittaneet keikkatyöt, vaikka ovat olleet vanhempainlomalla.

Monilla tuo on taloudellisista seikoistatai muusta kiinni joka ymmärrettävää, mutta jos se on jostain isän pärjäämisestä niin aika huonon miehen on itselleen löytänyt. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28180681:
Mun läheiset ja tuttavat ovat pitäneet vaan positiivisena asiana sitä, että aloitan pian työt, kun vauva on 8 kk. Teen siis viikonloppuisin tai öisin 1-2 työvuoroa/viikko. Näin mun mies voi vielä toistaiseksi tehdä itsekin lyhyempää työpäivää, hän haluaa olla myös vauvan kanssa mahdollisimman paljon. Olisi aika epäreilua vaatia, että mies painaa duunia niska limassa ja elättää meitä. Mun tuttavapiirissä myös muutama äiti, jotka ovat aloittaneet keikkatyöt, vaikka ovat olleet vanhempainlomalla.

Monilla se on paljon järkevämpää, että vain toinen jää kotiin. :)
Mutta juu ei tietenkään ole mistään isän pärjäämisestä kiinni, kuulostaakin hassulta. :D Tai että sitä jotenkin kauhistelisi, jokainen perhe omien päätösten mukaan miten on parasta. :)

Meillä on ollut niin päin, että kun mies vapaaehtoisesti nappaa kyläilyreissulle muksun mukaan (tyttö 4v), niin aina siltä kysytään, että eikö Moekoe osaa tuota hoitaa, tai että onko vaimos TAAS sairaalassa... Siis juu, alkuraskaudesta olin muutaman kerran tipassa sairaalassa, eikä täällä ymmärretty sitäkään, kun en pärjännyt lapsen kanssa kotona...

Terveisiä vaan pohjanmaan perukoilta...

Monilla se on paljon järkevämpää, että vain toinen jää kotiin. :)
Mutta juu ei tietenkään ole mistään isän pärjäämisestä kiinni, kuulostaakin hassulta. :D Tai että sitä jotenkin kauhistelisi, jokainen perhe omien päätösten mukaan miten on parasta. :)

On varmaan järkevämpää, mutta meillä molemmat haluaa olla vauvan kanssa, eikä vuorottelukaan onnistu miehen työn takia. Joten miksi vaan äidillä olisi oikeus lomailla lapsen kanssa, kun isäkin haluaa. Mun mielestä tämä on reilua molempien kannalta, molemmat saa olla paljon kotona ja molemmat tienaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28180959:
On varmaan järkevämpää, mutta meillä molemmat haluaa olla vauvan kanssa, eikä vuorottelukaan onnistu miehen työn takia. Joten miksi vaan äidillä olisi oikeus lomailla lapsen kanssa, kun isäkin haluaa. Mun mielestä tämä on reilua molempien kannalta, molemmat saa olla paljon kotona ja molemmat tienaa.

No jos se on taloudellinen shokki niin ymmärrän että moni valitsee toisin päin. Tosi hyvä jos pystyy järjestämään noin. Meillä mies periaatteessa olisikin halunnut jäädä, mutta itsekin sanoi että se olisi liian iso kaato talouteen ja uraansa joten minä sitten jäin. Ei kyllä ole kyse siitä ettei haluaisi tai pärjäisi. :)
Kai ymmärrät että perheitä on erilaisia?

Kyllä minä sitten muutamia vuoroja silloin tällöin viikonloppuisin taas tein ja kouluhommia iltaisin kun mies oli lasten kanssa. :) Joku on sitten kokonaan kotona ja jotkut jakaa, me ollaan erilaisia. :)

Yhteistyössä