Dyspraksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Hei te joiden lapsella todettu dyspraksia!
Minun 3v pojalla vasta epäillään kyseistä vaivaa (erittäin epäselvä puhe, vaikeus tuottaa erilaisia äänteitä. Kömpelyyttä ei kuitenkaan ole ja kaikin puolin aivan normaali poika tuota puhetta lukuunottamatta).
Terapia aloitetaan vasta PUOLENVUODEN päästä!!? Nyt siis vasta käyty arvioinnissa.
Minulla hirveä ahdistus ja pelko pojan puolesta :( oppiiko hän ikinä puhumaan niin, että muutkin, kuin äiti ymmärtää? Pelottaa tuleva koulun aloitus ja kavereiden saanti.
Niin kovasti toivon, että puhe selkiytyy tässä puolenvuoden aikana ja edistystä tapahtuisi. Vuosi sitten ei sanonut vielä mitään, nyt käyttää joskus neljänkin sanan lauseita joten edistynyt on vuodessa, mutta puhe ei vain selkiydy. Mieluusti kuulisin kokemuksia teiltä joiden lapsilla samanlainen tausta!

Meidän lapsella on verbaalinen dyspraksia. Ja voin sanoa, ettei se puhe siitä selkiinny puolessa vuodessa. Edessä on vuosien työ tuhansien ja tuhansien toistojen kautta. Mutta työ tuottaa tulosta ja siitä puheesta tulee muidenkin ymmärrettävää =)

Meillä ei tosin puhunut oikeastaan mitää kolmivuotiaana, viittomien kautta ollaan käyty. Kaikki äänteet on opeteltu, R kaipaa yhä harjoittelua ja tietyt äänneyhdistelmät voivat dyspraksiasta johtuen kääntyä sanassa väärinpäin.

Onko tämä verbaalinen dyspraksia juuri se, että kaikki muu pelaa niinkuin pitää, ainoastaan puhe epäselvää? Olen nyt kolmepäivää itkeä vollottanut, koska tuntuu niin pahalta! Itse olen valmis kovaan työhön, mutta sydän murtuu kun ajattelen pientä poikaani, mitä vaikeuksia vielä edessä onkaan..

[QUOTE="Vieras";28571326]Onko tämä verbaalinen dyspraksia juuri se, että kaikki muu pelaa niinkuin pitää, ainoastaan puhe epäselvää? [/QUOTE]

Dyspraksia tarkoittaa motoristen toimintojen toimintahäiriötä, verbaalinen dysparksia tarkoittaa, että ne ongelmat ovat puheentuotossa. Joillakin tuo dyspraksia voi tarkoittaa kömpelyyttä ja etenkin karkeamotoriikan ongelmia.

Keskimmäisemme on kohta 3 vuotias ja hänellä on vain kaksi oikeaa sanaa käytössään. On kuitenkin todella nokkela poika, osaa tehdä vaikeita palapelejä, muistaa missä mikäkin tavara on jne. Tukiviittomia olemme nyt harjoitelleet, poika oppii ne kertanäyttämisellä.

Minä harmittelen ihan päivittäin asiaa sillä lapsella on selvästi paljon kerrottavaa (ja kertookin, meidän on vaan aina sanottava ääneen mitä arvelemme hänen tarkoittavan ja sitten kerrottava asiaan omat kommettimme) ja hän alkaa olemaan jo turhautunut kun aina emme käsitä mitä hän yrittää sanoa.

Puheterapiassa poika on käynyt kolmesti, siellä ei vaan ole laisinkaan opetettu poikaa äänteiden hallintaan vaan siellä on leikitty ja sitten on meille selitetty kuinka tavattoman laaja passiivinen sanavarasto pojalla onkaan ja kuinka hurjan nokkela hän on. No on joo, kai mekin nyt sen tiedämme mutta koska päästään itse asiaan eli opettamaan suuta tekemään äänteitä...ei varmaan koskaan...

Puheterapeutti väittää että kyseessä ei olisi verbaalinen dyspraksia vaan ainoastaan puheen viivästymä mutta olen erimieltä asiasta; poika yrittää sanoa perässä esim. ÄITI mutta onnistuu sanomaan vain erikseen ÄI ja sitten pitkän viiveen jälkeen TI. Jos yrittää sanoa tavut peräkkäin tuloksena on "öööiiihiiiii". Ei siis mitään sinnepäinkään !

Voi kun olisi olemassa kristallipallo josta aloittaja ja me muut vastaavassa tilanteessa olijat voisimme katsoa KOSKA lapsemme puhuu...jaksaisihan sitä vaikka päällään seistä jos joku sanoisi että puolen vuoden kuluttua lasta voi ymmärtää.

Eli meillä luultavasti kyse tuosta verbaalisesta dyspraksiasta. Tosin mitään diagnoosia ei olla saatu, puheterapeutti vain väläytti tuota sanaa vähän ja nyt sitten paniikki iski :( tarkastaa pojan puolen vuoden päästä ja sitten lasten neurolle jos kovin on huolissaan. Miten tälläisen asian diagnoosi varmistetaan?

Juuri samat ajatukset, kuin sinulla puhumattoman äiti! Voikun olisi se kristallipallo! Meillä kyllä on jonkun verran ihan ymmärrettäviä sanoja ja minä ymmärrän poikaa aika hyvin, mutta muut ei paljoakaan. Meillä äiti on äiki, kato on ako, istuu on tittuu yms.. Pitemmistä sanoista mm. Karuselli on lalulalli ja dinosaurus on dinolallus. Että tälläistä..

Täälläkin verbaalisen dyspraksia tytön äiti. Tyttöni on 4vee ja erittäin fiksu ja taitava. Piirtelee,askartelee,liikuntaa harrastaa,kirjoittaa hienosti nimensä Ym..... Mutta puheessa/tuotossa ongelmia. Olemme jo vuoden käyneet puten luona. Emme käytä tukiviittomia,kun tyttöni tulee muuten ymmärretyksi. Hänellä on paljon ystäviä.

Minulla on jo teini-ikäinen poika, jolla todettiin viisivuotiaana verbaalinen dyspraksia.

Hän alkoi puhua vasta liki 3-vuotiaana, erittäin epäselvästi. Kirjaimet vaihtoivat paikkaa ym. Tilannetta seurattiin neuvolakäynneillä. Lääkärit eivät kovin huolissaan olleet, koska poika selvästi ymmärsi kaiken ja oli motorisesti taitava.

Viisivuotisneuvolassa saimme lähetteen puheterapiaan. Kävimme siellä kaikkiaan vuoden, alkuun kerran viikossa ja lopuksi pari kertaa kuussa. Jo kuukauden päästä huomasi eron, puolen vuoden kuluttua puhe oli jo aivan selkeää, loppuaika vain varmisteltiin.

[QUOTE="lilliputti";28571916]
Viisivuotisneuvolassa saimme lähetteen puheterapiaan. Kävimme siellä kaikkiaan vuoden, alkuun kerran viikossa ja lopuksi pari kertaa kuussa. Jo kuukauden päästä huomasi eron, puolen vuoden kuluttua puhe oli jo aivan selkeää, loppuaika vain varmisteltiin.[/QUOTE]
Meillä taas saatiin lähete kolmivuotisneuvolassa, kun sitä vaadin. Puheterapiaa oli 6½ vuotta, intesiivisimmillään siellä käytiin kahdesti viikossa. Viittomakurssejakin käytiin muutama. Yhä huomaa puheessa joitain dyspraksian vaikutuksia.

Mahdollisuuksia kuitenkin on, että oppii puhumaan selkeästi ennen kouluikää? Onkohan erittäin harvinaista, ettei esim aikuisenakaan vielä puheesta saa selvää? Tämä asia on pelästyttänyt minut nyt niin kunnolla, että olen huolesta sekaisin :( aktiivinen puheterapia alkaa vasta puolenvuoden kuluttua vissiin jonojen takia? Niin kannattaisikohan yrittää päästä yksityiselle jo nyt? Kuinkahan hintavaa on tuo yksityisellä puheterapeutilla käynti? Korvaakohan vakuutus?

Meillä on myös poika, jolla on tarkemmin määrittämätön puheentuoton vaikeus, ikää nyt 14v.
Hänellä puheen tuotto alkoi myöhään ja alkuun siitä ei juurikaan vieraat ymmärtäneet mitään. Puheterapiassa kävi, mutta en koe, että olisi siitä hirveästi hyötynyt. Puheen ymmärtämisen vaikeutta on ollut vain vähän, edelleen jos hälle asian vähän epäselvästi sanoo, saattaa varmistaa, että ymmärsiköhän oikein, joskus saattaa ymmärtää kääntäen. Koulun alkaessa puhui hiukan kankeasti, mutta ymmärrettävästi, R-kirjaimen oppi 1. luokalla. Tällä hetkellä puhe kuulostaa normaalilta, mutta tietynlaista sanan löytämisen vaikeutta hänellä on, ikäänkuin joku sana olisi vaikea sanoa, hakee tilalle jonkun muun. Tätä ei vieraat pojan puheesta juurikaan huomaa.
Mitään oppimisen vaikeutta tämä ei ole aiheuttanut, lukemaan ja kirjoittamaan oppi helposti ja koulumenestys on koko ajan ollut kiitettävää. Päiväkotia kävi pienryhmässä, jossa sai paremmin tukea kielenkehitykselle. Missään vaiheessa ei ole tullut puheensa takia kiusatuksi ja kavereita on piisannut aina!

Hei! Meidän kohta 4v pojalla todettiin aivan vasta dyspraksia. Olen yrittäny etsiä löytyisikö netistä esim suljettuja keskusteluryhmiä tai onko dyspraksiaan liittyvää lehteä olemassa tms... haluaisin äitinä saada vertaistukea asiaan ja tietoa dyspraksiasta.

Hei! Meillä nyt 3,5 vuotias poika, joka sai 2-vuotiaana lähetteen neuvolasta kaupungin puheterapeutille. Vastaanotolle päästiin parissa kuukaudessa. Nyt ikää reilu 3,5 vuotta. Puhuu pitkiäkin lauseita, mutta tietyt äänteet edelleen haastavia, joka tekee puheesta epäselvää. Kelan kustantamana pt alkoi pojan ollessa reilu 3 vuotta. Tätä ennen kunnan maksajilla reilu puolivuotias, koska kunnan oma pt ei pystynyt palvelua tarjoamaan.

Täällä 5v pojan äiti jolla viimesen vuoden aikana epäilty verpaalista dyspraksiaa ja tänään tuli tieto että sehän se on. Vuoden käynyt kaupungin pt ja nyt haetaan kelalta tukea että saatais yksityinen. puhe on selkiytynyt paljon vuoden aikana. hänen kanssaan pystyy jo keskustelemaan, paljon on tehty ja paljon vielä edessä. Perustettaisko vaikka faceen oma ryhmä? Olisko kannatusta..olis kiva saada vertaistukea ja pystyis puhumaan asioista ihmisten kanssa jotka ymmärtää mistä puhuu :D

Moikka, meidänkin pojalla epäillään verbaalista dyspraksiaa ( 2v ). Olisin kiinnostunut tulemaan mukaan fb-ryhmään, koska tarvitsemme tietoa ja ymmärrystä. Mites saataisiin homma alulle?

Ymmärrän joidenkin huolen/ihmetyksen onko pt:sta ollut hyötyä, sillä valitettavasti puheterapeuttien välillä on aika huimia eroja. Itse olen työn puolesta useampaan tutustunut ja työn laatu vaihtelee. Ja tietysti tulokset sen mukaan :|

Täällä olis myös kiinnostusta fb-ryhmään, meillä poika 2,5v ja puheterapeutilla vahva epäilys dyspraksiasta. Oisko joku halukas luomaan ryhmän, itse en taida osata :S

Meidän pojalla diaknosoitiin dyspraksia 2v 3kk ikäisenä,paljon tutkittiin,puheterapia kerran viikossa jne.Ennen eskaria löytyi viimein r-kirjain,joka oli hankalin.Nyt poika 10v ja on ihan normaali puheessaan.Koulussa pärjää erittäin hyvin,kokeissa ysiä ja kymppejä.Harrastaa liikuntaa ja on enkussa taitava.Kuntoutus kannattaa aloittaa mahd aikaisin ja ottaa kaikki mitä tarjotaan :)

Hei
Meillä myös verbaalisen dyspraxian alustava diagnoosi saatu vähän aikaa sitten. Tyttö on nyt reilu 3-vuotias. Minäkin kaipailisin vertaistukea. Onko joku jo perustanut jotakin ryhmää tai tietääkö joku onko jossakin vertaistukiryhmää olemassa?

Minä nyt ihan kirjauduin tätä varten. Jos on kiinnostuneita, eikä tällaista ryhmää ole vielä olemassa, voin ryhmän perustaa fb:n puolelle. Kiinnostuneet voivat laittaa minulle tätä kautta yksityisviestiä ja katsotaan saadaanko ryhmä aikaiseksi.

Mulla on 14v poika,jolle annettiin diagnoosi keskivaikea dysfasia ja keskivaike dyspraksia.Puheterapiaa on käyty 3,5 vuoden ikäisestä alkaen,lopetettiin kun töytti 10v,koska kunta oli niin päättänyt "että 10v on se raja,jolloin lopetetaan puheterapia.Saa jatkaa jos itse maksaa".
Poika oppi puhumaan,suht normaalisti.Äänneongelmia on,saattaa olla lopun ikäänsä.Kirjoittamisessa on ongelmaa:ei,ou....menee sekasin,kirjoitus ei pysy linjassaan(rivillä),kirjaimet kääntyy..

Hienomotoriikassa on myös ongelmaa,mutta kyllä tuolla on mun mielestä sorminäppäryyttä =)

Yhteistyössä