Pitääkö uuden puolison hoitaa lapsi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huuh

Vieras
Olen menossa naimisiin. Nyt tuli sellainen yllärijuttu (kaveri vinkkasi) että muka en saisi pitää lasta päivähoidossa, jos mieheni on työtön (ei lapsen isä). Tuleva mies on melkoisen järkyttynyt jo ajatuksesta olla isäpuoli ja tutustuu vasta lapseen, joten onko mahdollista, että avioitumisen jälkeen hoitopaikka menisi? Lapsi on vielä erityislapsi ja osaa olla todella hankala (epilepsia, adhd). Mies ei yksinkertaisesti kykene/jaksa sellaista vastuuta ottamaan. Isän aviopuoliso ei edes halua hakea lasta hoidosta tai millään tavalla osallistua, joten miten on mahdollista äidin puolisolta vaatia ottaa hoitovastuu? Onko tämä edes tottakaan?

Kun naimisiin mennään, otetaan vastaan "koko paketti", sukulaiset, lapset jne. Ei vain poimita ns. rusinoita pullasta. Totta kai uudesta perheestä kannetaan vastuuta kuin omastaan.

Sua on vaan peloteltu, tietenkin lapsi saa jatkaa päivähoidossa. Onhan täällä kaikkien kotona olevien yh-äitienkin lapset virikehoidossa. Jokaisella lapsella on oikeus päivähoitopaikkaan ja teidän tilanteessa se on täysin oikeutettu juttu.

Olen menossa naimisiin. Nyt tuli sellainen yllärijuttu (kaveri vinkkasi) että muka en saisi pitää lasta päivähoidossa, jos mieheni on työtön (ei lapsen isä). Tuleva mies on melkoisen järkyttynyt jo ajatuksesta olla isäpuoli ja tutustuu vasta lapseen, joten onko mahdollista, että avioitumisen jälkeen hoitopaikka menisi? Lapsi on vielä erityislapsi ja osaa olla todella hankala (epilepsia, adhd). Mies ei yksinkertaisesti kykene/jaksa sellaista vastuuta ottamaan. Isän aviopuoliso ei edes halua hakea lasta hoidosta tai millään tavalla osallistua, joten miten on mahdollista äidin puolisolta vaatia ottaa hoitovastuu? Onko tämä edes tottakaan?

Niiku, mitä vittua???!!?!?

Huoltajilla on velvollisuus hoitaa lapsensa, mutta jos samaan talouteen alkaa, on heti elatusvelvollinen. Joskus ihmetyttää nämä kiemurat, mutta jokatapauksessa vielä on subjektiivinen oikeus jokaisen lapsen saada kunnan hoitopaikka.

Mä ihmettelen kanssa tuota, että ap menossa naimisiin ja mies vasta tutustuu lapseen. Siis mitä ihmettä?! Ei ole nyt taidettu rakkauden huumassa ajatella todellisuutta ja lapsen parasta.

Jos on vuorohoidon tarvetta, voi tulla ongelmia. Normi päivähoitoon on subjektiivinen oikeus, mutta vuorohoito on tarpeen mukaan. Olen kuullut, että isäpuoli kotona on estänyt vuorohoitopaikan saannin.

Jos teet vuorotyötä ja lapsi on ollut sen mukaan hoidossa, menetät hoitopaikan kun kotona on aikuinen. Jos taas olet normaalissa päivätyössä, hoitopaikka säilyy normaalisti. Jos olet vuorotyöläinen, voit hakea lapselle päiväksi normaalia hoitopaikkaa, ja isäpuoli huolehtii viemiset ja hakemiset silloin kun olet töissä.

Lisäksi suosittelen lykkäämään häitä ja yhteenmuuttoa kunnes lapsi on jo koulussa. Oletan siis että ette asu yhdessä koska miehelle ei ole vielä selvinnyt että hänestä olisi isäpuoli tulossa.

Unohdin eilen tämän ketjun, en ollut vastailemassa. Eli en antanut lapsen tutustua heti mieheen, ettei tule pettymyksiä. Näin minua neuvottiin jopa täällä!! Eli vasta kun suhde oli varma, annoin heidän tutustua paremmin. En halunnut, että joku ihminen lähtee noin vaan lapsen elämästä. Tuleva mieheni on erittäin hyvä aviopuolisoksi ja isäpuoleksi, ei vain ole koskaan ajatellut hankkivansa lapsia eikä ole ollut lasten kanssa tekemisissä. Epileptiset kohtaukset pelottavat häntä ja siksi hän ei ole kovin paljon ollut kaksin lapsen kanssa. Ja itsellenikin olisi todella raskasta olla ylivilkkaan lapsen kanssa kaiket päivät.

Nykyään pitäisi ilmeisesti seurustella vuosikausia, jotta voi mennä naimisiin? Olemme niin toisillemme luotu, että haluamme jo puolen vuoden seurustelun jälkeen naimisiin. Valitettavasti. Kivittäkää.

Mistä tiedät miehen olevan hyvä isäpuoli jos hän ei edes tunne lasta, ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä ja ajatus lapsen hoitamisesta kauhistuttaa häntä? Toki erityispiirteet voivat tehdä lapsesta hyvin vaativan mutta kyllä tuossa silti kuuluu ottaa koko paketti samalla, rankaksi käy perhe-elämä muuten.

Jos on lapsia mukana olisi ihan hyvä ennen naimisiinmenoa kuitenkin odottaa että kaikki osapuolet tutustuvat ja jopa nähdä vähän miten arki alkaa rullaamaan. Voihan sitä tietty avioliitostakin erota, mutta silti.

Päivähoitoon tuo ei vaikuta paitsi sen vuorohoidon kannalta.

Eivät siis ole lapsen kanssa olleet tekemisissä, mutta on hyvä isäpuoli kuitenkin? Mistä sen tiedät? Se hyvyys/huonous näkyy arjessa pitkällä aikavälillä. Mikä kiire teillä on naimisiin?

Unohdin eilen tämän ketjun, en ollut vastailemassa. Eli en antanut lapsen tutustua heti mieheen, ettei tule pettymyksiä. Näin minua neuvottiin jopa täällä!! Eli vasta kun suhde oli varma, annoin heidän tutustua paremmin. En halunnut, että joku ihminen lähtee noin vaan lapsen elämästä. Tuleva mieheni on erittäin hyvä aviopuolisoksi ja isäpuoleksi, ei vain ole koskaan ajatellut hankkivansa lapsia eikä ole ollut lasten kanssa tekemisissä. Epileptiset kohtaukset pelottavat häntä ja siksi hän ei ole kovin paljon ollut kaksin lapsen kanssa. Ja itsellenikin olisi todella raskasta olla ylivilkkaan lapsen kanssa kaiket päivät.

Nykyään pitäisi ilmeisesti seurustella vuosikausia, jotta voi mennä naimisiin? Olemme niin toisillemme luotu, että haluamme jo puolen vuoden seurustelun jälkeen naimisiin. Valitettavasti. Kivittäkää.

a045.gif
[/url] [/IMG]

Tämä on niin uskomaton ketju että miksi edes kommentoin :D
Itse olen seurustellut miehen kanssa 6 kk ja hänelle on jo täysin itsestäänselvää että huolehtii minun lapsestani kuin omastaan. Ja minä hänen lapsistaan. Eikä edes asuta yhdessä. Niin se minusta pitää olla, ja muunlainen kuvio on outo.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28814533:
Tämä on niin uskomaton ketju että miksi edes kommentoin :D
Itse olen seurustellut miehen kanssa 6 kk ja hänelle on jo täysin itsestäänselvää että huolehtii minun lapsestani kuin omastaan. Ja minä hänen lapsistaan. Eikä edes asuta yhdessä. Niin se minusta pitää olla, ja muunlainen kuvio on outo.

Minulle taas on täysin selvää, että vain minulla ja lastemme isällä on oikeudet ja velvollisuudet lapsiimme. Kauhea olisi ajatuskin, että lapsemme viettäisi kaikki työpäivämme, jonkun äitipuolensa kanssa. Esim. Kun 4v neuvolaan päiväkoti tekee lausunnon lapsesta, niin joutuisisin kysymään lapsen äitipuolelta lapsen sosiaalisista taidoista yms

Yhteistyössä