Vielä yksi kysymys...Hengästymisestä ja syvään hengittelyn tarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairauspelkone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairauspelkone

Vieras
Olen alkanut huolestumaan hengästymisestä.

Pyöräilen noin 8km päivittäin ja etenkin ylämäessä hengästyttää ja joskus ihan suorallakin. Samoin jos kävelen reippaasti ja puhun puhelimeen tulee hengästynyt olo.

Pahinta on levossa ja muutenkin oleva henkäilyn tarve, pitää ihan kun vetää syvään henkeä ja sitten helpottaa hetkeks kunnes taas....

Keuhkoveritulppaa tietty nyt pelkään, tätä oiretta ollut jo vaihdellen 3 viikkoa mutta luinpa nyt että oireita voi olla kauan! Luulin että aina äkillisesti etenee:((

Kuulostaako pahalle nää oireet?? Mistä muusta vois olla?

(ja joo, olen menossa lääkäriin ensi viikolla)

Hyperventilaatio? Toi "henkäily" ainakin sopii siihen. Itselläni liittyi paniikkihäiriöön/ahdistuneisuuteen. ja mitä enemmän sitä ajatteli, sitä enemmän tuntui, että henkeä ahdistaa. Lääkäriltä sain avun.

Ja siis mulla oli just tollasta syvään henkäilyä, joka helpotti aina pienen hetken, kunnes tuntui taas, etten saa tarpeeksi happea. Ja on mulla sitä edelleen joskus, ahdistavissa tai jännittävissä tilanteissa. Mutta osaan elää sen kanssa, kun tiedän, ettei ole vaarallista.

[QUOTE="vieras";28888015]Oletko se käsidesiä hengittänyt? Hänen henkeäänhän ahdisti, hän pyöräili jne...[/QUOTE]

Se ei ollutkaan luulosairas, sillä oli astma. Luin Tiede-palstalta.

Sä aloittaja hyperventiloit kun tuo sun hengästyminen alkoi sillon kun epäilit sitä ALS:ia ja luit että se on sen yksi oire. (luin sen sun viime viikon ketjun) Psykiatri ois siis oikea osoite, kun keksit joka viikko uuden sairauden. Pari viikkoa istten sulla oli haimasyöpä, viime viikolla ALS ja nyt keuhkoveritulppa. Mieti nyt vähän itsekin että onkohan se mahdollista.

En polta, polttanu tosin olen ennen. Nyt 2v ilman.

Kävellessäkin tuntuu että pitäs huokailla ja hengitys jotenkin outoa. Samoin pyöreillessä ja levossakin. KIletämättä mietin hengistystä kokoajan ja pelkään että jotain vakavaa.

Sellanen syvä huokailu auttaa aina sen hetken kunnes taas.Voiskohan sit olla hyperventilointia?

Nyt tänään olen huolissani että onkin keuhkosyöpä:( Perusveriarvot ja senkka on kunnossa jos ne nyt mitään vaikuttaa.

Missä kunnossa on palleasi? Lapsi hallitsee hienosti pallean käytön ja katso joskus, miten he hengittävät sieltä asti. Upeaa! Aikustuessa me unohdamme sen taidon, koska emme muista treenata palleahengistystä. Ihan sama vaikka urheilisit hullun lailla, niin saatat hengittää vain jotenkuten keuhkoillasi ja silloin hengästyttää pikku hiljaa moni muukin asia kuin vain nuo mainitsemasi. Joten tutustu kehoosi äläkä heti synkistele. Moni itseään huonokuntoisena pitänyt on muuttanut käsitystään opittuaan palleahengityksen. Itseni mukaan lukien.

Ja sitten lisäksi välillä tykyttelyä.

Tänään oli melko hyvä päivä, otin aamulla xanoria. Nyt sitten taas tuntuu vaikealta hengittää. Voisiko henkinen ahdistus oikeesti tehdä näin voimakkaita oireita??

Ja jos on anemia, sekin liittyy johonkin syöpää kun ei mulla ole menkkoja.

Yhteistyössä