Tehdäänpäs tämä nyt selväksi: Akateemisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28888151]Kyllä, Aalto-yliopistoon kuuluu useita korkeakouluja. Ammattikorkeakoulun käyneet eivät sen sijaan ole akateemisiä.[/QUOTE]

Miksi eivät ole? Onko siihen joku opintopisteraja vai mistä johtuu?

Mä uskon että jokainen, joka on työskennellyt työpaikassa jossa valtaosa työkavereista on matalasti koulutettuja, tietävät miten se keskustelukulttuuri eroaa työpaikasta jossa kaikki on melko korkeasti koulutettuja.

Vai mitä kaverit, jos nyt ihan rehellisiä ollaan?

Eikä siinä ole mitään väärää (tai mun mielestä hiukan on) ja jokainen valitsee ympäristön jossa haluaa elämäänsä kuluttaa.

[QUOTE="vieras";28887982]Täällä toinen akateeminen, vuoden sisällä suoritan toisen ylemmän korkeakoulututkinnon. Ei tarvetta kehuskella tai tehdä avauksia asiasta.[/QUOTE]

Aivan. En tiedä omassa tuttavapiirissäni ketään ellaista, jolla tarve moiseen olisi. Oman avaukseni tein em. viestissä mainitsemistani syistä, eli kartoittaakseni mikä akateemisuudessa on niin ihmeellistä, että asenteellisuus paistaa kaikista niistä avauksista, joissa asia mainitaan.

Mä uskon että jokainen, joka on työskennellyt työpaikassa jossa valtaosa työkavereista on matalasti koulutettuja, tietävät miten se keskustelukulttuuri eroaa työpaikasta jossa kaikki on melko korkeasti koulutettuja.

Vai mitä kaverit, jos nyt ihan rehellisiä ollaan?

Eikä siinä ole mitään väärää (tai mun mielestä hiukan on) ja jokainen valitsee ympäristön jossa haluaa elämäänsä kuluttaa.
Ollaan vaan rehellisiä. Totta varmasti turiset, että jokainen tekee valintansa itse. Tämä ei kuitenkaan vastaa alkuperäiseen kysymykseen: asenteellisuuteen akateemisia kohtaan tai siihen ajatteluun, että akatemiset olisivat jotenkin homogeeninen ryhmittymä idiootteja /puolijumalia.

Minulla on yksi akateeminen kaveri, eikä ne jutut hänen kanssaan nyt sen korkealentoisempia ole kuin matalammin koulutettujen kavereiden kanssa. Miehensä on myös akateeminen, mutta ei senkään jutut minusta nyt ratkaisevasti eroa esim. veljeni jutuista. Luulen, että on merkitystä myös sillä, mikä maisteri sitä on. Siskoni on naistutkimusta, sosiologiaa ja yhteiskuntapolitiikkaa opiskellut ja kyllä sen jutut liikkuvat ihan eri sfääreissä kuin alakoulun opettajan, vaikka maistereita on molemmat.

[QUOTE="vieras";28888299]Siskoni on naistutkimusta, sosiologiaa ja yhteiskuntapolitiikkaa opiskellut ja kyllä sen jutut liikkuvat ihan eri sfääreissä kuin alakoulun opettajan, vaikka maistereita on molemmat.[/QUOTE]

Aivan. Juristit, kirjastovirkailijat, lääkärit ja sosiaalityöntekijät ovat miltei poikkeuksetta akateemisia, mutta hyvin erilaisia keskenään. Siksi kysynkin edelleen, että mitä ihmettä tarkoitetaan sillä kun täällä kysytään, että "mitä lahjaksi 12-vuotiaalle pojalle, jonka vanhemmat ovat akateemisia?" Eli mitä ne akateemisia yhdistävät tekijät ovat, joiden nojalla em. informaatiosta on hyötyä lapsen lahjaa ajatellen? Ovatko he leuhkoja, trenditietoisia, varakkaita? Heille kun ei saanut mitään rihkamaa ostaa?

Oman kokemukseni mukaan monet alemmin koulutetut tai rahaa taivaasta saaneet (perineet) ihmiset ovat tärkeämpiä siitä statuksestaan kuin ihmiset, jotka ovat käyneet pitkään koulua, saaneet koulutustaan vastaavan työn ja elävät sillä palkallaan.

No, voin olla väärässä. Pysytäänkö asiassa:D

[QUOTE="höh";28888330]Kirjastovirkailijat eivät kylläkään ole akateemisia. Kirjastonhoitajat ovat.[/QUOTE]

Katsopas moista, näinhän se menee. Eli vaikka olen akateeminen, en tiedäkään kaikkea eri teiteenaloista ja pääsi noiden humanistien osalta tällainen lapsus syntymään. No, ehkä tittelin ollessa mikä hyvänsä on kuitenkin pointti tehty selväksi: Moni tuskin tulee ajatelleeksi, että informaatioteknikot tai kirjallisuutta lukeneet (niilläkö pääaineilla kirjastosta voi saada työtä? Arvailen siis jälleen tässä vaiheessa...:D) akateemiset ovat niitä ihmisiä, jotka kirjastoissa palvelevat. Ovatko he sitten "ihmisläheisempiä" ja "nöyrempiä" ja jotenkin vähemmän akateemisia kuin lääkärit esimerkiksi?

Aivan. Juristit, kirjastovirkailijat, lääkärit ja sosiaalityöntekijät ovat miltei poikkeuksetta akateemisia, mutta hyvin erilaisia keskenään. Siksi kysynkin edelleen, että mitä ihmettä tarkoitetaan sillä kun täällä kysytään, että "mitä lahjaksi 12-vuotiaalle pojalle, jonka vanhemmat ovat akateemisia?" Eli mitä ne akateemisia yhdistävät tekijät ovat, joiden nojalla em. informaatiosta on hyötyä lapsen lahjaa ajatellen? Ovatko he leuhkoja, trenditietoisia, varakkaita? Heille kun ei saanut mitään rihkamaa ostaa?

Oman kokemukseni mukaan monet alemmin koulutetut tai rahaa taivaasta saaneet (perineet) ihmiset ovat tärkeämpiä siitä statuksestaan kuin ihmiset, jotka ovat käyneet pitkään koulua, saaneet koulutustaan vastaavan työn ja elävät sillä palkallaan.

No, voin olla väärässä. Pysytäänkö asiassa:D

Akateemiset vanhemmat/ihmiset ovat tietoisia, ajassa ja kiinnostuneita asioista. Heillä on varaa panostaa lapsiin kunnolla. He osaavat ajatella kriittisesti ja pystyvät valitsemaan lapselle hyvät harrastukset, virikkeet jne. Siksi ymmärrän kysymyksen että "Mitä annan akateemisten vanhempien lapselle lahjaksi?"

[QUOTE="vieras";28888378]Akateemiset vanhemmat/ihmiset ovat tietoisia, ajassa ja kiinnostuneita asioista. Heillä on varaa panostaa lapsiin kunnolla. He osaavat ajatella kriittisesti ja pystyvät valitsemaan lapselle hyvät harrastukset, virikkeet jne. Siksi ymmärrän kysymyksen että "Mitä annan akateemisten vanhempien lapselle lahjaksi?"[/QUOTE]

Voi hyvät hyssykät! Tietäisit, millaisia elämästä vieraantuneita esimerkiksi luonnontieteen tai tekniikan alan tutkijoita tuolla yliopistolla pyörii! Pää on niin syvällä omassa puossa, ettei edes kahvinkeitto onnistu, ja koko intressien kirjo on rajoittunut siihen omaan pölyiseen tutkimushuoneeseen. Arkijärkeä nolla. Tällaisia tyyppejä olen tavannut miltei tasapuolisesti noiden mainitsemiesi kaltaisten ajassa kiinni olevien kanssa. Joten en ihan osta selitystäsi tuollaisenaan, mutta sikäli kyllä, että perustelit, minkälaisena sinä akateemisuuden näet. Arvostat sitä selvästi ja pidät akateemisiin perheisiin syntyneitä lapsia onnekkaina matalasti koulutettujen perheisiin syntyviin lapsiin verrattuna. Olkoonkin ehkä niin, mutta se ei ole koko totuus, usko pois.

Eivät akateemisesti koulutetut ole tietenkään homogeenista massaa, mutta kyllä koulutus monessa asiassa näkyy. Akateemisesti ovat keskimääräistä todennäköisemmin lapsettomia, kiinnostuneita kulttuurista, keskituloisia, arvoiltaan vapaamielisiä. Ainakin nämä stereotyypiat pitävät minun kohdallani paikkaansa. Vuodet yliopistossa ovat ilman muuta vaikuttaneet paljon siihen, millainen olen nyt

:D

[QUOTE="vieras";28888173]Ei akateeminen koulutus tarkoita automaattisesti mitään ammattikorkeakoulututkintoa haloo![/QUOTE]

Akateeminen koulutus ei tarkoita koskaan ammattikorkeakoulututkintoa.

[QUOTE="vieras";28888378]Akateemiset vanhemmat/ihmiset ovat tietoisia, ajassa ja kiinnostuneita asioista. Heillä on varaa panostaa lapsiin kunnolla. He osaavat ajatella kriittisesti ja pystyvät valitsemaan lapselle hyvät harrastukset, virikkeet jne. Siksi ymmärrän kysymyksen että "Mitä annan akateemisten vanhempien lapselle lahjaksi?"[/QUOTE]

Mun mielestä tämä kuvailu sopii aika moniin vanhempiin... Koulutustasosta riippumatta.

Itse olen aina kokenut akateemiset ihmiset erittäin monenkirjavaksi joukoksi, joihin on vaikea liittää stereotypioita. On kuitenkin eräs akateemisten ryhmä, joka näyttää olevan homogeenisempi: Humanistit :) Heidät tunnistaa helpommin vain kuuntelemalla mutta tietämättä taustaa.

Perhe- ja tuttavapiirissä on lääkäreitä, opettajia, eri alojen maistereita, yksi filologi ja kaksi astronomia ja kaikki ovat hyvää tai huonoa seuraa riippuen muista asioista kuin koulutustaustasta :)

Voi hyvät hyssykät! Tietäisit, millaisia elämästä vieraantuneita esimerkiksi luonnontieteen tai tekniikan alan tutkijoita tuolla yliopistolla pyörii! Pää on niin syvällä omassa puossa, ettei edes kahvinkeitto onnistu, ja koko intressien kirjo on rajoittunut siihen omaan pölyiseen tutkimushuoneeseen. Arkijärkeä nolla. Tällaisia tyyppejä olen tavannut miltei tasapuolisesti noiden mainitsemiesi kaltaisten ajassa kiinni olevien kanssa. Joten en ihan osta selitystäsi tuollaisenaan, mutta sikäli kyllä, että perustelit, minkälaisena sinä akateemisuuden näet. Arvostat sitä selvästi ja pidät akateemisiin perheisiin syntyneitä lapsia onnekkaina matalasti koulutettujen perheisiin syntyviin lapsiin verrattuna. Olkoonkin ehkä niin, mutta se ei ole koko totuus, usko pois.

Joo, en tarkoita mitään kemistejä todellakaan. Akateemisuus kertoo mielestäni monista asioista ja piirteistä ihmisessä mm. kunnianhimo, ahkeruus, sisukkuus (kun ei ole luovutettu vaan käyty ne koulut loppuun) Ja elämäntavoissa se näkyy mm. elävät todennäköisesti terveemmin ja harrastavat liikuntaa enemmän sekä syövät terveellisesti ja monipuolisesti. Heillä on myös varaa matkustella ja antaa lapsille niitä kokemuksia :)

Joku mainitsi varallisuudesta..ehkäpä se joskus konkretisoituu, mutta kun perheessä on 2 akateemista väitellyttä postdokkaajaa apurahalla, niin ei siinä kyllä leiville lyö.

[QUOTE="vieras";28888499]Harvemmin näet akateemisen käyvän röökillä työpaikan taolla kun duunarin. Esimerkiksi. Eli kyllä se näkyy tietoisuutena ja käyttäytymisenä.[/QUOTE]

Akateemisillä ei myöskään esiinny ylipainoa tai vantaalaisuutta.

[QUOTE="vieras";28888538]Akateemisillä ei myöskään esiinny ylipainoa tai vantaalaisuutta.[/QUOTE]

heh heh... Totta on, että vähintään alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet urheilevat selvästi enemmän ja ovat fyysisesti paremmassa kunnossa. Totta on myös se, että sairaaloisen ylipainoisista harva on korkeakoulutettu. Mutta todellakin on korkeakoulutetuissakin ylipainoisia. Tiedän kyllä lukuisia korkeakoulutettuja, joilla on ihan selkeästi ylipainoisia. Esimerkiksi tänään minua hoitanut hammaslääkäri oli kyllä reippaasti ylipainoinen, kuten oli myös edelliskerralla minua hoitanut hammaslääkäri, joka oli ihan eri ihminen.

Tyttäreni lukion rehtori on sairaaloisen lihava. Mieheni on DI ja elintasopötsiä löytyy.

[QUOTE="vieras";28888001]Miten tyhmiä ihmisiä akateemiseksi pääsee? Eli vaikka millaisella lukion todistuksella (toki tiedän että pääsykokeet ratkaisevat paljon). Itsellä ysi lukiosta eikä tullut mieleenkään yliopisto, olen tällainen alisuoriutuja tjsp.[/QUOTE]

Akateemiseksi ei päästä pelkillä lukiopapereilla. Akateeminen on jo suorittanut yliopisto koulutuksen.

Vaihtoehtoisesti ylempi korkeakoulututkinto käynee myös. Mutta "tavis" amk pohjaiset on sitä kehnoa porukkaa vielä, vaikka olisivat inssejä, näin on minulle osattu kertoa :D

Mutta joo, tuohon aloitukseen kommenttina, paskapäitä löytyy kaikista koulutustasoista.

Yhteistyössä