Reissarissa tänään ope valitti lapsen huonosta käsialasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
ja siitä, että meidän pitäisi patistaa lasta parempaan käsialaan, kun hän siihen kuitenkin pystyy, mutta hän ei nyt vain halua / viitsi kirjoittaa paremmalla käsialalla.

Mutta näin alkusyksystä on aina haasteensa saada lapsi ylipäätään tekemään läksynsä, niin pitäisi open olla tyytyväinen siihenkin, että lapsi on edes jollain lailla tehnyt läksynsä, eikä jättänyt tekemättä kokonaan.

Ja jos tässä vaiheessa tekee sen, että menee kumittamaan lapsen tehtävät (kirjoittamistehtävät), niin lapsi saa sellaiset raivarit - että oksat pois. On hankalaa saada hänet ylipäätään uudestaan palaamaan läksyjen pariin. Eilen noin toimin ja kyllä lapsi oli niin vihainen niin vihainen että huhheijaa!!

Lapsella on siis ADHD ja se teettää näitä ongemia mm; keskittymisen saralla + muutenkin hän tahtoo olla sitä tyyppiä, että "siitä mistä aita on matalin".

Kun syksy menee pitemmälle, nämä ongelmatkin alkavat väistyä. Lapsen käsiala alkaa taas olla paremman sorttista, kuin nyt. Niin se oli viime syksynäkin. Lapsi on nyt kolmannella luokalla.

Kertoo muuten tosi paljon vanhempien asenteesta valitus "opettajan valittamisesta". Eiköhän se opettaja kerro mikä tuottaa lapselle vaikeuksia ja mitä olisi syytä kotona harjoitella. Jos muuta ei keksi siistiin työskentelyyn kannustamiseen kuin kumittamisen niin kannattaa kysäistä opelta että mitä keinoja hänellä olisi vinkata.

Adhd-lapsena olin koulussa ihan samanlainen. Mulla vaan sattui olemaan äiti, joka keksi kaikkea kivaa ja innostavaa niin kuin kirjoittaa postikortteja sukulaisille ja tutuille. Oli kai tehnyt sopimuksen, että kun multa tulee kaunokirjoituksella kirjoitettu kortti saan oman kortin takaisin. Vanhanaikasta, joo, mutta siinä iässä uutta jännää. Ja alkuun siinä oli äiti, isä tai mummo vieressä vahtaamassa. Sitten innostuin itekin. Ja jotenkin kiittämällä ja ´kehumalla ne valoi uskoa itseeni, että osaan.

Ja miksi ne tehtävät pitäisi mennä kumittamaan? Opettajalla on kyllä varmaan ollut taka-ajatuksena, että vanhempi seuraa lapsen läksyjen tekoa ja siinä samalla muistuttaa siitä hyvästä käsialasta lapselle sopivaan tapaan, että tulee kerralla tehtyä ne kunnolla. Kuka tahansa nyt riemastuisi, jos ne tehdyt tehtävät mentäisiin kummaamaan ja laitettaisiin tekemään uudestaan.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
No niin taas näitä. Ope on ilkeä ja paha, se ei ymmärrä meidän lapsesta mitään... Se pitää vaihtaa, pitää valittaa rehtorille, pitää varmaan soittaa kiusattujen tukeen että ope kiusaa.

Voi luoja sentään! Sanotaanko nyt vaikka näin, että hän on opettamisen ammattilainen ja sinä et.

Mä en opettajana kannata käsialan vaatimista kovin neuroottisesti. En itsekään jaksa taululle kirjoittaa hyvällä käsialalla. Pääasia, että oppilaat saavat selvää. Oppilaille olen sanonut, että tärkeintä on, että saan selvää yhdyssanoista, välimerkeistä ja isoista alkukirjaimista. Muuten ei ole niin väliä, kuinka pitkä joku t-kirjaimen viiva on.

Meillä viime vuonna kakkosluokkalaiselta kiellettiin kumin käyttö. Teki liian tarkkaan. Pyyhki ja pyyhki kun ei muka kelvannut ja läksyjen teko kesti koko illan.
Myös toiselta lapselta kiellettiin pyyhkiminen. Ongelma oli huono käsiala ja väärinkirjoitetut sanat. Lapsi joutu kyllä korjaamaan tehtävät mutta korjasi ne alkuperäisen kirjoituksen viereen. Tällä yritettiin kannustaa lasta eteenpäin.

[QUOTE="vieras";28909532]No niin taas näitä. Ope on ilkeä ja paha, se ei ymmärrä meidän lapsesta mitään... Se pitää vaihtaa, pitää valittaa rehtorille, pitää varmaan soittaa kiusattujen tukeen että ope kiusaa.

Voi luoja sentään! Sanotaanko nyt vaikka näin, että hän on opettamisen ammattilainen ja sinä et.[/QUOTE]

Opettajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin, ja voivat erehtyä. Lapsen kannalta paras on että yhteistyö pelaa kodin ja koulun välillä. Yhteistyötä ei ole se, että vanhempi ei välitä ja opettaja on ainoa jota kiinnostaa opettaa ja kasvattaa lasta. Opiskelen itse luokanopettajaksi ja toivon ja oletan, että vanhemmat osallistuvat lapsensa elämään sen verran että tämän ollessa alaikäinen he puuttuu ja huomauttaa jos teen jotain väärin.

kommentoin nyt vaan käsialaa, itselläni on ollut aina SURKEA käsiala näin aikuisena nolottaa jos pitää jotain kirjoittaa koska ei siitä ota erkkikään selvää. paljon koulussa työskentelin että olisin saanut paremman käsialan erillaisia harjoitus vihkoja opettajat antoivatkin mielellään koska olin itse niin kiinnostunut parantamaan käsialaani... mut ei se vaan parantunut. huom olen vasuri.. ehkä oikeella tulis paremmin...

"open pitäisi olla tyytyväinen siihen, että lapsi ylipäänsä tekee läksyt..."

Just joo...

Koulu on lapsen työtä ja sitä työtä tehdään kunnolla. Sitä työtä tehdään itseä, ei opettajaa varten.

AP.n asenteessa on korjaamista...

Entä jos ap vastaisit opettajalle että yritätte jatkossa kiinnittää käsialaan enemmän huomiota, kunhan nyt ensin löytyy taas koulunkäynnin rutiinit ja läksyjen teko tuottaa vähemmän tuskaa. Ehkä sitten opettajakin ymmärtäisi paremmin.

Mä kuulun kyllä niihin julmiin äiteihin jotka toisinaan kumittaa jälkikasvunsa tuotoksen ja pistää tekemään uudelleen, jos on liian hätäisesti ja huonosti tehty. Mutta joku kohtuus tietysti kaikessa. Pääasia että lapsi pyrkii tekemään läksyt kunnolla.

Jotenkin ärsyttää tuo opettajien asenne, että "opettaja on ainut joka välittää ja jota kiinnostaa, vanhemmat ei välitä". Huoh, se on MEIDÄN lapsi joka tuolle koulutielle kohta laitetaan kävelemään. Ei opettajan. Opettaja näkee lastani vain muutaman hassun tunnin päivässä ja sinäkin aikana tuskin ehtii kummoista huomiota lapseen kiinnittää.

Me vanhemmat ollaan opetettu lapselle suurin osa hänen tämän hetkisistä tiedoistaan, kirjaimet harjoiteltiin kolmevuotiaana, jne. Kotona tehdään läksyjä yhdessä, mutta erityisyyden vuoksi voi se olla haasteellista. Lopputulos ei saata olla ihan opettajan vaatimustason mukainen, mutta parhaansa se lapsi yrittää.
Tiedän omasta kokemuksesta että monikaan opettaja ei osaa kohdata erityislapsia oikein, saati sitten opettaa. Lisää tietoa ja koulutusta sinne!

Ja tiedän sattumoisin monta aikuista ihmistä joiden käsiala ei pääsisi minkään alakoulun opettajan arvioinnin läpi, mutta niin vain ovat merkittävissä ammateissa.
Käsiala kehittyy läpi iän ja vaihtelee kovasti tilanteen mukaan. Toki on hyvä harjoittaa käsialaa, mutta nykyisin tuntuu vallitsevan käsitys että oppilaan tulee osata jo kaikki kouluun mennessä.

Mulle(kin) tuli kolmannella luokalla palautetta käsialasta. Kyllä mä käsialavihkoon tein ihan siistiä jälkeä, kun harjoiteltiin kirjoittamista, (samaa sanaa koko rivi) mutta koulutehtävät ja "tarinavihkon" tein lähinnä sutaisemalla. Kyllä siitä selvää sai, mutta käsiala ei ollut varsinaisesti kaunista.

Opettaja esitteli vanhempainvartissa muutaman luokkatoverini siistit vihkot. Muistan kertoneeni opettajalle, että mulla ei ole aikaa jäädä hienostelemaan kirjoittamisen kanssa, kun on kiire saada tarina paperille, enenn kuin unohdan, miten se menee. Ope kyllä ymmärsi, mitä tarkoitin, varsinkin, kun luokassa oli pari tyttöä, joilla oli todella kaunis käsiala, mutta tehtävien tekemisestä ei meinannut tulla mitään. Aika kului kieli keskellä suuta kirjoittamiseen ja pientenkin "kauneusvirheiden" kumittamiseen.

Mun käsialani parani oikeastaan vasta yläasteella, kun siellä lakattiin kyttäämästä, millaisella viivalla peräkkäiset kirjaimet saivat liittyä yhteen ja pääsin tekstaamaan.

Edelleenkin osaan halutessani kirjoittaa kaunista käsialaa, mutta en mä sitä arjessa käytä.

[QUOTE="Mari";28910689]Jotenkin ärsyttää tuo opettajien asenne, että "opettaja on ainut joka välittää ja jota kiinnostaa, vanhemmat ei välitä". Huoh, se on MEIDÄN lapsi joka tuolle koulutielle kohta laitetaan kävelemään. Ei opettajan. Opettaja näkee lastani vain muutaman hassun tunnin päivässä ja sinäkin aikana tuskin ehtii kummoista huomiota lapseen kiinnittää.

Me vanhemmat ollaan opetettu lapselle suurin osa hänen tämän hetkisistä tiedoistaan, kirjaimet harjoiteltiin kolmevuotiaana, jne. Kotona tehdään läksyjä yhdessä, mutta erityisyyden vuoksi voi se olla haasteellista. Lopputulos ei saata olla ihan opettajan vaatimustason mukainen, mutta parhaansa se lapsi yrittää.
Tiedän omasta kokemuksesta että monikaan opettaja ei osaa kohdata erityislapsia oikein, saati sitten opettaa. Lisää tietoa ja koulutusta sinne!

Ja tiedän sattumoisin monta aikuista ihmistä joiden käsiala ei pääsisi minkään alakoulun opettajan arvioinnin läpi, mutta niin vain ovat merkittävissä ammateissa.
Käsiala kehittyy läpi iän ja vaihtelee kovasti tilanteen mukaan. Toki on hyvä harjoittaa käsialaa, mutta nykyisin tuntuu vallitsevan käsitys että oppilaan tulee osata jo kaikki kouluun mennessä.[/QUOTE]

Hmm mielenkiintoinen kommentti. Kun minä aikanani lapsia hankin, toivon että lapset saavat hyvän ja rennon opettajan kuka myöntää olevansa erehtyväinen ihminen - ja on avoin ja helposti lähestyttävä. Hyvää yhteistyötä mielestäni ei ole se, että äiti valittaa kaksplussalle lapseensa liittyviä asioita kun voisi itse asiassa ottaa yhteyttä itse opettajaan :) Opettajia ei kiinnosta alkaa olemaan oppilaille vanhempia, älä huoli. Jos ap kokee opettajan asettavan kohtuuttomia odotuksia lapselleen - se kannattaa varmaan sanoa itse opettajalle kun kyse on kuitenkin HÄNEN lapsesta.

Hmm mielenkiintoinen kommentti. Kun minä aikanani lapsia hankin, toivon että lapset saavat hyvän ja rennon opettajan kuka myöntää olevansa erehtyväinen ihminen - ja on avoin ja helposti lähestyttävä. Hyvää yhteistyötä mielestäni ei ole se, että äiti valittaa kaksplussalle lapseensa liittyviä asioita kun voisi itse asiassa ottaa yhteyttä itse opettajaan :) Opettajia ei kiinnosta alkaa olemaan oppilaille vanhempia, älä huoli. Jos ap kokee opettajan asettavan kohtuuttomia odotuksia lapselleen - se kannattaa varmaan sanoa itse opettajalle kun kyse on kuitenkin HÄNEN lapsesta.

Sinä lapseton, nyt kuules on tapana että näitä asioita kommentoi vain ne jotka ovat jalkansa avanneet ja synnyttänyt!
Tuollaisen untuvikon ei kannata näillä foorumeilla huudella...sulla ei oo mitään kokemusta kasvattamisesta!!

"Kun minä aikanani lapsia hankin..."
Älä hanki...sun kirjoituskin on omituinen.
Tottakai toivoa saa että mukulasi saavat kivan open, mut ei kandee narua kaulaan laittaa jos jotain palautetta tulee :)

Voinko avittaa sua lasten saannissa?? ;)

Minun miehellä on adhd ja ongelmia hienomotoriikassa sekä lukivaikeuksia. Sillä oli 1-3-luokilla opettaja, jonka mielestä mies ei osannut kirjoittaa tai lukea. Koko ajan oli ollut jäkätystä käsialasta ja siitä, että mies luki hitaasti. Vieläkin alkaa miestä suututtaa, kun muistelee alakoulun alkua. Miehellä on edelleen, kaikesta treenaamisesta huolimatta ihan kammottava käsiala. Mutta kun se ei vaan pysty kirjoittamaan kauniimmin. Lukunopeus sentään on kasvanut, kun minä kannustin miestä lukemaan, vaikka se oli aluksi sitä mieltä, ettei siitä mitään tule, kun ei se silloin lapsenakaan onnistunut.

Ei kaikki opi kirjoittamaan nätillä käsialalla.

[QUOTE="aha";28910737]Sinä lapseton, nyt kuules on tapana että näitä asioita kommentoi vain ne jotka ovat jalkansa avanneet ja synnyttänyt!
Tuollaisen untuvikon ei kannata näillä foorumeilla huudella...sulla ei oo mitään kokemusta kasvattamisesta!![/QUOTE]

:laugh: heheh... Kuules itse, kuka lie oletkaan, ota järki käteen. Mitä tuollainen open mustamaalaus auttaa kun voisi aikuisena ihmisenä ja huoltajana soittaa itse sille opettajalle? Jos kokisin et mun lasta kohdellaan epäreilusti pistäisin ystävällisen viestin opelle, etenkin kun lapsella on haasteita koulunkäynnissä jo valmiiksi adhd:n takia.

Yhteistyössä