Tiesitkö sinä tämän pyöräilijöitä koskevan säännön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla kanssa menee niin hermo noiden pyöräilijöiden kanssa, ihan joka kevät.

Ihan käsittämätöntä mitä kamikaze- muuveja yritetään kun polkaistaan autotien yli, välillä niin vauhdilla että varmistetaan se ettei autoilija saa edes mahdollisuutta nähdä pyöräilijää.

Itsesuojeluvaiston puutteessa kilpailevat samassa sarjassa mopoautoilijoiden kanssa.

Pyöräilijöiden väistämisvelvollisuus ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kun Ilta-Sanomien artikkelissa väitetään:

http://www.soininvaara.fi/2010/08/05/ota-juristi-mukaan-risteykseen/

Tiesin kyllä, vaikka tuossa jätetäänkin kertomatta että autoilijoiden on joissain tilanteissa väistettävä pyöräilijää. Tuo luo harhakuvan että autoilijoilla on aina etuajo-oikeus.

Tiesin, ja luulen että useampi tuosta prosenttimäärästäkin tietää.. Niitä ei vaan kiinosta kun mää ensin sää väistät meininki vallitsee jostain syystä pyöräilijöiden keskuudessa. Ainakin mitä sitä touhua päivittäin kaupungillakin katsoo.

No kyllä tiesin. Autolijat kuitenkin antavat pääasiassa tietä tuossa tilanteessa, jolloin kyllä menen, enkä ala asiasta numeroa tekemään. Itse en autoilijana anna tietä tuossa tilanteessa, koska minusta on selkeämpää, että se, joka on väistämisvelvollinen väistää, eikä väärissä paikoissa ryhdytä "kohteliaiksi".

Ja jatkan vielä, että ymmärrän kyllä, etteivät ihan kaikki pyöräilijät (tai autoilijatkaan) asiaa tiedä. Väistämisvelvollisuudet pyörän kanssa eivät ole ihan helpoimmasta päästä hallita :)

[QUOTE="vieras";28479106]Pyöräilijät eivät tuota(kaan) sääntöä tunne ja jopa suojatiellä näyttävät keskaria jos autoilija ei anna tietä.[/QUOTE]

Se on vaan niin, että osassa tapauksista autoilijan pitää väistää suojatiellä ajavaa pyöräilijää ja osassa ei.

Esimerkkejä tilanteistä, joissa niin pitää tehdä: suojatien/pyörätie kiertää liikenneympyrää, autoilija on kääntymässä ja pyörätie on ajoradan välittömässä läheisyydessä, autoilija tulee kolmion takaa

Eli kuuluuko pyöräilijän väistää AINA kun fillaroi tien yli? Ja sit jos hän taluttaa (suojatiellä) pyörää, niin autoilija väistää?

Autoilijana olen kyllä todella ihmeissäni kun noita itsemurhapyöräilijöitä liikkuu tuolla liikenteessä. Haluavatko he kuolla tai katkoa luita?

Itse joudun matelemaan kotikämpän läheiseen risteykseen jossa on huono näkyvyys, koska niinä harvoin kertoina kun on ajanut matelematta risteyksen "reunalle" asti (hitaasti silloinkin, mutta ei madellen), niin joku himopyöräilijä viuhahtaa ohi ja näyttää keskaria.

Onkohan karkea sääntö sellainen että jos pyöräilijä pamahtaa konepellille, niin autoilijan vika, mutta jos pyöräilijä törmää auton kylkeen, niin pyöräilijän? Siis noin yleensä?

Eipä noita kaikkia eri väistämissääntöjä ole kenenkään mahdollista oppia. Eikä tällaiseen pyöräinfrastruktuuriin ole mahdollista laatia sääntöjä, jotka olisivat johdonmukaiset ja helpot.

Eipä noita kaikkia eri väistämissääntöjä ole kenenkään mahdollista oppia. Eikä tällaiseen pyöräinfrastruktuuriin ole mahdollista laatia sääntöjä, jotka olisivat johdonmukaiset ja helpot.

Noi on täysin järkeenkäyvät.

Pyöräilijä on jalankulkija, milloin taluttaa pyörää.
Ajaessaan pyörällä han liikkuu kulkuneuvolla.

En itsekkään aina ole ihan varma miten kaikki säännöt menee, joten pääsääntöisesti annan aina tietä kevyen liikenteen kulkijoille. Tai tuon kyllä tiesin, mutta olen huomannut että monet pyöräilijät ei, joten koen helpommaksi antaa tietä kuin ajaa päälle ja sit selvitellä sitä asiaa viranomaisten kanssa..

En itsekkään aina ole ihan varma miten kaikki säännöt menee, joten pääsääntöisesti annan aina tietä kevyen liikenteen kulkijoille. Tai tuon kyllä tiesin, mutta olen huomannut että monet pyöräilijät ei, joten koen helpommaksi antaa tietä kuin ajaa päälle ja sit selvitellä sitä asiaa viranomaisten kanssa..

Eiköhän jokainen tervejärkinen autoilija mielummin aja vaik ojaan, kuin kenenkään tai minkään päälle.

Mut jalankulkijan ja pyöräilijän kulkunopeudessa on niin iso ero, et olis kohtuutonta edes olettaa, et pyöräilijät olis jalankulkijoita.

Minä kyllä pidän suurempana ongelmana sitä ettei autoilijat tajua polkupyörän olevan ihan vertaillen kulkuneuvo silloin kun ei kuljeta pyörätiellä. Jos polkupyörä tulee oikealta ajorataa pitkin sitä väitetään ihan yhtälailla kuin autoa. Ajan paljolti kaupungissa ja tämä on ainakin kotikaupungissani iso ongelma.

Tossa pitää muistaa se, että jos suojatie on keskellä ajoväylää, ei siis missään risteyksessä, niin silloin pyöräilijä väistää, mutta jos autoilijalla on kolmio tai autoilija kääntyy, niin autoilija väistää, kuten esim. kun auto lähtee pois liikenneympyrästä, niin autoilija väistää, kun kääntyy. Täällä suurin osa suojateista on pyöräteiden jatkeita, joissa pyöräilijä saa ajaa, ei siis tartte kävelyttää pyörää.

Meillä on työpaikan lähellä liikenneympyrä ja siihen joutuu pyörällä tulemaan todella varovasti, kun monet jotka tulevat liikenneympyrään, eivät ollenkaan katso tuleeko jalankulkijoita tai pyöräilijöitä, ajavat vaan surutta suojatien päälle kovalla vauhdilla, vaikka ennen suojatietä on kolmio.

Yhteistyössä