Onko täällä lahjakkaiden lasten vanhempia? Vinkkejä, kokemuksia, neuvoja kaipailen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riikka"

Vieras
En ole koskaan pitänyt mistään lasten vertailuista taitojen, lahjakkuuksien tai muun sellaisen suhteen. Jätän useinkin noteeraamatta päivitykset koskien lasten taitoja ja osaamista, koska mielestäni jokainen lapsi on oman vanhempansa mielestä taitavin ja paras. Aihe usein aiheuttaa myös turhaa kisailua, kiukkua ja vähättelyä, joten olen kokenut paremmaksi olla noteeraamatta millään lailla, mitä kenenkin lapset osaavat.

Nyt on kuitenkin tilanne sellainen, että kaipaan itse apua kyseisen aiheen tiimoilta. Oletko sinä akateemisesti lahjakkaan lapsen vanhempi? Onko sinulle kerrottu huomioista päiväkodin tai vastaavan kautta? Miten olette toimineet asian suhteen? Oletteko antaneet asian olla vai mitä?

Nyt tilanne se, että minulta on alettu kysellä olenko miettinyt lapseni tulevaisuutta. Alakouluvaihtoehtoja, sitä, että lapseni on vaikea sopeutua normaaliin alakouluun ja vaihtoehtoina olisi nyt hyvä miettiä erilaisia kielipainotteisia kouluja tai muuta vastaavaa, jossa lapsi saisi lisätöitä aivoilleen. On kehotettu kuulema tosissaan miettimään tulevaa ja sitä, että lapselle saattaa muodostua käytöshäiriöitä normaalissa luokassa jne.

Olen nyt aika pihalla koko jutun kanssa. En ollut tosiaankaan miettinyt koko asiaa ja painanut lähinnä villasella puheet lapseni lahjakkuudesta, toki ylpeä olen ollut. En ollut osannut ollenkaan ajatella, että lapsi ei välttämättä sopeudu normaaliin kouluun yhtä hyvin kuin muut ikäisensä tai että tämä asia aiheuttaisi ylipäätään tälläisiä "ongelmia". Tai siltä ne lähinnä nyt tuntuvat.

Vinkkejä, neuvoja, kokemuksia? Miten teillä on arki ja normaalielämä sujunut lahjakkaiden lasten kanssa? Kouluasiat yms. Onko vaatinut erityistoimia vai mennyt missä muutkin lapset?

Lapseni on nyt 4-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28948056:
Lapsesi on 4-vuotias ja sinulle on ehdoteltu alakoulun vaihtoa? :)

Päiväkodin lto on keskustellut kanssani paljon asiasta ja nyt kyselivät olenko miettinyt kouluasioita? vastasin että en ole miettinyt ollenkaan. Sanoi, että kannattaa miettiä jo nyt. Siksi täällä nyt asiasta kaipailenkin vinkkejä. Kokoajan tuntuu vain tulevan tuutin täydeltä kyselyitä päiväkodin yms. suunnalta, miten olen ajatellut lapseni kanssa toimia eskari ja kouluiässä ja olen itse nyt aivan pulassa näiden kysymysten kanssa.

Meidän lasten koulussa on aika hyvin huomioitu eritasoiset oppijat. Jakotunteja esim on ollut ihan kiitettävästi ja ovat saaneet lisätehtäviä tarvittaessa, ettei ehdi niin hirveästi tympääntyä. Matikkaluokkaa harkittiin tuon esikoisen suhteen, mutta jätettiin sitten väliin, kun matkaa olisi kuitenkin tullut paljon lisää ja kaikki kaverit oli kuitenkin lähikoulussa. Parhaillaan hän on erikoislukiossa ja tarpeeksi hyvin mennessä hänellä on valmis yliopistopaikka sen jälkeen ja tietty opintomäärä suoritettuna siellä.

Kakkonen vetelee koulussa kiitettäviä arvosanoja samaan tyyliin kuin minäkin aikoinaan, ne annetut tehtävät tehdään ja siinä se opiskelu on. Kehuskelee, kuinka ei lukenut kokeisiin lainkaan. Muutamissa lukuaineissa voisi hieman kyllä lukeakin, on minun mielipiteeni.

Itse kaipailen peruskouluun tasokursseja takaisin, ne olivat aikoinaan todella hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;28948060:
Akateemisesti lahjakas...?

Tätä nimitystä hänestä on käytetty neuvolan papereissa ja päiväkodissa tehdyssä 4-vuotiaan lapsen tutkimuslomakkeessa...?

Itse en edes tiennyt mistään akateemisuudesta, koska ei ole vertailupohjaa ja kokemusta muista lapsista, luulin meillä asuvan normaalin nelivuotiaan. Nyt kuitenkin tätä fiksuutta ja lahjakkuutta korostettu vuoden ajan päiväkodin juttutuokioissa. En ole kiinnittänyt millään lailla asiaan huomiota, mutta nyt kesän jälkeen alkoi tämä keskustelu ja kysely kouluasioista. What?!

Lapseni on kuulema edellä ikätasoaan matemaattisesti ja kielellisesti, tarkoittaneeko sitten tuota akateemisesti lahjakas.

Tätä nimitystä hänestä on käytetty neuvolan papereissa ja päiväkodissa tehdyssä 4-vuotiaan lapsen tutkimuslomakkeessa...?

Itse en edes tiennyt mistään akateemisuudesta, koska ei ole vertailupohjaa ja kokemusta muista lapsista, luulin meillä asuvan normaalin nelivuotiaan. Nyt kuitenkin tätä fiksuutta ja lahjakkuutta korostettu vuoden ajan päiväkodin juttutuokioissa. En ole kiinnittänyt millään lailla asiaan huomiota, mutta nyt kesän jälkeen alkoi tämä keskustelu ja kysely kouluasioista. What?!

Lapseni on kuulema edellä ikätasoaan matemaattisesti ja kielellisesti, tarkoittaneeko sitten tuota akateemisesti lahjakas.

Eli lapsi puhuu sujuvasti mandariinikiina ja derivoi vaivattomasti :)

Onpa hassua, että lapsen lahjakkuudestakin tehdään ongelma! Vieläpä jo 4-vuotiaana. Käyttäisivätpä päivähoidossa nekin paukut mieluimmin niiden "lahjattomien" seulontaan niin, että pääsisivät ajoissa kuntoutukseen.

[QUOTE="vieras";28948102]Meidän lasten koulussa on aika hyvin huomioitu eritasoiset oppijat. Jakotunteja esim on ollut ihan kiitettävästi ja ovat saaneet lisätehtäviä tarvittaessa, ettei ehdi niin hirveästi tympääntyä. Matikkaluokkaa harkittiin tuon esikoisen suhteen, mutta jätettiin sitten väliin, kun matkaa olisi kuitenkin tullut paljon lisää ja kaikki kaverit oli kuitenkin lähikoulussa. Parhaillaan hän on erikoislukiossa ja tarpeeksi hyvin mennessä hänellä on valmis yliopistopaikka sen jälkeen ja tietty opintomäärä suoritettuna siellä.

Kakkonen vetelee koulussa kiitettäviä arvosanoja samaan tyyliin kuin minäkin aikoinaan, ne annetut tehtävät tehdään ja siinä se opiskelu on. Kehuskelee, kuinka ei lukenut kokeisiin lainkaan. Muutamissa lukuaineissa voisi hieman kyllä lukeakin, on minun mielipiteeni.

Itse kaipailen peruskouluun tasokursseja takaisin, ne olivat aikoinaan todella hyvä juttu.[/QUOTE]

Kiitos omista kokemuksistasi. Olen juuri miettinyt nyt kovasti tätä, että onko tuo erityispiirteiden huomiointi kouluissa yksilöllistä. Jotenkin sain sellaisen kuvan, että juurikin se, että lapsen tasoa ei huomioida vaikuttaa negatiivisesti koulukäytökseen, aiheuttaa turhautumista jne. Varmasti siis paljon on väliä myös sillä minkälaisen opettajan saa ja kuinka yksilöllisyys otetaan huomioon luokassa. Ehkä minun ei vielä siis ole aihetta miettiä edes koko asiaa ja sitä, että lapsi tulisi sijoittaa esim. kielelliseen tai vastaavaan kouluun.

Itselle kanssa lto vihjasi että meidän pimu on harvinaisin fiksu. Itse olen joutunut seuraamaan kuinka kaikki helposti kusee kun lapsen "älykkyyteen" kiinnitetään huomiota liikaa.

Miehen kanssa sovimme ettemme tee mitään asialle. Kyllä koulu menee omalla painolla ja selkeästi älykkäät löytävät oman tiensä.

Minusta kuulostaa oudolta. Onko lapsellasi nyt vaikeuksia selvitä sielä päikyssä ryhmässä? Onko jotain käytöshäiriöitä nyt? Laittaisin aivan normaaliin kouluun enkä eristäisi lasta "normaalista" yhteiskunnasta. Tärkeä oppia hyväksymään kaikenlaiset ihmiset ja oppia olemaan erilaisissa tilanteissa aivan normaalissa arjessa. Hän saa lisätehtäviä varmasti mutta on hyvä oppia odottamaan ja käyttäytymään normaaliryhmässä myös myöhemmin työssään.

[QUOTE="vieras";28948127]Eli lapsi puhuu sujuvasti mandariinikiina ja derivoi vaivattomasti :)[/QUOTE]

juu ja ruotsia, hepreaa, saksaa, ranskaa ja arabiaa tuon mandariinikiinan ohella. ;)

[QUOTE="piip";28948150]Itselle kanssa lto vihjasi että meidän pimu on harvinaisin fiksu. Itse olen joutunut seuraamaan kuinka kaikki helposti kusee kun lapsen "älykkyyteen" kiinnitetään huomiota liikaa.

Miehen kanssa sovimme ettemme tee mitään asialle. Kyllä koulu menee omalla painolla ja selkeästi älykkäät löytävät oman tiensä.[/QUOTE]

mulle on tuottanut alun ylpeyden jälkeen ihan hirveää stressiä ja päänvaivaa tämä koko asia. Juuri tuollainen tunne: kaikki kusee tän asian vuoksi...

Mua ei vituta, että jolla kulla on todettu lahjakas lapsi. Vilpittömät onnittelut siitä! Mua henkkoht vituttaa se että oman tyttöni osalta hoidossa ei oltu kiinnitetty huomiota tiettyihin vaikeuksiin joita olisi jo voinut kuntouttaa. Siksi itse toivoisin että paukut käytettäis tällaisten tapausten aktviisieen seulomiseen.

Minusta kuulostaa oudolta. Onko lapsellasi nyt vaikeuksia selvitä sielä päikyssä ryhmässä? Onko jotain käytöshäiriöitä nyt? Laittaisin aivan normaaliin kouluun enkä eristäisi lasta "normaalista" yhteiskunnasta. Tärkeä oppia hyväksymään kaikenlaiset ihmiset ja oppia olemaan erilaisissa tilanteissa aivan normaalissa arjessa. Hän saa lisätehtäviä varmasti mutta on hyvä oppia odottamaan ja käyttäytymään normaaliryhmässä myös myöhemmin työssään.

Minustakin tämä koko asian vouhkaaminen on jotenkin outoa. Lapsella ei ole mitään käytöshäiriöitä, selviää ryhmässä kuten muutkin ja nelivuotisraportissa oli maininta: erittäin suosittu leikkikaveri ja ryhmätaidot hallussa. Lapsen kaverit ovat kyllä kaikki vuoden vanhempia, mutta tuskin vaikuttaa. Millään lailla itse en huomaa lapsessa mitään erityistä. Osaa toki paljon asioita, mutta mistä minä olen edes tiennyt mitä tuon ikäisen kuuluu osata ja mitä ei. Nyt päiväkodista tullut vasta tämä lahjakas lapsi -tieto minullekin. Välillä kyselee miksi joku kavereista ei osaa jotain esim. sanoa r:ää tai laskea kuin 20 asti yms. vaikka on jo viisi vuotias, mutta eikö tuollaiset ihmetykset ja kyselyt nyt ole aivan normaaleja lapsilta?

Itse en missään nimessä halua eristää lasta normaalista elämästä ja ikäisistään. Lähinnä mietin tässä nyt, onko aihetta panostaa esim erityiskouluun tulevaisuudessa tai muuta sellaista. Esim juuri englanninkielinen koulu, ranskis tai muu vastaava...

Alkuperäinen kirjoittaja vipinä;28948166:
Ap, onko lapsesi sosiaaliset taidot ikätasoa? Sekin on varmaan huomioon otettava seikka.

Lapsi on hyvin sosiaalinen. Joissain tilanteissa ujo, mutta juttelee sujuvasti naapureille ja vieraammillekin ihmisille. Ei ollenkaan vetäytyvää tyyppiä ja kaipaa ympärilleen paljon seuraa ja leikkitovereita. Häviäminen ja pettymysten käsittely kaipaa tukea ja sitä opetellaan kokoajan.

Aika erikoiselta mielestäni kuulostavat päiväkodin taholta tulleet kommentit. Lapset kehittyvät hyvin eri tahtiin ja kehitys tapahtuu pyrähdyksinä ja paljon riippuu myös lapsen kiinnostuksen kohteistakin. Onhan näitä pikkupoikia, jotka osaavat kaikki dinosaurukset tms. ulkoa. Oudolta kuulostaa juurikin mahdollinen käytöshäiriö-kommentti. Onko lapsesi epäsosiaalinen nero, ei osaa lukea sanatonta viestintää, vai mikä laittaa lton kommentoimaan noin?

Oma lapseni on ollut aina ikäisiään edellä monissa asioissa, ja aloittanut koulunsa kuusivuotiaana. Kävi pientä kyläkoulua, jossa jokaiselle löytyi tasoistaan tekemistä, joten ei mitenkään aika käynyt pitkäksi. Hän on myös sosiaalisesti erittäin taitava, joka osaltaan vaikuttaa menestymiseen. Osin tästä syystä mm. koulujen jne. pääsykokeissa on pärjännyt hyvin. Kotona lasta on pidetty ihan samanlaisena kuin sisaruksiaan, emmekä ole osanneet edes ajatella hänen olevan jotenkin erityisen älykäs, kehittynyt tms. vaikka onhan sitä kiva olla sen parhaan stipendejä haalivan lapsen vanhempi ;)

Lapseni on tällä hetkellä jo aikuinen, ja mielestäni ihan normaali, älykäs ja itsenäinen ihminen.

[QUOTE="plaah";28948186]Mun mielestä ap voisi ihan hyvin kertoa, miten lahjakkuus ilmenee. Saataisiin vähän perspektiiviä ja voitaisiin jotain kommentoidakin.[/QUOTE]

Mä en kamalan mielelläni kirjoita siitä mitä lapsi osaa tai on oppinut missäkin vaiheessa kun kaikki on niin yksilöitä ja etenevät omaa tahtiaan, mutta tässä jotain juttuja...

Kielellisesti lahjakas, puheen oppiminen ikätasoaan edellä, kaikki äänteet selkeitä 2-vuotiaana ja puhe täysin ymmärrettävää.
- laskee miinus ja pluslaskuja 1-20
- laskee tunnistettavasti 200
- luettelee numeroita 100 asti englannin kielellä
- osaa ratkoa mateemaattisia päättelytehtäviä
- lukee tavutuksen avulla sanoja, osaa aakkoset ja kirjoittaa nimensä lisäksi kaksi-kolme tavuisia sanoja
- oppii vieraita kieliä erityisen nopeasti
- tunnistaa kaikki kellonajat
- on hyvin kiinnostunut numeroista ja kirjaimista
- muistaa kysyttäessä useita osoitteita ja puhelinnumeroita, vaikka ne on kerrottu vain kerran ennen testiä

mm. Nämä oli mainittuna päiväkodin tekemässä 4-vuotis raportissa...

Miellä on älykäs poika, nyt kahdeksannella luokalla. Kyllä hänelle selvisi se, että on erilainen kuin muut siinä vaiheessa, kun tajusi, etteivät muut tehneet tehtäväkirjoja (mm.matikasta ja monista muistakin) valmiiksi ekalla kouluviikolla. Mutta on tyytyväinen, kun saa olla tavallinen, ei mitenkään halua erottua joukosta. Välillä jättää viittaamatta siksi, ettei muut huomaa, että hän tietää kaiken ja paljon ylimääräistäkin, pienempänä "erehtyi" tunnilla niitä kertoilemaan.
Koulu teetti hänelle psykologin testit 6-luokalla, WISC-IV:n mukaan yleisälykkyyttä mittaava ÄO oli 140.
Olen tuon piip-nikillä kirjoittavan äidin kanssa samaa mieltä, että oikeasti älykkäät löytävät kyllä tiensä, "pikkunerot" taas yleensä kokevat vain hallaa siitä, että heidän osaamistaan hehkutetaan, menee motivaatio tehdä työtä koulun eteen.

Yhteistyössä