Mitä teidän muiden uskonnottomien jouluun kuuluu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakana

Vieras
Tai vietättekö joulua mitenkään? Meillä vietetään joulua melko perinteisissä merkeissä lasten iloksi. Kaikki sellaiset jutut on jotka oli lapsena hauskoja, kuusi ja tonttuilua, jouluruokaa ja herkkuja, lahjoja ja pukkikin. Jos lapset olis isoja niin en tiedä tulisko paljon laiteltua mitään, no jouluruuat on hyviä :P Joululauluja kuunnellaan, olen löytänyt muutamia sellaisia levyjä joissa lähinnä tonttulauluja, kun en vaan jaksa hirveän uskonnollisia kuunnella. Isomman lapsen kanssa keskustellaankin paljon joulun historiasta ja siitä mitä joulu merkitsee muille ihmisille kuin minulle ja miksi monissa joululauluissa puhutaan syntyneestä vauvasta.

Olis kiva kuulla miten muissa ei-kristityissä perheissä joulun aika sujuu :)

Olen toisen polven ei-kristitty ja meillä kotona vietettiin perinteistä joulua, kuten tässä aikuisperheessänikin. Me emme kavahda uskonnollisakaan lauluja eikä joulukirkko ole vieras asia. :)

Ei kristittyjen ei kuulu viettää joulua ollenkaan. Sehän on uskonnollinen juhla. Joulupukki on koyhien pyhimylsen st Nikolaoksen esikuva ja jouluna juhlitana Jeesuksen syntymää. Pakana joka juhlii joulua on teeskentelijä ja tekopyhä :kieh:

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
[QUOTE="viera";29345526]Ei kristittyjen ei kuulu viettää joulua ollenkaan. Sehän on uskonnollinen juhla. Joulupukki on koyhien pyhimylsen st Nikolaoksen esikuva ja jouluna juhlitana Jeesuksen syntymää. Pakana joka juhlii joulua on teeskentelijä ja tekopyhä :kieh:[/QUOTE]

:D

Perheen yhdessä oloa, hyvää ruokaa ja juomaa, lahjoja, joululauluja myös uskonnolliset laulut menee, ulkoilua, leffoja, lautapelejä, aamusaunomista, joulukuusi ja koristeet

Eipa juuri mitenkaan. Aattona lounastaukoon asti toissa, sitten pubiin. Joulupaivana varmaan vahan krapula. Ruuaksi olen tilannut ruokapuolta hoitavalta miehelta lohimozzarellapitsaa ja mustikkajuustokakkua. Tapanninpaivana lennan Suomeen vanhempieni luo pariksi paivaksi.

Lapsia ei ole. Jos olisi, niin varmaan kokisin, etta jonkinlaista joulua pitaa vakisin viettaa.

[QUOTE="viera";29345526]Ei kristittyjen ei kuulu viettää joulua ollenkaan. Sehän on uskonnollinen juhla. Joulupukki on koyhien pyhimylsen st Nikolaoksen esikuva ja jouluna juhlitana Jeesuksen syntymää. Pakana joka juhlii joulua on teeskentelijä ja tekopyhä :kieh:[/QUOTE]

:D kiitos tästä, päivän piristys :D

Mulle joulu ei oo mikään uskonnollinen juhla vaan talven, valon, lasten ja tonttujen juhla ;) Oon siis täysillä jouluihminen ja vietetään "normaalia" perinteistä joulua joulukirkkoa lukuunottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345585:
Mä en taida tuntea yhtää "satukirjan" lukijaa.

Mun tuntemat ateistit ei milloinkaan sano Raamattua satukirjaksi. Ovat nääs fiksuja ja osaavat kunnioittaa erilaisia ihmisiä. Itselleni taas ei tulis mieleenkään kutsua esim. Koraania satukirjaksi, vaikken sen tekstejä sisäistäisikään.

Koska sinä ajattelit alkaa kunnoittaa toisia ihmisiä riippumatta heidän uskomuksistaan?

Joo, ei ole mun lapsuuden kodissa eikä nykyäänkään tullut joulua vietettyä sen kristillisen sanoman takia. Uskonto ei vaikuta mun syihin viettää juhlia, vaan ihan perinne, jonka juuret toki uskonnossa, mutta vaikken olekaan uskovainen, se ei estä viettämästä perinnejuhlia.

[QUOTE="utelias";29345637]Mun tuntemat ateistit ei milloinkaan sano Raamattua satukirjaksi. Ovat nääs fiksuja ja osaavat kunnioittaa erilaisia ihmisiä. Itselleni taas ei tulis mieleenkään kutsua esim. Koraania satukirjaksi, vaikken sen tekstejä sisäistäisikään.

Koska sinä ajattelit alkaa kunnoittaa toisia ihmisiä riippumatta heidän uskomuksistaan?[/QUOTE]

Mä en kunnioita yhtään uskontoa, maailma olisi parempi paikka ilman niitä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345664:

Kuka käski kunnioittaa uskontoa? Vain typerykset halveksuvat toisten ihmisten elämää nälvimällä ja nauramalla. Ei tarvitse tykätä, mutta ihmisiä tulee kunnioittaa riippumatta siitä mihin he uskovat, vai uskovatko mihinkään. Näin minä ainakin tulen lapsilleni opettamaan. Mieheni muuten on ateisti ja hänkään ei kyllä hyväksyis edes lapsillamme sitä, että kutsuisivat Raamattua tai vastaavaa satukirjaksi. Mutta hän onkin fiksu <3

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345559:
Kuka joulua uskonnollisista syistä viettää? En ole sellaiseen vielä törmännyt.

No en tiedä millaisissa piireissä liikut, mutta kyllä se minulle ainakin on ollut lapsesta lähtien uskonnollinen juhla <3

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345664:

No siitä vaan sitten, painu tuhoamaan Sikstuksen kappelia ja muita uskonnon aikaan saamia asioita, senkin sivistymätön idiootti.

[QUOTE="utelias";29345685]Kuka käski kunnioittaa uskontoa? Vain typerykset halveksuvat toisten ihmisten elämää nälvimällä ja nauramalla. Ei tarvitse tykätä, mutta ihmisiä tulee kunnioittaa riippumatta siitä mihin he uskovat, vai uskovatko mihinkään. Näin minä ainakin tulen lapsilleni opettamaan. Mieheni muuten on ateisti ja hänkään ei kyllä hyväksyis edes lapsillamme sitä, että kutsuisivat Raamattua tai vastaavaa satukirjaksi. Mutta hän onkin fiksu <3[/QUOTE]

Missä vaiheessa olen sanonut etten kunnioita ihmisiä. Kunnioitan ihmisiä jotka ovat kunnioituksen arvoisia, mulle on ihan yks hailee mitä paviaania ihmiset rukoilee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345699:
Missä vaiheessa olen sanonut etten kunnioita ihmisiä. Kunnioitan ihmisiä jotka ovat kunnioituksen arvoisia, mulle on ihan yks hailee mitä paviaania ihmiset rukoilee.

Et sinä kunnioita. Kutsumalla heidän tärkeintä kirjaansa satukirjaksi, heitä kohtaan osoittamasi kunnioitus on tasan nolla.

[QUOTE="utelias";29345685]Kuka käski kunnioittaa uskontoa? Vain typerykset halveksuvat toisten ihmisten elämää nälvimällä ja nauramalla. Ei tarvitse tykätä, mutta ihmisiä tulee kunnioittaa riippumatta siitä mihin he uskovat, vai uskovatko mihinkään. Näin minä ainakin tulen lapsilleni opettamaan. Mieheni muuten on ateisti ja hänkään ei kyllä hyväksyis edes lapsillamme sitä, että kutsuisivat Raamattua tai vastaavaa satukirjaksi. Mutta hän onkin fiksu <3[/QUOTE]

Sä olet harvinaisen fiksusti ajatteleva. Mutta taitaa olla harvinaista. Puolin ja toisin nälvitään ja nauretaan, inhottavaa. Minä olen uskonnollinen, mies ei niinkään. Lapsuudessa ja nuoruudessa paras ystäväni oli ateisti. Meillä oli hienoja väittelyitä aiheesta, mutta kunnioitettiin aina toisiamme. Ystäviä ollaan yhä :)

[QUOTE="vieras.";29345697]No siitä vaan sitten, painu tuhoamaan Sikstuksen kappelia ja muita uskonnon aikaan saamia asioita, senkin sivistymätön idiootti.[/QUOTE]

Miten tämä on sivistyksen puutetta jos pitää uskontoja turhina? Monta sotaa olisi vähemmän jos ei olisi uskontoja?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29345699:

Paviaania? Loukata ainakin osaat.

Sä olet harvinaisen fiksusti ajatteleva. Mutta taitaa olla harvinaista. Puolin ja toisin nälvitään ja nauretaan, inhottavaa. Minä olen uskonnollinen, mies ei niinkään. Lapsuudessa ja nuoruudessa paras ystäväni oli ateisti. Meillä oli hienoja väittelyitä aiheesta, mutta kunnioitettiin aina toisiamme. Ystäviä ollaan yhä :)

Näin mut on opetettu, kovin uskonnollisesta perheestä en edes tule eikä isäni edes taida uskoa mihinkään, on vaan kirkon kirjoissa kun ei jaksa erota. :) Itseänikään en miellä hihhuliksi sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta Jumalaan uskon.

Ei vaan tulis mieleeni osoittaa tuollaista epäkunnioitusta ketään kohtaan. Miksi jonkun usko/uskomattomuus on joltakulta pois, sitä en tule kyllä koskaan ymmärtämään (puhun nyt rauhan ajasta ja Suomesta).

Yhteistyössä