"Jutta Urpilainen (sd) pakenee vastuuta ja sysää valtion velkaongelman seuraavan hallituksen niskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jutta EI ole vastuunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29516946:
Miten varallisuusverosta kärsisi eniten köyhät, saati sen puoleen kukaan, eihän se vero köyhiä koskisi.

Eihän varallisuusvero ja osinkovero rikkaita koske, vaan tavallisia ihmisiä. Ota selvää asioista ja hämmästy.

[QUOTE="wieras";29517060]Eihän varallisuusvero ja osinkovero rikkaita koske, vaan tavallisia ihmisiä. Ota selvää asioista ja hämmästy.[/QUOTE]
Kuinka niin ei koske, tottakai se verotus pitää siten järjestää, että nimenomaan ne kenellä on varallisuutta enemmän, maksavat myös enemmän.

[QUOTE="tttt";29517015]Siksikö sitä ei voida lopettaa koska ei riitä alkuunkaan? Mielenkiintoista.

Minullekin voisi lahjoittaa vuosittan 1,3 miljardia.[/QUOTE]

Tiedän minäkin monta leikkauskohdetta jotka eivät hetkauttaisi tavan pulliaisen (eli minun) elämää ollenkaan. Mutta 8 miljardin leikkauksille se ei ole mahdollista.

Mielenkiintoista että olisit lakkauttamassa ulkoministeriön kokonaan. Puolustusministeriöstä saataisiin 2.8 miljardia, tosin kokonaan poistaminen voisi olla vahingollista pidemmän päälle. Otetaan 700 miljoonaa pois heiltä. Maataloudesta olisi helppo nipsaista 2 miljardia, ulkomailta saa halpaa ruokaa eikä näkyisi kovinkaan monen elämässä.

Tuossa olisi yhteensä 4 miljardia, tarvitaan vielä toinen mokoma lisää. Toisaalta jo tuolla määrällä voimme maksaa velkoja pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29517026:
Nyt et ehtinyt ajatella ennen tuon kirjoittamista. Alvin korottaminen 10% ei tietenkään nostaisi ruoan hintaa 10% (ruoan hinnassa kun on muutakin kuin pelkkää alvia). Tuotteesta riippuen hinnat nousivat arvioiden mukaan 0-2%.

Jos ruoan hinta nousisi tuon 10%, niin siihenhän menisi kotitalouksien kulutusmenoista lähes saman verran kuin 1990-luvun puolivälissä:
Findikaattori.fi - Kotitalouksien kulutusmenot

Totta, en ajatellut tuota loppuun, mutta ei siellä ruuassa aidosi ole enää korotusvaraa.
Sehän on meillä jo Euroopan kalleimpia (toisiksi kalleinta?).

Mun mielestä tuo korotus on ainoastaan mahdollinen, jos lailla suitsitaan kaksi kaupan keskusliikkeen toimintaa ja lisätään kilpailua.

EU-vertailu: Verotus nostaa ruuan hintaa Suomessa | Yle Uutiset | yle.fi

"Tässä valossa vertailun kummajainen on Hollanti, jossa tulot ovat Suomen tasolla. Ruoka oli kuitenkin peräti 24 prosenttia Suomea halvempaa.

Hollannissa on Lehtisen mukaan kahdeksan vahvaa keskenään kilpailevaa kaupan keskusliikettä.
Suomessa taas elintarvikekauppa on keskittynyt kahden vahvan toimijan S-ryhmän ja Keskon käsiin, ja alaa on moitittu kilpailun puutteesta."

Mut tämä onkin sitten jo ihan eri keskustelu....

Tiedän minäkin monta leikkauskohdetta jotka eivät hetkauttaisi tavan pulliaisen (eli minun) elämää ollenkaan. Mutta 8 miljardin leikkauksille se ei ole mahdollista.

Mielenkiintoista että olisit lakkauttamassa ulkoministeriön kokonaan. Puolustusministeriöstä saataisiin 2.8 miljardia, tosin kokonaan poistaminen voisi olla vahingollista pidemmän päälle. Otetaan 700 miljoonaa pois heiltä. Maataloudesta olisi helppo nipsaista 2 miljardia, ulkomailta saa halpaa ruokaa eikä näkyisi kovinkaan monen elämässä.

Tuossa olisi yhteensä 4 miljardia, tarvitaan vielä toinen mokoma lisää. Toisaalta jo tuolla määrällä voimme maksaa velkoja pois.
Hassua ettet viitsinyt vastata suoraan kysymykseen suoraan.

Ei vittu. Jotkut pitää sua palstan älykkönä.:D

Tuskinpa nyt sentään. Mutta kerro ihmeessä, mikä siinä kommentissani kirvoitti tuon? Veikkaan sinun olettavan, että en tiedä, kuinka alv lisätään tuotteen hintaan? Koska en jaksa alkaa itse kirjoittaa, niin lainaan suoraan Wikipediaa:
"Arvonlisävero kannetaan tuotteen loppuhinnasta vain kerran seuraavalla tavalla: Tuotteen myyvä yritys lisää tuotteen myyntihintaan arvonlisäveron, Suomessa tavallisesti 24 %. Yritys saa vähentää omien ostojensa sisältämän arvonlisäveron verotuksessaan. Jos yritys ostaa raaka-aineita, koneita tai muita arvonlisäveroa sisältäviä tuotteita 248 eurolla (arvonlisäveroton hinta 200 €, arvonlisäveroa 48 €) ja myy valmiin tuotteen 620 eurolla (arvonlisäveroton hinta 500 €, arvonlisäveroa 120 €), sen maksettavaksi jää 120 €?48 € eli 72 € vero. Se on 24 % 300 euron arvonlisäyksestä. Arvonlisäveron lopullinen maksaja on kuluttaja, sillä koko verosumma 120 € sisältyy tämän maksamaan ostohintaan. Kuluttaja joutuu maksamaan arvonlisäveron kokonaisuudessaan, sillä hänellä ei Suomen verolakien mukaan ole arvonlisäveron vähennysoikeutta omassa verotuksessaan."

Ja kun vielä muistetaan eri portaiden katteiden osuudet ruoan päätymisessä pellolta pöytään, niin 10% alvin korotus ei missään nimessä korota ruoan hintaa lähellekään sitä 10%.

[QUOTE="Hassu";29517094]Hassua ettet viitsinyt vastata suoraan kysymykseen suoraan.[/QUOTE]

Tarkoitus oli sanoa että kyse on siitä miten määrität tavan pulliaisen. Yleensä se tarkoittaa itseä, oli sitten työtön tai keskiluokkainen. Itse sanoisin että heikoimmat ovat tärkeimpiä.

Silti tiputtaisin roimasti kehitysyhteistyörahoja jos minulla olisi yksinvaltius, en kuitenkaan poistaisi niitä kokonaan. Tuolta voit lukea tarkemmin mihin rahat menevät Valtion talousarvioesitykset

[QUOTE="Hassu";29517094]Hassua ettet viitsinyt vastata suoraan kysymykseen suoraan.[/QUOTE]

Et muuten sinäkään vastannut suoraan kysymykseen suoraan. Mistä muusta leikkaisit?

Tarkoitus oli sanoa että kyse on siitä miten määrität tavan pulliaisen. Yleensä se tarkoittaa itseä, oli sitten työtön tai keskiluokkainen. Itse sanoisin että heikoimmat ovat tärkeimpiä.

Silti tiputtaisin roimasti kehitysyhteistyörahoja jos minulla olisi yksinvaltius, en kuitenkaan poistaisi niitä kokonaan. Tuolta voit lukea tarkemmin mihin rahat menevät Valtion talousarvioesitykset
Se vaan huvitti kun ensiksi sanot että ei riitä alkuunkaan, ja sitten latelet itse monta säästökohdetta joista kursit summan kasaan, aivan kuin ehdottaja olisi automaagisesti tarkoittanut, että vain kehitysavusta on karsittava, ei mistään muualta.

Miksi et poistaisi niitä kokonaan?

Se vaan huvitti kun ensiksi sanot että ei riitä alkuunkaan, ja sitten latelet itse monta säästökohdetta joista kursit summan kasaan, aivan kuin ehdottaja olisi automaagisesti tarkoittanut, että vain kehitysavusta on karsittava, ei mistään muualta.

Miksi et poistaisi niitä kokonaan?

Kunhan nyt ensin vastataan tuohon minun kysymykseeni. Kuuntelen mielelläni teidän perusteluja mistä muualta noita tulisi poistaa.

[QUOTE="Jammo";29517135]Yritä nyt jo oppia kirjoittamaan Suomi.[/QUOTE]
Noh, eikö sinulta nyt löydykään perusteita miksi se kehitysapu on suomen etujen mukaista, kun keskitytkin johonkin ihan muuhun. :D

[QUOTE="Jaa";29517152]Noh, eikö sinulta nyt löydykään perusteita miksi se kehitysapu on suomen etujen mukaista, kun keskitytkin johonkin ihan muuhun. :D[/QUOTE]

Oletko minulta sellaista kysynyt? Kas, kun en huomannutkaan enkä liioin väitettä siitä, että se olisi Suomen (huom. taas oikeinkirjoitus) etujen mukaista.

Ylipäänsä katson, että tällainen netissä määkyminen tunnista, päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen on täysin turhaa. Jos haluaa vaikuttaa, kannattaa hakeutua politiikan pariin tai vaikkapa erilaisten kansalaisjärjestöjen toimintaan.

Ei se mitään muuta.

Kunhan nyt ensin vastataan tuohon minun kysymykseeni. Kuuntelen mielelläni teidän perusteluja mistä muualta noita tulisi poistaa.
Mitä sinä olitkaan kysynyt?

Minun mielestäni hallinnosta voisi karsia isolla kädellä, tähän nukkehallintoon menee aivan liian paljon rahaa, virkamiehiä on suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi saksalla..
En edes osaa laskea kuinka paljon säästöä siinä syntyisi, mutta varmastikin roimasti, onhan hallinnolliset kulut suurimpia kulujakin.

[QUOTE="Jammo";29517161]Oletko minulta sellaista kysynyt? Kas, kun en huomannutkaan enkä liioin väitettä siitä, että se olisi Suomen (huom. taas oikeinkirjoitus) etujen mukaista.

Ylipäänsä katson, että tällainen netissä määkyminen tunnista, päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen on täysin turhaa. Jos haluaa vaikuttaa, kannattaa hakeutua politiikan pariin tai vaikkapa erilaisten kansalaisjärjestöjen toimintaan.

Ei se mitään muuta.[/QUOTE]
No kai sinun nyt pitäisi kyetä moinen perustelemaan jos kerta kannatat kehitysavun säilyttämistäkin, ei minuun ainakaan toimi se jos perusteesi on ainoastaan kutsuminen itsekkääksi jos ei halua antaa kehitysapuun rahaa.

On sitä myös sellainen tapa vaikuttaa, mikä on tällä kertaa ukrainassa käytössä.
On kuitenkin ilmeisen selvää ettei nykyinen poliittinen järjestelmä ole tehokas tapa vaikuttaa päätöksiin, kansalaisjärjestöilläkin on hyvin vähän vaikutusta jos ei ole rahaa.

[QUOTE="pillu";29517180]Maahanmuuttokustannuksia tulisi myös järkeistää. Ei meillä jokapaikkaan rahat riitä.[/QUOTE]
Näinpä, pitäisi esimerkiksi ottaa dna-testit käyttöön sukulaisuuksia selvitellessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29517219:
Tuskinpa suuresti näkyisi, mutta en silti pysty noin egoistiseen ajatteluun. Samalla logiikallahan voisi kysyä lähes mitä tahansa. Miten sinun arjessasi näkyisi vaikkapa se, että laittaisimme kaikki 14 vuotta täyttäneet aasialaistytöt seksiorjiksi?

No nyt tuli pohjanoteeraus...

Yhteistyössä