Kannattaako kertoa raskaudesta työpaikalla jo nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap.

Vieras
Oon määräaikaisessa työsuhteessa, jään äitiyslomalle pari viikkoa ennen kuin työsopimus loppuu. Mulla tulee olemaan aika paljon neuvola/lääkärikäyntejä, koska on riskiraskaus. Saan tehdä kaikki raskauteen liittyvät käynnit työajalla.

Nyt on rv 5 ja kolmisen viikon päästä on ensimmäinen neuvola. Kysymys kuuluukin, kannattaako mun vielä kertoa työpaikalla. En todellakaan tahtoisi mutta en kai voi työajalla mitään neuvolakäyntejä tehdä jos en kerro missä olen?

Jos kerron nyt niin sitten ainakin varmistan sen, että jatkoa ei ole tulossa, eikä vakinaistamista.

Miten onnistut neuvolassa käymään?Tarvitseeko teillä olla joku todistus tms jos kesken työpäivän käy? Jos onnistuisit heti ekan ajan saamaan ja sanoa että kävit hammaslääkärissä ja ottaa miinusta jos työaika jo alkanut.

[QUOTE="Njaa";30652943]Miten onnistut neuvolassa käymään?Tarvitseeko teillä olla joku todistus tms jos kesken työpäivän käy? Jos onnistuisit heti ekan ajan saamaan ja sanoa että kävit hammaslääkärissä ja ottaa miinusta jos työaika jo alkanut.[/QUOTE]

Ei tarvitse todistusta. Mutta tuota juuri tarkoitin, että voinkohan käyttää työaikaa niihin käynteihin jos en kerro koko totuutta... Meillä on liukuva työaika, periaatteessa kukaan ei valvo työaikoja. Mutta tässä kohtaa ainoa ero on, että jos teen työajalla, en leimaa itseäni pihalle välissä ja jos taas joudun tehdä omalla ajalla, joudun leimata ja ottaa siitä miinukset ja tehdä ne takaisin myöhemmin..

Jos tulee paljon neuvolakäyntejä, niin pitää kai työnantajalle kertoa. Hän ymmärtänee pitää suunsa supussa. Muille kerrot, kun kerrot. Tai enpä muuten tiedä, kuuluuko edes työnantajalle miksi terkalla käyt. Kunhan tietää, että poissaoloille on pätevä syy. Muistaakseni laki velvoittaa kertomaan työnantajalle 2 kk ennen kuin jää äitiyslomalle .Tsemppiä raskauteen! :)

Oletko nyt ihan varma, että saat työaikana muutenkaan käydä neuvolassa? Yleensä näin ei ole, ei varsinkaan jos käynnit voi hoitaa työajan ulkopuolella.

Sinuna minä leimaisin itseni ulos ainakin ensimmäisten neuvoloiden ajaksi ja sitten kun joskus raskaudesta kerron, varmistaisin tuon saako tosiaan työajalla käydä neuvolassa. Ei tiedä yhtään TES:ssiä, jossa noin olisi, joten asia lienee ihan työantajan suopeudesta kiinni. Mitään jatkoa ei ainakaan taatusti tule, jos väärinkäytät työaikaa ja leimalaitetta.

Oletko nyt ihan varma, että saat työaikana muutenkaan käydä neuvolassa? Yleensä näin ei ole, ei varsinkaan jos käynnit voi hoitaa työajan ulkopuolella.

Lääkärintarkastukset ja neuvolakäynnit työaikana

Poissaolojen ehdot löytyvät eri alojen työehtosopimuksista. Yleinen käytäntö työpaikoilla on, että odottava äiti saa käydä raskauden normaaliin seurantaan kuuluvilla lääkäri- ja neuvolakäynneillä työajallaan. Kyse on silloin palkallisesta poissaolosta.

Lapsi tulossa - Väestöliitto

Eli TESsiä kahlaamaan vain :)

Jos olet työajalla neuvolassa, tarvitset todistuksen.

Ja millainen sun työnkuva on..? Jos sulla on riskraskaus, ja yhtään fyysistä työtä, niin sun pitää ilmoittaa myös työterveyteen, että arvioivat pystytkö tekemään työtäs olematta itsellesi, lapselle tai muille vaaraksi

Poissaolojen ehdot löytyvät eri alojen työehtosopimuksista. Yleinen käytäntö työpaikoilla on, että odottava äiti saa käydä raskauden normaaliin seurantaan kuuluvilla lääkäri- ja neuvolakäynneillä työajallaan. Kyse on silloin palkallisesta poissaolosta.

Yleinen käytäntö ei ole sama kuin lakiin tai TESsiin perustuva oikeus. Ja minun kokemukseni mukaan kuukausipalkkaisissa kahdeksasta neljään -töissä saa kyllä käydä neuvoloissa työajalla, koska eihän aikoja saa muulloin järjestymään. Eikä näistä tehdä vähennystä palkasta, vaikka TES:n mukaisesti yleensä vain "synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa" saisi käydä työajalla, jos aikaa ei saa työajan ulkopuolelle. Tavallinen neuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus, vaan TES:n mukaan palkkaa pitäisi maksaa vaan ultrien ajalta ja mahdollisista polikäynneistä, mutta ei perusneuvola-ajoilta.

Sen ei ole edes yleinen käytäntö, että työajalla saisi käydä neuvolassa, jos käytössä on liukuva työaika. Tämä ihan siitä syystä, että mistäs sitä tietää mikä muutenkaan olisi työaikaa, kun työntekijä saa sen itse varsin vapaasti päättää. Jos jollain työntekijällä on vaikka aina tapana tulla töihin yhdeksäksi, pitäisikö hänen sinä päivänä kun menee kahdeksalta neuvolaan, saadakin työaikansa alkamaan jo kahdeksalta? Vaikka ei välttämättä/todennäköisesti olisi muutenkaan ollut silloin töissä. Neuvola-ajan saa normaalisti työajan ulkopuolelle, eli aamuun tai iltapäivään, jos liukuva työaika on käytössä. Tietysti jos vaikka ultra-aika tai polikäynti olisi ihan keskellä päivää eli liukumia hyödyntäen siellä ei voi käydä, pitää nämä käynnit lukea työaikaan. Mutta ei tavalllisia neuvola-aikoja eikä noita lääketieteellisiä tutkimuksiakaan siinä tapauksessa, että ne sijoittuvat aamu- tai iltapäiväliukuman ajalle.

Jos saat käyttää niihin työaikaa (yleensä neuvolakäynnit on omaa aikaa), minusta on työnantajan oikeus tietää ja työntekijän velvollisuus kertoa esimiehelle, mihin työaikansa käyttää! Joten kyllä; kerrot esimiehelle.

Jos tulee paljon neuvolakäyntejä, niin pitää kai työnantajalle kertoa. Hän ymmärtänee pitää suunsa supussa.

Niin, tai sitten käy niinkun mulle kävi. Ilmoitin esimiehelleni olevani raskaana melko varhaisessa vaiheessa, koska olin ilmoittautunut työhön liittyvälle, työaikana käytävälle pitkäkestoiselle kurssille, jonne en tietenkään sitten voinut osallistua. Päätin kertoa hyvissä ajoin, jotta työnantaja voi lähettää kurssille jonkun muun. Esimieheni sitten oli kertonut raskaudestani kollegalleen, joka tuolla kurssin aloituskokouksessa oli suureen ääneen ilmoittanut, että rouva x ei tulekaan, koska on raskaana. Eihän siinä mitään muuten, mutta kyseisessä kokouksessa istui myös mun miehen veli, joka sai tällä tavalla kuulla iloisesta perheenlisäyksestämme. Veti herneet nenäänsä ja jaksaa vieläkin 15 vuoden jälkeen muistuttaa asiasta...

Noinko tosiaan on? Meillä, terveydenhoitoalalla painotettiin, että normaalit neuvolakäynnit on omaa aikaa, siis palkatonta! Ehkä muilla aloilla (miesvaltaisilla, heh) on asiat paremmin...

Noinko tosiaan on? Meillä, terveydenhoitoalalla painotettiin, että normaalit neuvolakäynnit on omaa aikaa, siis palkatonta! Ehkä muilla aloilla (miesvaltaisilla, heh) on asiat paremmin...

Niin tosiaan, riippuu varmaan ihan alasta. Ja jos on liukuva työaika tai 2-/3-vuorotyö, niin varmasti vaikuttaa asiaan. TESsistähän se selviää.

Itse tosiaan miesvaltaisella alalla (ja toimistotyöaika), eikä käynyt edes mielessä että ois palkaton poissaolo. Myöhemmin sitten vielä varmistin TESsistä että juu, palkallinen poissaolo on :) Miehille on sentäs palkattomia nuo neuvolakäynnit.

Itse miesvaltaisella alalla ja neuvolakäynnit palkattomia. Jouduin tosin kertomaan plussasta heti, vaikka en olisi vältämättä halunnutkun kaikki työntekijät tietenkin sai tietää raskaudesta kun jouduin suurimmasta osasta työtehtävistä kieltäytymään (sikiölle haitallisia). Työterveyden kautta jäin lomalle jo rv 18 kun ei sopivia töitä ollut tarpeeksi.

Mä kävin ekat neuvola-ja lääkärikäynnit hammaslääkäri-tekosyyllä. Työaikana siis sai hoitaa terveyteen liittyviä menoja, mutta tunnit oli tehtävä takaisin. Ja riitti pelkkä ilmoitus esimiehelle, ei tarvittu mitään lappuja poissaolon syystä.

Kerroin esimiehelle raskaudesta rv 14 koska hän olisi halunnut jatkaa mun työsopimusta vuodella. En ilennyt ottaa tarjousta vastaan ja järkevintä oli kertoa raskaudesta. Ja rv 20 mun oli kevennettävä töitäni muutenkin.

Miesvaltaisella alalla olen, ja neuvolakäynnit tehdään kyllä ihan omalla ajalla. Työ pääsääntöisesti vuorotyötä, joten käynnit pystyy järjestelemään.

AP:llä liukuva työaika, joten palkatonta ne käynnit on.

Itse valtiolla liukuvan työajan piirissä. Olen sopinut kaikki mahdolliset neuvolakäynnit aikaiseen aamuun (8.15) jolloin olen ehtinyt liukuman puitteissa töihin eikä ole tarvinnut selitellä taikka käyttää työaikaa. Toimistotöissä ei edes ole mitään sellaista ollut, jonka takia työnantajan tarvitsisi hirveän aikaisin tietää raskaudesta. Ekan raskauden alkaessa olin määräaikaisessa virkasuhteessa, jolta jäin sitten äitiyslomalle. Äitiysloma siis alkoi ennen ma:n loppua. Määräaikaisuutta jatkettiin automaattisesti vanhempainvapaani loppuun. Muista syistä kuitenkin irtisanoudun ja vaihdoin työpaikkaa vapaan päätyttyä. Raskaus ei saa olla syy olla jatkamatta määräaikaista työ- tai virkasuhdetta.

Miesvaltaisella alalla olen, ja neuvolakäynnit tehdään kyllä ihan omalla ajalla. Työ pääsääntöisesti vuorotyötä, joten käynnit pystyy järjestelemään.

AP:llä liukuva työaika, joten palkatonta ne käynnit on.

Kyllä ne on palkallisia, sen tiedän. On käytäntönä tässä työpaikassa ja on ollut käytäntönä myös toisen kaupungin samassa työssä. Kvtesiä noudatetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pippurihäntä;30654202:
Itse valtiolla liukuvan työajan piirissä. Olen sopinut kaikki mahdolliset neuvolakäynnit aikaiseen aamuun (8.15) jolloin olen ehtinyt liukuman puitteissa töihin eikä ole tarvinnut selitellä taikka käyttää työaikaa. Toimistotöissä ei edes ole mitään sellaista ollut, jonka takia työnantajan tarvitsisi hirveän aikaisin tietää raskaudesta. Ekan raskauden alkaessa olin määräaikaisessa virkasuhteessa, jolta jäin sitten äitiyslomalle. Äitiysloma siis alkoi ennen ma:n loppua. Määräaikaisuutta jatkettiin automaattisesti vanhempainvapaani loppuun. Muista syistä kuitenkin irtisanoudun ja vaihdoin työpaikkaa vapaan päätyttyä. Raskaus ei saa olla syy olla jatkamatta määräaikaista työ- tai virkasuhdetta.

Voi kun kävisi mullakin näin! Luulen vaan, että turha toivo.

Oon lähes varma, että jos kerron niin jatkoa ei tule... Olen kyllä äitiysvapaan sijaisena nyt, ja jos tuo sijaistamani työntekijä ei palaa niin työnantaja varmaan keksii jonkun tekosyyn ettei mua tarvitse palkata enää jatkoon..

[QUOTE="jonna";30653549]Jos olet työajalla neuvolassa, tarvitset todistuksen.

Ja millainen sun työnkuva on..? Jos sulla on riskraskaus, ja yhtään fyysistä työtä, niin sun pitää ilmoittaa myös työterveyteen, että arvioivat pystytkö tekemään työtäs olematta itsellesi, lapselle tai muille vaaraksi[/QUOTE]

Ei ole fyysistä rasitusta tässä työssä.

Yhteistyössä