Kadonnut 3,5-vuotias löytyi kuolleena :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä pelkäsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="akka";30782621]Jos äiti tai isä olisi ollut lapsen kanssa pihalla näin ei olisi käynyt. Noin pientä lasta ei päästetä yksin valvomatta ulos, ei koskaan.Ei tuon ikäisillä ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Vielä kun on virtaava joki vieressä niin pitää olla vanhemmilla päässä vikaa ettei valvo lasta.[/QUOTE]

Se on oikeastaan sama onko ne vanhemmat sisällä vai ulkona jos ne ei vahdi sitä lasta.

Mutta kyllä luulis, että kun vieressä virtaa vesi niin vanhemmat olisi vielä tarkempia vahtimisessa. Ehkä ovat turtuneet koko vesistön olemassaoloon eikä sitä ole osattu pitää enää niin suurena uhkana, varsinkin jos on luotettu lapseen jolle on tiukasti sanottu mihin ei saa mennä. Mutta kun se 3-vuotias on vielä niin pieni että ei ne kiellot aina päde.

[QUOTE="huoh";30781317]Ei tartte kun seurata uutisia. Millon isä ajaa ajoneuvolla päälle tai jopa ajaa lapsi kyydissä onnettomuuden. Talvellakin joku isukki ajoi lapsensa kanssa traktorilla avantoon ja hukutti molemmat[/QUOTE]

Niin no, ehkä tilastollisesti miehet vieläkin ajaa enemmän traktoreilla ja isoilla koneilla joten voipi olla että tosiaan sattuu useammin näitä.

Meilläkin on 3,5v ja sen ikäinen nyt ei enää ole mikään taapero, vaikka pieni onkin. Todella nopeita menemään, periaatteessa hyvin muistavat ja oppivat mitä sanotaan, mutta toisaalta kiellot unohtuu hetkessä ja ei voi vielä yhtään luottaa että noudattaisi sääntöjä.

Silti meillä 3,5v leikkii välillä hetken yksin omakotitalon pihalla, kun itse käyn vaikka laittamassa ruoan tulemaan. Kesällä voi toki pitää ovea auki. Pihamme on kokonaan aidattu, mutta nyt tyttö yltää jo avaamaan portin salvan (toki on kielletty, että portista ei saa yksin mennä). Kyllä meillä tää 3,5v osaa hyvin myös avata ulko-ovet ja periaatteessa voi siis lähteä omin päin ulos. Kyllä saa olla melko yksinkertainen lapsi tai sitten astetta vaativammat lukitsemisjärjestelyt jos vaikkapa eskari-ikäinen tai neljävuotias ei osaa avata ulko-ovea...

100% vahtiminen on mahdotonta, varsinkin kun lapsia on useampi. Tietysti vesien äärellä täytyy olla extratarkkana, mutta silti se vahinko voi käydä. Varsinkin kun on melko vaikeaa olla niin tarkkana joka ikinen päivä jos se vesistö on ihan kodin nurkalla.

Kyllä tää meidänkin 3v esim. tosi äkkiä saattaa kadota näkyvistä, kun ollaan oltu mökillä. Rantaan on matkaa muutama sata metriä, mutta silti tullut juostua paniikissa etsimässä lasta kun on kadonnut silmistä. Yleensä seurannut sit pappaa tallille tai löytyy leikkimökistä tms, mutta aina se säikäyttää kun tajuaa ettei tiedä missä lapsi on.

[QUOTE="Veera";30781147]No itse en voi ymmärtää kuinka 3.5-vuotias voi kadota muuta kuin niin, että on ollut yksin ulkona. Lapsikaan ei nyt yhden vilkaisun aikana katoa ulkona. Ehkäpä se hyvä puoli kerrostaloelämässä on, että on pakko olla itsekin ulkona niiden lasten kanssa. Moni leikkipuistokin on aidattu. Onko yleistä että noin pienet ulkoilevat yksin esimerkiksi omalla pihalla? Jooei tällainen pohdinta auta ketään, enkä halua syyllistää. Mutta ihmetelen näiden pienten lasten katoamusta. en muista, etta isoissa kaupungeisa olisi vastaavia ollut ja siellä on kuitenkin lapsia huomattavasti enemmän..[/QUOTE]

itse ainakin joka vitun kerta kun olen kaupoilla, kuulen niitä kuulutuksia kadonneista lapsista. taitaa olla sullekin niin arkipäivää, ettet edes pölvästi tajua että kaupungeissakin sattuu ja tapahtuu.

Täällä on sairasta väkeä. Joka kerta kun uutisissa on joku tuollainen tapaus niin Täälä sivukaupalla moralisoidaan ja syytetään vanhempia tietämättä edes faktoja. Tuollainen vahinko voi sattua kelle hyvänsä. Me kun ollaan kaikki epätäydellisiä.

[QUOTE="blääää";30783417]Täällä on sairasta väkeä. Joka kerta kun uutisissa on joku tuollainen tapaus niin Täälä sivukaupalla moralisoidaan ja syytetään vanhempia tietämättä edes faktoja. Tuollainen vahinko voi sattua kelle hyvänsä. Me kun ollaan kaikki epätäydellisiä.[/QUOTE]

Ja jos onkin tapahtunut laiminlyönti niin ei se morslisointi enää auta. Vanhemmat on jo riittävän rangaistuksen saaneet.

Ja luulisi että jos kyse laiminlyönnistä/heitteillejätöstä niin kyse olisi rikoksesta. Uutisissa kuitenkin lukee että ei ole tapahtunut rikosta.

Kun tääll sanotaan, ett kenelle tahansa voisi käydä noin, ja toisaalta otettiin esimerkiksi kaupunkien kaupat, jossa lapsia/vanhempia kuulutetaan. Niin Sori nyt vaan. Mutta en usko että meidän lasta tullaan kuuluttamaan, tai sori vaan, en usko että meidän lapsi juoksee parkkipaikalle. Koska, jossei meidän lapsi pysy siinä vieressä, niin se joutuu vöiden kanssa rattaisiin, tai sehän pysyy sielä kauppakärryssä, eikä saa kiivetä sieltä pois. Tai sit sillä on talutusreppu tai hihna. Meidän kerttu-petterin ei tarvitse vielä opetella kulkemaan kaupassa itse. Eikä mulla ole mitään kynnystä käyttää rattaita tenavalle, VAIKKA täällä monen mielestä viiskin vuotias on jo herranjumala liian vanha rattaisiin

Mutta ymmärrän toki että jos laps saa vaellella ympäri kauppaa, että se sinne info pisteeseen lopulta päätyy-mutta kun sekään ei ole mikään hehheh olipas jännä seikkailu. Vaan sillon sää olet jättäny lapses vahtimatta!
Ja saatika nämä vanhemmat, jotka ihan kirkkain silmin sanoo, ett heiän lapsella on tapana vasn lähtee juoksemaan. No ok, Tehkää sit asialle jotai! Ei alle kouluikäset ole mitää pikku aikuisia. Kurjaahan se on, mut sit ne pidetään remmin päässä kaupassa, tai lentokentällä, tai missä vaan.

Jos yleisesti ottaen kaikki on samaa mieltä ettei pehmustetulla, aidatulla päiväkodin pihallakaan saa lapset olla hetkeäkään ilman valvonta, nii ei niiden tarvitse olla missää muuallakaan ilman valvontaa.

[QUOTE="jonna";30783474]Kun tääll sanotaan, ett kenelle tahansa voisi käydä noin, ja toisaalta otettiin esimerkiksi kaupunkien kaupat, jossa lapsia/vanhempia kuulutetaan. Niin Sori nyt vaan. Mutta en usko että meidän lasta tullaan kuuluttamaan, tai sori vaan, en usko että meidän lapsi juoksee parkkipaikalle. Koska, jossei meidän lapsi pysy siinä vieressä, niin se joutuu vöiden kanssa rattaisiin, tai sehän pysyy sielä kauppakärryssä, eikä saa kiivetä sieltä pois. Tai sit sillä on talutusreppu tai hihna. Meidän kerttu-petterin ei tarvitse vielä opetella kulkemaan kaupassa itse. Eikä mulla ole mitään kynnystä käyttää rattaita tenavalle, VAIKKA täällä monen mielestä viiskin vuotias on jo herranjumala liian vanha rattaisiin

Mutta ymmärrän toki että jos laps saa vaellella ympäri kauppaa, että se sinne info pisteeseen lopulta päätyy-mutta kun sekään ei ole mikään hehheh olipas jännä seikkailu. Vaan sillon sää olet jättäny lapses vahtimatta!
Ja saatika nämä vanhemmat, jotka ihan kirkkain silmin sanoo, ett heiän lapsella on tapana vasn lähtee juoksemaan. No ok, Tehkää sit asialle jotai! Ei alle kouluikäset ole mitää pikku aikuisia. Kurjaahan se on, mut sit ne pidetään remmin päässä kaupassa, tai lentokentällä, tai missä vaan.

Jos yleisesti ottaen kaikki on samaa mieltä ettei pehmustetulla, aidatulla päiväkodin pihallakaan saa lapset olla hetkeäkään ilman valvonta, nii ei niiden tarvitse olla missää muuallakaan ilman valvontaa.[/QUOTE]

Noniin, tuliko hyvä mieli.

[QUOTE="jonna";30783474]Kun tääll sanotaan, ett kenelle tahansa voisi käydä noin, ja toisaalta otettiin esimerkiksi kaupunkien kaupat, jossa lapsia/vanhempia kuulutetaan. Niin Sori nyt vaan. Mutta en usko että meidän lasta tullaan kuuluttamaan, tai sori vaan, en usko että meidän lapsi juoksee parkkipaikalle. Koska, jossei meidän lapsi pysy siinä vieressä, niin se joutuu vöiden kanssa rattaisiin, tai sehän pysyy sielä kauppakärryssä, eikä saa kiivetä sieltä pois. Tai sit sillä on talutusreppu tai hihna. Meidän kerttu-petterin ei tarvitse vielä opetella kulkemaan kaupassa itse. Eikä mulla ole mitään kynnystä käyttää rattaita tenavalle, VAIKKA täällä monen mielestä viiskin vuotias on jo herranjumala liian vanha rattaisiin

Jos yleisesti ottaen kaikki on samaa mieltä ettei pehmustetulla, aidatulla päiväkodin pihallakaan saa lapset olla hetkeäkään ilman valvonta, nii ei niiden tarvitse olla missää muuallakaan ilman valvontaa.[/QUOTE]

Juu, se on Luojan kiitos, että TE osaatte elää oikein.

Eiköhän spekulointien kannata antaa olla. Ainakin itse olen sydämeni pohjasta surullinen tapahtuneen johdosta, ja vanhemmat saavat kaiken myötätuntoni ja lämpimät ajatukset. Hirvittävä tragedia. En jaksa käsittää, miksi tällaisilla pitää mässäillä :(

[QUOTE="pööööö";30783492]Noniin, tuliko hyvä mieli.[/QUOTE]

Ei. Ei minulla ole hyvä mieli. Olen vihainen ja tympääntyny selittelyyn että "vahinkoja sattuu". Joo, sattuuhan niitä. Mutta kumma kyllä, kun niitä sattuu aina just niissä perheissä joissa kaikki lapset serkkuineen saa hyppiä yhtä aikas trampoliinilla, tai keikkua pää alaspäin mattotelineellä, kiipeillä talon tikkailla, olla yksinään pihalla vahtien samalla taapero sisaruksia, perheissä joissa tenavat saa ajaa pyörällä ilman kypärää, juoksennella pitkin kauppojen käytäviä, uida keskenään sillä aikaa kun vanhempi käy pissattaa yhtä lasta pusikossa, perheissä joissa ei ole pesuaineet ja myrkyt lukkojen takana, perheistä joista puuttuu liesisuojat ja lapsia on useempi pyörimässä, jne jne jne.

Enkä minä kirjoita kys perheestä. Ei tämä ole mikään surunvalittelu ketju heidän perheelle. Teille muille "vahinkoja sattuu" hyssyttelijöille minä sanon. Suurin osa vahingoista kun on estettävissä! Ja vaikka on tosissaan yritetty estää nii siltikin niitä sattuu. Mutta joittenkin sietäis edes yrittää

[QUOTE="Minerva";30782642]Wieras kysyy eikö lapsia opeteta. Kerron tarinan omasta elämästäni. Vanhemmillani oli kesämökki meren rannassa. En muista tarkasti ikääni, mutta kolmen ja viiden ikävuoden väliin tapaus osui. Olin isän kanssa ulkona, ja isä teki samalla jotain pientä raivaustyötä. Minulle oli tiukasti ohjeistettu, että laiturille ei saa mennä yksin. Enkä koskaan mennytkään, paitsi sen yhden kerran, jolloin sain päähäni, että ihan hyvin voin mennä, ei minulle mitään käy.

Ja tottakai heti tällä ensimmäisellä kerralla putosin laiturin nokasta alas. No isä onneksi oli tilanteen tasalla, ja onki minut heti ylös vedestä. Mutta niin vaan normaalisti käskyjä hyvin uskonut lapsi oli veteen päätynyt, ja tämäkin ihan yhdessä pikku hetkessä, kun isän huomio hetkeksi herpaantui.

Ei ne lapset aina kieltoja muista, tai tottele.[/QUOTE] Meillä tottelee. Tietävät mitä seuraa jos eivät tottele.

Mun 2.5v katosi päiväkotimatkalla. Juoksivat isosiskon kanssa edellä, näin lapset koko ajan kunnes puistossa katosivat lumikasan taakse. Lapset olivat vain ehkä 10 metrin päässä musta, mutta kun pääsin lumikasan luo, siellä oli vain isosisarus, jolla ei ollut aavistustakaan minne 2.5v oli kadonnut. Hätä oli hirveä kun juoksentelin talojen välissä etsimässä ja huutelemassa. Soitin hätäkeskukseen ja samalla hetkellä näin pienen taapertavan tyytyväisenä jalkakäytävää pitkin. Oli kai jotain polkua pitkin hävinnyt talojen väliin. Kaikkea voi sattua ihan missä ja milloin vain.

[QUOTE="Rupuska";30781489]Siinä taas yksi, joka saa jotain mielihyvää muiden tilanteen arvostelusta. Kiva päätellä asioita tietämättä mitä oikeasti on tapahtunut. Tuskimpa on jätetty yksin tarkoituksella vahtimatta. Tuleeko itselle jotenkin hyvä mieli "minä en kyllä jättäisi yksin" ajattelusta? Kannattaa toivoa ettei omalla kohdalle ikinä satu vahinkoa. :)[/QUOTE]

Miksi hymiö? Olet aika sairas kun hymiötä laitat ja vielä tuon lauseen perään:(

Ei täällä kukaan varmaan saa mielihyvää paitsi sinä itse. Kyllä lehtijutussa luki aivan selvästi että "äiti oli tullut ulos katsomaan poikaa niin poikaa ei näkynyt missään" eli selvästi jättänyt lapsen yksin kun on mennyt sisään.

Olen kyllä aina ollut mukana ulkona lasteni kanssa, ei voi kadota. Tuo oli kadonnut eli yksin kello jo illassa, nukkumaanmenoaika. Yksin ollut varmaankin. Ei mitään sympatiaa.

Ja julmaahan tämä on sanoa. Mutta vastahan tuomittiin äiti joka oli jättänyt lapsena kylvyn aikana vahtimatta.
Miten tilanne nyt eroaa jos kodista 100metrin päässä on vesialue? Tarpeeks monta kertaa vaan päästää pihalle, nii varmasti jotain vahingossa tapahtuu.

Yllättävän monet vanhemmat uskovat 2-4 -vuotiaiden pärjäävän yksin ulkona. Meillä oli edellisessä naapurustossa tälläinen perhe. Erityisesti isä nakkasi pojat (2 vuotta ikäeroa) usein ulos pihapiiriin kahden. Vaikka oltiin kaupunkialueella vaaroja oli riittämiin (keväisin syvä Oja rakentamattomalla tontilla, tie ja rautatie. Niinpä me pelastimme noita lapsia milloin mistäkin ja viemme kotiovelle, milloin olivat kaatuneet lammikkoon tai loukanneet itsensä pulkkamäessä kaksin koheltaessaan. Kerran hätyytin toista kun oli kiipeämässä rautatiesillan kaiteella (sähköistys alla!). Me emme omamme uskaltaneet yksin ko ympäristössä laskea ulos, niinpä naapurit laskivat kai sen varaan että me katsomme heidänkin lastensa perään :/

Ihmisillä ei varmaan ole tarkoitus syytellä vaan omaa ahdistustaan purkaakseen yrittävät ymmärtää, mitä on tapahtunut ja miksi. Jokaisella vanhemmalla kun varmaan käy mielessä, että voisiko tuollainen tapahtua omassakin perheessä.

En usko, että tuon perheen vanhemmat roikkuvat netissä lukemassa lapsensa hukkumiseen liittyviä uutisia tai kirjoituksia.

http://m.iltalehti.fi/viihde/2014112718871423_vi.shtml

Kalle Palanderhan muistutti lähivesien vaaroista ihan vasta muutama kuukaus sitten.. Ja hänkin sanoi olleensa hysteerinen lähellä olevasta vedestä ja oli tarkoitus aidata ranta.. Mutta niin kävi vahinko, ranta aitaamatta, ja kaksi puolitoista vuotiasta kahdestaan ulkona.

Yhteistyössä