Suuttuiko mieheni turhasta vai toiminko minä väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan siis oltu 20 vuotta yhdessä ja niistäkin vuosista 15 naimisissa. Olen laittanut silloin aikoinaan kun muutimme yhteen asumaan, mieheni lähiomaisekseni virallisiin papereihin (sairaala ym). Minusta tämä oli ihan luonteva ratkaisu eikä siitä ole koskaan keskusteltu. Miehelleni selvisi tänään että hän on ollut ja on edelleen minun lähiomainen virallisissa papereissa ja hän suuttui minulle siitä! Minun olisi kuulema pitänyt kysyä häneltä lupa tähän asiaan! En siis olisi saanut laittaa hänen nimeään sinne ilman että olisin ensin kysynyt häneltä sopiiko se.. siis mitä?? Olen hieman hämilläni koska luulin että puolison voi laittaa lähiomaiseksi noin vaan. Mites te muut olette toimineet? Ja oikeesti, toiminko mä nyt ihan väärin tässä asiassa?

Ihme äijä sulla.

No suuttui! Joko miehesi on ihan kaheli, tai sitten hän jostain syystä haluaa nyt ihan väkisin vääntää riidan mistä tahansa. Jos on vaikka ero mielessä ja toinen nainen katsottuna.

Puoliso on automaattisesti lähiomainen.

Ollaan siis oltu 20 vuotta yhdessä ja niistäkin vuosista 15 naimisissa. Olen laittanut silloin aikoinaan kun muutimme yhteen asumaan, mieheni lähiomaisekseni virallisiin papereihin (sairaala ym). Minusta tämä oli ihan luonteva ratkaisu eikä siitä ole koskaan keskusteltu. Miehelleni selvisi tänään että hän on ollut ja on edelleen minun lähiomainen virallisissa papereissa ja hän suuttui minulle siitä! Minun olisi kuulema pitänyt kysyä häneltä lupa tähän asiaan! En siis olisi saanut laittaa hänen nimeään sinne ilman että olisin ensin kysynyt häneltä sopiiko se.. siis mitä?? Olen hieman hämilläni koska luulin että puolison voi laittaa lähiomaiseksi noin vaan. Mites te muut olette toimineet? Ja oikeesti, toiminko mä nyt ihan väärin tässä asiassa?

Olet toiminut väärin, olis ehdottomasti pitänyt kysyä.

Sinuna nauraisin miehelle ja kysyisin, että kenelle sieltä sairaalasta sitten pitäisi sinun sinne jouduttua ilmoitella. Hänen anopilleen eli sinun äidillesi vai? Valista häntä myös, että aviopuoliso on automaattisesti se lähiomainen.

Kyllä minä laitoin avomiehen lähiomaiseksi ja ilmoitin, että hänelle saa antaa tietoja minun voinnistani, kun sairaalaan jouduin.

Kyllä miehelle saa ilmoittaa jos joudun sairaalaan, mutta ongelma on se että hänen tiedot on siellä ilman hänen lupaa. Ei ketään kuulema voi laittaa lähiomaiseksi ilman että ensin kysyy suostumuksen.

Ap voit kertoa miehellesi, että eivät viranomaisetkaan erikseen kysele lupia kun katsovat puolison lähiomaiseksi. ;) Sellaiseksi kun muuttuu pakosti avioituessa.
Eli vaikket olisikaan häntä erikseen ilmoittanut niin hänet olisi silti kirjattu lähiomaiseksi kun olette avioliitossa.

Täytyy kyllä suuresti ihmetellä jos tuollaisesta kilahtaa? Vaikuttaisi minustakin siltä ettei miehellä ole kaikki ihan ok tai haluaa vääntää riitaa mistä vain.
Ja kukas muu se lähiomainen olisi sitten jos ei oma puoliso? Senhän kuuluisi olla se kaikkein tärkein..
Jos esim.joutuu onnettomuuteen ja makaa vihanneksena letkuissa niin puoliso päättää viime kädessä pidetäänkö hengissä vai ei.. Kannattaa miettiä tuollaisia asioita, että onko se oma kumppani niin luotettava sitten.

Kukaan eikä mikään ole AUTOMAATTISESTI yhteyshenkilö. Kaikki yhteyshenkilöt lisätään potilaan toiveen mukaisesti, ja sinne saa laittaa vaikka jeesuksen ensisijaiseksi yhteyshenkilöksi.
Eikä sinne ole pakko merkata ketään, jossei halua.
Poliisilla sen sijaan on tiedot väestörekisterikeskuksen kautta, ja siellä ollaan sukulaisia haluttiimpa tai ei.

Ja. Kyllä mun mielestä on kohteliasta ohimennen sanoa, että on laittanu jonkun lähiomaiseksi.
-Ehkäpä tämäkin asia olisi tullut silloin puheeksi.

Mutta selviskö sulle ett mikä ihme siinä miestä risoo??? Onko hänellä jotain harhaluuloja asiasta??

täh onhan ne sairaalassa muutenkin ne miehes tiedot. onko jopa arkisto syntymästä ja mistä syystä käynny sairaalassa eikö?

Kyllä miehelle saa ilmoittaa jos joudun sairaalaan, mutta ongelma on se että hänen tiedot on siellä ilman hänen lupaa. Ei ketään kuulema voi laittaa lähiomaiseksi ilman että ensin kysyy suostumuksen.

Kuulostaa omituiselta valittaa tuollaisesta. Kai sullakin oikeus päättää, kenelle haluat asioistasi ilmoitettavan. Enemmän se kuitenkin sinun asioihisi vaikuttaa kuin hänen.

Ymmärtäisin ihmetyksen tyyliin "ai en tiennytkään???" mutta mitään suuttumusta ja loukkaantumista en.

Outoa käytöstä. Joo periaatteessa ymmärrän jos joku on tosi tarkka missä oma nimi on mutta tosiaan aviopuoliso on oletuslähiomainen tottakai, eikö miehesi tuota tiedä. Ja vaikkei tietäis niin silti...

Outoa käytöstä. Joo periaatteessa ymmärrän jos joku on tosi tarkka missä oma nimi on mutta tosiaan aviopuoliso on oletuslähiomainen tottakai, eikö miehesi tuota tiedä. Ja vaikkei tietäis niin silti...
mä ymmärrän sen puolen et enmäkään haluis et mun tietoja annettais kaupoille jonkun s etukortin tähden. mut ku ne tiedot jo valmiiksi on siellä sairaalassa ni sitä tuohtumusta en ymmärrä.

Outoa. Minusta aviopuoliso on automaattisesti lähin omainen. Itse en edes muista, että minulta olisi tuota kysytty. Mutta ollaan oltu miehen kanssa liki 30v, joten kai en vaan muista. Jos meillä mies ykskaks valittaisi moisesta, taitaisin laittaa saman tien jonkun muun lähiomaiseksi.

Älä vain kerro miehellesi omakanta-palvelusta, kun sieltä näkee omat tiedot -- melkein yhtä paljon kuin mitä sairaalakin näkee, mutta ei ihan. Niillä siellä julkisessa terveydenhuollossa on vaikka kuinka paljon tietoja miehestäsi, ja se, että hän on merkitty sinun omaiseksesi, ei varmasti paljasta julkiselle terveydenhuollolle yhtään mitään uutta miehestäsi.
Kannattaa myös ehdottaa miehelle foliohatun ppistamista ja terapiaa.

Kiitos kommenteista. Olen tässä yön yli miettinyt asiaa ja tulin siihen tulokseen että käyn vaihtamassa sen lähiomaisen.. Jos tuollaisesta suuttuu niin ehkäpä se tarkoittaa sitä ettei halua olla se henkilö. Ja kuten joku tuolla kommentoi niin lähiomainen lopulta päättää kohtalon jos letkuissa makaan. Voinko luottaa siihen että mieheni päätöstä tehdessään ajattelee minun parasta?

Kiitos kommenteista. Olen tässä yön yli miettinyt asiaa ja tulin siihen tulokseen että käyn vaihtamassa sen lähiomaisen.. Jos tuollaisesta suuttuu niin ehkäpä se tarkoittaa sitä ettei halua olla se henkilö. Ja kuten joku tuolla kommentoi niin lähiomainen lopulta päättää kohtalon jos letkuissa makaan. Voinko luottaa siihen että mieheni päätöstä tehdessään ajattelee minun parasta?

Suosittelisin keskustelemaan tämän asian auki miehesi kanssa. Kyse voi olla kommunikointiongelmasta. Huomaa myös se, että lähiomaiskäsite on tärkeä mm. vakuutuksissa, perinnöissä jne.

Yhteistyössä