Talon rakentajat! Mitä näin jälkeenpäin olisitte tehneet toisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä jos on avotakka niin sitä on kiva katsella ja rätinässä on jotain rauhoittavaa et siltäkin kannalta se luo kodikkuutta.

Samoin. Itse en halua takan negatiivisia puolia tuon yhden hyvän kustannuksella: isot siivoukset joka käytön jälkeen, jokavuotiset nuohoukset, seiniin ja huonekaluihin kertyvä noki (kertyy ajan mittaan vaikka olisi kuinka vetävät hormit), kalliit polttopuut, polttopuista tuleva roska ja kuivatuksen vaiva...Takat on lisäksi aika kalliita. Niillä tuhansilla euroilla saa vaikka monen vuoden sähkölaskut katettua. Takka ei lämmityskustannuksia juuri pienennä ellei saa ilmaisia puita.

Samoin. Itse en halua takan negatiivisia puolia tuon yhden hyvän kustannuksella: isot siivoukset joka käytön jälkeen, jokavuotiset nuohoukset, seiniin ja huonekaluihin kertyvä noki (kertyy ajan mittaan vaikka olisi kuinka vetävät hormit), kalliit polttopuut, polttopuista tuleva roska ja kuivatuksen vaiva...Takat on lisäksi aika kalliita. Niillä tuhansilla euroilla saa vaikka monen vuoden sähkölaskut katettua. Takka ei lämmityskustannuksia juuri pienennä ellei saa ilmaisia puita.

Tai siis monen vuoden lämmityskulut..

ööh keneltä te ne takat oikeen ostatte et tonnei maksaa ainiin kaikki maksaa nykyään kun sen osaa hyvin sanoiksi pukea. Mitkä ihmeen siivoukset joka käytön jälkeen? mä en oo kyllä huomannu huonekaluiden olevan nokisia en o otosin niin kiinittäny huomiota kylläkään. ööh makstako sä puista mottipäisiä summai rahaa? senkun käyt mettästä kattomassa kuolevia puita ja katkot pois ni ei tuu kenenkään päälle ja päivän hyvä työ tehty et ei siitäkään tartte maksaa. ton nuohouksen ymmärrän ja sillä voi pitää kuolevaaa ammattia yllä

ööh keneltä te ne takat oikeen ostatte et tonnei maksaa ainiin kaikki maksaa nykyään kun sen osaa hyvin sanoiksi pukea. Mitkä ihmeen siivoukset joka käytön jälkeen? mä en oo kyllä huomannu huonekaluiden olevan nokisia en o otosin niin kiinittäny huomiota kylläkään. ööh makstako sä puista mottipäisiä summai rahaa? senkun käyt mettästä kattomassa kuolevia puita ja katkot pois ni ei tuu kenenkään päälle ja päivän hyvä työ tehty et ei siitäkään tartte maksaa. ton nuohouksen ymmärrän ja sillä voi pitää kuolevaaa ammattia yllä

Se vasta olisikin hauskaa jos lähtisi muiden metsiin hakemaan ilmaisia polttopuita. Ainakin täällä Helsingissä. Risut savuttaa kivasti. Kyllä niistä puista joutuu maksamaan.

Ai, kaikki ei siivoa takkaa käytön jälkeen :eek:.

Se vasta olisikin hauskaa jos lähtisi muiden metsiin hakemaan ilmaisia polttopuita. Ainakin täällä Helsingissä. Risut savuttaa kivasti. Kyllä niistä puista joutuu maksamaan.

Ai, kaikki ei siivoa takkaa käytön jälkeen :eek:.
puhuin kuolleista puista/kuolevista ja metsä on kaikkien tietääkseni pidät samalla hyvää huolta siitä ja harvennus taas luo uusille puille tilaa eikös? tai hae kerralla varastoon vähän kauempaa sitä puuta myrskyjen jälkeen on kuutiotolkulla hyvää puuta odottamassa ottajaansa. lisäksi kuka putsaa sen takan missä ne puut on putipuhtaaksi joka kerta en ymmärrä

puhuin kuolleista puista/kuolevista ja metsä on kaikkien tietääkseni pidät samalla hyvää huolta siitä ja harvennus taas luo uusille puille tilaa eikös? tai hae kerralla varastoon vähän kauempaa sitä puuta myrskyjen jälkeen on kuutiotolkulla hyvää puuta odottamassa ottajaansa. lisäksi kuka putsaa sen takan missä ne puut on putipuhtaaksi joka kerta en ymmärrä

Hilpeää ja vaivatonta takan omistusta.

Siis joku tulisija on aikalailla ehdoton ei. Mulle riittää kynttilät tunnelmaa tuomaan... Yksi tuttu on kuollut takasta tulleeseen häkämyrkytykseen, olen sellainen stressipallo ja vähän tuosta tapauksesta traumatisoitunutkin, että tuskin osaisin edes siitä takasta nauttia :( Olen muutenkin sellainen tyyppi joka palaa aina kotiin tarkistamaan ettei hella jäänyt päälle, eihän noista takkahommista mitään tulisi :D eikä liioin kiinnosta sen siivoaminen tai noella kodin pilaaminen...

Jos tulee sisällissota ja vuoden sähkökatko niin eiköhän sitä jotain sijaismajoitusta sit kuitenkin pidä miettiä :,D Tosin en edelleenkään sillä suoralla sähköllä ajatellut tönöä lämmitellä. Kaukolämpö lienee paras, jos saatavilla. Yleensä se kyllä täältä taajamista jo löytyy.

Mitkä siivoukset joka käytön jälkeen? Mä lapioin hiilet pois ehkä 3.käyttökerran jälkeen. Mitään nokea en ole huonekaluissa huomannut.

Kuljetus ym.on vaivalloista, mutta sen sijaan joku kuivatus nyt ole mitenkään vaivalloista. Siellä ne kuivuu itekseen pressun alla tai liiterissä. :D

ei ole takan vika jos teillä on ilmanvaihto pielessä

Anteeksi nyt vain, mutta kyllä se on laitonta mennä kaatelemaan puita toisten metsistä vaikka kyse olisi kuolleista puista. Mun isällä on metsää ja kyllä hän itse kaataa sieltä puuta kun tarvitsee sitä lämmitystä varten. Ei hänen metsästään tarvitse muiden mennä puita kaatamaan. Ei joka miehen oikeus anna sellaiseen oikeutta.

Jos ette takkaa itsellenne halua niin laittakaa nyt sentään takkavaraus (joka jättää mahdollisuuden rakentaa takka helpommin myöhemmin). Vaikka nyt suunnittelet kotia hamaan loppuun itsellenne niin koskaan ei tiedä ja jos joudutte jostain syystä myymään ja sitä takkaa tai edes takkavarausta ei ole, niin se on kyllä miinus taloa myydystä, , useimmat ostajat haluaa okt: oon tulisijan.

:ROFLMAO: No tuskin, mutta ymmärrän että jotkut varastoi ruokaakin kellari tolkulla pahan päivän varalle.
Meilläkin on ollut paljon sähkökatkoksia. Onneksi suurin osa on lyhyitä, mutta on ollut pari useamman tunnin katkosta viime vuosina. Ei siis oikeastaan kovin paljoa, mutta kun ottaa huomioon, että asumme lähellä kaupungin keskustaa, niin vähäisetkin katkokset tuntuvat uskomattomilta. Jos taas asustaan kaupungin ulkopuolella, niin on syytä varautua useammankin päivän katkoksiin. Toivottavasti tilanne on korjaantunut eikä tulee enää kahden viikon katkoksia kuten silloin pari kolme vuotta sitten.

Anteeksi nyt vain, mutta kyllä se on laitonta mennä kaatelemaan puita toisten metsistä vaikka kyse olisi kuolleista puista. Mun isällä on metsää ja kyllä hän itse kaataa sieltä puuta kun tarvitsee sitä lämmitystä varten. Ei hänen metsästään tarvitse muiden mennä puita kaatamaan. Ei joka miehen oikeus anna sellaiseen oikeutta.
Jaa no älyvapaat lait ei mua kosketa ne on joku sekopää tenoxi päissään keksiny.
Mut jos myrsky on kaatanu hyvää puuta ja sitä ei kukaan ota niin minä otan. Vähän samaku valtio makuuttaa tyhjillään vuosia rakennuksia ja anarkistit pistää päiväkerhoo ja nuorisopajaa sinne ihan ilmatteeks niin sitäkään ei hyväksytä minun mailmassani se on hyväksyttävää ja meidän laissa se on sallittua siis.

Meillä vesikiertoinen lattialämmitys ja laminaattilattia. Huoneilma on kyllä sopiva ja pysyy tasaisenakin, mutta toi lattiamateriaali. Vaihtaisin ehdottomasti parketin laminaatin tilalle! Vaikka on kuinka sopiva lämpötila, niin se laminaatti tuntuu viileälle paljaan jalan alla. Parketti olisi paljon mukavampi.
Ja kylppärissä laatta on niin viileää, että lapsi haluaa pyyhkeen pyllyn alle. (siellä siis hakee sitä pyyntilämpötilaa, mikä on toiminnaltaan oikein, mutta on silti alempi, mitä kehon lämpötila). En tiedä, olisiko ratkaisu sitten erillinen vesikierto sinne lämpötilapyynteineen vai mikä... En ole tutustunut sen paremmin asiaan, vaan pesen kädet noista säädöistä.

Ei toisten metsistä oikein voi puita mennä hakemaan, ihan sama kuinka kuolleita olisivat. Sitäpaitsi eikö metsien ekosysteemiin vähän niinkuin kuulu se, että siellä on myös sitä kuollutta puuta ja lahoa? Sori OT.

Ja pakko vielä kommentoida tota takan nokijuttual vaikkei aplle takkaa tulekaan... On kyllä takassa tai takan käyttäjässä vikaa jos nokea on ympäri kämppää. :D Joo, siinä takan luukun yläpuolella usein on nokea, mutta ei todellakaan ympäri taloa ja huonekaluja! Ja mikä se on se takan käytön jälkeinen siivous??

Jos nyt rakentaisin, niin kylppäriin tulisi suihkukaappi jossa on "oma"lattia ja kaato viemäriin.
Joskus joku rohvessori kirjoitti että on ihan hullua että kylppärissä vesi valuu laattalattialle, seiniin ja saumoihin.
Yhdyn tähän. Tämä on oikeasti totta. "Kuka hullu kaataa lattialle vettä?"

Eikä sen suihkukaapin tarvitse olla mikään 70x70cm minikoppi, vaan se voi olla tilava ja hieno. Ja mikä parasta, suihkukaappi, jossa on allas, vapauttaa lattioiden kuivaamiselta! En tiedä mitään niin parasta kuin sen, että suihkukaappi valuttaa itse hiljalleen vesipisarat viemäriin, eikä tarvitse jokaisen suihkun jälkeen jäädä lastalla lattioita kuivamaan. Ei tietenkään suihkukaapin puhdistus hauskaa ole, mutta ihan yhtä tylsää se kylppärin pesu muutenkin on. Suihkukaapit kunniaan, vesivahingot kuriin. :)

Kahden rakennetun talon kokemuksella nopeesti muutamia kommentteja pohjaan:

-Sauna ulkoseinälle ja siihen ikkuna.
-WC on nyt liian keskeisellä paikalla. Kuuluu lorinat olkkariin. Se on huippu kiusallista kun vieraita ja lorinat kuuluu. Tuplaeristyskään ei siihen auta. Meillä oli näin meän ekassa Kastelli mukailtussa talossa mutta ratkaisu oli surkee tuplaeristeistä huolimatta.
-WC myös ulkoseinälle ja siihen ikkuna (vessat ilman luonnonvaloa on koppeja. Myös hyvä voida tuulettaa nopeesti jos joku käy isolla
- Itse pidän makkarien minimikokona 12m2.
-khh'ssa ei oo tilaa pyykinkuivatukselle. Meän ekassa Kastellia mukailtussa talossa oli tällanen käytävä khh. Nyt 10m2 neliön mallinen jossa syvennys pyykkirekille.
-Pariovista. Eristävät ääntä huonosti.

Siis kyllä minä nykyiselläänkin joka aamu petaan sängyn. En sitten tiedä kuinka "kauniisti".. petaan ja päiväpeitto päälle ja siihen pari tyynyä. Makkarissa ei säilytellä ylimääräistä roinaa muutenkaan. :) Jos makkarin oven haluaisi sivummalle, sitten pitäisi pistää koko pohja täysin uusiksi... ja sellainen yksi ovi olkkarissa näyttää minusta vähän orvolle.

Tässä tuo Kastellin pohja ilman mitään muutoksia.

29c00hi.jpg

Teettäminen ehdottomasti jo rakennusvaiheessa tarpeeksi suuren terassin ja siihen, ainakin osaan, terassilasituksen. Se on kuiin yksi ylimääräinen huone pitkälle syksyyn ja jo aikaisin keväällä.

Yhteistyössä