V
vierailija
Vieras
Tuon tarmon kun olisit valjastanut kielen oppimiseen niin ei olisi sullakaan ongelmaa
Tämä antaa minulle voimia kun vastustajat paljastavat olevansa noin voimattomia kirjoitustani vastaan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Tuon tarmon kun olisit valjastanut kielen oppimiseen niin ei olisi sullakaan ongelmaa
Tämä antaa minulle voimia kun vastustajat paljastavat olevansa noin voimattomia kirjoitustani vastaan.
Käyttäisit nekin voimat johonkin hyödyllisempään, vaikkapa itsesi kehittämiseen. Elämä on liian lyhyt, jotta se kannattaisi käyttää kaiken ja kaikkien ympärillä olevien vastustamiseen.
Käy Kanarialla. Sua houkutellaan syömään suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, englanniksi. Maan kieltä ei kuullut kuin keittiöstäMun mielestä Suomi vois olla enemmän edustettuna.
Te ette ehkä huomaa sitä kuinka Suomen kieli menettää jalansijaa Suomessa
Näin ulkosuomalaisena sen ehkä huomaa paremmin, kun aika ajoin vierailee Suomessa.
Helsingissä, kauppatorilla monet julisteet ovat ensin Englanniksi ja sitten Suomeksi.
Ravintoloissa pitää tilata Englanniksi.
Muissa maissa, joussa olen käynyt niin maan oma kieli on ensin ja sitten muut kielet
Täh, kelle ja miksi?Sinut on raportoitu.
sit valinnaisista yläasteella poistaisin ranskan
Sinut on raportoitu.
Katso WikipediaTäh, kelle ja miksi?
Niin kauan kuin Suomessa on pakkoruotsi mutta ei pakkoenglantia Suomi ei kuulu länsimaiseen arvoyhteisöön.Oletko ap kuullut tiivistämisen taidosta?
En ole rantahurri. Mutta.
Siis sen ymmärän jos tänne ei haluta arabeja tai somaleja, koska niillä on eri moraali, kulttuuri jne. Venäläisiäkään ei ihan hirveesti tartteis olla jos ne ostaa täältä maata, turisteina ok.
Mutta että jaksetaan vaahdota fiksuista, rauhallisista, työtätekevistä ruotsalaisista, joilla on sama uskonto ja lähes sama kulttuuri kuin meillä?
-Vähän turhan suvakkeja ja vanhan rahan porukkaa ovat, mut sille ei voi mitään.
Ruotsin kieli on tosi hyvä väline muiden pohjoismaisten kielien ymmärtämiseen, islantia lukuunottamatta.
Mitä kieltä sun mielestä pitäis opetella ruotsin sijasta, kun kielinä peruskoulussa on siis jo enkku, saksa ja ruotsi?
Venäjääkö? Viroa?
Mä olen lukenut ranskaa, mut koskaan en ole tarvinnut, eikä tartte saksaakaan jos ei maassa vieraile. Eikä kaikki tee ulkomaankauppaa.
Mutta jos saisin ehdottaa kieliä, niin enkku alkais jo 1.-2.-luokilla leppoisasti, sit ruotsi ois 5.-6.-luokilla ja seiskalla vähän vielä kerrattaisiin, sit valinnaisista yläasteella poistaisin ranskan ja tilalle laittaisin venäjän ja kiinan- valitettavasti.
Saksa ja Espanja vähän samantasoisina eli ei tarvitse usein, ehkä 8.luokalla.
Ehkä eesti johonki saumaan?
Arabiaa ei koskaan missään, ihan periaatteesta.
Sitä se pakkoruåtsi teettää...Ai ai, nyt sorruit kirjoittamaan huonoa suomenkieltä!
Miten siinä niin pääsi käymään sinulla, joka puolustat suomea?![]()
Suomessa ei voi opiskella mitään joutumatta opiskelemaan ruotsia.Niin, olihan sitä ruotsia pakko opiskella koko yläaste, lukio ja vielä yliopistossakin. Että kyllä siitä varmaan se 8 vuotta tuli kasaan ruotsin opiskelua, juurikaan tarvetta sille ei ole ollut - tosin työni ei tällä hetkellä ole kovinkaan kansainvälistä.
Saksaa opiskelin ihan omasta halusta, eikä sillekään ole juuri tarvetta ollut paitsi lomareissulla joskus.
Englanti ollut ainoa tarpeellinen. Joku kiinan tai venäjänkielen taito voisi kyllä auttaa monia työuralla, koska niiden osaajia on vähemmän.
Tanskalaisista en tiedä, mutta olen ollu Norjassa ja hyvin ymmärsivät mun tankero-ruotsia.
Se ymmärtäminen on kuulemma norjalaisilla suurempaa ruotsin kielen suhteen kuin esim.virolaisilla suomen kielen suhteen.
Täällä jaat ehdotuksia vaikka et tiedä asiasta mitään.Tanskalaisista en tiedä, mutta olen ollu Norjassa ja hyvin ymmärsivät mun tankero-ruotsia.
Se ymmärtäminen on kuulemma norjalaisilla suurempaa ruotsin kielen suhteen kuin esim.virolaisilla suomen kielen suhteen.
Katso Wikipedia
Ad hominem argumenttivirhe ja moderaattorin ohjeet.
Sitä se pakkoruåtsi teettää...
Älä puhu itsestäsi.Norjalaiset ymmärtävät ruotsia mutta suomenruotsilla pitäisi ymmärtää norjaa joita on kaksi eri kieltä. Norjalaiset opiskelevat äidinkielensä lisäksi sitä vierasta norjaa koulussa. Mitä varten suomalaisten ei anneta opiskella norjaa?
Oletko ap kuullut tiivistämisen taidosta?
En ole rantahurri. Mutta.
Siis sen ymmärän jos tänne ei haluta arabeja tai somaleja, koska niillä on eri moraali, kulttuuri jne. Venäläisiäkään ei ihan hirveesti tartteis olla jos ne ostaa täältä maata, turisteina ok.
Mutta että jaksetaan vaahdota fiksuista, rauhallisista, työtätekevistä ruotsalaisista, joilla on sama uskonto ja lähes sama kulttuuri kuin meillä?
-Vähän turhan suvakkeja ja vanhan rahan porukkaa ovat, mut sille ei voi mitään.
Ruotsin kieli on tosi hyvä väline muiden pohjoismaisten kielien ymmärtämiseen, islantia lukuunottamatta.
Mitä kieltä sun mielestä pitäis opetella ruotsin sijasta, kun kielinä peruskoulussa on siis jo enkku, saksa ja ruotsi?
Venäjääkö? Viroa?
Mä olen lukenut ranskaa, mut koskaan en ole tarvinnut, eikä tartte saksaakaan jos ei maassa vieraile. Eikä kaikki tee ulkomaankauppaa.
Mutta jos saisin ehdottaa kieliä, niin enkku alkais jo 1.-2.-luokilla leppoisasti, sit ruotsi ois 5.-6.-luokilla ja seiskalla vähän vielä kerrattaisiin, sit valinnaisista yläasteella poistaisin ranskan ja tilalle laittaisin venäjän ja kiinan- valitettavasti.
Saksa ja Espanja vähän samantasoisina eli ei tarvitse usein, ehkä 8.luokalla.
Ehkä eesti johonki saumaan?
Arabiaa ei koskaan missään, ihan periaatteesta.
Miksi osallistut keskusteluun vaikka et tiedä asiasta mitään?Ai ai, taas kielioppivirhe.
Mikä on vieras norja?
Eli tarkoitatko sanoa, ettet hallitse omaa äidinkieltäsi - siis ilmeisesti suomea - siksi, että olet joutunut myös opiskelemaan ruotsia? Osaatko ruotsia sitten vai etkö osaa mitään kieltä kunnolla?
Tiesitkö, että koulussa olisi varmasti tarvittaessa ollut saatavilla tukiopetusta, ja myöhemminkin kieliä voi opiskella, vaihtoehtoja kyllä on.
Nimim. 5 kieltä erinomaisesti hallussa ja lisäksi parista alkeet![]()
Turha pakkoruotsi on aina pois jostain tärkeästä, esim äidinkielen opiskelusta.Eli tarkoitatko sanoa, ettet hallitse omaa äidinkieltäsi - siis ilmeisesti suomea - siksi, että olet joutunut myös opiskelemaan ruotsia? Osaatko ruotsia sitten vai etkö osaa mitään kieltä kunnolla?
Tiesitkö, että koulussa olisi varmasti tarvittaessa ollut saatavilla tukiopetusta, ja myöhemminkin kieliä voi opiskella, vaihtoehtoja kyllä on.
Nimim. 5 kieltä erinomaisesti hallussa ja lisäksi parista alkeet![]()
Miksi osallistut keskusteluun vaikka et tiedä asiasta mitään?
Katso Wikipedia
Ad hominem
Älä puhu itsestäsi tai toisista kirjoittajista.
Turha pakkoruotsi on aina pois jostain tärkeästä, esim äidinkielen opiskelusta.
Kerrotko vielä mitä menetät sitten kun pakkoruotsi poistuu?