Suomi ei ole kaksikielinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, olihan sitä ruotsia pakko opiskella koko yläaste, lukio ja vielä yliopistossakin. Että kyllä siitä varmaan se 8 vuotta tuli kasaan ruotsin opiskelua, juurikaan tarvetta sille ei ole ollut - tosin työni ei tällä hetkellä ole kovinkaan kansainvälistä.

Saksaa opiskelin ihan omasta halusta, eikä sillekään ole juuri tarvetta ollut paitsi lomareissulla joskus.

Englanti ollut ainoa tarpeellinen. Joku kiinan tai venäjänkielen taito voisi kyllä auttaa monia työuralla, koska niiden osaajia on vähemmän.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mun mielestä Suomi vois olla enemmän edustettuna.
Te ette ehkä huomaa sitä kuinka Suomen kieli menettää jalansijaa Suomessa
Näin ulkosuomalaisena sen ehkä huomaa paremmin, kun aika ajoin vierailee Suomessa.
Helsingissä, kauppatorilla monet julisteet ovat ensin Englanniksi ja sitten Suomeksi.
Ravintoloissa pitää tilata Englanniksi.

Muissa maissa, joussa olen käynyt niin maan oma kieli on ensin ja sitten muut kielet
Käy Kanarialla. Sua houkutellaan syömään suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, englanniksi. Maan kieltä ei kuullut kuin keittiöstä

Oletko ap kuullut tiivistämisen taidosta?

En ole rantahurri. Mutta.
Siis sen ymmärän jos tänne ei haluta arabeja tai somaleja, koska niillä on eri moraali, kulttuuri jne. Venäläisiäkään ei ihan hirveesti tartteis olla jos ne ostaa täältä maata, turisteina ok.

Mutta että jaksetaan vaahdota fiksuista, rauhallisista, työtätekevistä ruotsalaisista, joilla on sama uskonto ja lähes sama kulttuuri kuin meillä?
-Vähän turhan suvakkeja ja vanhan rahan porukkaa ovat, mut sille ei voi mitään.

Ruotsin kieli on tosi hyvä väline muiden pohjoismaisten kielien ymmärtämiseen, islantia lukuunottamatta.
Mitä kieltä sun mielestä pitäis opetella ruotsin sijasta, kun kielinä peruskoulussa on siis jo enkku, saksa ja ruotsi?
Venäjääkö? Viroa?
Mä olen lukenut ranskaa, mut koskaan en ole tarvinnut, eikä tartte saksaakaan jos ei maassa vieraile. Eikä kaikki tee ulkomaankauppaa.
Niin kauan kuin Suomessa on pakkoruotsi mutta ei pakkoenglantia Suomi ei kuulu länsimaiseen arvoyhteisöön.

Pakkoruotsi liitetään aatteena Neuvostoliiton aikaiseen pakkovenäjään DDRssä, Puolassa, Virossa ym.

Pakkoruotsi voidaan liittää aatteena myös etelä-Afrikkaan kun mustille oli pakkobuuri.

Itä-blokissa ei ole enää pakkovenäjää eikä etelä-Afrikassa pakkobuuria joten Suomi on ainoa maa jossa ei olla kaadettu breznevin aikaista etuoikeuksien työkalua.

Mutta jos saisin ehdottaa kieliä, niin enkku alkais jo 1.-2.-luokilla leppoisasti, sit ruotsi ois 5.-6.-luokilla ja seiskalla vähän vielä kerrattaisiin, sit valinnaisista yläasteella poistaisin ranskan ja tilalle laittaisin venäjän ja kiinan- valitettavasti.
Saksa ja Espanja vähän samantasoisina eli ei tarvitse usein, ehkä 8.luokalla.

Ehkä eesti johonki saumaan?

Arabiaa ei koskaan missään, ihan periaatteesta.

Lopeta itsestäsi puhuminen.

Niin, olihan sitä ruotsia pakko opiskella koko yläaste, lukio ja vielä yliopistossakin. Että kyllä siitä varmaan se 8 vuotta tuli kasaan ruotsin opiskelua, juurikaan tarvetta sille ei ole ollut - tosin työni ei tällä hetkellä ole kovinkaan kansainvälistä.

Saksaa opiskelin ihan omasta halusta, eikä sillekään ole juuri tarvetta ollut paitsi lomareissulla joskus.

Englanti ollut ainoa tarpeellinen. Joku kiinan tai venäjänkielen taito voisi kyllä auttaa monia työuralla, koska niiden osaajia on vähemmän.
Suomessa ei voi opiskella mitään joutumatta opiskelemaan ruotsia.

Tanskalaisista en tiedä, mutta olen ollu Norjassa ja hyvin ymmärsivät mun tankero-ruotsia.
Se ymmärtäminen on kuulemma norjalaisilla suurempaa ruotsin kielen suhteen kuin esim.virolaisilla suomen kielen suhteen.

Älä puhu itsestäsi.Norjalaiset ymmärtävät ruotsia mutta suomenruotsilla pitäisi ymmärtää norjaa joita on kaksi eri kieltä. Norjalaiset opiskelevat äidinkielensä lisäksi sitä vierasta norjaa koulussa. Mitä varten suomalaisten ei anneta opiskella norjaa?

Sitä se pakkoruåtsi teettää...

Eli tarkoitatko sanoa, ettet hallitse omaa äidinkieltäsi - siis ilmeisesti suomea - siksi, että olet joutunut myös opiskelemaan ruotsia? Osaatko ruotsia sitten vai etkö osaa mitään kieltä kunnolla?

Tiesitkö, että koulussa olisi varmasti tarvittaessa ollut saatavilla tukiopetusta, ja myöhemminkin kieliä voi opiskella, vaihtoehtoja kyllä on.

Nimim. 5 kieltä erinomaisesti hallussa ja lisäksi parista alkeet :)

Oletko ap kuullut tiivistämisen taidosta?

En ole rantahurri. Mutta.
Siis sen ymmärän jos tänne ei haluta arabeja tai somaleja, koska niillä on eri moraali, kulttuuri jne. Venäläisiäkään ei ihan hirveesti tartteis olla jos ne ostaa täältä maata, turisteina ok.

Mutta että jaksetaan vaahdota fiksuista, rauhallisista, työtätekevistä ruotsalaisista, joilla on sama uskonto ja lähes sama kulttuuri kuin meillä?
-Vähän turhan suvakkeja ja vanhan rahan porukkaa ovat, mut sille ei voi mitään.

Ruotsin kieli on tosi hyvä väline muiden pohjoismaisten kielien ymmärtämiseen, islantia lukuunottamatta.
Mitä kieltä sun mielestä pitäis opetella ruotsin sijasta, kun kielinä peruskoulussa on siis jo enkku, saksa ja ruotsi?
Venäjääkö? Viroa?
Mä olen lukenut ranskaa, mut koskaan en ole tarvinnut, eikä tartte saksaakaan jos ei maassa vieraile. Eikä kaikki tee ulkomaankauppaa.

Mutta jos saisin ehdottaa kieliä, niin enkku alkais jo 1.-2.-luokilla leppoisasti, sit ruotsi ois 5.-6.-luokilla ja seiskalla vähän vielä kerrattaisiin, sit valinnaisista yläasteella poistaisin ranskan ja tilalle laittaisin venäjän ja kiinan- valitettavasti.
Saksa ja Espanja vähän samantasoisina eli ei tarvitse usein, ehkä 8.luokalla.

Ehkä eesti johonki saumaan?

Arabiaa ei koskaan missään, ihan periaatteesta.

Taidat olla rasisti persu ja vielä narsisti,koko aika puhumassa itsestään.

Eli tarkoitatko sanoa, ettet hallitse omaa äidinkieltäsi - siis ilmeisesti suomea - siksi, että olet joutunut myös opiskelemaan ruotsia? Osaatko ruotsia sitten vai etkö osaa mitään kieltä kunnolla?

Tiesitkö, että koulussa olisi varmasti tarvittaessa ollut saatavilla tukiopetusta, ja myöhemminkin kieliä voi opiskella, vaihtoehtoja kyllä on.

Älä puhu itsestäsi tai toisista kirjoittajista.

Turha pakkoruotsi on aina pois jostain tärkeästä, esim äidinkielen opiskelusta.

Kerrotko vielä mitä menetät sitten kun pakkoruotsi poistuu?

Turha pakkoruotsi on aina pois jostain tärkeästä, esim äidinkielen opiskelusta.

Kerrotko vielä mitä menetät sitten kun pakkoruotsi poistuu?

Kummallista, ei minusta vain siltä tuntunut.

En minä menetä mitään, eikä minulla ole väliä, vaikka se poistettaisiinkin, mutta valinnanmahdollisuus on säilytettävä.

Kerrotko vielä, miksi sinua, oletan jo aikuista, häiritsee se, että se "pakko" on kuitenkin olemassa?