Lainasin rahaa työkaverille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Uusi työkaveri tuli viime perjantaina töihin ilman minkäänlaisia eväitä. Päivän mittaan paljastui, että hän on täysin rahaton eikä rahaa tulisi ennen maanantaita. Mä tarjouduin lainaamaan hänelle muutaman kympin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää viikonloppuna. Eilen ja tänään odotin saavani rahani takaisin, mutta työkaveri ei ole edes maininnut asiaa. Ei kai kukaan voi kuvitella, että joku töissä hyvää hyvyyttään antaa jollekulle useamman kympin rahaa? Kai sen jokainen ajattelee lainaksi, joka pitäisi maksaa takaisin? Lainasta kyllä silloin puhuin, mutta en asiaa ihmeemmin korostanut, kun ilman muuta ajattelin ko. henkilön maksavan summan palkkapäivänä takaisin.

Pidä niitä oppirahoina, halvalla pääsit. Minä en lainaa ikinä kenellekään rahaa, enkä varsinkaan kavereille tai muille ihmisille, joiden kanssa joudun olemaan jatkuvasti tekemisissä.

Mikä siinä on niin vaikeaa puhua sille ihmiselle suoraan? Miksi aina pitää tulla ulisemaan näille foorumeille, ikäänkuin siitä olisi jotain apua? En voi käsittää näiden tyyppien ajatusmaailmaa.

Ei kannata ikinä lainata rahaa. Jos jostain syystä haluaa lainata, niin lainatessa sovitaan takaisinmaksusta. Sen jälkeen se on sovittu ja siihen helppo palata. Koskaan ei lainata niin, että takaisinmaksu jäisi avoimeksi.

Mene kysymään niitä rahojasi takaisin.

Uusi työkaveri tuli viime perjantaina töihin ilman minkäänlaisia eväitä. Päivän mittaan paljastui, että hän on täysin rahaton eikä rahaa tulisi ennen maanantaita. Mä tarjouduin lainaamaan hänelle muutaman kympin, jotta ei tarvitse nähdä nälkää viikonloppuna. Eilen ja tänään odotin saavani rahani takaisin, mutta työkaveri ei ole edes maininnut asiaa. Ei kai kukaan voi kuvitella, että joku töissä hyvää hyvyyttään antaa jollekulle useamman kympin rahaa? Kai sen jokainen ajattelee lainaksi, joka pitäisi maksaa takaisin? Lainasta kyllä silloin puhuin, mutta en asiaa ihmeemmin korostanut, kun ilman muuta ajattelin ko. henkilön maksavan summan palkkapäivänä takaisin.

Ensimmäinen sääntö, jonka jo 10- vuotias poikanikin ymmärtää.

Älä koskaan lainaa sellaista summaa rahaa, jota et ole valmis menettämään.

Anyway, minusta kuulostaa kerrassaan kummalliselle, että lainaat rahaa täysin tuntemattomalle ihmiselle odottaen, että saat ne takaisin.

Nimenomaan. Lainata voi euron. Mutta enemmänkin voi antaa jos muuten et itse rahojasi laske pennilleen.
Itse en koskaan lainaa, mutta voin kyllä tarjota kahvit/lounaan jne...
"Lainaa" vaan sellaista mistä on muutenkin valmis luopumaan

Kysyppä suoraan,että maksaako takaisin. En koskaan lainaa rahaa muille,kuin sellaiselle henkilölle jonka tiedän maksavan takaisin.

Tämän takia mä en koskaan lainaa rahaa, vaan lahjoitan. Laina vääristää ihmissuhteita. Tai niin tekee lahjakin, mut siinä ei ole sitä takaisinmaksukyttäystä ja katkeroitumista.

Jos joku on jatkuvasti rutiköyhä (ei jonkin äkillisen jutun, esim.autokolarin takia), sen takaisinmaksukyky ei tuosta vaan parane. Samat ruokamenot, vuokrat, bensat jne.sillä on maksettavana jatkossakin.
Tai, jos on päihderiippuvainen tai polttaa vaikka askin tupakkaa päivässä, niin ylimääräiset rahat menevät niihin ja lainoja on turha odottaa takaisin.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Sellaiselta, jolla ei ole rahaa, ei kannata edes odottaa takaisinmaksua. Jos hän ei välitä omista rahoistaan niin ei välitä muidenkaan rahoista.

Enkä tällä tarkoita ettei voisi joskus olla rahat loppu jonkun esim pakollisen autorempan tai lääkärikulujen vuoksi, mutta työssäkäyvän ihmisen pitää osata hallita oma rahankäyttönsä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Outoa. Itse olen lainannut rahaa kymmeniä tai kenties satoja kertoja ja aina on maksettu takaisin. Itsekkin lainasin aikoinaan pulassa tuhansia euroja kaveriltani. Toki en mä ikinä ventovieraalle lainaiskaan. Ja aina se lainaaminen pitää arvioida. Suurin osa lainoista ja vipeistäni on ollut 50-100 euroa, joten olen ajatellut että halpa hinta oppia jostakin ihmisestä jotain.

Mutta tiedän mäkin semmosia tapauksia , jotka eivät maksa takaisin. Yleensä moniongelmaisia, joille maineen menetys peloista pienimpiä.

Tietysti sinun pitää vaatia rahaa takaisin kyseiseltä tapaukselta. Saattaa alkaa selittelykierre, mutta tiedät ainakin missä mennään.

Mä olin aikonani suurissa taloudellisissa ongelmissa ja myös päihderiippuvainen. Duunit oli pätkäsysteemejä ja tuli surutta vipattua ihmisiltä rahaa. Kun ongelmat on tarpeeksi suuria, ei ees kirpaise toisten hyväksikäyttö.

Näistä ajoista on vuosikausia, nykyään olen päässyt kuiville. Jos joku on vaatinut rahojaan vielä takaisin, olen maksanut, mutta aika harva on sellaista tehnyt. Luulen, että maksamattomia lainoja oli jotain 10-20 ihmiselle yhteensä ehkä 500 euroa. Lainat ja vipit tosiaan jotain 10-100 euroa. Pankille ja velkojille olin velkaa parhaimmillani yli 10 000, joten...

Nykyään tosiaan talous ja elämä tasapainossa, mutta enpä kyllä kellekkään lainais. Eipä tosin kukaan ole sellaista pyytänytkään.

Olet yksinkertaisesti tyhmä.

Tämän takia mä en koskaan lainaa rahaa, vaan lahjoitan. Laina vääristää ihmissuhteita. Tai niin tekee lahjakin, mut siinä ei ole sitä takaisinmaksukyttäystä ja katkeroitumista.

Jos joku on jatkuvasti rutiköyhä (ei jonkin äkillisen jutun, esim.autokolarin takia), sen takaisinmaksukyky ei tuosta vaan parane. Samat ruokamenot, vuokrat, bensat jne.sillä on maksettavana jatkossakin.
Tai, jos on päihderiippuvainen tai polttaa vaikka askin tupakkaa päivässä, niin ylimääräiset rahat menevät niihin ja lainoja on turha odottaa takaisin.

Niin, uskovilla kaikki on yhteistä.

Yhteistyössä