Fiksu kaveri tuo Olli Jokinen, puhuu suoraan, millainen Trumpin Amerikasta tulikaan, jopa hän sai kokea rasismia siellä.
IS KULUNEEN neljän vuoden aikana Suomen hienous on valjennut Jokisille uudella tavalla. He sanovat suoraan, että
Donald Trumpin presidenttikausi oli Yhdysvalloille surullinen ajanjakso.
Amerikkalaiset äänestivät marraskuussa Trumpin ulos Valkoisesta talosta – tosin Floridassa Trump sai enemmän ääniä kuin uusi presidentti
Joe Biden.
– Olen niin iloinen, että tuo neljä vuotta on ohi. Se on ollut mun mielestä kauheaa aikaa tälle maalle ja demokratialle, Katerina sanoo.
Olli kuvaa Trumpin ympärille syntynyttä ilmiötä kultiksi. Hänen mukaansa aikaisemmin ihmiset tiesivät, kuka on presidentti, mutta asiaan ei tarvinnut kiinnittää sen enempää huomiota. Nyt pitää valita puolensa vaikka ei olisi edes politiikasta kiinnostunut.
– Olen ollut täällä 23 vuotta, enkä ole ikinä nähnyt aikaisemmin sellaista presidenttiä, jota ihmiset palvovat, Olli sanoo.
– Jos et ole Trumpin kannattaja, niin saat painua muualle, ja varmaan toisin päin on sama asetelma. Kyllä tässä on mennyt kaverisuhteita.
Olli ja Katerina Jokisen 23 vuotta kestänyt seikkailu Pohjois-Amerikassa on päättymässä toistaiseksi. He havaitsivat Yhdysvaltojen muuttuneen Donald Trumpin aikana.
www.is.fi