Vähän kyllä pelottaa jos Le Pen voittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täytyy muistaa, että se mikä oli edistyksellistä 50-luvulla, voi nykyään olla ihan arkipäivää. Aina kun tapahtuu edistystä, joku häviää. Mutta jos sitä edistykseksi kutsutaan, enemmistö voittaa.

Jos otettais joku 50-luvun liberaali tähän aikaan, niin se miellettäisiin konservatiiviksi. Liberaalisuus ja konservatiivisuus on aina suhteellisia käsitteitä.

Itse aattelen, että pitää löytää sopiva keskitie. Se ei ole minun mielestä mikään Le Pen-tyyppinen konservatismi (eikä ees monen Persun visio), mutta toisaalta on paljon asioita, joissa haluaisin muutostahdin pysymisen maltillisena: maahanmuutto on niistä yksi. Liika on liikaa (etenkin kun tulee liian erilaisista kultuureista). Ei se olis mikään ongelma jos muslimeita tulisi hillitysti. Silloin heidän olis vaan pakko sopeutua. Nyt ei aina oo niin.
Mä näkisin sen niin päin, että jos oma kulttuuri kokee ravistelua, niin silloin sen tulee kehittyä vahvemmaksi. Liiallinen homogeenisuus vain näivettää.

Mä näkisin sen niin päin, että jos oma kulttuuri kokee ravistelua, niin silloin sen tulee kehittyä vahvemmaksi. Liiallinen homogeenisuus vain näivettää.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta rajansa kaikella. Euroopassa raja monessa maassa ylitetty. Suomessa ei, mutta väärällä tiellä ollaan.

Eli en lähde mukaan persujen liioitteluihin, mutta en myöskään tunnustaudu siksi suv_kiksi.

Kansalliskonservatismi on uhka Euroopalle ihan siinä kuin ylimitoitettu maahanmuutto. On olemassa haittamaahanmuuttoa ja haittaisänmaallisuutta. Koen monet tälle palstalle isänmaallisuuttaan korostavia kirjoittajia haittaisänmaallisina. Osahan ei ees korosta sitä, ovat vain läpeensä kyynisiä tapauksia.

Kolauta itseäsi. Toki ymmärrämme, että jos rahkeesi riittää vain toisten tyylien kommentointiin, niin vapaa maa, mutta joka kerran, kun teet niin, muut ymmärtävät, kuinka uuno olet. Kuvitteletko olevasi jotenkin hieno tai parempi kuin muut tuolla tölvimiselläsi? Antaa täysin päinvastaisen kuvan.
Kannattaa pitää mielessään, että palstan kirjoitukset ovat Google-haun takana.
Kirjoita esim. Le Pen ja listassa on tämäkin ketju.
Eiköhän se kalikka kalahda vinoilijaan.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta rajansa kaikella. Euroopassa raja monessa maassa ylitetty. Suomessa ei, mutta väärällä tiellä ollaan.

Eli en lähde mukaan persujen liioitteluihin, mutta en myöskään tunnustaudu siksi suv_kiksi.

Kansalliskonservatismi on uhka Euroopalle ihan siinä kuin ylimitoitettu maahanmuutto. On olemassa haittamaahanmuuttoa ja haittaisänmaallisuutta. Koen monet tälle palstalle isänmaallisuuttaan korostavia kirjoittajia haittaisänmaallisina. Osahan ei ees korosta sitä, ovat vain läpeensä kyynisiä tapauksia.

Hyvin kirjoitettu, oon samaa mieltä!

Nojoo, minusta se rajanylitys on nimenomaan uppiniskaisuutta, kun ei olla kehitytty. Korkeampi kulttuuri syö heikomman, olkoon vaikka jokin luonnon laki.
Mielestäni tuo sana, jonka muotoilit alaviivalla, on populistien keksimä termi, jota he tarvitsevat viholliskuvaa varten. Niitä ihmisiä ei ole oikeasti olemassa. Tai ne ovat sitten yhtä lailla persuja, jotka "haalivat" ulkomaalaisia työntekijöitä.

Haitta- tai haitallista kaikkea on olemassa, yksikään asia/ilmiö ei ole poikkeus. Jollain tavalla ne asiat täytyy tietenkin hoitaa, mutta tämä ei ole maailmanloppu, katsotaan, onko populismi, nehän on siellä nyt nukettamassa, ei ma_mut.

Unkari on diktatuuri koska liian monet äänestävät Orbanin puoluetta. Myöskään sananvapautta ei ole koska Unkarin yleisradio ei suitsuta opposition mielipiteitä (toisin kuin Suomessa). Ihmisoikeudetkin puuttuvat koska kaikki turvapaikanhakijat eivät saa jäädä maahan ja koska translaki ei ole voimassa.

Unkari on diktatuuri koska liian monet äänestävät Orbanin puoluetta. Myöskään sananvapautta ei ole koska Unkarin yleisradio ei suitsuta opposition mielipiteitä (toisin kuin Suomessa). Ihmisoikeudetkin puuttuvat koska kaikki turvapaikanhakijat eivät saa jäädä maahan ja koska translaki ei ole voimassa.

Noin diktatuureihin ajaudutaan. Kyllä siellä aika usein on vahva tuki kansalta. Ja kansa tulee itseasiassa sokeaksi muille vaihtoehdoille. Ei ole eka kerta, pikemmin sääntö kuin poikkeus.

Eli kun valtaapitävät saavat mediat haltuun, niin se propaganda vaan tehoaa. Ja tämä on eri asia kuin tämä väitetetty "valtamedian valehtelee" (yksi typerin palstatotuus mielestäni).

Noin diktatuureihin ajaudutaan. Kyllä siellä aika usein on vahva tuki kansalta. Ja kansa tulee itseasiassa sokeaksi muille vaihtoehdoille. Ei ole eka kerta, pikemmin sääntö kuin poikkeus.

Eli kun valtaapitävät saavat mediat haltuun, niin se propaganda vaan tehoaa. Ja tämä on eri asia kuin tämä väitetetty "valtamedian valehtelee" (yksi typerin palstatotuus mielestäni).

Unkarissa valtamedia on eri mieltä asioista kuin mitä Suomessa ja Saksassa, ja se kai on se ongelma. Unkarilaiset vaihtoehtomediat taas sitten ovat enemmän samanmielisiä Suomen ja Saksan valtamedian kanssa.

Minua vähän huolettaa, jos Le Pen Ranskan vaalit vie. En ny muutenkaan hänen populismistaan pidä, mut etenkin just nyt tässä tilanteessa se olisi paha asia. Mitä luulette, että seuraisi hänen voitostaan vai seuraisko mitään.

1) Suomen Nato-hakemus, miten suhtautuu siihen?
2) Kestääkö Nato ja EU hänen politiikkaansa?
3) Löyseneekö suhtautuminen Venäjään?

Ainakin monet elinkeinoelämän vaikuttajat ovatg suhtautuneet pelolla mahdolliseen Le Penin voittoon. Kattelin vähän vaaliväittelyä ja Le Pen kyllä on häpeilemätön populisti: "Annan ranskalaisten rahatg takaisin". Vähän samantyyppinen lupaus kuin Brexitissä ja kaikki tietää miten kävi.
Luin Helena Petäistön uusimman kolumnin aiheesta.
Mikään ei tosiaan ole mahdotonta tässä ajassa. Jos Le Pen valitaan, Ranska saa kärsiä tyhmyydestään.
Kissoja rakastava yh-äiti. En ole jaksanut seurata naisen imagon putsauskampanjaa.
Eiköhän Marine ole vaalien jälkeen oma tuttu itsensä.

Ei se mua kauheasti hetkauta, vaikka Le Pen voittaisi. Emmä usko, et se Suomen Nato-hommaa estäisi. Mut riskit kasvaisi.

Emmä silti tajuu, että niin moni suomalainenkin näkee hänessä jotain hyvää. Mitä enempi nurkkapatriootteja, sitä huonompi EU:lle ja sitä kautta Suomelle.

Yhteistyössä