Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko tuoresiirron onnistumis todennäköisyys jotenkin pienempi, kuin pas? Monesti lukee että tuoresiirto ei onnistu, mutta sit eka pas ottaa kiinni. Kuitenkin tuntuu, että monesti se tuoresiirto kuitenkin tehdään eli ei se ihan täysin toivotontakaan voi olla.. Vai minkä mukaan määräytyy tehdäänkö sitä vai ei?
Ymmärtääkseni lääkkeelliset siirrot, jollainen tuoresiirtokin on, eivät ole onnistumisprosenteiltaan niin korkeita kuin luonnonkiertoihin tehdyt siirrot, jollaisia taas pas:it usein ovat. Ja stimulaatiossa se kohdun limakalvo jää kai vähän sivurooliin eikä ole välttämättä optimaalinen, joten onkohan tuoresiirto sikäli vielä "huonompi" kuin lääkkeellinen pas? Mutta toisaalta sulatus on yksi vaihe jossa alkiot voi kuukahtaa, joten sikäli yksi kannattanee siirtää ilman pakastusta jos mahdollista. Ja kun raskautumista on saanut jo nytkin odotella vuosia niin itseä ainakin harmittaisi odotella vielä yksi kierto että pääsee ensimmäiseen siirtoon.

@näännä vaikka suuri saalis toisi varmasti jonkinlaista mielenrauhaa, se laatuhan se tosiaan on tärkeämpää 🙏 Toivotaan sulle hyvälaatuisia alkioita ❤️

@Mollama mun käsityksen mukaan tuoresiirto pääsääntöisesti tehdään, vaikka olen myös kuullut noita näkemyksiä, että PAS:ssa olisi hieman paremmat onnistumismahdollisuudet. Kai ero on kuitenkin mitättömän pieni, kun tuoresiirtoja tehdään. En tiedä onko siitä jotain tutkimusta tai tilastoa 🤔 Hyperin riskissä tuoresiirto jätetään väliin, koska hcg pahentaisi hyperin oireita.

@Karhurouvanen olipa lääkärikäynti 😥 Nää on niin arkoja aiheita, että toivois lääkäriltä vähän empatiakykyä. Ja oot kyllä aikamoinen sissi, kun jaksat reissata Viroon toistuvasti. Mäkin hetken harkitsin Viroa, mutta totesin, ettei musta oo siihen jatkuvaan matkustamiseen ja vapaapäivien säätämiseen töistä lyhyellä varoitusajalla.

Täällä alkoi tänään Cyclogest, ei ollut yhtään ikävä 😅 Sain myös pyynnön tulla jälleen progetestiin siirtoaamuna.

Aivan, jotain tämmöstä pohdinkin. Kiitos! 😊

Mitenhän, kun olen kuullut että meidän klinikalla ajotetaan kaikki kierrot niin, ettei voi ns mennä ohi eli päästään aina tekemään pas, jos siihen päädytty. Tarkottaako tämä nyt automaattisesti lääkkeellistäkiertoa? Netin mukaan lääkkeetönkierto voi olla myös vähälääkkeinen kierto eli kuuluuko esim irrtospiikki vähälääkkeiseen kiertoon?
Ja juu, kaikenhan saan tietää parin viikon päästä, mutta malttamaton plus kiva tietää vähän ennakkoon mitä mikäkin tarkoittaa. 🙈 Saa myös suositella jotain nettisivua, jos olisi joku missä selitetty asioita.

Aivan, jotain tämmöstä pohdinkin. Kiitos!

Mitenhän, kun olen kuullut että meidän klinikalla ajotetaan kaikki kierrot niin, ettei voi ns mennä ohi eli päästään aina tekemään pas, jos siihen päädytty. Tarkottaako tämä nyt automaattisesti lääkkeellistäkiertoa? Netin mukaan lääkkeetönkierto voi olla myös vähälääkkeinen kierto eli kuuluuko esim irrtospiikki vähälääkkeiseen kiertoon?
Ja juu, kaikenhan saan tietää parin viikon päästä, mutta malttamaton plus kiva tietää vähän ennakkoon mitä mikäkin tarkoittaa. Saa myös suositella jotain nettisivua, jos olisi joku missä selitetty asioita.

Yks vaihtoehto on ainakin modifioitu luonnokierto, eli muuten mennään luomusti, mutta sitten johtofollia ultrataan ja ovulaatio laukaistaan irrotuspiikillä kun folli on riittävän iso. Itselle tehtiin pas niin 😊

• Tykkää
Reactions: Mollama
Aivan, jotain tämmöstä pohdinkin. Kiitos!

Ja juu, kaikenhan saan tietää parin viikon päästä, mutta malttamaton plus kiva tietää vähän ennakkoon mitä mikäkin tarkoittaa. Saa myös suositella jotain nettisivua, jos olisi joku missä selitetty asioita.
Voi olla myös Letroilla tai pistoshoidolla tuettu kierto. Mulla kokeiltiin kahdessa PAS:ssa Menopur-pistoksia buustaamaan omaa ovista ja toisessa käytettiin lisäksi irrotuspiikkiä ajoittamaan ovis sopivalle päivälle.

Lääkkeellisessä taas estetään estrogeenillä oma ovis kokonaan ja kasvatellaan vaan limakalvoa, niin siirron ajankohta ei oo niin päivän päälle.

Aivan, jotain tämmöstä pohdinkin. Kiitos! 😊

Ja juu, kaikenhan saan tietää parin viikon päästä, mutta malttamaton plus kiva tietää vähän ennakkoon mitä mikäkin tarkoittaa. 🙈 Saa myös suositella jotain nettisivua, jos olisi joku missä selitetty asioita.

Niin en tuota tiedä, luonnonkierron ja lääkkeellisen kierron varsinainen ero on se keltarauhanen, jota lääkkeellisessä ei ole. Lääkkeellisessä kierrossa limakalvo kasvatetaan estrogeenillä ja limakalvon valmisteleva ja raskautta ylläpitävä keltarauhashormoni otetaan lääkkeenä myös. Luonnonkiertoa voidaan modifioida (eli se vähälääkkeinen kierto) esim ovulaatio laukaista irrotuspiikillä tms mutta kuitenkin sitten siellä on se oma keltarauhanen mitä taas lääkkeellisessä ei ole.

Pitkään lääkkeellistä on pidetty aika lailla ”tasavertaisena” mutta lähivuosina on tullut tietoa että lääkkeellinen lisää tiettyjen raskauskomplikaatioiden, esim raskausmyrkytyksen riskiä, ilmeisesti johtuen siitä että istukka ei kuitenkaan muodostu välttämättä yhtä hyväksi kuin luonnonkierrossa, koska luonnonkierron keltarauhanen tuottaa muitakin hormoneja kuin vain keltarauhashormonia. Äskettäin joku TAYSin lääkäri on tehnyt aiheesta väitöskirjan ja TAYSissakin on siirrytty suosimaan luonnonkiertoja aiemman 50/50 sijaan.

Lääkärin ja potilaan kannalta sinänsä lääkkeellinen on ”helpompi” koska sillä yleensä varmasti siirtoon päästään ja voidaan aika lailla valita siirtopäivä kun taas luonnonkierrossa, vaikka olisi käytössä irrotuspiikki jolla voidaan aikaansaada ovulaatio kun folli on tarpeeksi iso, niin voi ne päivät silti osua huonosti, kuten esim mulla ollu useamman kerran että kp 9 pe ultrassa folli on 14 mm eli liian pieni Ovitrelleä ajatellen, la ja su Ovitrelleä ei voida pistää koska siirto olisi silloin vkl (siirto Ovitrellestä 7 päivän päiväästä) ja ma kp 12 aamuna (jolloin folli ehkä 20 mm tai isompi) taas ei ole voitu pistää koska sillon on ollu ovistesti plussaa eli oma ovulaatio jo käynnissä. Mutta siis jos ei noin huonosti osu päivät niin sitten voidaan ovulaatio aiheuttaa oikealle päivälle kun vaan follikkeli on tarpeeksi iso esim 18 tai 20 mm.

• Tykkää
Reactions: Mollama
Ja siis juu kiitos lääkäri-ymmärryksestä kaikille😅 Se lääkäri on ollu siis jo pidempään aika kenkku, sillon esim kun oli se edellinen raskaus ja olin jo käyny Suomessa varhaisultrassa ennen kuin menin 6+5 sinne Viroon varhaisultraan ja oli siis jo nähty että alkiolla on hidas syke niin se lääkäri ihan suuttu mulle siitä että oon käyny Suomessa jo ultrassa säksätti vaan että ”No käy sitten vaikka joka viikko ultrassa” ja kun aloin kyynelehtimään kun näky että syke on edelleen hidas niin lääkäri vaan tiuskaisi että ”No mitä nyt!”😬

Kun sopersin että oon käyny aikaisin ultrassa kun mulla on ollu kaksi kohdunulkoista niin sanoi vaan että ”No onko sulla sitten joku luomuraskauden mahdollisuus että tämähän on alkio siirretty suoraan kohtuun että mistäs luulet että se sieltä esim munanjohtimeen kulkeutuisi”🥴 Öööh, mitäs tuohon nyt rouvalle oikein sanoisi kun siis ivf-hoito/alkionsiirtohan on nimenomaan yksi ku-raskauden riskitekijä🥴Kaverilla on ollutkin, tuli vihdoin plussa alkionsiirrosta ja varhaisultrassa näkyi syke - munanjohtimessa. Omat ku-raskaudet on kyllä ihan luomualkuisia mutta silti, ja kai nyt omalla tahallani ja tällä taustalla saan käydä ultrassa jos haluan, se nyt vielä puuttuisi että repeäisi joku munanjohdin, toinen onkin jo poistettu. No mutta siis se siitä lääkäristä, tollanen se nyt vaan on😩 Täytyy vaan keskittyä itse asiaan eikä lääkäriin🫢😩

@MyMa joo siis mähän oon täällä ihan että nyt ilmotan klinikalle että haluun sen lääkkeellisen kierron kuitenkin, Estrogeeniäkin olisi kaapissa mutta yritän nyt kuitenkin vielä malttaa mieleni, mähän kävin siellä mun lemppari-pitkän linjan kokenut lääkärillä Felicitaksessa keskustelee ja se sano että ehdottomasti kannattaa se luonnonkierto kokeilla kun nää nyt menny näin, puhuin tästä että kuinka hermoja raastaa kun päivät osuu aina huonosti niin oon niitä sen sanoja toistellu mielessäni että ”kyllä sun nyt kannattaa vaan olla kärsivällinen ja se kokeilla”😅 Siinä on vielä kaikenlisäksi sellanen että mulla on kilpparivajis ja estrogeeni lisää Thyroxinin tarvetta ja mä kävin kilppari kontrollissa sattumalta kerran kun oli estrogeeni käytössä ja TSH oli yli 5 ja kohonnu TSH:han lisää keskenmenoriskiä, niin siinä luonnonkierrossa on sekin hyvä puoli että välttää ton mahdollisen vaikutuksen, sille kun ei sinänsä oo ehkä oikeen mitään tehtävissä, tai no ehkä jos nostais Thyroxinia mutta mistäs sitä sitten taas tietää paljon sitä on sopiva nostaa lääkärikään (kun labroissahan ne lääkemuutokset näkyy vasta monen viikon päästä)🤷‍♀️ Niin aattelin nyt vielä toistaiseksi yrittää olla kärsivällinen🥴 Muuten kyllä hyviä pointteja sulla ja uskon kyllä sinänsä että lääkkeellinenkin kierto on ihan hyvä ja ihan ”innokkaana” sitä silloin syksyllä lähdin kokeilemaan ja pakkohan se on jossain vaiheessa taas sen puoleen kääntyä jos tää nyt aina on niin hankalaa😬🥴

• Tykkää
Reactions: Zelina ja MyMa
Karhurouvanen 😱🤯🤯🤯🤯 pistää sanattomaksi. Vitsi mikä tyyppi. Varsinkin tuo varhaisultra ja "no mitä nyt. Hrrr.

@näännä ymmärrän että olisit toivonut enemmän mutta a) jo tuolla määrällä pääset tilastollisesti sekä punktioon että siirtoon ja b) tuollainen meganosto voi aiheuttaa megaboostin viikonlopun aikana. Isoin kuitenkin vasta 11 mm eli mahdollisia pieniä saattaa hyvinkin ehtiä mukaan (niin kävi jopa mun kohdalla)

Ja @Zelina ♥️♥️♥️♥️♥️ ihania uutisia!

Hei ihanaa, selkeni taas tämäkin asia huikeasti mun päässä. Kiitos taas kaikille. Aivan mahtava tämä palsta ja te kun jaksatte selittää ja kertoa kokemuksianne! 😍 Pakko sanoa muutenkin, että täällä on jotenkin tosi ihana henki tässä palstalla! Ootte mahtavia! 💪🏼

@Karhurouvanen Pitääpäs muistaa tämä estrogeeni homma. Mulla on leikattu koko kilpirauhanen pois eli olen 100% thyroxinin varassa. Annos nostot ja laskut on aina aika hankalia, kun jo 25mikrog viikossa lisää tai vähemmän voi heilauttaa arvoja todella paljon. 😬 Noidenkin kontrollointi on niin hidasta kun vie aina sen 6-8vko, että inhottava sitäkin sit odottaa ettei hoidot sen takia siirry.

@Karhurouvanen tuo lääkäri kuulostaa ihan karmealta. Tai siis empatiakyvyttömältä tilanteissa, joissa sitä nimenomaan tarvitaan. Tosi inhottava sun kohdata tuollaisia sen tuhahduksia ja kommentteja.

Mä olen aivan ihmeissäni tuosta lääkkeellisestä siirrosta. Olin jotenkin luullut, että kaikki siirrot tehdään aina oman ovulaation jälkeen (joko luomuovulaation tai lääkkeillä tuetun). Miten näiden kaikkien vuosien lukemisen jälkeen olen ollut näin ulalla. Itsekin nimittäin jo hieman pohdin, että jos pääsee joskus pakastetun alkion siirtoon asti, niin miten ihmeessä minun ovulaatio saadaan taas aikaan kun se on yksi iso ongelmani. Tuo lääkkellinen kierto/siirto ymmärtääkseni voi olla juuri tällaisessa tilanteessa hyvä.

@näännä kuten moni jo mainitsi, ei se määrä vaan se laatu. Ymmärrän kuitenkin pettymyksen follimäärässä. Se on kuitenkin laskettava määrä kun taas laatua ei voi samalla helpolla tavalla laskea. Siksi se follimäärä tuntuu niin tärkeältä. Jos kuitenkin joku kysyy otatko mieluummin 4 laadukasta munasolua vai 17 huonoa ja 2 laadukasta, niin harva valkkaa jälkimmäisen.
Kiva päästä sun kanssa punktioon ensi viikolla! On jotenkin oudon ihana tunne, että joku menee lähes päivälleen samassa vaiheessa kun itse, vaikka tuntemattomia toisillemme ollaankin. <3

ON: täällä myös käyty tänään ultrassa ja vastoin kaikkia omia epäilyksiäni follit olivat kasvaneet. Tuntemuksia ei ole juuri ollut ja juuri ennen kuin lähdin lääkäriin pohdin kenkiä solmiessani, että eikö tämän kumartelun ainakin pitäisi tuntua epämiellyttävältä. Moni teistä mainitsi, että on ollut melko oireeton stimulaatiovaiheessa, mutta itsepäisenä pessimistinä en ajatellut kuuluvani samaan porukkaan.

Punktiopäiväksi tuli tiistai. Pistän irrotuspiikin ma/su-yöllä.
Jotenkin ihan oudon ihanaa, että pääsee punktioon. Sitäkin jossain vaiheessa pelkäsin, nyt olen vaan kiitollinen ja innoissani, että sinne pääsen. Näin ne omat ajatukseni ovat muuttuneet. Pelottavat/vastenmieliset asiat ovat muuttuneet arkisiksi ja toivottaviksi jutuiksi.

*Nimi/ikä/monesko/missä hoito/mikä hoito/jotain vielä?*

(satunnaisessa järjestyksessä)

🐝Mariamimi/ 40/ toinen (1. yhteinen)/ Ovumia/ lahjasolut.
🐝Haaveillen/ 33/ ensimmäinen/ tays/ ivf
🐝pienitoiveemme / 35/ ensimmäinen toiveissa / selittämätön lapsettomuus/Inseminaatio 3/3 tehty, IVF-jono (n. 2026>), palstatauko
🐝Karhurouvanen / 38 v/ esikoinen parisuhteesta ivf:llä, toinen itsellisenä ivf:llä, kolmas yrityksessä itsellisenä lahjamuniksilla/ Viro/ ongelmana alhainen AMH
🐝näännä / 38 / ensimmäinen toiveissa /Felicitas/itsellisenä lahjasiittiöillä inssit
🐝Lilja93/31/1./KYS/IVF/hoidot lahjasiittiöillä miehen geenivirheen vuoksi
🐝Sara3/34v/3.lapsi/Ovumia/
letrozol +inseminaatio (+metformiini)/"naisesta johtuva hedelmättömyys" (yritystä vain vuoden 2025 loppuun)*
🐝MyMa/ 37 /kolmas/ Ovumia/ IVF x2 tehty. 2 alkiota pakkasessa
🐝Tasaraha / 36v. / esikoinen luomuna, toista yritetty 2v. / selittämätön lapsettomuus / HUS / 3x OI Letrozol, 1x inseminaatio/ IVF alkamassa 10/25
🐝Kerttumaaria/39/ensimmäinen/
julkinen Ruotsissa/IVF/selittämätön lapsettomuus*
🐝Mollama/30v/3. lapsi/yksityisellä/tutkimukset käynnissä, myöhemmin ivf?/ autoimmuunityreoidiitti
🐝Annika88/37/ensimmäinen toiveissa/Felicitas/ivf/neljä inssiä takana ja ivf-hoidot menossa. Hoidoissa itsellisenä, selittämätön lapsettomuus.

*Haikara matkalla*

🐝Ovum93
...ensimmäinen..LA
🐝Keltainenkukka92/ 33v/toinen, esikoinen luomuna, ongelmana erittäin matala AMH, Luomuplussa, LA 4/26
🐝Zelina / 39 v. / ensimmäinen toiveissa / K-S KS / 1. IVF, male factor / 1. PAS plussa, LA 6/2026
🐝Toivoton vierailija/ 38v./ toinen/ felicitas/ eka ivf ja passit menossa

Kerätään listalle keskustelijoita, niin on helpompi pysyä kärryillä mitä kullakin taustalla. Jos haluat listalle, lisää boldilla viestiisi yllä olevat tiedot. MyMa poimii tiedot keskustelusta ja päivittelee tällä erää listaa aina tarvittaessa

Listalle päivitetty kaikki tietonsa antaneet.

Tapahtumia
@Mariamimi 1.10. siirto tehty 1.10.
@Karhurouvanen lokakuu
@MyMa 7.10. (noin) siirto tulossa
@näännä siirto tulossa (noin) 7.10.
@sara3 siirto tulossa (ehkä) 3.10.

Viimeksi muokattu:
Ihanaa @sara3 että follit oli kasvaneet ja hienoa että punktiopäiväkin on jo selvillä! Ja todellakin ihanaa että joku on melkein samassa tahdissa!

Minä ajoittain olen tuntevinani mahassa paineentunnetta mutta en ole varma. Mitenkään turvoksissa se ei mun mielestä ole. Niin ja lisäksi taas se aiemmista lääkityksistä tuttu estrogeeniyökkäily joka haittaa hampaidenpesua.

• Tykkää
Reactions: Zelina
Ihanaa @sara3 että follit oli kasvaneet ja hienoa että punktiopäiväkin on jo selvillä! Ja todellakin ihanaa että joku on melkein samassa tahdissa!

Minä ajoittain olen tuntevinani mahassa paineentunnetta mutta en ole varma. Mitenkään turvoksissa se ei mun mielestä ole. Niin ja lisäksi taas se aiemmista lääkityksistä tuttu estrogeeniyökkäily joka haittaa hampaidenpesua.

Nyt kun tuosta mainitsit, niin itsekin olen huomannut pientä yökkäilyä lähipäivinä!
Tänään, 11. pistospäivänä olen nyt aamulla edelleen tosi oireeton. Laitoin äsken viimeisen jarrupiikin.
Ensi yönä pistän Ovitrellen ja Gonypeptolin (en muista miten kirjoitetaan).
Lääkäri uskoi, että huomenna maanantaina alkaa todennäköisesti tuntua sitten enemmän kun/(jos) follit sitten ottavat vikan kasvuspurtin.

Unohdin muuten mainita, että jos folleja saadaan talteen ja jos osassa niissä on munasoluja ja jos ne hedelmöittyy ja jos ne vielä siitä kasvaa, niin perjantaina minulla olisi alkionsiirto. (Huomaako kuinka pessimistinen ihminen olen, kun koen joka ikisen vaiheen riskinä?).

Minulla tosin on pieni riski hyperstimulaatiolle, eli en suoraan sanottuna ala yhtään nyt sitä perjantaita odottamaan vaan keskityn vaan punktioon. Tuntuu, että punktion ja mahdollisen siirron välillä voi tapahtua vielä niin monta asiaa, että ei suostu suomaan yhtään odottavaa ajatusta siirtoon. Petyn tietysti kovasti, jos sinne en pääse esim. hyperstimulaation takia, mutta nyt seuraavana jännityksen kohteenani on vain se, saadaanko kypsiä munasoluja ja hedelmöittyykö ne. Yritän keskittyä aina vaan seuraavaan etappiin, koska jos päästän kerralla kaikki pelkoni valloilleen, niin olisin ihan helisemässä.

Klinikallani on tapana antaa mahdollisista alkioista väliaikatietoja, mutta tulen itse pyytämään, että saisin tietää vaan lopullisten blastojen määrän (jos munasolut edes hedelmöittyy ja jos niitä saadaan). En haluaisi seurata sitä katoa reaaliaikaisesti. Mieluummin kuulen kerralla koko tuomion. Olen vähän omalaatuinen siinä suhteessa. :D

Viimeksi muokattu:
Oon huomannut, että noiden letrojen syömisen jälkeen (vaikken ole syönytkään moneen kuukauteen) kuukautiset alkaa pitkään ruskealla tiputtelulla. Nytkin taas kolmas päivä ihme tuhrua. Aiemmin alkoivat yhdellä "varoitus"päivällä ja sitten alko kunnon vuoto. Vaikka joka kerran jälkeen tällainen tuhruttelu on päättynytkin kuukautisiin, mutta sit kuitenkin aina myös ajattelen, että oisko kiinnittymisvuotoa. Silly me...

Ymmärrettävää, @tasaraha , ainahan se kiinnittymisvuoto on mielessä... Toivotaan että olisi sitä! Ja toivottavasti ainakin ärsyttävä tuhruilu loppuu.

Kuulostaa että sulle @sara3 on potentiaalisesti tulossa hyvä saalis, jos se hyperinkin riski on! Toivotaan toki kuitenkin että sitä ei tule ja pääset tuoresiirtoon. Odotan innolla keräyskokemuksiasi ja tuloksia sitten kun saat ne.

Mulla huomenna kolmas folliultra. Toivottavasti edes ne viisi olisi siellä edelleen kehittymässä. Luin eilen jotain ketjua jossa laitettiin ivf-tuloksia numeroina pinoon, se antoi taas tosi paljon näppituntumaa siitä mitä odottaa. Tällä hetkellä olisin tyytyväinen, siis suht aidosti tyytyväinen, jos päästäisiin tuoresiirtoon ja yksi menisi pakkaseen. Pelkästä yhdestäkin alkiosta joka päästäisiin siirtämään olisin vielä silleen en pahasti pettynyt ainakaan.

Ei ole kovin vakuuttavia tuntemuksia edelleenkään. Mahassa voi kuvitella välillä jotain, ja ehkä yleisfiilis on vähän semmoinen jotenkin öklö. Mutta kävin siis äsken lyhyesti hölkkäämässäkin vielä ihan ongelmitta.

Å
Ymmärrettävää, @tasaraha , ainahan se kiinnittymisvuoto on mielessä... Toivotaan että olisi sitä! Ja toivottavasti ainakin ärsyttävä tuhruilu loppuu.

Kuulostaa että sulle @sara3 on potentiaalisesti tulossa hyvä saalis, jos se hyperinkin riski on! Toivotaan toki kuitenkin että sitä ei tule ja pääset tuoresiirtoon. Odotan innolla keräyskokemuksiasi ja tuloksia sitten kun saat ne.

Mulla huomenna kolmas folliultra. Toivottavasti edes ne viisi olisi siellä edelleen kehittymässä. Luin eilen jotain ketjua jossa laitettiin ivf-tuloksia numeroina pinoon, se antoi taas tosi paljon näppituntumaa siitä mitä odottaa. Tällä hetkellä olisin tyytyväinen, siis suht aidosti tyytyväinen, jos päästäisiin tuoresiirtoon ja yksi menisi pakkaseen. Pelkästä yhdestäkin alkiosta joka päästäisiin siirtämään olisin vielä silleen en pahasti pettynyt ainakaan.

Ei ole kovin vakuuttavia tuntemuksia edelleenkään. Mahassa voi kuvitella välillä jotain, ja ehkä yleisfiilis on vähän semmoinen jotenkin öklö. Mutta kävin siis äsken lyhyesti hölkkäämässäkin vielä ihan ongelmitta.

Mulla ei ole vieläkään turvotusta/painetta/mitään, vaikka parin tunnin päästä pitää jo pistää se irroituspiikki. Tarkoitus ei ole brassailla, vaan tuoda toivoa siitä että oireettomuus ei näköjään oikeasti merkitse mitään follien kasvun suhteen. Voin käsi sydämellä sanoa, että minun epäonnistuneissa letrokierroissakin olen tuntenut enemmän tuntemuksia munasarjojeni kohdalla, kuin mitä nyt tunnen. Se on todella erikoista.
Jos en olisi itse nähnyt follikkeita perjantain ultrassa niin en osaisi aavistaa yhtään, että niitä on tuolla.

Toivon sulle huomiselle hyviä uutisia ja hirveästi tsemppiä!

Oon huomannut, että noiden letrojen syömisen jälkeen (vaikken ole syönytkään moneen kuukauteen) kuukautiset alkaa pitkään ruskealla tiputtelulla. Nytkin taas kolmas päivä ihme tuhrua. Aiemmin alkoivat yhdellä "varoitus"päivällä ja sitten alko kunnon vuoto. Vaikka joka kerran jälkeen tällainen tuhruttelu on päättynytkin kuukautisiin, mutta sit kuitenkin aina myös ajattelen, että oisko kiinnittymisvuotoa. Silly me...

Mulla on tänä vuonna alkanut myös parin päivän tiputtelu ennen kuukautisia. Aiemmin ne ovat alkaneet lähes aika kipujen kanssa ja melkein punaisesta verestä. En tiedä mihin liittyy, mutta toivotaan, että sulla ei liittyisi tämä vuoto nyt menkkoihin ollenkaan vaan alkion porautumiseen! :D

• Tykkää
Reactions: tasaraha
Olihan ne follit kasvaneet ja onneksi lisääntyneetkin yhdellä. Eli 6 joista 2 oikealla ja 4 vasemmalla. Suurin on 17 ja pienin 10, muut siltä väliltä. Punktio sovittiin torstaille. Lääkäri vaikutti tyytyväiseltä eikä puhunut mitään sellaista, että nuo pienimmät follit ei ehtisi mukaan, mutta kai siinä nyt sellainen riski kuitenkin on .

Sovittiin jo optimistisesti alkionsiirtopäiväkin tiistaille. Nyt on aika rauhallinen ja innokas olo, kun aikataulut on järjestelty ja lyöty lukkoon. Menopuriakaan ei tarvitse ostaa enempää. Eilen olin vielä varma että joudun törsäämään vielä tyyliin neljään 1200IU -kynään XD

Pitääpä tulla tänne kommentoimaan muuten tuosta progehommasta. En muistaakseni tänne asiasta ole maininnut, puhunut vaan lähipiirille. Mullahan siis tosiaan tuoresiirrossa oli proge vaan 25 Cyclogest 1 + 1 annoksella. Tämä siis todettiin dpo14 verikokeella. Lääkäri kommentoi, että monesti stimulaatiossa käytettävät lääkkeet voivat tuohon vaikuttaa alentavasti. Nyt tosiaan tuo proge otettiin taas dpo14 samaan aikaan hCG:n kanssa ja tulos oli tuplatulla Cyclogest 2 + 2 annoksella 134. 😅 Eli harppaus ihan valtava. Progearvoa ei näkynyt vielä, kun kätilö soitti ja varattiin varhaisultraan aika. Kätilö sanoi, että km-taustan takia jatkaa vaan tukea varhaisultraan saakka. Mä nyt sit itse tiputin tänä aamuna Cyclot takaisin annokseen 1 + 1, koska tuo proge on sen verran korkea, että se varmasti riittää. 😊 Piti siis tulla tänne jakamaan tämä asia, kun aiemmin progesta täällä keskusteltu.

Edit. olinhan mä tuon tuloksen muuten ohimennen tuolla maininnutkin! En muistanut vaan asiaa enää. 😅 Mutta nyt itse pudotin tuota luteaalituen annostusta, kun vihdoin siihen uskaltauduin.

@sara3 koska sulla onkaan suunnitteilla punktio, tällä viikollako kuitenkin? Sori jos olet sanonut, on mennyt viestitulvassa ohi 🙈

@näännä jes että follit oli kasvaneet! Hyvät tsäänssit kuulostaisi olevan saada useita soluja 🤞🏽

@Toivotonvieralija sulta ei ole nyt ihan viime päivinä kuulunut mitään, onko kaikki kuitenkin ihan hyvin edelleen...? 🫶🏽

@Karhurouvanen sulta tuli useita viestejä ja luin ne kyllä kaikki, mutta siis mikä sun tän kierron lopullinen kohtalo nyt olikaan, varmistuiko se jo vai vielä kysymymerkkinä? 🫣

@näännä me oltaisiin sit ihan samoissa menossa siirtoon, jos molemmilla suunnitelma menee kuten tarkoitettu ☺ mulla on siis torstaina limisultra ja jos limakalvo ok, niin aloitan Cyclot perjantaina. Näin ollen siirto olisi viikon päästä tiistaina kuten sullakin. Olispa kiva päästä yhtä aikaa piinailemaan 🤗🤩

Mulla siis erona edelliseen siirtoon (josta lopulta km), silloin tässä vikassa limisultrassa limis oli 8,4mm ja siirtopäivänä 9,2 mm. Silloin Zumenonin lisättiin vähän kesken kierron (ja sitä kiertoa pidennettiin), kun ei meinannut limakalvo vastata pelkälle estradot laastarille. Nyt tässä kierrossa zumenon + laastarit heti alusta lähtien, joten pitäisi olla hyvät edellytykset että limis kasvaa hyvin, joskin olihan tuo siirtopäivän 9.2mm myös jo hyvä. Mutta ne raskaudet, joista lapsi, oli limis mulla 10 pilkku jotain milliä siirtopäivänä. Mene ja tiedä onko paksuudella enää sit lopputulokseen merkitystä, jos raskaus kuitenkin alkaa. Limaa on nytkin kyllä tullut sen verran että jotain tapahtuu.

Mieliala on varovaisen toiveikas. Olen itseopiskellut kaikenmoista terapiatyylistä matskua katkeruudesta ja hyvän toivomisesta, ja olen uskaltanut jopa toivomaan että tämä kerta onnistuu. Vielä hetki sitten torjuin systemaattisesti kaikki positiiviset ajatukset, ja onhan se älyttömän kuluttavaa elää kyynisenä.

Nyt olen yrittänyt kuvitella tilannetta, jossa saan vauvan syliin ja halata häntä ensimmäisen kerran; mielikuvissani hän on pieni suloinen tyttö. Voi kunpa uni kävisi toteen ♥

@MyMa astaan alustavasti @sara3 n puolesta että punktio on huomenna.

Ja jee Myma samikset tosiaan! Ymmärsinkö oikein että tässä kierrossa sulla ei ole vielä katsottu limistä? Minäkin äsken mietiskelin limisasioita. Se on nyt kasvanut hyvin, tänään 7 pilkku jotain. Kauhistuttaa vaan jotenkin kun siihen mahd. siirtoonhan on vielä yli viikko ja sen pitäisi säilyä freesinä siihen asti. Luge alkaa kyllä jo punktion jälkeisenä päivänä joten pitäisihän sen limiksen säilyä. Mulla on vaan viimeiset kaksi kiertoa sisältänyt ikävän ennenaikaisen tiputteluyllätyksen, joten usko vuotokontrolliin ja limiksen säilyvyyteen on horjunut.

Hain äsken Ovitrellen huomista varten apteekista kun oli hyvä hetki. Aika ärsyttävä tuo katkeamaton kylmäketjuvaatimus nyt just tänään näillä mun aikatauluilla. Ovitrelle on nyt pari tuntia työpaikan jääkaapissa läpinäkymättömässä pussissa niin että olen poistanut siitä sen ohjelapun, jossa lukee mun nimi. XD Toivotaan että mitään jääkaapin siivousta ei tule juuri tässä välissä

• Tykkää
Reactions: Zelina
@sara3 koska sulla onkaan suunnitteilla punktio, tällä viikollako kuitenkin? Sori jos olet sanonut, on mennyt viestitulvassa ohi 🙈

@näännä jes että follit oli kasvaneet! Hyvät tsäänssit kuulostaisi olevan saada useita soluja 🤞🏽

@Toivotonvieralija sulta ei ole nyt ihan viime päivinä kuulunut mitään, onko kaikki kuitenkin ihan hyvin edelleen...? 🫶🏽

@Karhurouvanen sulta tuli useita viestejä ja luin ne kyllä kaikki, mutta siis mikä sun tän kierron lopullinen kohtalo nyt olikaan, varmistuiko se jo vai vielä kysymymerkkinä? 🫣

@näännä me oltaisiin sit ihan samoissa menossa siirtoon, jos molemmilla suunnitelma menee kuten tarkoitettu ☺ mulla on siis torstaina limisultra ja jos limakalvo ok, niin aloitan Cyclot perjantaina. Näin ollen siirto olisi viikon päästä tiistaina kuten sullakin. Olispa kiva päästä yhtä aikaa piinailemaan 🤗🤩

Mulla siis erona edelliseen siirtoon (josta lopulta km), silloin tässä vikassa limisultrassa limis oli 8,4mm ja siirtopäivänä 9,2 mm. Silloin Zumenonin lisättiin vähän kesken kierron (ja sitä kiertoa pidennettiin), kun ei meinannut limakalvo vastata pelkälle estradot laastarille. Nyt tässä kierrossa zumenon + laastarit heti alusta lähtien, joten pitäisi olla hyvät edellytykset että limis kasvaa hyvin, joskin olihan tuo siirtopäivän 9.2mm myös jo hyvä. Mutta ne raskaudet, joista lapsi, oli limis mulla 10 pilkku jotain milliä siirtopäivänä. Mene ja tiedä onko paksuudella enää sit lopputulokseen merkitystä, jos raskaus kuitenkin alkaa. Limaa on nytkin kyllä tullut sen verran että jotain tapahtuu.

Mieliala on varovaisen toiveikas. Olen itseopiskellut kaikenmoista terapiatyylistä matskua katkeruudesta ja hyvän toivomisesta, ja olen uskaltanut jopa toivomaan että tämä kerta onnistuu. Vielä hetki sitten torjuin systemaattisesti kaikki positiiviset ajatukset, ja onhan se älyttömän kuluttavaa elää kyynisenä.

Nyt olen yrittänyt kuvitella tilannetta, jossa saan vauvan syliin ja halata häntä ensimmäisen kerran; mielikuvissani hän on pieni suloinen tyttö. Voi kunpa uni kävisi toteen ♥

Kiitos kysymästä, toistaiseksi kaikki hyvin täällä. Oli todella kiireinen viikonloppu enkä ehtinyt kirjoittamaan tänne (toisaalta ei olisi ollut mitään päivitettävääkään, raskausoireet loistavat poissaolollaan).

Kävin tänään verikokeessa, kun siirrosta 12 päivää ja hcg 624, eli raskaana ollaan! Tai ainakin toivottavasti :D En ehkä täysin vielä luota asiaan (tulisi nyt ne oireet takaisin, tuntuu että aaltoilee ihan päivästä päivään, esim. pe oli kaikki mahdolliset oireet ja taas viikonlopun aikana ei mitään), mutta muistelen että esikoisen kanssa oli samantyyppistä.

Ihanaa maanantaita kaikille ja tsemppiä taas uuteen viikkoon! Ehkä vaikuttaisi siltä että tämän ryhmän pitkään jatkunut epäonni on kääntymässä :rolleyes:🤗

Hei kiitos @Zelina kun jaoit progeasiaa 😊 Antoi itelle taas enemmän itseluottamusta penätä ivf-suunnittelussa kunnon keltarauhastuki. Aion ehdottaa cyglo+terolut tai sitten tuplacyglot, niinkuin sullakin oli. Vitsi kun seuraava kuukausi nyt menisi nopeasti, nää onnistumiset on nyt saanut heräämään pienen toivonkipinän täälläkin. Aion muuten käydä nyt tällä kakkoskierroksella myös akupunktiossa säännöllisesti. Ensimmäinen kerta oli jo, tehtiin kehoa tasapainoittava ja rentouttava akusessio. Seuraava tulee vuodon alkupäivinä siinä kierrossa kun stimulaatio alkaa (myötävaikutetaan hyvään limakalvoon), sitten juuri ennen alkionsiirtoa ja vielä alkionsiirron jälkeen (myötävaikutus kiinnittymiseen). Se olis kaikki peliin nyt 🤞🏼

Yhteistyössä