Lähetä terveisesi kaipaamallesi ihmiselle yöketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvää oikeaa Juhannusta Nainen! 🌻🌞🌳🌿🍀💮🏵️🐞
Johannes Kastajan päivä ei ole mikään oikea juhannus. Kristillinen juhannus on rakennettu paljon vanhempien, animististen ja pakanallisten perinteiden päälle. Alun perin juhannuksessa on kyse vain puhtaimmillaan kesäpäivänseisauksen juhlasta, jolla kunnioitettiin valoa ja luonnon heräämistä. Luontoa, aurinkoa, hedelmällisyyttä ja Ukko-ylijumalaa. Silloin palvottiin elämää ylläpitäviä luonnonvoimia ja pyydettiin hyvää satoa sekä karjaonnea. Kristinusko siis otti ja varasti vanhan luonnollisen pyhyyden, antoi sille uuden nimen, hengellisen selityksen, mutta kansa jatkoi silti pitkälti vanhojen animististen tapojen harjoittamista kirkonmenojen rinnalla. Kristillisen juhannuksen suurin sisäinen ristiriita onkin se, että kirkko juhlii virallisesti pyhimystä, mutta kansa toteuttaa edelleen pakanallisia rituaaleja. Tämän vuoksi kristittyjen omima juhla on täynnä uskonnollisia, moraalisia ja raamatullisia ristiriitoja. Kirkon mukaan päivä on varattu Johannes Kastajan muistolle, joka saarnasi sairasta parannuksen tekoa, nöyryyttä ja synneistä luopumista. Mutta käytännössä: Juhlan suosituimmat symbolit – kuten juhannuskokko, taat, saunominen ja luonnon kukkien kerääminen – ovat suoraan animistisesta luonnon- ja hedelmällisyyden palvonnasta. Kirkko ei ole sadoissa vuosissa pystynyt korvaamaan näitä tapoja kristillisellä sisällöllä. Ja hyvä niin. Kristillinen juhannus vaatii hiljentymistä, siveyttä ja hengellisyyttä mutta käytännössä: Juhannus on Suomessa vuoden bakkanaali, Tämä juontaa juurensa suoraan animistisesta perinteestä: ennen kristinuskoa ajateltiin, että mitä enemmän iloittiin ja meluttiin, sitä parempi viljasato saatiin. Kristinuskohab kieltää ehdottomasti taikuuden, noituuden, ennustamisen ja henkiin luottamisen synteinä. Mutta käytännössä: Juhannusyö on suomalaisille edelleen "taikayö". Alastomana kaivossa katsominen, kukkien tyynyn alle laittaminen ja tulevan puolison ennustaminen ovat puhdasta pakanallista magiaa, jota harjoitetaan yhä hyvällä tuulella kristillisenä pyhäpäivänä. Kirkko sijoitti Johannes Kastajan syntymän kesäkuun 24. päivään, koska Luukkaan evankeliumin mukaan hän syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta (25. joulukuuta).Käytännössä tämä kuitenkin luo symbolisen ristiriidan. Sillä Johannes Kastaja sanoi Raamatussa Jeesuksesta: "Hänen on kasvettava, minun vähennyttävä". Tähtitieteellisesti kuitenkin juhannuksesta päivät alkavat lyhentyä ja pimetä (Johannes vähenee), kun taas joulusta eli Jeesuksen syntymästä valo alkaa lisääntyä. Kirkko siis käyttää pakanallista auringonkiertoa symbolina, vaikka virallisesti vastustaa luonnonvoimien palvontaa. Kristillinen juhannus on siis tavallaan "pukeutunut" pakanallisiin vaatteisiin: se yritti niellä vanhat luonnonuskonnon perinteet, mutta lopputuloksena pakanalliset tavat nielivätkin kirkollisen sanoman.
 
Mites tolle Aleksi Rantamaalle kävi.... 😊 Ei ollut aikaisemmin pelkästään ateisti, vaan suorastaan antiteisti eli innokkain mahdollinen uskonvastustaja. Kiva nähdä hänet nyt noin onnellisena ja hyvinvoivana, vaikka aiemmin oli jo täysin luopunut toivosta. ❤️

 
Mites tolle Aleksi Rantamaalle kävi.... 😊 Ei ollut aikaisemmin pelkästään ateisti, vaan suorastaan antiteisti eli innokkain mahdollinen uskonvastustaja. Kiva nähdä hänet nyt noin onnellisena ja hyvinvoivana, vaikka aiemmin oli jo täysin luopunut toivosta. ❤️

Redditissä joku kirjoitti osuvasti. Tuntuu olevan hukassa oman identiteettinsä kanssa ja siksi kannattaa helposti ja sokeasti somessa trendaavia ja radikaaleja mielipiteitä jakavia ilmiöitä. Silloin kun Mentaalisavuke alkoi tekemään ”ränttejä” on somessa ollut paljon uskontojen kritisointia ja esim. Rick Gervais -klipit oli suosittuja nimenomaan kantaa ottavan ja kristittyjä mollaavan tyylinsä takia. Sellainen rant-tyylinen shokeeraava sisältö oli siis tosi in. Nyt taas homma on kääntynyt ehkä aika nurin, ja tälläinen liberaaleja ja ei kristittyjä kohtaan aloitettu huudatus on se millä saadaan ”ragebaitattua” ja haetaan reaktioita ihmisistä. Tulee tunne, ettei Aleksilla ole omia arvoja, mutta hän menee aina täysillä johonkin mädätykseen mukaan, että saa jaettua valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä nimenomaan sillä ”fiksummalla” puolella joka ei mene lampaiden mukana (lähinnä viittaan tässä Kirk heittoon, enkä uskoon tulemiseen). Redditissä ketjun alussa myös hyvä kommentti siitä kuinka entisenä antiteistinä tämä Aleksi tuli uskoon kuultuaan Charlie Kirkin ampumisesta ja kuolemasta… ne ketkä eivät tiedä kuka Kirk oli niin, hän oli yhdysvaltalainen konservatiivinen poliittinen kommentaattori. Joka johti nuorisojärjestöä nimeltä Turning Point USA. Hän vastusti aborttia kaikissa tilanteissa ja totesi, että raskaus tulisi saattaa loppuun asti silloinkin, vaikka kyseessä olisi lapsenraiskauksesta syntynyt hedelmöityminen. Kirk tuki näkyvästi myös Donald Trumpin väitteitä vuoden 2020 vaalivilpistä ja levitti koronaviruspandemiaan sekä muihin asioihin liittyvää disinformatiota. Hän myös avoimesti ajoi valkoisen ylivallan kaltaista ilmapiiriä.
 
Mä näin kaivatusta unta. Siinä kaivattu oli mun ja ison porukan kanssa jossain urheilumatkalla. En meinannut tunnistaa häntä, kun matkalla oli kaks samannäköistä tyyppiä mukana. Kaivattu ei näyttänyt itseltäånl vaan oli joku ihan random, jota en ollut nähnyt aiemmin, kuvissakaan. Sitä hetken ihmettelin, mut uni loppui, kun alettiin siirtyä lounaalle.
Olin sillä pelimatkalla pakoillut kaivattua, koska meillä oli ollut sellainen hippa, jossa olin menettänyt kaikki vaatteet. Olin siis ollut koko matkan alasti. Kun sain vihdoin vaatteet ja lähdin etsimään kaivattua, oltiin jo paluumatkalla. Tapasin hänet ja me juteltiin, kun hän tuli juttelemaan mun kanssa. Hän sanoi, että oli niin kiireinen, ettei ole koko reissun aikana ollut ehtinyt juoksemaan. Mietin sitäkin, että miks ei, kun sitä hän oli sinne matkalle tullut tekemään.
Oli jotenkin joulu myös ja surin sitä, kun sain vähän paketteja. Sain kuitenkin yhden, jossa oli kaksi askia mun lemppari menthol-tupakoita, joita ei saa enää mistään tai ainakaan Suomesta. En ole tupakoinut vuosiin ja pohdinkin, että kannattaisko mun ollenkaan polttaa niitä tupakoita, vaikka mieli teki.. Tapahtui siinä myös kaikkea muutakin outoa. Jotenkin aivot vaan käsitteli tätä kaikkea jotenkin oudolla tavalla.
 
❤️M⭕i 👋
•••••••••••••••••••

Ei mitenkään
töykeydellä
töksäyttäen,
mutta miksipä
ette perustaisi
uskonasioille
ikiomaa ketjua,
kun tämä lanka
on nimenomaan
kaipuuterveisten
funktiolla?

Täällä kun voi
otsikon luoda
kuka tahansa,
koska tahansa;
aivan samoin kuin
Vauvalla.

Kilometrin
mittaiset
uskonnolliset
vent-sessioseinät
ovat jo
aikuisvauvat.fi
puolella
siinä määrin
käyttäjien riesana.
'Juontaja'
toppuuttaa
jatkuvasti:
'kaipuulanka >
palatkaa aiheeseen,
uskis-spämmit,
kiitos.'
¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Jos jo se, niin nytkö
tämäkin ketju?
Väkisin ei voi
tuputtaa
yhtään mitään,
inehmot rakkaat..

'Menta,
Jessellä√ tahi ilman.
Rauha sydämessä
ja toivo läsnä
jokaisessa hetkessä.
Näitä kahta jokaiselle
minun suunnaltani.

Ilman toivoa kaikki
menettää
merkityksensä,
etenkin
vastatuulessa
purjehtiminen.

Elämämme
toisinaan absurdien
tapahtumien
ristiaallokossa
kervistely
saattaa nakertaa
resilienssiä ja
suistaa
vahvemmankin
yksilön epätoivon
alhoon.

P e a c e ° o u t.

⭕gE©
 
Oksettava e-trolli jaksaa vaan. Kirjoittaa itelleen komppaavat viestit vielä. Koko päivän vaan plärää viestejä joita paheksua, liittää jotenkin itseensä, ja ilmoittaa ettei ole häneltä. Täysin säälittävä kurainen hahmo, joka luulee olevansa jotain. Hyi helv
 

Yhteistyössä