Hakutulokset

1. P

8 kk yöt menneet ihan mahdottomiksi!

Meillä kuopus on nyt 8 kk ikäinen ja aiemmin hyvin nukkunut poika on aloittanut mitä ännekkäämmän yöelämän. Yöimetys lopetettiin 7 kk ikäisenä, se onnistui ihan hyvin, mies kävi hyssyttelemässä paina yönä. Mutta nyt herää yöllä kerran ja huutaa kurkku suorana, eikä mitkään hyssyttelyt auta...
  2. P

Yösyöttämisen ja samalla imetyksen lopettaminen?

Meillä kuopus on kohta 7 kk ikäinen ja nyt/kohta pitäis pikkuhiljaa alkaa päästä yösyömisestä eroon. Tässä vaiheessa helpompaa kun sitten isompana. Poika kasvaa hyvin ja kiinteät menee täysillä, joten yösyönti ei enää ole mikään välttämättömyys. Onneksi syöttöjä on vaan 1-2 krt yössä joskus...
  3. P

Miten nukutatte 3 kk ikäisen?

Ja nimenomaan yöunille. Rinnalleko? Tämä kuopus tuntuu nukahtavan vain ja ainoastaan rinnalle...kaikkien kitinöiden jälkeen. Alkuun syö, mutta sitten vaan lussuttelee, pitää mua tuttina. Ihan oikeetakin tuttia lutkuttaa, mutta vaan päikkäreillä, illalla ei sitä hyväksy. Kapalossa ei enää...
  4. P

Apuja iltoihin (2 kk)

Meillä kuopus on 2 kk ja illat on menneet aika kitinäksi. Poika nukkuu kahdet päikkärit, yhdet pidemmät ja toiset lyhyemmät, niiltä herää joskus 17. aikoihin. Joka ilta n. 18-18.30 alkaa itku ja hammastenkiristys. Poika on selvästi väsynyt ja olen yrittänyt vielä pienille neuvoa-antaville...
  5. P

Minkä ikäisenä vauva alkanut viihtyä sitterissä?

Siinähän tuo kysymys jo tuli. Meillä on kohta 2 kk ikäinen vauva, joka ei vielä kovin pitkiä aikoja viihdy sitterissä. Siskonsakaan ei kovin pienenä siinä viihtynyt, mutta kun en muista, että missä vaiheessa jatkuva kanniskelu loppui...
  6. P

Apua iltoihin (3,5 v + 1 kk vauva)

Meillä tai mulla on ongelma: mies tekee vuorotyötä ja on aina kokonaisen vuorokauden kerrallaan töissä. Meillä on esikoinen 3,5 v ja vauva 1 kk. Päivä menee ihan kohtuudella, mutta annas olla kun tulee ilta... Kun esikoisen (jolla on uhma ja on tosi tempperamenttinen ja päättäväinen...
  7. P

Alapään turvotus raskaudessa

Siinähän se vaiva jo tulikin. Onkos muilla samanlaista? Esikoisen kanssa ei tällasta ollut, joten vähän mietityttää. Nyt menossa rv 22 ja alapää on ollut turvoksissa jo monta viikkoa. Siis molemmat häpyhuulet ja häpykumpu. Varsinkin aamulla ylösnoustessa koko alapäässä on paineentunne, joka...
  8. P

hepatoosista onko jollain

Mulla oli hepatoosi ekassa raskaudessa. Olin naikkarilla Hesassa jo osastolla toksemian takia rv 37. Sairaalassa alkoi sitten kutina, maksa-arvot ja sappihapot kohosi sen verran paljon, että kalvot puhkaistiin rv 38. Terve tyttö tuli. Sairaalasta päästivät pois, vasta kun labrat alkoi laskea...
  9. P

onko jotakin konsteja millä "helpommin" raskaaksi? ja mitä kannattaa välttää?

Meillä meni yli vuosi ennenkuin toinen tärppäsi, nyt rv 14 ja risat. Eka lapsi tuli tuosta vaan. Alkuun kokeilin greipit ja vitamiinit, myös ovistestit. Ei mitään apua. Aloin jo hyväksyä, ettei meille tule toista, en enää edes uskaltanut toivoa. Jätin jutun Jumalalleni, sanoin etten enää jaksa...
  10. P

Raskaushepatoosista

Mulla oli esikoisen kanssa hepatoosi ja kutina oli kämmenissä ja jalkapohjissa. Sen takia käynnistettiin. Nyt vaan toivon ettei sama vaiva toistu tässä raskaudessa.
  11. P

Kaamea kutina käsissä ja jaloissa

Mulla kutina käsissä ja jaloissa oli ekassa raskaudessa merkki raskaushepatoosista, tuli joskus vkolla 37. Sen takia käynnistettiin. Olin sairaalassa osastolla seurannassa ennen käynnistystä. Googleta, niin saat hyvän selityksen. Ja sitten kipin kapin soitto äitipolille!
  12. P

Sinihomejuusto raskausaikana?!!

Mitenkäs se olikaan, saako aurajuustoa syödä odotusaikana, jos se on käynyt uunin kautta. Siis pizzan päällä, eihän se kovin kauan uunissa ole. Edellisestä raskaudesta on sen verran aikaa etten muista...
  13. P

Suosittele allergialääkäriä pkseudulta!

Kristiina Malmström tai Ritva Sorva itäkeskuksessa pikkujätissä
  14. P

kauanko meni yrittämisessä

Eka lähti 2. kierrosta, tokaa ei kuulu ja takana yritystä kohta 1,5 v. Ei jaksa enää...
  15. P

allergian tutkiminen

Altistaminen on ainut tapa saada varmasti selville lapsen ruoka-allergia. Prickeissä ja verikokeissa kumpikaan ei ole sen luotettavampi kuin toinen. Prickit ja verikokeet on ne, millä lähdetään hakemaan osviittaa epäilyksen kohteesta. Pienillä lapsilla yleisimmät ruoka-aineallergioiden...
  16. P

Ihottuma silmäluomissa?

Mietoa hydrokortisonia voit käyttää esim. 0,5 tai 1 % hydrokortisonia. Sitä voi laittaa ohuelti silmäluomille. Silmiin joutuessaan se kirveltää, joten laita varovasti. Älä käytä viikkoa pidempään silmien alueelle. Sitten vaan kovasti perusrasvaa, ei kamalan paksua rasvaa. Jos vaiva jatkuu niin...
  17. P

neuvoja...

Virtsatieinfektio ei välttämättä nosta lämpöä ollenkaan, useimmiten se kyllä sen tekee. Yleisin vti:n aiheuttaja on e-coli, joka elää suolistossa. sieltä se pääsee virtsaputkeen helposti, ripuli on omiaan levittämään sitä. Onko lapsi saanu tarpeeksi nesteitä. Liian vähäinen nesteiden saanti...
  18. P

muna-allergia ja MPR-rokotus

Ainakaan Priorixissä ei ole kananmunaa. Se siis on MPR-rokote.
  19. P

4 kk kuumetta 38.2

Onko muita oireita? Panadolia voi antaa yli 3 kk vanhalle. Jos kuumeeseen ei liity mitään muita oireita esim. selkeät nuhan oireet, kuumeen syy pitää aina selvittää, varsinkin kun on kyse pienestä vauvasta. Pienellä lapsella ruumiin normaalilämpötila on korkeampi ja 38,5 asteen tai sen...
  20. P

Syklinen hiivatulehdus??

Mulla tulee hiiva (lievänä) aika usein juuri kierron mukaan, juuri ovulaation jälkeisinä päivinä, ehkä noin viikkoa ennen menkkojen alkua. Johtuu hormoneista siis. Menee itsekseen ohi, kun menkat alkaa.

Yhteistyössä