½ asuntolaina (n. 50000€) ilman takaajia, onko vielä mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plokiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plokiju

Vieras
Eli ongelma on tämä:
Minulla on asp-tili, ja siellä sen verran säästöjä ettei minulla oikeastaan ole edes ongelmaa hankkia lainaa. Mutta tuon miehen kohdalla asia on eri lailla...
Hän on yli 30-v, joten emme voi ottaa tuota lainaa yhdessä ellemme ole naimisissa. Tietysti olisi kai mahdollista vain käydä maistraatissa pari kertaa niin oltais, mutta jotenkin se kuulostaa omaan korvaani aika hullulta (naimisiinmenon syy asuntolaina, kuinka romanttista :D ).

Toinen vaihtoehto olisi se että otettais molemmat omat lainat (tai siis lainalupaus nyt alkuun), itse asp-lainan 50 000 € ja hän sitten ihan normaalin asuntolainan, toiset 50 000 €. Meidän paikkakunnalla tuolla saa jo asumiskelpoisen vanhan omakotitalon.

Äsken meni juuri hyväkuntoinen talo sivu suun, kun väännetään tuosta lainasta. Mies sanoo että on pakko hankkia yhteinen laina, ja minusta taas olisi ihan OK jos otettais erilliset.

Hän väittää ettei saisi tuollaista lainaa kun ei ole takaajia. Onko näin?
Nykyäänhän pelkkä ostettu asunto ei kelpaa pantiksi, mutta tässä tapauksessahan olisi kyse 100 000 € "arvoisesta" talosta joka pistettäis hänen 50 000 € lainan takuuksi. Vois kuvitella että tuo onnistuis, vai?

Tietty pitäis nyt mennä kyselemään pankeista asiasta, mutta ajattelin jos saisin jotain ideoita tai pohdiskelun aiheita teiltä palstalaisilta ensin :)

Mulle herää ainoastaan kysymys, miksi sun mies ei halua ottaa erillisiä lainoja??? Anteeksi, mutta se kuulostaa vähän epäilyttävälle.
Toiseksi, eikö valtio takaa ensiasunnon ostajille sen 25% lainasta, mikäli omaa rahoitusta on 10%. Asunto itsessään takaa 75%. Sitäpaitsi joistakin pankeista voi ostaa takauksen miehesi osuudelle.
En ole ihan varma noista prosenttiluvuista, mutta jotain sinnepäin.

kyllä meillä on yhteinen laina vaikka ei olla lähimaillakaan naimisissa. teidänkin järvekintä ottaa yhteinen asuntolaina, tulee vai yhden korot. Oma rahoitusta koko laina summaa tarvitsette sen 10 % yleensä, jos sinulla on se 10% esim tuosta 100 000 eurosta niin ilman muuta yhteinen laina.

Kai se riippuu tapauksesta, ja pankista. Mutta eiköös se nyt mennyt suurin piirtein siihen, että vähintään se 10% pitäis olla ennen kuin lainaa saa?

Kannattaa kysyä pankeista.

Itse en kyllä kaksia korkoja lähtisi makselemaan vaan ottaisin yhteisen lainan. Pitääkö siinä tosiaan olla naimisissa että sellaisen saa??

Toiseksi, eikö valtio takaa ensiasunnon ostajille sen 25% lainasta, mikäli omaa rahoitusta on 10%. Asunto itsessään takaa 75%.

:O Koko ajan oppii jotain uutta, no voi kökkö, tuo ehkä on pieni pulma. Vai?
Mutta kyllähän sen lainan voi ottaa 50/50, puolet aspia ja puolet sitä normaalia lainaa. Mutta sitä normaalia lainaa ei siis ehkä voi taata sillä koko talon arvolla, hmm.

Heheheh... no eihän ne korot nouse mihinkään oli se laina sitten yhdessä vai kahdessa osassa??? Korkoa maksetaan prosentuaalinen osuus lainan määrästä???
Tosin lainanhoitokulut nousee vähän. Meillä muistaakseni se on euron/veloitus. Eli teidän kustannukset nousisi kuukaudessa euron, jos teillä olisi kummallakin oma laina.

Yhteisen lainan saa, vaikkei ole naimisissa. Mutta mä en tiedä miten se toimii, jos toinen on asp- säästöjä. Toiseksi, jos sä et ole valmis menemään sun miehen kanssa naimisiin, niin miksi sä olisit valmis antamaan "omat säästösi" sille, olettaen, että ottaisitte yhteisen lainan.
Sen lisäksi, jos teillä on kummallakin oma laina, niin vastaatte omasta osuudestanne ihan itse. Jos teillä on yhteinen laina, vastaatte siitä toisenkin osuudesta.

Pitääkö siinä tosiaan olla naimisissa että sellaisen saa??

Asp-lainan kanssa se taitaa näin olla :( Jos molemmat ois alle 31v, niin sit vois ottaa sen yhdessä ilman avioliittoa, mutta ei muuten.

Mutta, eihän se toisaalta ole kuin nimi paperissa jne. Onhan tässä ollut ihan tarkoituskin joskus tulevaisuudessa mennä naimisiin, mutta jotenkin minua vain häiritsee tuo tapa tehdä se.

Ollaan vähän suunniteltu että tehtäis se ihan salassa (oltais ku ei mitään ois tapahtunut), ja pidettäis feikki-häät joskus tulevaisuudessa. Mutta, ääh, jotenkin tuokin mietityttää.

Heheheh... no eihän ne korot nouse mihinkään oli se laina sitten yhdessä vai kahdessa osassa??? Korkoa maksetaan prosentuaalinen osuus lainan määrästä???
Tosin lainanhoitokulut nousee vähän. Meillä muistaakseni se on euron/veloitus. Eli teidän kustannukset nousisi kuukaudessa euron, jos teillä olisi kummallakin oma laina.

Yhteisen lainan saa, vaikkei ole naimisissa. Mutta mä en tiedä miten se toimii, jos toinen on asp- säästöjä. Toiseksi, jos sä et ole valmis menemään sun miehen kanssa naimisiin, niin miksi sä olisit valmis antamaan "omat säästösi" sille, olettaen, että ottaisitte yhteisen lainan.
Sen lisäksi, jos teillä on kummallakin oma laina, niin vastaatte omasta osuudestanne ihan itse. Jos teillä on yhteinen laina, vastaatte siitä toisenkin osuudesta.

Eihän ap ole sanonut ettei halua koskaan naimisiin tuon miehen kanssa. Vaan että nyt ei tämän laina-asian vuoksi halua mennä. Ja muuten häät ei ole nyt käsittääkseni suunnitelmissa.

Eihän ap ole sanonut ettei halua koskaan naimisiin tuon miehen kanssa. Vaan että nyt ei tämän laina-asian vuoksi halua mennä. Ja muuten häät ei ole nyt käsittääkseni suunnitelmissa.

Enhän minäkään väittänyt, etteikö hän olisi koskaan menossa naimisiin miehensä kanssa...
Olen nähnyt niin kovasti naisia, jotka ovat menettäneet ihan järjettömästi omaisuuttaan kaikenlaisissa järjestelyissä, että mun mielestä on vaan selkeämpää kummankin ottaa omat lainansa ainakin siihen saakka, että ollaan naimisissa.

On niitä avopareja, kun mies omistaa kaiken ja nainen maksaa ainoastaan juoksevat menot... ja sitten se äijä lähtee lätkimään ja sillä mimmillä ei ole mitään...
Sitten on niitä, jossa naisella on säästöjä ja varallisuutta, otetaan yhteinen asutolaina ym. ja sitten mies sotkeekin raha- asiansa ja lainat jää naisen kontolle. Äijä lähtee lätkimään ja ottaa kuitenkin puolet "voitoista", koska omaisuus on puoliksi...

En siis sano, ettäkö ap:n mies olisi tätä tyyppiä... mutta sanonpahan vaan, että parempi hoitaa asiat kerralla selkeiksi, niin ei tarvi sitten ottaa niin paljon takkiinsa, jos asiat joskus kääntyykin päälaelleen.

Mutta, onokhan kenelläkään mielipidettä tuosta otsikossa olevasta pulmasta? Eli onkohan mitenkään mahdollista saada tun kokoista summaa ilman takaajia?

Olen kans ajatellut että koska ollaan molemmat ensiasunnon ostajia, niin tavallaan ois ihan hyväkin jos otettais esim. 60/40 sitä lainaa ja samalla tavalla se asunnon omistus. Niin että minulla ois tuo 60%.

Kuitenkaan tämä ensiasunto ei varmasti ole se johon jäädään lopullisesti asumaan, niin sit seuraavassa asunnossa tekis tuon toisin päin.

Tuskin on mahdollista. Kyllä tarttee olla säästöjä, takaajia tai jotain arvokasta omaisuutta takaukseen, tai vähän kaikkea.

Me haimme juuri yhteiseksi lainaa 20 000€, 75% asunnon arvosta käy takauksesta, lopulle ostettiin oma takaus ja sen päälle piti löytyä vielä 1000€ omia säästöjä. Kyseessä vielä aso, joka ennen kävi 100% takauksesta mutta ei enään.

Saanko minäkin kysyä. Eli olen ostamassa mieheltä puolikkaan meidän kodista. Miten se käytännössä menee? Hän on periaatteessa oman puolikkaansa jo maksanut ja oma osuuteni olisi 25000t. säästöjä on 8000. Mutta ottaisin silti tuon 25t lainana jotta jää pieni puskuriraha tulevaisuuteen noista säästöistä.

Saanko minäkin kysyä. Eli olen ostamassa mieheltä puolikkaan meidän kodista. Miten se käytännössä menee? Hän on periaatteessa oman puolikkaansa jo maksanut ja oma osuuteni olisi 25000t. säästöjä on 8000. Mutta ottaisin silti tuon 25t lainana jotta jää pieni puskuriraha tulevaisuuteen noista säästöistä.

En usko että on mitään ongelmaa saada pankista lainaa. Ei niitä säästöjä tarvitse käyttää "ensin". Sinulla ja aloittajallakin on kuitenkin pienistä summista kyse.

[QUOTE="vieras";28572690]En usko että on mitään ongelmaa saada pankista lainaa. Ei niitä säästöjä tarvitse käyttää "ensin". Sinulla ja aloittajallakin on kuitenkin pienistä summista kyse.[/QUOTE]

kiitos. juu ei tuo 25t oo mitään kun kuuntelen muutamien tuttavien talonrakennusprojekteja ja lainaa on se 350t. tietääpähän miks aamulla lähtee töihin. meillä tämmönen pieni ja vaatimaton vanha taloa maalla. paljon tilaa ja halpaa elämää.

Ei kai sillä ole väliä onko laina yhdessä vai erikseen. Jos 10% pitää olla omaa rahaa ja 75% kattaa asunto ja loppu valtiontakauksella sitten, mutta samathan noi prosenttiosuudet on otatteko yhdessä vai erikseen, en nyt ihan ymmärrä ongelmaa. Onko miehellä yhtään omaa rahaa? Korkokulutkin on samat mikäli teillä on sama marginaali, se on ehkä ainoa syy miksi yhteinen laina saattaisi olla edullisempi.

Mulla on yhdessä AVOmiehen kanssa laina, yhteensä 210 000 euroa (ei siis olla naimisissa, eikä mennä). Miehellä oli jo kyseisessä pankissa asuntolaina, joka sitten siirrettiin tähän uuteen taloon, kun sai vanhan talon myytyä. Multa ei kysytty missään vaiheessa mitään takauksia, vaikka osuuteni tuosta lainasta on siis 105 000 euroa. Tämä tapahtui viime vuonna.

[QUOTE="-p-";28572812]Mulla on yhdessä AVOmiehen kanssa laina, yhteensä 210 000 euroa (ei siis olla naimisissa, eikä mennä). Miehellä oli jo kyseisessä pankissa asuntolaina, joka sitten siirrettiin tähän uuteen taloon, kun sai vanhan talon myytyä. Multa ei kysytty missään vaiheessa mitään takauksia, vaikka osuuteni tuosta lainasta on siis 105 000 euroa. Tämä tapahtui viime vuonna.[/QUOTE]

Takaajia ei tietenkään tarvita mikäli lainamäärä on vähemmän kuin 75% asunnon arvosta. Ei meilläkään mitään takaajia ole, lainamäärä alle 1/6 asunnon arvosta.

[QUOTE="vieras";28572822]Takaajia ei tietenkään tarvita mikäli lainamäärä on vähemmän kuin 75% asunnon arvosta. Ei meilläkään mitään takaajia ole, lainamäärä alle 1/6 asunnon arvosta.[/QUOTE]

Niin, mutta kun meillä lainamäärä on koko talon arvo...

[QUOTE="-p-";28572839]Niin, mutta kun meillä lainamäärä on koko talon arvo...[/QUOTE]

Sitten miehellä on omaisuutta, ei pankki myönnä lainaa ilman tarpeeksi suurta vakuutta. Tosin joku lisämaksullinen juttu saattaa olla jos ottaa lainaa koko määrän, kai.
Ilmeisesti miehesi aikaisempi talokauppa ei ollut kovin onnistunut jos ei yhtään jäänyt uuden talon ostoon?

[QUOTE="vieras";28572801]Ei kai sillä ole väliä onko laina yhdessä vai erikseen. Jos 10% pitää olla omaa rahaa ja 75% kattaa asunto ja loppu valtiontakauksella sitten, mutta samathan noi prosenttiosuudet on otatteko yhdessä vai erikseen, en nyt ihan ymmärrä ongelmaa.[/QUOTE]

Eli riittää että on se 10% säästössä? Jotenkin minusta vain on kuulostanut siltä ettei pankit oikein myönnä millään lailla sitä lainaa ilman takaajaa, oli se laina kuinka pieni tahansa.

Ja tosiaan asp-laina on (toivon mukaan!!) ihan helppo saada, mutta kun miehellä ei sitä asp-tiliä ole, niin se on tässä se ongelma. Silloinhan valtio ei takaa, ainakaan 25%.

[QUOTE="vieras";28572904]Sitten miehellä on omaisuutta, ei pankki myönnä lainaa ilman tarpeeksi suurta vakuutta. Tosin joku lisämaksullinen juttu saattaa olla jos ottaa lainaa koko määrän, kai.
Ilmeisesti miehesi aikaisempi talokauppa ei ollut kovin onnistunut jos ei yhtään jäänyt uuden talon ostoon?[/QUOTE]

Ei ole omaisuutta, kummallakaan. Ja ostettiin saman arvoinen talo, mutta sellaiselta paikalta, jossa minäkin suostuin asumaan (eli miehen talo oli noin 30km isosta kaupungista, ja nyt asutaan sen ison kaupungin melko keskeisellä paikalla, pienemmässä talossa kuin tuo miehen edellinen.) :-)

Mitä sain 130t€ lainan yksikseni ilman takaajia, säästöjä oli 40t€. Talon arvo siis 170t€. Ja äitiyslomalla olin, kun lainan otin. Kysyivät pankista vain, että paljonko haluan ja paljonko haluan maksaa kk takaisin.

Uusimmat

Yhteistyössä