1 v:n ruoka - ruokakirjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sitris

Vieras
Tietäiskö joku, onko olemassa just lapsiperheelle tarkoitettuja ruokaohjekirjoja? Meillä poika lähenee 1 v ikää ja jotenkin tuntuu, että kaipais vähän opastusta, mitä kaikkea hänelle sitten voisi syöttää. Vois olla ihan yksinkertaisia ohjeita, lihamakaronilaatikosta alkaen. Ollaan itse syöty tähän asti sellaista ruokaa, että tuskin sitä voi tarjota noin pienelle, esim. lihat valmiissa marinadissa ym. Itseäkin kiinnostaisi vähän parantaa ruokatottumuksia parempaan suuntaan, nyt olisi luontainen vaihe siihen.

Mä hain kirjakaupasta ihan vaan sellaisen kirjan jossa on kaikkia perusruokaohjeita, esim. kanakastike, nakkikastike, jauhelihakastike, keittojen ohjeita (meillä nakki ja jauhelihakeitot ihan pojun lemppareita)! Sellaisia kirjoja löytyy varmasti joka kirjakaupasta! Samaten saat ohjeet kalaruoille ja erilaisille kasvisruoille... Meillä on ainakin nautittu kun ruoka on tavallista perusruokaa kun ton miehen kans syöty just kns omia maustesörsseleitä useampi vuosi ja ne ei kyl käy lapselle! Olen siis sivussa saanut opastusta normiruokaan ja on tehnyt painollekin ihan hyvää :)

Kaksplussan lapsiperheen ruokakirjan resepteissä on käytetty esim. hunajamaronoituja broilerin fileitä ja valmista tomaattipastakastiketta.
Tuo hunajamarinoitu onkin mieto ja meidän tyttö (1 v 1 kk) tykkää.

Kirjatostotädiltä kannattaa pyytää.

Anteeksi. Minusta tämä on jotenkin hassu kysymys. Mitä te olette tähän asti syöneet? Mitä lapsi on syönyt, mitä te aikuiset?
Mitä te olette kotonanne lapsen asyöneet?
Millaisia ruokia tehdään koulun kotitaloustunnilla?

Meillä on aina syöty ihan tavallista perusruokaa, semmosta suomalaista. Ja halpaa.
Jauhelihakastike, perunat tai spagetti.
Keitot.
Kalapuikot ja perunamuussi.
Broilerin suikaleita: paistetaan, sekaan vettä tai ruokakarmaa. jos naturell, niin mausteita. Ja riisiä.
Karjalanpaisti: valmiit lihakuutiot uunivuokaan, vettä, pippuria, sipulia, laakerinlehti, suolaa ja uuniin kunnes kypsää. Kaveriksi kuoripottuja.
Uunikala: folion sisään kirjolohifile tai kokonainen ja uuniin. Kokonainen olisi hyvä suolata jo vähän aiemmin, ennättää maustua (selkäruodon kohdalta paksu). Lisäksi päälle sitruunapippuria, tilliä. Kaveriksi perunamuussia, riisiä + kastiketta joita saa valmiina Blå Band ja vastaavat.
Uunivuokaan perunasipulisuikaleita + kinkkusuikaleita, ruokakermaa ja uuniin.

Höysteeksi vihanneksia ja salaatteja niin paljon kuin mieli tekee.

Anteeksi. mutta minusta on kovin kummallista kun kysytään ihan perusruokien ruokaohjeita. Ihmettelen ihan oikeasti, mitä sitten perheessä on normaalisti syöty? Vai olenko minä kamalan vanhanaikainen? Vaiko pienituloinen vaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 13:09 höh kirjoitti:
Meillä on aina syöty ihan tavallista perusruokaa, semmosta suomalaista.

Niin meilläkin, mutta varsinkin ruokaan tuleva piilosuola alko mietityttämään, kun suolaa ei saisi kovasti olla vielä 1v:n ruuassa. Suolaan törmää kuitenkin melkein kaikissa marinadeissa, kinkussa on suolaa, liemikuutioissa on suolaa jne. Ja varsikin nykyinen ruokatrendi tehdä itämaisia ruokia ei oikein sovi lapsiperheelle, koska mausteet on liian tujuja pienelle. No vähitellen sitä on keksinyt kikkoja suolan vähentämikseksi ja ruuan maustamiseen muulla kuin suolalla ja valmiilla marinadilla. Kattelin myös netistä ruokaohjeita ja niissäkin laitetaan liemikuution liäskis vielä suolaa, vaikka ohje on joku napero-ohje. :/ Mutta voihan ohjeita muunnella itse.

Menee asian vierestä, mutta minua itseäni ei kovastikaan ruuanlaitto kiinnosta. :( Ja kun mieskään ei kovin innostunut kokkaamisesta ole, meillä on varsin yksinkertaista ja nopeasti valmistuvaa ruokaa. Itämainen keittiö vaatisi vähän enemmän viitseliäisyyttä ja hellan edessä seisomista: pläääh. en viitsi. keitän makaronia ja teen jauhalista kastikkeen :) Jos perunoita, niin mies rakastaa taas vähän enemmän, suomalainen mies ja rakastaa perunoita ja maitoa =)

Kinkkukiusauksestahan voi lisäsuolan jättää pois, koska kinkuissa sitä on jo.

Marinadeja voi lihalle ja broileille itsekin valmistaa, silloin voi säädellä suolan määrää.
Ennenvanhaan 80-luvulla ei valmismarinadeja edes ollut, silloin käytin omatekoista marinadia. Nyt en enää viitsi edes sitä.. :( naturell-lihan kastikkeesta ei saa niin näyttävän näköistä - siis kastike on ulkonäöltään aika pliisu. Meillä siihen ei juuri pippuria kummempaa maustetta voi edes laittaa, kun tenava on allerginen valtaosalle mausteita. Jauhelihakastikekin on vaaleanharmaata..

Ei tarvitse edes ostaa mitään kirjoja, kun etsit vaan netistä reseptejä ja tulostat ne ja laitat vaikka johonkin kansioon. Näin olen ainakin minä tehnyt.
Esim. Valion sivuilta (www.valio.fi) löytyy erittäin paljon hyviä ohjeita. Ja toinen esimerkki on www.paakari.net.

Meillä on tuo ruokailu ollut vähän mitä sattuu ennen lasta.
Nyt kun tyttö täytti vuoden, olemme pistäneet samalla omankin ruokailun remonttiin.
Aikaisemmin olemme syöneet paljon pizzoja, tex mexiä ja muita rasvaisia, mausteisia ja ei ehkä niin monipuolisia ruokia.
Nyt olemme taas siirtyneet lapsen myötä vanhaan kunnon kotiruokaan
:)

Tilasin just Lasten Parhaat Kirjat-kerhosta kirjan Herkullista kotiruokaa lapselle, hinta 18,90 e. Hyvältä näyttää, monipuolisia ja helppoja ohjeita kun en ole mikään kotikokki ! Lapsemme syö hyvin, jos on voita ja kermaa ruuissa, välillä ei minun tekemäni uppoa ollenkaan ! Mutta kai se on ihan tavallista, ettei aina syö yhtä hyvin. Nytkin tulee hampaita ja on vähän nuhaa, niin vaikuttaahan se ruokahaluunkin.

Yhteistyössä