1 vuotiaalta jätetty pullo pois, nyt kieltäytyy kokonaan juomasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppi85

Aktiivinen jäsen
28.04.2005
4 115
0
36
Kyse ei ole siis omasta lapsesta, mutta sellaisesta, jonka kanssa olen paljon tekemisissä, joten tämä tavallaan koskee tai ainakin kiinnostaa/mietityttää muakin...

Eli miten tulis toimia? Kieltäytyy juomasta nyt sitten yhtään mitään. Ei ota mukista, ei nokkamukista, edes erilaisista sellaisista. Saattaa sitten päiviä mennä juomatta tai yhden huikan ruokailuiden päätteeksi saattaa ottaa, mut sit rupee huitomaan ja päätään kääntelemään ja kitisemään, jos lisää yrittää tarjota.

Ei juo, vaikka antais itse yrittää (nokkamukista), mielestäni kaikki ollaan yritetty.

Äitinsä ei halua antaa periksi, eli antaa tuttipulloa takaisin, minkä kyllä ymmärränkin...

Minä oon ruokaan sekoittanut maitoa ruokaan, tai tehnyt siitä silleen vähän "löysempää" ja hedelmäsoseita annetaan, puuro tehdään veteen tai maitoon jne.

Mut tulee kesä ja mahdolliset helteet, tuntuis, että sitä nestettäkin pitäis saada menemään.

Tätä on kestänyt jo n. kuukauden verran, eikä helpotusta näy. Oon myös kuullut tapauksista, jotka imettämisen/tuttipullon poisjättämisen jälkeen ovat totaalisesti kieltäytyneet juomasta (en tiiä, miten pitkän aikaa kestänyt) ja sit tulee ummetukset sun muut...

Neuvoja, vinkkejä, kokemuksia?? :flower:

Minä ottaisin käyttöön lasin/mukin. En mitään nokkamukeja enää. Voisi kiinnostua juomaan, jos saisi juoda samanlaisesta kuin aikuisetkin. Aikuisen on myös helpompi opettaa lasta juomaan läpinäkyvästä mukista/lasista, sillä sen suun liikkeet näkyvät. Veljeni perheessä taapero juo pillillä muovimukista.

Meillä toimi Tupperwaren nokkamuki.

Lisäksi tuttipulloa ei jätetty lennosta pois, vaan se oli rinnakkain käytössä nokkamukin kanssa. Päivisin juomat juotiin mukista, iltamaito pullosta (ja mahdollinen yömaito).

Tosi vähän saa nestettä! Ymmärrän ettei anna periksi, varsinkaan enään. Miten olisi jos kävisivät valkaamassa jonkun kivan lasi yhdessä tai kokeilisivat pilillä. Kuitenkin niin ettei tehtäis jutustra kauheen isoa.

Ilamn ruokaa pärjää pidemmän aikaa kuin ilman juomaa. Eihän vaan kuivu?

Lasista on koitettu, jos jonkinmoisista, ihan tavallisista, kahvikupeista jne. Allergiaa ei ole, on saanut n. 10-kuisesta asti tavallista maitoa, eikä ole missään vaiheessa mitenkään reagoinut. Pilliä en ainakaan minä oo koskaan kokeillut, en tiedä, innostuisiko/osaisiko/suostuisiko :D Lusikka vois olla kans hyvä idea kokeilla, joskin työläs sillä antaa isompia määriä... Ruiskukin saattais onnata, kun tämä tapaus tykkää ruiskusta annettavia lääkkeitäkin ottaa :D

Lapsi on tosiaan aika tasan 1v., että en tiedä, perustaisiko yhdessä valkkaamisista tai ymmärtäiskö niiden päälle vielä...

Ei olla asiasta tehty isoa numeroa, saatika pakotettu juomaan, mut nyt siitä on kulunut jo sen verran, kun on kieltäytynyt juomasta, et rupes vaan mua mietityttää...

Tää äiti on tainnut nyt päättää, että kerralla vaan pullo pois ja kun on päätöksen tehnyt niin ei haluais antaa periksi.

Ei vaikuta mitenkään, että olis kuivunut tms.

No jos ei ole kuiva ja saa tarvittavan määrän nestettä päivässä, niin uhohtaisin kikkailut.
Pilli ja muki niitä yrittäisin tarjota. Ruiskut ja vastaavat jättäisin väliin.

Ajatuksena jos opettaisi lapsen saamaan ruiskulla nestettä, niin sitten pitää siitä kuitenkin opetta pois.. ja opettaa juomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
No jos ei ole kuiva ja saa tarvittavan määrän nestettä päivässä, niin uhohtaisin kikkailut.
Pilli ja muki niitä yrittäisin tarjota. Ruiskut ja vastaavat jättäisin väliin.

Ajatuksena jos opettaisi lapsen saamaan ruiskulla nestettä, niin sitten pitää siitä kuitenkin opetta pois.. ja opettaa juomaan.

Niin joo, hyvä pointti. En kans lähde tommoisiin ja tiiän, ettei lapsen äitikään lähde..

Lasten normaali nesteentarve vuorokaudessa
Kuume lisää lapsen nesteentarvetta jopa 10%:lla normaalista. Vellit, jugurtit ym. nestepitoiset ruuat lasketaan nesteisiin kuuluviksi.

Taulukko
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1121,1146,2937,7262,7135,7268,1249,1253,1259,3128

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lasten normaali nesteentarve vuorokaudessa
Kuume lisää lapsen nesteentarvetta jopa 10%:lla normaalista. Vellit, jugurtit ym. nestepitoiset ruuat lasketaan nesteisiin kuuluviksi.

Taulukko
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1121,1146,2937,7262,7135,7268,1249,1253,1259,3128

Kiitos :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Tää äiti on tainnut nyt päättää, että kerralla vaan pullo pois ja kun on päätöksen tehnyt niin ei haluais antaa periksi.

voisko äiti ymmärtää sen, että lapsella on asioissa joskus oma tahti? ehkä ei ihan vielä olisi välttämättä tämän lapsen aika jättää pulloa, samoin kuin vaipat... jotkut ovat valmiina potalle 1vnä toiset vasta 5vnä =) siinä ei vanhempien päätökset paina vaikka kuinka haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:

voisko äiti ymmärtää sen, että lapsella on asioissa joskus oma tahti? ehkä ei ihan vielä olisi välttämättä tämän lapsen aika jättää pulloa, samoin kuin vaipat... jotkut ovat valmiina potalle 1vnä toiset vasta 5vnä =) siinä ei vanhempien päätökset paina vaikka kuinka haluaisi.

Niin... Nyt on onneksi suostunut jonkun verran juomaankin, eilen aamupuuron jälkeen joi melkein puolilasillista maitoa. Ehkä tämä tästä =) Ja siis muun päivän juomisista en tiedä, aamupalalla olin itse paikalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:

Yhteistyössä