1-vuotiaan syöminen on aina ollut jotenkin hankalaa...tuntuu että lapsi inhoaa joskus sitä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MLLM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MLLM

Vieras
Tuntuu että ihan alusta asti syöttäminen ja syöminen on ollut jotenkin hankalaa. Pienempänä en varmaan aina osannut tulkita häntä ja saatoin syöttää vaikka hän olisi jo ollut täynnä. Ei siis koskaan ole kääntänyt vaan päätään pois vaan lähinnä alkanut heilumaan hermostuneesti ja ehkä lopulta itkemään.

Toki välissä on hyviä syömishetkiä, joka päivä ainakin kerran. Sormiruokaa syö vaihtelevasti mutta yleensä ihan hyvin.

Itse lusikalla syöminen ei kiinnosta. Tosin silloin kun lusikkaa pyörittelee ruuassa saatan saada sivusta samalla hyvin syötettyä ja tuolloin syökin mielellään. Usein tönii lusikkaa pois eikä syöminen innosta. Hampaita tehnyt aina pitkään ja vaivalla ja nekin varmaan vaikuttaneet.

Mutta mistähän tämä voi johtua ja mikä neuvoksi? Itse lusikalla syömisestäkään tuskin tumee vielä aikoihin mitään kun tuo syöminen ei tunnu olevan lempijuttuja.

Olen vähän neuvoton kun esikoisen kanssa ei moisia kikkailuja koskaan ollut.

Kuinka paljon syötit kerralla kun mielestäsi ylisyötit? Pointtina se, että ehkä haet syytä väärästä paikasta, eli itsestäsi.

Meillä n.1v iden syömiset on välillä vähän sitä ja tätä kun opettelevat syömään itse. Tänäänkikn syötettiin iltapalaksi tavallinen ruoka kun en saanut päivällä sellaista tarjottua. Kieltäytyi syömästä paria lusikkaa enempää. Hampaita tekee lähes koko ajan, liekö syy sitten se?

Lapsilla on ihan luontaisesti kausia jolloin energiantarve on vähäisempää ja sitten on massakausia kun syövät kuin hevoset. Ei pidä huolehtua vaikka lapsi ei joka ruualla olisi kiinnostunut syömisestä, yleensä se ruoka seuraavalla aterialla jo sitten maistuu edes vähäsen. Meillä 1,5v jättää aika usein toisen lämpimän aterian kokonaan syömättä, ei vaan maistu, pärjää sitten puolella mukillisella maitoa seuraavaan ateriaan joka sitten kummasti jo maistuu. Ja ihan normaalipainoinen/lievästi pallero on kyseessä.

Kaikkein tärkeintä olisi että lapsi oppii itse säätelemään ruokamääriä sen mukaan onko nälkä vai ei, ei kannata tuouttaa yhtään enempää. Jos lapsi syö sormiruokia hyvin niin voi varmaan normiruokaa syödä ihan ittekseen sen verran kuin haluaa. Puurot ja jugurtit yms tietty pitää silti syöttää mutta esim perus keitot ja kastikkeet menee ihan hyvin sormin kun ei laita liikaa lientä lautaselle.

En nyt enää muista oikein määriä mitä pienempänä söi.

Nyt kun on jollain ruualla tehnyt heti stopin, niin olen antanut sormiruokaa ja välistä syöttänyt lusikkaruokaa. Onkohan se väärin tehty? Maitoakaan kun ei ruualla juo kun muutaman huikan aina.

Lusikalla ei itse tosiaan edes yritä syödä. Sotkee lähinnä vaan.

Yhteistyössä