1-vuotias alkaa itkemään iltapalalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mistä tämä kiukuttelu :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tappivanukasta tappivanukasta!Eli ostat valion vanilla vaahtorahkaa ja piirrät vanukkaaseen lusikalla silmät ja hymysuun,ihan samanlaiset kun teletappien tappivanukas.Meillä ainakin meillä meni täydestä.

[QUOTE="maria";27934632]meill myös kehityksen viivätymää,mutta oppi syömään 1v3kk itse.Annat oman pienen lusikan ja samalla syötät itse toisella.Kai juo jo nokkamukista?[/QUOTE]

Juo nokkamukista itse, mutta juo todella vähän. Ravitsemusterapeutilta saatu neuvoja mihin saataisiin sitä maitomäärää lisättyä kun ei juomalla mene kuin ehkä 1½-2dl päivässä.
Viimeksi tuo lusikka oli kädessä viime viikolla ja samantien lensi kaaressa lattialle. Pari kertaa se annettu muttei vielä tunnu sen käyttö kiinnostavan :(

Kiitos suuresti vinkeistä, alkoi sentään tulemaan positiivisiakin kommentteja eikä vain moittimisia miksei ole sitä ja sitä vielä tehnyt.

onko tästä poistettu viestejä vai miksi mä en näe mitään haukkumisviestejä tai arvostelua missään? Asiallisia ja hyviä neuvoja on ap saanut jopa harvinaisen paljon. vai onko tää taas niitä "mielensääpahoittajien" juttuja, joita kukaan normaalilla itsetunnolla varustettu aikuinen ei vaan ymmärrä?

[QUOTE="aloittaja";27935604]Juo nokkamukista itse, mutta juo todella vähän. Ravitsemusterapeutilta saatu neuvoja mihin saataisiin sitä maitomäärää lisättyä kun ei juomalla mene kuin ehkä 1½-2dl päivässä.
Viimeksi tuo lusikka oli kädessä viime viikolla ja samantien lensi kaaressa lattialle. Pari kertaa se annettu muttei vielä tunnu sen käyttö kiinnostavan :(

Kiitos suuresti vinkeistä, alkoi sentään tulemaan positiivisiakin kommentteja eikä vain moittimisia miksei ole sitä ja sitä vielä tehnyt.[/QUOTE]

Jos juominen on noin vähäistä niin antaisin pullon- 1v on vielä vauva. Ei lapsen tarvi "aikuistua" heti vuoden täytettyään. Meillä on vieroitettu vasta 2v ikään mennessä, ja ikinä ei ole minkään nokkamukien kans tarvinnut säätää. Millä perusteella nokkamuki on parempi kuin tuttipullo. sitä en ole koskaa ymmärtänyt . Faktaa kehiin!

[QUOTE="aloittaja";27935604]Juo nokkamukista itse, mutta juo todella vähän. Ravitsemusterapeutilta saatu neuvoja mihin saataisiin sitä maitomäärää lisättyä kun ei juomalla mene kuin ehkä 1½-2dl päivässä.

Kiitos suuresti vinkeistä, alkoi sentään tulemaan positiivisiakin kommentteja eikä vain moittimisia miksei ole sitä ja sitä vielä tehnyt.[/QUOTE]

En ne sormiruoat iltapalalla? Pois lusikkaruoka ja eteen kaikenmoista mitä voi napsia. Kehittää sitä itsesyömistä. Mun mukula alko itse syödä lusikalla 1v3kk, aikalailla kerrasta otti lusikan itelleen ja alko lapioida. Hällä on hienomotoriikassa ongelmaa joten vielä 1v ja sen pari kk yli syötettiin tai söi käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja haluan tietää;27935637:
onko tästä poistettu viestejä vai miksi mä en näe mitään haukkumisviestejä tai arvostelua missään? Asiallisia ja hyviä neuvoja on ap saanut jopa harvinaisen paljon. vai onko tää taas niitä "mielensääpahoittajien" juttuja, joita kukaan normaalilla itsetunnolla varustettu aikuinen ei vaan ymmärrä?

Taas joku jolla anustappi väärinpäin perseessä ko heti on aukoos päätään jossain topicissa.

Anna lusikka sille kuten ylempänä on neuvottu, saa itsekin opetella ja syöminen on hauskempaa(vaikka sotkua varmasti tulee. Ja minun mielestäni 1-vuotiasta saa vielä hauskuuttaa pöydässä, niin pieni on vielä). Ja tuosta kieltämisestä... tuon ikäiseltä ei parane vielä kummoista tottelemista odottaa, maailman tutkiminen on liian kiinnostavaa... mikä kiire teillä kaikilla on, tuohan on vasta vauva. Leikin varjolla opetellaan asioita, myös syömistä.

[QUOTE="aloittaja";27934474]Huomasin nyt saman, ei olisi tänne näemmä pitänyt tulla yhtään mitään kysymään. Luulisi äitien auttavan toisiaan, ei pätevän ja pitävän heti moraalisaarnaa toiselle joka on oikeasti avuton ja on kaikkea kokeiltu jo :( Missä vaiheessa toisen neuvomisesta on tullut tällaista että ollaan ilkeitä "Miksi et jo ole tehnyt sitä ja sitä".[/QUOTE]

Heiiii, annapa mennä toisesta korvasta tai silmästä sisään ja toisesta ulos. Jotkut pätevät niin kovasti lastensa kautta ja tuon ikäisen pitäsi muka osata sitä sun tätä. Pieni se on vielä ja monet voisivat löysätä pipoa: ei se kasvatus munilleen mene, vaikkei armeijakuria oteta jo tuon ikäiselle mukaan.

Kiitos suuresti vinkeistä, alkoi sentään tulemaan positiivisiakin kommentteja eikä vain moittimisia miksei ole sitä ja sitä vielä tehnyt.[/QUOTE

Mun lapsi ei myöskään juonut 1-vuotiaana maitoa juuri lainkaan, ja nyt pari vuotiaanakin vaan pari desiä, mutta siis 1-vuotiaana ei kyllä juonut oikeastaan mitään muutakaan, pikku huikkia vettä silloin tällöin vaan. Kaikki sitä ihmettelivät, kun ei hirmuisesti syönytkään(itseasiassa aika vähän), mutta pissa tuli ja kaikki oli kunnossa niin mikäs siinä sitten. Meillä ei oikein vieläkään lapsi syö itse vaikka on jo pari vuotias, mutta kotona olen, joten voin auttaa syömisessä. Oppii sitten viimeistään, kun menee hoitoon.. Mutta en mä oikein ymmärrä tätä vouhotusta, että pitää ite syödä jo vuoden ikäisenä.. Miksi? Tosiaan niinkuin joku tossa jo sanoi, että vuoden ikäinen on vielä vauva (ainakin meillä oli kun ei osannut kävelläkään, eikös se raja siinä mene?) Kyllähän jokainen ihminen itse oppii syömään ennemmin tai myöhemmin. Toiset vaan on niin paljon kiinostuneenpia siitä syömätouhusta kun toiset..

[QUOTE="aloittaja";27934458]Ymmärrän että teillä joillakin "kaikki kunnossa syödään jo leipää ja syödään itse". Meidän tyttöä ei ole kiinnostanut lusikka eikä mitkään muutkaan ruokailussa. Enkä sanonut etteikö olisi lusikkaa koitettu antaa, heittää sen vain nurkkaan, ei kiinnosta häntä.

Jospa Te jättäisitte sen ihmettelyn - ystävällsesti pyytäen - pyysin neuvoja tai kokemuksia, en moraalisaarnaa kuinka huonosti olen toiminut. Ollaan kyllä kokeiltu niin sitä lusikkaa kuin iltapala on vaihtunut puuron kautta jogurttiin ja viiliin. Eli eri vaihtoehtojakin kokeiltu.

Yksi asia mitä pelkään on se että jos oikeasti joka ruokailu itkuksi menee niin sitten yhdistää jo pelkän syöttötuolin ja ruokailun johonkin kamalaan ja alkaa itkemään joka kerta. Muutenkin kun on herkkäitkuinen, ja joskus ei vain oma jaksaminen riitä siihen että toinen vain itkee kun tiedät että hän syö jos edes vähän keikautat päätä tai röyhtäiset.[/QUOTE]

Täällä on annettu hyviä neuvoja. Kuten pelleilyn lopettaminen, antaa syödä minkä syö, jos ei syö niin ei sitten. Lapsi syö aivan takuulla jos on nälkä, eikä tuputtamisesta ole mitään hyötyä. Muutama päivä menee ehkä ihmetellessä, mutta sitten ruoka alkaa taas maistua kun on nälkä. Pelleilkää muuten mutta ei ruokapöydässä.

0-18 vuoden iässä on useita erilaisia kehitysvaiheita ja on myös niin- että alle yksivuotias tarvitsee aika paljon energiaa. Kasvu ei ole enää niin voimakasta välillä 1-10v, kunnes sitten taas kiihtyy.

"
Lapsen energiantarve painoon suhteutettuna on suurimmillaan ensimmäisen puolen elinvuoden aikana. Suurin osa energiasta kuluu perusaineenvaihduntaan ja kasvuun. Liikunnan osuus on vähäinen.

Vastasyntyneen lapsen energiantarve on keskimäärin noin 0,5 MJ (115 kcal) painokiloa kohti vuorokaudessa. Kolmen ja kuuden kuukauden välissä energiantarve painokiloa kohti vähenee, mutta pysyy sen jälkeen jokseenkin samana yhdeksään kuukauteen saakka. Tämän jälkeen painokohtainen energiantarve vielä vähän nousee liikunnan lisääntyessä. Leikki iässä lapsen kasvu hidastuu ja energiantarve painokiloa kohti vähenee. Neljä-kuusivuotiaan lapsen energiantarve on enää noin 0,4 MJ (90 kcal) painokiloa kohti.

Energiantarpeeseen vaikuttavat lapsen sukupuoli, pituus, paino, kasvunopeus ja liikunta. Tyttöjen ja poikien väliset erot alkavat kasvaa leikki-iän lopulla ja kouluiässä. Energiantarpeen viitearvot perustuvat terveiden, normaalisti kasvavien lasten keskimääräiseen energiansaantiin.

Kun terve lapsi syö ruokahalunsa mukaan täysipainoista ruokaa, hän yleensä säätelee hyvin ruokamääränsä tarvetta vastaavaksi. Energiansaannin sopivuutta arvioidaan kasvun mukaan."

Imeväis- ja leikki-ikäisen lapsen ravinnonsaantisuositukset - Lastenlääkäri - Tohtori.fi

en jaksanut lukea. Mutta ajattelin kertoa, että on ihan normaalia jos noin pieni haluaa pelleillä ruokapöydässä ja se lusikka ei vielä kiinnosta.

Ainakin meidän perheessä. Kaksi lasta ovat kumpikin kiinnostuneet syömisestä vasta 1 v 3 kk iässä ja silloin ovat napanneet lusikan käteen ja alkaneet itse syödä. Siihen asti on leikkien ja pelleillen syötetty jotta ovat jotain syöneet. Syöminen kun ei heistä ole koskaan ollut kovin kiinnostavaa ja reiluista miinuskäyristä johtuen oli kiva, että saivat jotain ravintoa sisäänsäkin. Kolmas on nyt 1 v 1 kk ja ihan samaa maata kuin isommat. Lisäksi kaikenlainen temppuilu kaikkien arkiaskareiden kanssa alkanut.

Pitkää pinnaa ap:lle, lapsellasi on nyt tuollainen vaihe, vähän päästä tulee muuta kotkotusta. Koitat olla ressaamatta ja teet juuri niin kuin sinusta hyvältä tuntuu lapsesi suhteen. Se, että nyt leikität lasta syöttäessä ei tarkoita sitä, että lapsi menee pilalle. Ainakaan meillä eivät menneet pilalle. Kun ottivat lusikan itse käteen jäivät kaikki pelleilyt. Meidän 8 v ja 6 v ovat aina saaneet pienestä pitäen kiitosta kauniista ruokailutavoistaa ja siitä, että ovat hyviä syömään aivan kaikkia ruokia ja syövät hyvällä ruokahalulla.

...1-vuotias on "valitettavasti" vielä vauva. Hän tarvitsee apua kaikessa äidiltään, ei sen ikäinen silloin muuta ole kuin vauva! Miksi joillain on niin kiire saada se pieni ihmisen alku kasvamaan ja saada äkkiä sanotuksi "ei ole vauva enää", nuori naisenalku sitten vai? Hah! Antakaa vauvojen olla vauvoja, ehtivät kyllä olemaan lapsia vielä sen 2-15-vuoden iän. Vauvaikä on niin olemattoman lyhyt että toputtaakaas nyt hoppuilijat hiukan itseänne ja katsokaa peiliin että kenellä se kiire on saada siitä avuttomasta vauvasta jo aikuista. Huh huh.

Yhteistyössä